Miten laihduttaa ilman että se menee syömishäiriön puolelle?
Nelikymppisenä huomaan, että yritykset laihduttaa laukaisee aina samat jutut kuin teini-ikäisenä.
Olen saanut aikuisiällä jojolaihdutettua, mutta joka kerta se on mennyt yli ja syöminen ja liikunta pakkomielteistä.
Heti kun rentoudun, paino nousee ja annan mennä toiseen ääripäähän. Eli sekään ei ole tervettä. "Jos tulee 2kg, tulkoon sitten 20!"
Kokeilin nyt kesällä Noom-sovellusta, ja punnitseminen ja kalorien laskeminen laukaisi taas häiriintyneen ajattelun.
Esim. olin syönyt aamiaisen ja sen jälkeen kävellyt koko aamupäivän. Syöksyin ahdistuneena ulos kaupasta, koska jääkahveissa oli liikaa kaloreita. Ostin kahvilassa mustan kahvin. Se oli lounaani.
Luin, että ko. sovellus voi pahentaa olemassa olevia syömishäiriön oireita.
Onko kukaan löytänyt tasapainoa?
Kommentit (88)
40+-ikäisenä naisena mulla palautui -5 kg vuoden kuluessa takaisin normaalipainoon näillä keinoin:
Tietoinen syöminen, oman kylläisyyden kuuntelu. Kohtuulliset annoskoot, monipuolinen ruoka. (Tsekkaa youtubesta why don't french people get fat -videoita.)
Oma ruokarytmi, joka toimii. Pätkäpaasto naisilla, esim. 14-15 tunnin vuorokausipaastot.
Ruuassa hyviä rasvoja, riittävästi rasvaa ja proteiinia (enemmän kuin ennen), pastaa, riisiä yms. perushiilareita vähemmän kuin ennen.
Koska kilot palaa helpommin takaisin, mitä nopeammin lähtee, hidas tahti on hyvä.
Söin edelleen stressiin ja tunteita säädelläkseni, mutta kohtuullisempia määriä ja tietoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pienensin lautasia niin otti pienempiä annoksia, lopetin leivän syömisen. Kerran kuussa mittasin painon kunhan ei ollut noussut olin tyytyväinen. Aloin myös käymään 1-3 kertaa kävelylenkillä, joskus kävelin puoli tuntia joskus tunnin.
Alkuun söin vain yhden lämpimän ruoan päivässä. Alussa kun nälkä oli ennen ruokaa söin välipalaksi valmiiksi pilkkomia vihanneksia. Aamupalaksi maustamatonta jugurttia ja vähähiilarista mysliä. Iltapalaksi hedelmiä, vihanneksia ja proteiinia(leikkele tai kananmuna).
Nykyään syön ns. normaalisti, aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala, annoskoot pieniä.
Laihduin 3.5 vuodessa 30kg ja tuntui etten tehnyt mitään sen eteen. Ja pysyy poissa kilot. Lähdöt vähän yli sata.
Mysli ei ole koskaan vähähiilarista. Miksi tuo mainitsemasi ruokailu on "normaalia"?
Okei, kaikista vähähiilarisinta mysliä. Oletko nyt iloinen? Onko asiat noin huonosti, että pitää täällä vinkua ja tuulettaa? Joku jo ohjeistikin lopun luetunymmärtämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pienensin lautasia niin otti pienempiä annoksia, lopetin leivän syömisen. Kerran kuussa mittasin painon kunhan ei ollut noussut olin tyytyväinen. Aloin myös käymään 1-3 kertaa kävelylenkillä, joskus kävelin puoli tuntia joskus tunnin.
Alkuun söin vain yhden lämpimän ruoan päivässä. Alussa kun nälkä oli ennen ruokaa söin välipalaksi valmiiksi pilkkomia vihanneksia. Aamupalaksi maustamatonta jugurttia ja vähähiilarista mysliä. Iltapalaksi hedelmiä, vihanneksia ja proteiinia(leikkele tai kananmuna).
Nykyään syön ns. normaalisti, aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala, annoskoot pieniä.
Laihduin 3.5 vuodessa 30kg ja tuntui etten tehnyt mitään sen eteen. Ja pysyy poissa kilot. Lähdöt vähän yli sata.
Mysli ei ole koskaan vähähiilarista. Miksi tuo mainitsemasi ruokailu on "normaalia"?
Et ymmärrä mitä tarkoittaa vähähiilarinen mysli? Et osaa lukea että kirjoittaja kirjoitti että NYKYÄÄN syö normaalisti? Eli sekä luetunymmärtämisessä että lukemisessa on suuria haasteita ja silti pitää päästä länkyttämään?
Ohis
En ymmärräkään, koska mysli ei ole vähähiilarista. Joo, sanoi syövänsä normaalisti, mutta mikä on normaali?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kaikista vähähiilarisinta mysliä. Oletko nyt iloinen? Onko asiat noin huonosti, että pitää täällä vinkua ja tuulettaa? Joku jo ohjeistikin lopun luetunymmärtämisestä.
Miksi vedät herneen nenään?
Semmosta se voi olla. Tahdonvoimaa tarvitaan. Päämäärä tärkein.
Laita 4- 5 rasiaan aamulla erilaisia ruokia: lämmitettäviä tai kylmiä. ( kalorimäärä yht n 2000)
Syöt yhden rasian sisällön n 3 tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kirjoittaja, kunhan heittelen vettä myllyyn ja katson kun läskit riehuu.
Vierailija kirjoitti:
Laita 4- 5 rasiaan aamulla erilaisia ruokia: lämmitettäviä tai kylmiä. ( kalorimäärä yht n 2000)
Varmaan tahdonvoimaa tarvitaan, kun syö sellaista, joka tekee nälän jo muutaman tunnin päästä :D:D
Vierailija kirjoitti:
Oisko vaikka liikunta ja ihan terveellinen ruokavalio ja myös rytmi syömisessä?
Se on varmaan pahin virhe mitä ihminen voi tehdä että se alkaa punnitsemaan kaiken. Sen mä sanon ihan suoraan vaikka moni "kuntovalmentaja" siitä saattaa ottaakin nokkiinsa.
Mä en tajua miten se on ihmisille niin vaikeaa. Pitäkää kellonajat ja rytmit syömisessä ja syökää oikein ja liikkukaa.
Tämä tyyli ei laihduta. Aplla oli painohuolia ja halusi laihduttaa/hallita painoaan.
Kiitti tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Laidutussovellus laittoi kalorit 1400-1600.
Kun täällä on epäilty häiriön vakavuutta niin olisiko vaikka se, että en ole nähnyt ketään tuttuja tai sukulaisia vuoteen sen takia, että olen lihava ja pelkään sukulaisten tarjoavan "väärää" ruokaa.
Mäkin piileskelen kotona kunnes laihdun
Olen, lasken kalorit ja välillä myös herkuttelen, jos liikaa, poden huonoa omaa tuntoa, en lähde lenkille tai kuluttamaan repsahdusta.
Halusin tänään jäätelöä, ostin ja on pois ravitsevasta iltapalasta tai menen miinuksella seitsemän päivän ajan eli jaan useampaan päivään. Eli -30kcal/pv ensiviikolla sekä normi kcal vaje, jolla laihdun turvallisesti. Syön onnellisena iltapalani ja huomenna uusi päivä.
Mielen tasapainon vaatii. Minulla pudotettavaa vielä 8kg, jotta pääsen tavoitteeseen. Lopun elämän koulu, jotta saan myös painon pysymään. Ikää minulla jo sen verran, että aineenvaihdunta ei kovin vilkasta.
Oletko hakenut/saanut apua syömishäiriöön?
Itse käynyt traumaterapian, jonka avulla sain mielenrauhan.
Onnea matkaan
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan pahin virhe mitä ihminen voi tehdä että se alkaa punnitsemaan kaiken. Sen mä sanon ihan suoraan vaikka moni "kuntovalmentaja" siitä saattaa ottaakin nokkiinsa.
Mä en tajua miten se on ihmisille niin vaikeaa. Pitäkää kellonajat ja rytmit syömisessä ja syökää oikein ja liikkukaa.
On helppoa sanoa, että syökää oikein ja liikkukaa! Minulla on ollut aina säännöllinen ruokailurytmi, mutta syön joko liikaa tai liian vähän. Työni on kuluttavaa. Olen löytänyt tasapainon punnitsemalla ja merkkaamalla kaiken syömisen. Toki silmämääräisyyteen oppii ajan saatossa. Ravintoni on nyt monipuolisempaa ja syön marjoja, kasviksia ja hedelmiä 650g/pv. Hyvät rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit pitää olla tasapainossa. Saan myös herkutella, mitään ei tarvitse jättää pois.
Vaikeus tuntuu olevan sinulla, kun et ymmärrä erilaisuutta ja sen tuomia haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin nyt kesällä Noom-sovellusta, ja punnitseminen ja kalorien laskeminen laukaisi taas häiriintyneen ajattelun.
Esim. olin syönyt aamiaisen ja sen jälkeen kävellyt koko aamupäivän. Syöksyin ahdistuneena ulos kaupasta, koska jääkahveissa oli liikaa kaloreita. Ostin kahvilassa mustan kahvin. Se oli lounaani.Luin, että ko. sovellus voi pahentaa olemassa olevia syömishäiriön oireita.
Syö päivän aikana sen verran kaloreita mikä jää alle kulutuksesi ja lopputuloksena laihdut.
Voi juoda jääkahvin vaikka siinä on kaloreita, kunhan et muuten päivän aikana ylitä päivittäistä kalorirajaa.
En ymmärrä mikä tuossa aiheuttaa ahdistusta?
Kulutustaan ei pysty tietämään.
Kyllä pystyy. En vain jaksa alkaa selittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helppoa sanoa, että syökää oikein ja liikkukaa! Minulla on ollut aina säännöllinen ruokailurytmi, mutta syön joko liikaa tai liian vähän. Työni on kuluttavaa. Olen löytänyt tasapainon punnitsemalla ja merkkaamalla kaiken syömisen. Toki silmämääräisyyteen oppii ajan saatossa. Ravintoni on nyt monipuolisempaa ja syön marjoja, kasviksia ja hedelmiä 650g/pv. Hyvät rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit pitää olla tasapainossa. Saan myös herkutella, mitään ei tarvitse jättää pois.
Vaikeus tuntuu olevan sinulla, kun et ymmärrä erilaisuutta ja sen tuomia haasteita.
Mitkä on sun makrojen suhteet kun ne on tasapainossa? Mitä on ne hyvät rasvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. olin syönyt aamiaisen ja sen jälkeen kävellyt koko aamupäivän. Syöksyin ahdistuneena ulos kaupasta, koska jääkahveissa oli liikaa kaloreita. Ostin kahvilassa mustan kahvin. Se oli lounaani.Luin, että ko. sovellus voi pahentaa olemassa olevia syömishäiriön oireita.
Syö päivän aikana sen verran kaloreita mikä jää alle kulutuksesi ja lopputuloksena laihdut.
Voi juoda jääkahvin vaikka siinä on kaloreita, kunhan et muuten päivän aikana ylitä päivittäistä kalorirajaa.
En ymmärrä mikä tuossa aiheuttaa ahdistusta?
Kulutustaan ei pysty tietämään.
Kyllä pystyy. En vain jaksa alkaa selittämään.
No, toki voi, mutta ei millään älymittareilla tai laskukaavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sitten jaksat jankuttaa! Eikö tässä kuitenkin ollut pointtina se painon pudotus ja tasapaino ruuan suhteen? Hieno suoritus tuo painon pudotus 😊
Vierailija kirjoitti:
Minä jos vetäisin 2000kcal/pv, painaisin äkkiä 100kg. Ymmärtänet, että kaikille ei tuo kcal määrä sovi 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sitten jaksat jankuttaa! Eikö tässä kuitenkin ollut pointtina se painon pudotus ja tasapaino ruuan suhteen? Hieno suoritus tuo painon pudotus 😊
Miksi sua ärsyttää virheiden oikaisu?
Et tiedä mitä on normaali keskustelu? Vai tarkoittaako sinulle normaali vitt uilua?