Leipäjonoon tullaan ökymaastureilla - missä menee ökymaastutin raja?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eef55650-e203-453d-9aec-d37bb9b28dc3
Minkä hintaluokan maasturi on sellainen, jolla saa tulla leipäjonoon? Tämänhetkinen myyntiarvo?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Köyhän pitää näyttää köyhältä?
Ei pidä näyttää, mutta köyhyyden myötä se alkaa jotenkin lähes väistämättä ennemmin tai myöhemmin hieman kieltämättä näkymään. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se raja menee siinä, että on pitänyt ostaa niin kallis auto, ettei ruokaan ole enää varaa vaan käydään ruokajonossa kaappia täyttämässä. Ei oikeasti köyhät ajele millään kymppitonnien autoilla.
Tuolla periaatteella ruokaa ei voi jakaa alkoholisteillekaan.
Alkoholismi on sairaus, auton ostaminen ei. Se on vain statusta jos ei halvempi kelpaa.
Elämänhallinnan ongelmat voivat vaivata myös maasturilla ajelijaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä, jos on omistusasunto?
Meillä on auto, koska puoliso käy vuorotöissä, mutta asutaan vuokralla.
Tarkennan, että ei olla käyty leipäjonossa, mutta nyt kun hallitus leikkaa niin.
Vierailija kirjoitti:
Ahneillehan ei tunnetusti riitä mikään. Mikään ei ole tarpeeksi.
Ei he ole rikkaita vaan velkaantuneita. Tiedän itsekin lakimiehen, joka hankki liian kalliin asunnon velaksi ja joutui laittamaan sen vuokralle, että saa sopivamman kokoisen asunnon vuokrattua ja samalla asuntovelkaa maksettua. Ei pystynyt asuntoa myymään, kun oli tulossa iso putkiremontti. Ei ne ylivelkaantuneet ole varakkaita vaan miinuksella. Joutuvat sitten leipäjonoihin, kun palkat menee velkoihin.
Olen huomannut monella perse. Aukisella ja köyhällä että heti kun saavat ylimääräistä rahaa vaikkapa tonneja jostain arpajais voitosta niin heti alkaa yletön tuhlaaminen kunnes rahat on loppu..
Yhdet ei kertakaikkiaan vain pysty säännöstelemään rahan käyttöä vaikka miten paljon saisi rahaa niin kaikki tuhlataan pika vauhtia
Jos sulla on varaa bensaan nykyään et kuulu leipäjonoon. Yksinkertasta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pidetty ylivelkaisia hyvätuloisina, kun on hieno auto tai oma talo. Nyt ne joutuu leipäjonoihin. Miksi ei myy autoa tai asuntoa..
Varmaan siksi kun asuntoja ostetaan nyt vähän huonosti. Myymiseen tarvitaan ostaja.
Osalla eläkeläisistä on kuulemma omistusasunto ja käyvät leipäjonossa.
Onko autoissa pitkät kilvet kun Venäläiset tottuneet ottamaan heti jos jotakin ilmaista?
Vierailija kirjoitti:
Kauppa menee kiinni klo 23.00 eikä enää kulje linja-autoa. Palkka 1300 netto ja 2 lasta elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pidetty ylivelkaisia hyvätuloisina, kun on hieno auto tai oma talo. Nyt ne joutuu leipäjonoihin. Miksi ei myy autoa tai asuntoa..
Siinäpä onkin iso kynnys..kun muut talon niin joudut maksamaan isoa vuokraa eikä pääse asumistuen piiriin..
Muutto ja kaupankäynti itsessään vie paljon rahaa siitä myynti hinnasta..autoton ei sitten enää voi edes lähteä töihin tai palvelujen ääreen eli joutuu eristäytymään ja jättäytymään köyhäksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut monella perse. Aukisella ja köyhällä että heti kun saavat ylimääräistä rahaa vaikkapa tonneja jostain arpajais voitosta niin heti alkaa yletön tuhlaaminen kunnes rahat on loppu..
Yhdet ei kertakaikkiaan vain pysty säännöstelemään rahan käyttöä vaikka miten paljon saisi rahaa niin kaikki tuhlataan pika vauhtia
Tuollaisia on ja sama homma, vaikka heillä olisi hyvä koulutus ja sen jälkeen kovapalkkainen työ. Eräskin työtön työllistyi viranomaiseksi, mutta aina oli rahat loppu ja yhtä varaton kuin työttömänä. Kun sai enemmän palkkaa, enemmän vaan meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa menee kiinni klo 23.00 eikä enää kulje linja-autoa. Palkka 1300 netto ja 2 lasta elätettävänä.
Nyt kun hallitus leikkaa niin ihmisten on lopetettava työt mitä tehdään illalla, yöllä ja viikonloppuna.
Odotetaan, että linja-autot kulkee joka kaupungissa vuorotöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun hallitus leikkaa niin ihmisten on lopetettava työt mitä tehdään illalla, yöllä ja viikonloppuna.
Odotetaan, että linja-autot kulkee joka kaupungissa vuorotöihin.
Työtön voi laittaa rastin ei autoa käytössä ja hakea vain päivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä onkin iso kynnys..kun muut talon niin joudut maksamaan isoa vuokraa eikä pääse asumistuen piiriin..
Muutto ja kaupankäynti itsessään vie paljon rahaa siitä myynti hinnasta..autoton ei sitten enää voi edes lähteä töihin tai palvelujen ääreen eli joutuu eristäytymään ja jättäytymään köyhäksi.
Minulla ei ole ikinä ollut autoa ja olen työtä tekevä köyhä, mutta rahat riittää elämiseen. Mistähän se johtuu, että olen aina pärjännyt ilman ajokorttia ja autokyytejä? Eikös raha ole tarkoitettu käytettäväksi ja sillä myyntihinnalla voi maksaa vuokria, muuttokuluja, julkisen liikenteen maksuja ym.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaat ostaa Suomessa tänä päivänä sähköautoja..
Köyhät näitä diiseleitä ja bensa autoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tohmajärvellä kun alkoi säästömestan ale kaikista vaatteista -50 % niin siellä oli ollut ökymaastureita pilvinpimein. kaitpa ne rikkaat on niin pihejä että kelpaa kaikki halpa ja etenkin jos ilmatteeksi jotain saa.
Etkö ole koskaan miettinyt, miksi toisille sitä rahaa jää taskunpohjalle ja toisille ei? Kun katsoo monen "köyhän" kulutustottumuksia, niin alkaa ymmärtää, miksi sieltä köyhyydestä ei hevin nousta, vaikka varoja jostain yllättäin saisikin. Kannettu vesi kun ei kaivossa pysy.
Tuo mitä sanoit on niin totta.
En ole ruokajonossa käynyt vaikka olenkin pienituloinen. Minulla on kuitenkin se pari vuotta vanha (velaton) 4-vetoinen "öky"maasturi. Joskus tuloni olivat suuremmat ja minulla on säästöjä. Säästöjäni käytän tarvittaessa, mutta elän erittäin säästäväisesti. Itselläni on tuttuja, jotka eivät kehtaa ostaa punalaputettua ruokaa, koska joku voi luulla köyhäksi! Silti sanovat olevansa köyhiä eli oletan ettei säästöjä ole. En ymmärrä tätä logiikkaa yhtään.
Nämä samat tutut ovat sanoneet minulle, että myy autosi ja osta pienempi/halvempi. Miksi? Ikinä en ole rutissut siitä ettei minulla olisi rahaa tai ruokaa. Minulla on kaikki tarvittava, kuljen puhtaissa ja ehjissä vaatteissa niin miksi joillekin on ongelma, että säästän arkikulutuksestani? Asun myös omassa, maksetussa asunnossani eli asumiskuluni ovat pienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ikinä ollut autoa ja olen työtä tekevä köyhä, mutta rahat riittää elämiseen. Mistähän se johtuu, että olen aina pärjännyt ilman ajokorttia ja autokyytejä? Eikös raha ole tarkoitettu käytettäväksi ja sillä myyntihinnalla voi maksaa vuokria, muuttokuluja, julkisen liikenteen maksuja ym.
Mistähän se johtuu...asut ilmeisesti kaupungissa tai kaupunkitaajamassa kerrostalossa ja julkisen liikenteen ja palvelujen välittömässä läheisyydessä
Mielestäni tarvetta leipäjonon antimille ei ainakaan ole, jos sinne saavutaan yli 15 000 euron autolla.