Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laihduttaa ilman että se menee syömishäiriön puolelle?

Vierailija
21.07.2023 |

Nelikymppisenä huomaan, että yritykset laihduttaa laukaisee aina samat jutut kuin teini-ikäisenä.

Olen saanut aikuisiällä jojolaihdutettua, mutta joka kerta se on mennyt yli ja syöminen ja liikunta pakkomielteistä.

Heti kun rentoudun, paino nousee ja annan mennä toiseen ääripäähän. Eli sekään ei ole tervettä. "Jos tulee 2kg, tulkoon sitten 20!"

Kokeilin nyt kesällä Noom-sovellusta, ja punnitseminen ja kalorien laskeminen laukaisi taas häiriintyneen ajattelun.
Esim. olin syönyt aamiaisen ja sen jälkeen kävellyt koko aamupäivän. Syöksyin ahdistuneena ulos kaupasta, koska jääkahveissa oli liikaa kaloreita. Ostin kahvilassa mustan kahvin. Se oli lounaani.

Luin, että ko. sovellus voi pahentaa olemassa olevia syömishäiriön oireita.

Onko kukaan löytänyt tasapainoa?

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on löytynyt. Tosin syömishäiriötä ei ole koskaan ollutkaan. Lihoin sairauden takia. Suurin osa on jo lähtenyt. En ota asiasta stressiä vaan tiputan kilon kerrallaan. Esimerkiksi yhden kilon tiputtaminen kuukaudessa on 12 kiloa vuodessa. Siihen tiputtamiseen menee 10 päivää ja loput kuukaudesta syön normaalisti niin repsahduksia ei tule.

Jotain saattaisi ahdistaa hidas tahti, mutta jojoilemalla olet samassa tai pahemmassa tilanteessa vielä vuodenkin kuluttua.

Vierailija
22/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin nyt kesällä Noom-sovellusta, ja punnitseminen ja kalorien laskeminen laukaisi taas häiriintyneen ajattelun.

Esim. olin syönyt aamiaisen ja sen jälkeen kävellyt koko aamupäivän. Syöksyin ahdistuneena ulos kaupasta, koska jääkahveissa oli liikaa kaloreita. Ostin kahvilassa mustan kahvin. Se oli lounaani.

Syö päivän aikana sen verran kaloreita mikä jää alle kulutuksesi ja lopputuloksena laihdut.

Voi juoda jääkahvin vaikka siinä on kaloreita, kunhan et muuten päivän aikana ylitä päivittäistä kalorirajaa.

En ymmärrä mikä tuossa aiheuttaa ahdistusta?

Kulutustaan ei pysty tietämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko vaikka liikunta ja ihan terveellinen ruokavalio ja myös rytmi syömisessä?

Se on varmaan pahin virhe mitä ihminen voi tehdä että se alkaa punnitsemaan kaiken. Sen mä sanon ihan suoraan vaikka moni "kuntovalmentaja" siitä saattaa ottaakin nokkiinsa. 

Mä en tajua miten se on ihmisille niin vaikeaa. Pitäkää kellonajat ja rytmit syömisessä ja syökää oikein ja liikkukaa. 

Mikä on sitä oikein syömistä?

Tähän et saa tuolta viestittäjältä vastausta, eihän se tiedä.

Vierailija
24/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullon tästä asti aikaa, muutama lantti mammonaa.

Mielin määrin kahvii ja tupakkaa.

Eli ei turhaa stressiä laihdutuksesta ja sallit itsellesi pieniä nautintoja.

Vierailija
25/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö päivän aikana sen verran kaloreita mikä jää alle kulutuksesi ja lopputuloksena laihdut.

Voi juoda jääkahvin vaikka siinä on kaloreita, kunhan et muuten päivän aikana ylitä päivittäistä kalorirajaa.

No se häiriö!

Vierailija
26/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se häiriö!

Ylipainoisilla näitä selityksiä riittää :)

Vierailija
27/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan pahin virhe mitä ihminen voi tehdä että se alkaa punnitsemaan kaiken. Sen mä sanon ihan suoraan vaikka moni "kuntovalmentaja" siitä saattaa ottaakin nokkiinsa. 

Mä en tajua miten se on ihmisille niin vaikeaa. Pitäkää kellonajat ja rytmit syömisessä ja syökää oikein ja liikkukaa. 

Minä yritin 20 vuotta laihduttaa näppituntumalla. Nälkä oli aina ja paino pysyi koko ajan samassa. Nyt alkukesästä aloin punnitsemaan ruuan ja olen laihtunut 4 kiloa normaalipainon sisällä. Minulle toimii, enkä ole lainkaan neuroottinen syömisen suhteen. Vähemmän kuin aiemmin, koska nyt tiedän, mikä toimii.

Vierailija
28/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin onnellinen, jos joku muu tekisi ohjelman ja ruoat tulisi kotiin ilman, että joutuisin kaupassa lukemaan tuoteselosteita päätyen ostamaan pelkkiä vihreitä kasviksia, kun kaikki muu ahdistaa.

Vierailija
29/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin onnellinen, jos joku muu tekisi ohjelman ja ruoat tulisi kotiin ilman, että joutuisin kaupassa lukemaan tuoteselosteita päätyen ostamaan pelkkiä vihreitä kasviksia, kun kaikki muu ahdistaa.

Tuollaista palvelua on saatavissa.

Vierailija
31/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä? Siis tilaisi ruoat puolestani? Kotiinkuljetuksen tilaaminen aiheuttaa saman.

Vierailija
32/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sulla on syömishäiriön perimmäinen syy? Itselläni se on perfektionismi, nimenomaan oman kehoni suhteen. Nuorena se oireili syömättömyytenä, koska silloin piti olla vaan laiha. Tätä nykyä se oireilee eri tavalla kun olen tajunnut että keho tarvitsee polttoainetta jotta voin muokata sitä mieleisekseni. Mä luulen että mun pitäisi päästä tuosta perfektionismista jos haluaisin terveen suhteen ruokaan. Tätä nykyä en kuitenkaan koe että ruoka hallitsisi mun ajatuksia tai aiheuttaisi ahdistusta joten pärjäilen.

Vierailija
33/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä? Siis tilaisi ruoat puolestani? Kotiinkuljetuksen tilaaminen aiheuttaa saman.

No voi ihme, käytä nettiä avuksi. Sieltä niitä palveluja löytyy.

Ei pidä sentään ihan avuttomaksi heittäytyä.

Vierailija
34/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan äitinä ja ylipäätänsä pienen lasten kanssa tuo ei oikein toimi. Liikkumaan pääsee yleensä vasta illalla ja monesti joutuu arvottamaan hyvät yöunet liikunnan edelle. Liikun kyllä lapsenkin kanssa, mutta jostain syystä se ei ole riittävää keholleni. Lapseni syö säännöllisesti, mutta valitettavan harvoin sitä saa itse syötyä samalla tavalla. Oma ruoka pitäisi jaksaa tehdä jossain vaiheessa ja sitä pitäisi olla riittävästi useammalle päivälle. Työpäivä vie valtaosan päivän tunneista. Vaikka tarkkailen kaloreita ja saatan ehtiä viikon aikana muutamanakin iltana pyörien kanssa yli 40 km:n lenkille, paino ei silti putoa millään. Vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi. En syö herkkuja joka päivä, viikottain kyllä mutta hillityn määrän. Yleensä yhtenä kahtena päivänä viikossa. Painan silti enemmän kuin ennen raskautta. Vaikka imetän edelleen.

Melkomoista selitystä :D:D

Selittäisitkö mikä sinun mielestäsi on selittämistä?

Vierailija
35/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla on syömishäiriön perimmäinen syy? Itselläni se on perfektionismi, nimenomaan oman kehoni suhteen. Nuorena se oireili syömättömyytenä, koska silloin piti olla vaan laiha. Tätä nykyä se oireilee eri tavalla kun olen tajunnut että keho tarvitsee polttoainetta jotta voin muokata sitä mieleisekseni. Mä luulen että mun pitäisi päästä tuosta perfektionismista jos haluaisin terveen suhteen ruokaan. Tätä nykyä en kuitenkaan koe että ruoka hallitsisi mun ajatuksia tai aiheuttaisi ahdistusta joten pärjäilen.

Itseni vihaaminen.

Vierailija
36/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pienensin lautasia niin otti pienempiä annoksia, lopetin leivän syömisen. Kerran kuussa mittasin painon kunhan ei ollut noussut olin tyytyväinen. Aloin myös käymään 1-3 kertaa kävelylenkillä, joskus kävelin puoli tuntia joskus tunnin.

Alkuun söin vain yhden lämpimän ruoan päivässä. Alussa kun nälkä oli ennen ruokaa söin välipalaksi valmiiksi pilkkomia vihanneksia. Aamupalaksi maustamatonta jugurttia ja vähähiilarista mysliä. Iltapalaksi hedelmiä, vihanneksia ja proteiinia(leikkele tai kananmuna).

Nykyään syön ns. normaalisti, aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala, annoskoot pieniä.

Laihduin 3.5 vuodessa 30kg ja tuntui etten tehnyt mitään sen eteen. Ja pysyy poissa kilot. Lähdöt vähän yli sata.

Vierailija
37/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä palstasta tulee kyllä todella turhautunut ja hämmentynyt olo. Onko täällä normaaleja ihmisiä ollenkaan? Asiallinen keskustelu ei näytä onnistuvan missään aiheessa, jokaisen keskustelun valtaa ihmiset jotka räksyttävät, haastavat riitaa, ovat tahallisen ilkeitä ja provosoivia. Aivan kuin a-pi na lauma tulisi melskaamaan. Tuntuu että ihmisille tämä on jokin yleinen likakaivo, vessanpönttö jonne voi ulostaa omat aivopierut ja oksentaa krapulansa.

Vierailija
38/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pienensin lautasia niin otti pienempiä annoksia, lopetin leivän syömisen. Kerran kuussa mittasin painon kunhan ei ollut noussut olin tyytyväinen. Aloin myös käymään 1-3 kertaa kävelylenkillä, joskus kävelin puoli tuntia joskus tunnin.

Alkuun söin vain yhden lämpimän ruoan päivässä. Alussa kun nälkä oli ennen ruokaa söin välipalaksi valmiiksi pilkkomia vihanneksia. Aamupalaksi maustamatonta jugurttia ja vähähiilarista mysliä. Iltapalaksi hedelmiä, vihanneksia ja proteiinia(leikkele tai kananmuna).

Nykyään syön ns. normaalisti, aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala, annoskoot pieniä.

Laihduin 3.5 vuodessa 30kg ja tuntui etten tehnyt mitään sen eteen. Ja pysyy poissa kilot. Lähdöt vähän yli sata.

Mysli ei ole koskaan vähähiilarista. Miksi tuo mainitsemasi ruokailu on "normaalia"?

Vierailija
39/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä palstasta tulee kyllä todella turhautunut ja hämmentynyt olo. Onko täällä normaaleja ihmisiä ollenkaan? Asiallinen keskustelu ei näytä onnistuvan missään aiheessa, jokaisen keskustelun valtaa ihmiset jotka räksyttävät, haastavat riitaa, ovat tahallisen ilkeitä ja provosoivia. Aivan kuin a-pi na lauma tulisi melskaamaan. Tuntuu että ihmisille tämä on jokin yleinen likakaivo, vessanpönttö jonne voi ulostaa omat aivopierut ja oksentaa krapulansa.

Mikä mahtaa olla "normaali"?

Vierailija
40/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mysli ei ole koskaan vähähiilarista. Miksi tuo mainitsemasi ruokailu on "normaalia"?

Et ymmärrä mitä tarkoittaa vähähiilarinen mysli? Et osaa lukea että kirjoittaja kirjoitti että NYKYÄÄN syö normaalisti? Eli sekä luetunymmärtämisessä että lukemisessa on suuria haasteita ja silti pitää päästä länkyttämään?

Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi