Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipäjonoon tullaan ökymaastureilla - missä menee ökymaastutin raja?

Vierailija
20.07.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eef55650-e203-453d-9aec-d37bb9b28dc3

Minkä hintaluokan maasturi on sellainen, jolla saa tulla leipäjonoon? Tämänhetkinen myyntiarvo?

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin alkoi hävettää käydä ökymaasturilla leipäjonossa, nykyisin käyn teslalla.

Vierailija
122/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut ruokaa jonosta hienolla Audilla.

Se kuului juuri kuolleen isäni kuolinpesään. Ajoin sillä 2 viikkoa, kunnes se saatiin myytyä. Kuolinpesälle jäi velkaa myynnistä huolimatta.

Itse olin niin köyhä, että piti lainata bensarahat hautajaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka vain kehtaa, ottaa, kun ilmaiseksi saa. Ökymaasturi tai ei. Ikävää on, että vievät leivän toisen suustani.

Voi olla, että velkamassilla ostettu vähän parempi auto. Nyt sit rahat ei riitä ruokaan.

Minä ostin auton kun olin vielä työkykyinen, nyt olen pitkällä sairaslomalla ja elän kelan päivärahoilla. Autoa ei olisi mitään järkeä myydä nyt pois, kun siitä jäisi käteen ehkä 2 000 euroa.

Vierailija
124/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tarvetta leipäjonon antimille ei ainakaan ole, jos sinne saavutaan yli 15 000 euron autolla.

Millä perusteella?

Sillä perusteellamettä leipäjonojen tarjonta on tarkoitettu sellaisille joilla ei ole jostakin syystö varaa itse ostaa ruokaa. Tuollaisen auton ylläpitäjällä on kyllä varaa sellaiseen.

Ihan yhtä kallista (tai jopa kalliimpaa) on ylläpitää halpaa autoa..

Uutta kallista sähköautoa on halvempi ylläpitää kuin vanhaa diesel romua

Nojaa, kyllä esimerkiksi 3000 euron dieselauto tulee aika paljon halvemmaksi, kuin se 50 000 euron sähköauto, josta on usein maksettava pelkkää rahoitusta vähintään 500€/kk.

Vierailija
125/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuului juuri kuolleen isäni kuolinpesään. Ajoin sillä 2 viikkoa, kunnes se saatiin myytyä. Kuolinpesälle jäi velkaa myynnistä huolimatta.

Kävellen hakemalla olidi säästynyt polttoaineeseen menneet rahat. Köyhällähän on kyllä aikaa kävelemiseen ja kuntokin pysyy yllä sekä mt. Omasta kokemuksesta tiedän.

Vierailija
126/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun maaseudulla ja ihan käytännön syistä autoksi on valikoitu käytetty vetokoukulla varustettu City maasturi korkealla maavaralla huonommille teille ja lumikinoksiin ja tavaran kuljetteluun vetokoukulla.

Onko nyt niin että tälläisellä yli 10 vuotta vanhalla autolla ei olisi luvallista mennö mihinkään tilaisuuteen jossa on pienituloisia vaikka olen pienituloinen itsekin kun olen työtön.

Vierailija
127/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka vain kehtaa, ottaa, kun ilmaiseksi saa. Ökymaasturi tai ei. Ikävää on, että vievät leivän toisen suustani.

Voi olla, että velkamassilla ostettu vähän parempi auto. Nyt sit rahat ei riitä ruokaan.

Minä ostin auton kun olin vielä työkykyinen, nyt olen pitkällä sairaslomalla ja elän kelan päivärahoilla. Autoa ei olisi mitään järkeä myydä nyt pois, kun siitä jäisi käteen ehkä 2 000 euroa.

Miksi ihmeessä olet kelan päivärahalla, jos kerran jäit työelämästä sairaslomalle? Yleensä silloin kyllä saadaan (ansiosidonnaista) kuntoutusrahaa.

Vierailija
128/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nissan Qashqaikin on varmaan jonkun mielestä ökymaasturi.

Hehe, just meinasin tulla kommentoimaan, että jonkun mielestä Nissanin Xtrail on varmaan myös ökymaasturi. Ei ole, vaan ihan tavallinen melko edullinen käyttöauto.

Vierailija
129/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Audi on nykyään VW konsernin surkein auto..varakkaat ostaa nykyään mielummin Skodan kuin Audin.

Vierailija
130/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin kyseenalaista jos tulee jollakin +20 teur arvoisella autolla leipäjonoon, se kun kielii että tosiasiassa ihminen voisi yleensä ajaa myös huomattavasti edullisemmallakin autolla jos rahasta siis on oikeasti tiukkaa. Toki joissain harvoissa tapauksissa voi tilanne olla vaikka se, että auto on firman liisari (ei siis oma) josta ei niin vain hankkiuduta eroon ja firmalla päällä tosi tiukka tilanne, eli ei pysty itse juurikaan nostamaan palkkaa yrityksestään (onhan sitä tietysti silloinkin lähdetty aivan väärästä päästä liikkeelle, eli kallista autoa alle, vaikka firmalla vähän varoja/liiketoiminta epävarmalla pohjalla, mutta sellaista se ihmisten turhamaisuus ja näyttämisenhalu toisinaan teettää).

Ymmärrän kyllä jos ruokajonoon tullaan jollakin 1-10teur arvoisella edullisella perus kärryllä, koska moni tarvitsee oman auton ihan terveydellisistäkin syistä tai asuinpaikkansa takia. Joku saattaa jopa tilapäisesti asua autossaan.

Kaiken kaikkiaan onhan se moraalitonta, jos ylläpitää näyttävää elintasoa köyhien kustannuksella (hakee ruokaa leipäjonoista).

Vierailija
131/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tarvetta leipäjonon antimille ei ainakaan ole, jos sinne saavutaan yli 15 000 euron autolla.

Millä perusteella?

Sillä perusteellamettä leipäjonojen tarjonta on tarkoitettu sellaisille joilla ei ole jostakin syystö varaa itse ostaa ruokaa. Tuollaisen auton ylläpitäjällä on kyllä varaa sellaiseen.

Omistusasunto on takuulla kalliimpi kuin auto ja osa niissä asuvista hakee leipäjonosta ruokaa.

Vierailija
132/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin on ollut paljon mielipiteitä että jos omistaa auton ja vieläpä omistusasunnon

Ja jos on työtön ja sairas tai pienituloinen.niin ei saisi hakea ruoka avustusta eikä kelalta päivärahoja eikä asumistukea..

Pitäisi vain myydä kaikki omistamansa ja muuttaa sillan alle.

Vierailija
133/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehe, just meinasin tulla kommentoimaan, että jonkun mielestä Nissanin Xtrail on varmaan myös ökymaasturi. Ei ole, vaan ihan tavallinen melko edullinen käyttöauto.

Mikäli on varaa polttoaineeseen ja ajoneuvon moniin kuluihin, niin silloin on kyllä varaa ruokaankin.

Vierailija
134/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään autolla leipäjonoon kulkeminen haiskahtaa. Miten on varaa pitää autoa, muttei ole varaa ostaa ruokaa?

Vierailija
135/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella?

Omistusasunto on takuulla kalliimpi kuin auto ja osa niissä asuvista hakee leipäjonosta ruokaa.

Niin entä sitten..omistustalonnomistajaltakin voi olla rahat loppu tai tulot menneet pieneksi..

Omistusasuja pitää maksaa itse asumiskulunsa kun ne toiset nostaa asumistukea ja asuu ilmaiseksi.

Vierailija
136/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli on varaa polttoaineeseen ja ajoneuvon moniin kuluihin, niin silloin on kyllä varaa ruokaankin.

Eli pitäisi jäädä pienipalkkaisesta työstä pois.

Asutko sä Helsingissä ja menet ratikalla leipäjonoon, kai kävelet?

Vierailija
137/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella?

Niin entä sitten..omistustalonnomistajaltakin voi olla rahat loppu tai tulot menneet pieneksi..

Omistusasuja pitää maksaa itse asumiskulunsa kun ne toiset nostaa asumistukea ja asuu ilmaiseksi.

Ei me saada asumistukea, vaikka mä oon työtön, koska puolisolla pieni palkka.

Kohta ei saa onneksi omistusasuntoon enää yleistä asumistukea.

Vierailija
138/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät menkööt töihin. Rikkailla on isompi oikeus leipäjonoon kun heidän rahoilla tätä yhteiskuntaa pyöritetään. Köyhiltä pitää ottaa ja antaa rikkaille ja ahkerille

Mitä ajattelit köyhiltä otettavan? Tuhkat pesästä?

Työttömyysturvan, toimeentulotuen, asumistuen jne

Miten sitten ajattelit ihmisten pärjäävän? Itseään myymällä?

Työllä.

Työkyvyttömänkin? Oletko Kelan lääkäri? Siellähän työkyvyttömästäkin tehdään työkykyinen taikasauvaa heilauttamalla.

Vierailija
139/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No. Nyt tulee epäsuosittu mielipide. Totuus on, että minkä tahansa auton hankinta-, huolto-, katsastus-, vakuutus- ja käyttökuluilla saisi aika monta leipää pöytään. Vapaa maa, mutta kyllä auto olisi ensimmäisiä isoja leikattava kuluja, jonka minä tekisin, jos olisi tiukkaa. Eli minkälainen auto tahansa nostattaisi minun kulmani leipäjonossa. Opiskeluaikoina sellaisessa muutamia kertoja kävinkin ja otin kiitollisena kaiken vastaan.

Autoa ei ikinä nähdä valintana, jonka ihminen aktiivisesti tekee, mutta totuus on, että elämä on mahdollista järjestää myös ei-autoriippuvaiseksi. Erityisesti kaupungeissa, joissa ne leipäjonot taitavat olla tavallisempia.

Itse olen ollut vapaaehtoisena ruokaa jakamassa, ja kertaakaan en ole kulmia kohotellut kun huonokuntoinen eläkeläinen tulee sillä bensaritsalla ruokajonoon.

Pikkukaupunki, ei julkinen kierrä läheskään joka korttelissa ja asuinalueella, eikä tule juuri siihen ruokajakelun kohdallekaan.

Ainoa keino millä pääsevät kotoaan liikkeelle. Sauvojen kanssa kinkkaavat sitten autoltaan. Tekemätön paikka olisi huonojalkaisen kantaa se ruokakassi kotiinsa. 

Vierailija
140/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jekku kirjoitti:

Jos vuonna 2005 merkin xx maasturi on maksanut 150 000€ onko se edelleen 18v myöhemminkin öky.

Ja ei minä en omista tuollaista autoa kunhan pohdiskelen miten määritellään öky tässä asiassa.

On. Se maksaa edelleen ainakin sen 10 tuhatta JA sen huoltaminen&korjaaminen maksaa maltaita (kalliiden autojen huollot maksaa helposti vähinään kolminkertaisesti "tavalliseen" autoon verrattuna) sekä polttoainekulut ovat myös "ökyluokassa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi