Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipäjonoon tullaan ökymaastureilla - missä menee ökymaastutin raja?

Vierailija
20.07.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eef55650-e203-453d-9aec-d37bb9b28dc3

Minkä hintaluokan maasturi on sellainen, jolla saa tulla leipäjonoon? Tämänhetkinen myyntiarvo?

Kommentit (184)

Vierailija
161/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on totta, että vanhoihin autoihin tarvitsee tehdä enemmän korjauksia ja huoltoja, mutta ei nekään yleensä kymmeniä tuhansia maksa.

Kaikki pitää saada nyt ja heti ja osamaksulla sekä luotolla kun ei muuten onnistu. Sitten mennään leipäjonoon kun mistään ei ole valmis luopumaan.

Kyllä auto on monelle status eikä mikä tahansa perushyvämerkki kelpaa.

Näyttää rikkaammalta kun on hieno ja uudehko auto.

Vierailija
162/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan huvikseen mene moneksi tunniksi jonottamaan. Ihan turha miettiä koko asiaa.

Ei, vaan hyödyn. Joku ottaa kaiken ilmaiseksi jos annetaan. Oli tarvetta tai ei.

Kyllä se on niin, että kaikki mistä ei tarvitse maksaa, on kotia päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi asiaa, todella ärsyttää IP lehtien sana öky, joka on tarkoitettu vain provosoimaan lukijaa ja toiseksi, jos on varaa autoon, onko paikka leipäjonossa ylipäätään.

Käyvät niin kauan leipäjonossa että saavat ostettua auton oli sitten mikä maasturi hyvänsä tai mersu. Saksassa tulivat mersuilla, asuin lähellä ja katselin menoa. Ei ollut leipäjono mutta sama systeemi josta sai ikäänkuin kaupasta ilmaista ruokaa, siis oli liiketila ilmaisruoan jakeluun. 

Vierailija
164/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa koko juttu. Siinä käsiteltiin ihmisten karmeaa käytöstä ylipäätään. Kovaa menoa ruokajonossa.

Vierailija
165/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne voi olla rahoituksella hankittuja tai työsuhdeautoja. Henkilöllä voi silti olla rahat loppu tai lähes kaikki liikenevä menee siihen, että saa juuri ja juuri sen auton kulut peitotuksi. Kukaan oikeasti hyvissä varoissa oleva ei mene leipäjonoihin.

Samaan aikaan voi olla isot asuntolainat ja myös ne asuntolainakulut ovat nousseet huomattavasti.

Jos ihmisellä on TYÖSUHDEAUTO, hänen palkkansa on muutenkin senverran hyvä, ettei taloudellisia huolia pitäisi olla. Jos on, niin omia kulutustottumuksia sopii tarkastella.

Vierailija
166/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
167/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tälläinen ökymaasturi..no se on minun käsityksen mukaan suuri auto eli normaalia pikkumaasturia suurempi ja kallis auto ...voi olla kyllä vanhempikin vuosimalli kunhan on premium merkkiä..

Esim. Se 5000 euron arvoinen parikymmentä vuotta vanha BMW X5 isolla bensakonella voi olla öky kun sillä on ainakin kallis ajaa ja ylläpitää verojen ja polttoaineiden muodossa

Vierailija
168/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kokeilla ruokajonoilua isolla nelivetoisella hybridilläni. Toki löytyy myös omistusasunto, asuntolaina jo maksettu.

Koska työnantajat suosivat määräaikaisia sopimuksia niin ruokajono on oikea paikka minulle, pienituloiselle.

Myllypurosta ilmeisesti löytyy?

T. Äityli

Vierailija
169/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tohmajärvellä kun alkoi säästömestan ale kaikista vaatteista -50 % niin siellä oli ollut ökymaastureita pilvinpimein. kaitpa ne rikkaat on niin pihejä että kelpaa kaikki halpa ja etenkin jos ilmatteeksi jotain saa. 

Etkö ole koskaan miettinyt, miksi toisille sitä rahaa jää taskunpohjalle ja toisille ei? Kun katsoo monen "köyhän" kulutustottumuksia, niin alkaa ymmärtää, miksi sieltä köyhyydestä ei hevin nousta, vaikka varoja jostain yllättäin saisikin. Kannettu vesi kun ei kaivossa pysy.

Tuo mitä sanoit on niin totta.

En ole ruokajonossa käynyt vaikka olenkin pienituloinen. Minulla on kuitenkin se pari vuotta vanha (velaton) 4-vetoinen "öky"maasturi. Joskus tuloni olivat suuremmat ja minulla on säästöjä. Säästöjäni käytän tarvittaessa, mutta elän erittäin säästäväisesti. Itselläni on tuttuja, jotka eivät kehtaa ostaa punalaputettua ruokaa, koska joku voi luulla köyhäksi! Silti sanovat olevansa köyhiä eli oletan ettei säästöjä ole. En ymmärrä tätä logiikkaa yhtään.

Nämä samat tutut ovat sanoneet minulle, että myy autosi ja osta pienempi/halvempi. Miksi? Ikinä en ole rutissut siitä ettei minulla olisi rahaa tai ruokaa. Minulla on kaikki tarvittava, kuljen puhtaissa ja ehjissä vaatteissa niin miksi joillekin on ongelma, että säästän arkikulutuksestani? Asun myös omassa, maksetussa asunnossani eli asumiskuluni ovat pienet.

Kokoomus iskee ensi vuonna sinun tapaisiin rukkaisiin köyhiin ..eli pienituloisiin joilla on säästöjä ja jotain varallisuutta.

Tuet leikataan kaikki pois jos on jotain varallisuutta kuten se vähän parempi auto ja pakotetaan toimeentuloluukulle viemällä kaikki tuet pois varallisuuden vastineena .

En saa mitään tukia, joita vietäisiin pois. 

Myös työeläke on sosiaalietuus.

Ei sitä taida työssäkävijä saada. En ole kyllä edes kysynyt... ;D

Vierailija
170/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
171/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Pekalta.

Vierailija
172/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tarvetta leipäjonon antimille ei ainakaan ole, jos sinne saavutaan yli 15 000 euron autolla.

Millä perusteella?

Sillä perusteellamettä leipäjonojen tarjonta on tarkoitettu sellaisille joilla ei ole jostakin syystö varaa itse ostaa ruokaa. Tuollaisen auton ylläpitäjällä on kyllä varaa sellaiseen.

Ihan yhtä kallista (tai jopa kalliimpaa) on ylläpitää halpaa autoa..

Uutta kallista sähköautoa on halvempi ylläpitää kuin vanhaa diesel romua

Nojaa, kyllä esimerkiksi 3000 euron dieselauto tulee aika paljon halvemmaksi, kuin se 50 000 euron sähköauto, josta on usein maksettava pelkkää rahoitusta vähintään 500€/kk.

Hyviä sähköautoja saa huomattavasti edullisemminkin kuin 50 000, en tiedä miksi aina, aina, aina se sähköauton "esimerkkihinta" on tuo 50 000. Minun sähkäri maksoi 36 000 ja sillä ajaa pitkää matkaa ihan kuten Teslallakin. Tai melkein. Ihan kaikkia samoja mukavuuksia ei ole kuin Tesloissa. 

Autossani rahoitus on 310,- kuukaudessa. 

Vierailija
173/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ökymaasturi on isolla koneella oleva nelivetoinen maastokelpoinen auto.

Vierailija
174/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nissan Qashqaikin on varmaan jonkun mielestä ökymaasturi.

Hehe, just meinasin tulla kommentoimaan, että jonkun mielestä Nissanin Xtrail on varmaan myös ökymaasturi. Ei ole, vaan ihan tavallinen melko edullinen käyttöauto.

Mikäli on varaa polttoaineeseen ja ajoneuvon moniin kuluihin, niin silloin on kyllä varaa ruokaankin.

Eli pitäisi jäädä pienipalkkaisesta työstä pois.

Asutko sä Helsingissä ja menet ratikalla leipäjonoon, kai kävelet?

Pakkoko se on kituuttaa kalliissa helsingissä missä kertomasi mukaan palkkasi ei riitä edes ruokaan.

Olen ihmetellyt miten köyhillä on varaa asua Helsingissä kun siitä ihan vaatimattomasta perusluukusta pitää maksaa vuokraa 800-900 euroa kuukaudessa

Minä olen köyhä ja asun kerrostalokaksiossa Helsingissä mutta saan asumistukea niin ettei paljon jää vuokraa maksettavaksi. Leipäjonossa käyn ratikalla kun ei ole omaa autoa. Otan aina pyörillä vedettävät laukut mukaan. Lisäksi käy myöhään illalla kaupassa kun on 60 % ale. Minulla on mennyt ruokaan kesäkuun alusta vähän yli 200 €. 

Vierailija
175/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. En ole leipäjonossa koskaan ollut, mutta olen sitä mieltä, että leipäjonossa pitäisi tarkastaa jokainen "asiakas". Ulkomuoto ei kerro mitään, koska hyviä vaatteita saa myös edullisesti (kirppis), mutta kelan todistus pitäisi olla.

Vierailija
176/184 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
177/184 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta dieseleitä saa edullisesti pari vuotta vanhoina, myös saksalaisia laatumerkkejä.

Vierailija
178/184 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta dieseleitä saa edullisesti pari vuotta vanhoina, myös saksalaisia laatumerkkejä.

Niinkö ? Laitahan tänne missä myydään.

Vierailija
179/184 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö ? Laitahan tänne missä myydään.

Niin.

Kukaan ei halua dieseliä Jane näkyy hinnoissa.

Vierailija
180/184 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistaa Helsingissä asunnon niin ei ole kyllä köyhä.

Monella matalapalkka-alalla olevalla on pakko olla auto, kun työvuorot on mitä sattuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi