Leipäjonoon tullaan ökymaastureilla - missä menee ökymaastutin raja?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eef55650-e203-453d-9aec-d37bb9b28dc3
Minkä hintaluokan maasturi on sellainen, jolla saa tulla leipäjonoon? Tämänhetkinen myyntiarvo?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tohmajärvellä kun alkoi säästömestan ale kaikista vaatteista -50 % niin siellä oli ollut ökymaastureita pilvinpimein. kaitpa ne rikkaat on niin pihejä että kelpaa kaikki halpa ja etenkin jos ilmatteeksi jotain saa.
Etkö ole koskaan miettinyt, miksi toisille sitä rahaa jää taskunpohjalle ja toisille ei? Kun katsoo monen "köyhän" kulutustottumuksia, niin alkaa ymmärtää, miksi sieltä köyhyydestä ei hevin nousta, vaikka varoja jostain yllättäin saisikin. Kannettu vesi kun ei kaivossa pysy.
Tuo mitä sanoit on niin totta.
En ole ruokajonossa käynyt vaikka olenkin pienituloinen. Minulla on kuitenkin se pari vuotta vanha (velaton) 4-vetoinen "öky"maasturi. Joskus tuloni olivat suuremmat ja minulla on säästöjä. Säästöjäni käytän tarvittaessa, mutta elän erittäin säästäväisesti. Itselläni on tuttuja, jotka eivät kehtaa ostaa punalaputettua ruokaa, koska joku voi luulla köyhäksi! Silti sanovat olevansa köyhiä eli oletan ettei säästöjä ole. En ymmärrä tätä logiikkaa yhtään.
Nämä samat tutut ovat sanoneet minulle, että myy autosi ja osta pienempi/halvempi. Miksi? Ikinä en ole rutissut siitä ettei minulla olisi rahaa tai ruokaa. Minulla on kaikki tarvittava, kuljen puhtaissa ja ehjissä vaatteissa niin miksi joillekin on ongelma, että säästän arkikulutuksestani? Asun myös omassa, maksetussa asunnossani eli asumiskuluni ovat pienet.
Kokoomus iskee ensi vuonna sinun tapaisiin rukkaisiin köyhiin ..eli pienituloisiin joilla on säästöjä ja jotain varallisuutta.
Tuet leikataan kaikki pois jos on jotain varallisuutta kuten se vähän parempi auto ja pakotetaan toimeentuloluukulle viemällä kaikki tuet pois varallisuuden vastineena .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneillehan ei tunnetusti riitä mikään. Mikään ei ole tarpeeksi.
Ei he ole rikkaita vaan velkaantuneita. Tiedän itsekin lakimiehen, joka hankki liian kalliin asunnon velaksi ja joutui laittamaan sen vuokralle, että saa sopivamman kokoisen asunnon vuokrattua ja samalla asuntovelkaa maksettua. Ei pystynyt asuntoa myymään, kun oli tulossa iso putkiremontti. Ei ne ylivelkaantuneet ole varakkaita vaan miinuksella. Joutuvat sitten leipäjonoihin, kun palkat menee velkoihin.
Katsovatko he sitten että heillä on oikeus jatkaa entiseen malliin ökyilyä muiden, köyhempien kustannuksella vaikkei enää omat resurssit riitäkään.
Aikamoista itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tohmajärvellä kun alkoi säästömestan ale kaikista vaatteista -50 % niin siellä oli ollut ökymaastureita pilvinpimein. kaitpa ne rikkaat on niin pihejä että kelpaa kaikki halpa ja etenkin jos ilmatteeksi jotain saa.
Etkö ole koskaan miettinyt, miksi toisille sitä rahaa jää taskunpohjalle ja toisille ei? Kun katsoo monen "köyhän" kulutustottumuksia, niin alkaa ymmärtää, miksi sieltä köyhyydestä ei hevin nousta, vaikka varoja jostain yllättäin saisikin. Kannettu vesi kun ei kaivossa pysy.
En ole ruokajonossa käynyt vaikka olenkin pienituloinen. Minulla on kuitenkin se pari vuotta vanha (velaton) 4-vetoinen "öky"maasturi. Joskus tuloni olivat suuremmat ja minulla on säästöjä. Säästöjäni käytän tarvittaessa, mutta elän erittäin säästäväisesti. Itselläni on tuttuja, jotka eivät kehtaa ostaa punalaputettua ruokaa, koska joku voi luulla köyhäksi! Silti sanovat olevansa köyhiä eli oletan ettei säästöjä ole. En ymmärrä tätä logiikkaa yhtään.
Nämä samat tutut ovat sanoneet minulle, että myy autosi ja osta pienempi/halvempi. Miksi? Ikinä en ole rutissut siitä ettei minulla olisi rahaa tai ruokaa. Minulla on kaikki tarvittava, kuljen puhtaissa ja ehjissä vaatteissa niin miksi joillekin on ongelma, että säästän arkikulutuksestani? Asun myös omassa, maksetussa asunnossani eli asumiskuluni ovat pienet.
Kokoomus iskee ensi vuonna sinun tapaisiin rukkaisiin köyhiin ..eli pienituloisiin joilla on säästöjä ja jotain varallisuutta.
Tuet leikataan kaikki pois jos on jotain varallisuutta kuten se vähän parempi auto ja pakotetaan toimeentuloluukulle viemällä kaikki tuet pois varallisuuden vastineena .
En saa mitään tukia, joita vietäisiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä miellä itseäni köyhäksikään, koska minulla on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tarvetta leipäjonon antimille ei ainakaan ole, jos sinne saavutaan yli 15 000 euron autolla.
Millä perusteella?
Olin joskus mukana semmosessa hyväntekeväisyysryhmässä, missä autetaan huono-osaisia omien resurssien mukaan, esim. lahjoittamalla vaikka jollekin tarvitsevalle jotakin tavaraa mille hänelle juuri tarve mut ei varaa ostaa jne. Itelläkin välillä rahat tiukassa enkä oo isotuloinen, mutta haluan auttaa vielä huono-osaisempia mahdollisuuksieni mukaan. No kerran sitten tällanen huono-osainen tuli autollaan hakemaan minulta lahjoitusta. Joku pitkäaikaissairas työkyvytön, noin 50v hyvin lihava nainen. Tuli semmosella hienolla Volvon citymaasturilla, joka maksaa alkaen jtn 60 000e. Kyllä kieltämättä hieman ihmetytti, itselläni ei ole koskaan ollut mahdollisuuksia niin hienoon ja kalliiseen autoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tarvetta leipäjonon antimille ei ainakaan ole, jos sinne saavutaan yli 15 000 euron autolla.
Millä perusteella?
Sillä perusteellamettä leipäjonojen tarjonta on tarkoitettu sellaisille joilla ei ole jostakin syystö varaa itse ostaa ruokaa. Tuollaisen auton ylläpitäjällä on kyllä varaa sellaiseen.
Suurimmalla osalla suomalaisista ei ole varaa ostaa uutta Skodan katumaasturia lainalla, ja häviävän pienellä osalla on varaa ostaa sellaista suoralla rahalla - kiitos meidän surkean ostovoiman ja äärimmäisen korkeiden verojen. Näin ollen Skodan pieninkin katumaasturi on superöky. Ehkä siis Dacia Duster 3 vuotta vanhana on ökymaasturi.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus mukana semmosessa hyväntekeväisyysryhmässä, missä autetaan huono-osaisia omien resurssien mukaan, esim. lahjoittamalla vaikka jollekin tarvitsevalle jotakin tavaraa mille hänelle juuri tarve mut ei varaa ostaa jne. Itelläkin välillä rahat tiukassa enkä oo isotuloinen, mutta haluan auttaa vielä huono-osaisempia mahdollisuuksieni mukaan. No kerran sitten tällanen huono-osainen tuli autollaan hakemaan minulta lahjoitusta. Joku pitkäaikaissairas työkyvytön, noin 50v hyvin lihava nainen. Tuli semmosella hienolla Volvon citymaasturilla, joka maksaa alkaen jtn 60 000e. Kyllä kieltämättä hieman ihmetytti, itselläni ei ole koskaan ollut mahdollisuuksia niin hienoon ja kalliiseen autoon
Se on varmaan meidän naapuri...lihava nainen joka ajaa volvolla..sanoo ettei pysty huonoilla linkillä nousemaan kuin korkeaan autoon
Täällä päin ruokajakoon pääsee vain setelillä, jonka saa, kun on näyttänyt tulotietonsa.
Hyvä systeemi. Tosin apua jää hakematta niiltä, jotka eivät kehtaa mennä tilitietojensa kanssa ruinaamaan seteliä. Lisäksi rajana taitaa olla "toimeentulotukeen verrattavissa olevat tulot", jolloin jonoon ei ehkä pääse, jos tulot esim. 200€ enemmän ja jokin hetkellinen kriisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella?
Sillä perusteellamettä leipäjonojen tarjonta on tarkoitettu sellaisille joilla ei ole jostakin syystö varaa itse ostaa ruokaa. Tuollaisen auton ylläpitäjällä on kyllä varaa sellaiseen.
Ihan yhtä kallista (tai jopa kalliimpaa) on ylläpitää halpaa autoa..
Jos auto on rahoitusyhtiön ja joku vika siinä on korjattu väärin, et pääse autosta eroon. Ja se auto voi olla just se syy, miksi olet köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoi sen olevan oma auto? Voihan se olla vaikka äidiltä lainassa. Jotta saa leipäkassin kotiin vietyä.
Kuitenkin on puku päällä ja läppäri kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella?
Sillä, että jos on ollut vara investoida noin paljon, täytyy olla myös vara elättää itsensä. Muussa tapauksessa harkintakyky on pettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella?
Ihan yhtä kallista (tai jopa kalliimpaa) on ylläpitää halpaa autoa..
Uutta kallista sähköautoa on halvempi ylläpitää kuin vanhaa diesel romua
" Kyllähän täällä käy ihmisiä, jotka tulevat huomattavasti paremmilla autoilla kuin millä itse ajelen, sanoo ruokajakoa järjestävän Yksinäiset yhteen -yhdistyksen toiminnanjohtaja Hanna Tienhaara Iltalehdelle.
Muita hakijoita se voi ihmetyttää, jos tullaan puku päällä läppäri toisessa kädessä suoraan jostain palaverista."
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka vain kehtaa, ottaa, kun ilmaiseksi saa. Ökymaasturi tai ei. Ikävää on, että vievät leivän toisen suustani.
Voi olla, että velkamassilla ostettu vähän parempi auto. Nyt sit rahat ei riitä ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös työeläke on sosiaalietuus.
Asut varmaan Helsingissä missä kulkee ratikat.