Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipäjonoon tullaan ökymaastureilla - missä menee ökymaastutin raja?

Vierailija
20.07.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eef55650-e203-453d-9aec-d37bb9b28dc3

Minkä hintaluokan maasturi on sellainen, jolla saa tulla leipäjonoon? Tämänhetkinen myyntiarvo?

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autottomille kaikki on ökyä varsinkin vihreään kallellaan olevat naiset

Vierailija
42/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinta ja hinta. Pitäisi tietää paljonko siitä on maksamatta vai onko jopa liisattu.

Tuossa sanottiin, että tullaan läppäri kädessä puku päällä ökymaasturilla. Sikamaista. Ei ole porvareilla mitään häpyä.

Eräs ystäväni on porvarirouva, joka kaapii käsilaukkunsa aivan kaiken:

Messuilla karkkikulhot kaadetaan laukkuun, kahviloissa vessapaperirullat. Muun muassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tiedä toisen taustoja. Täysin väärin alkaa olettamaan. Vai onko joku oletus, että jos oma taloustilanne muuttuu - jää vaikka työttömäksi, niin ensimmäisenä pitää myydä auto?

Mulla on uudenkarhea auto, jonka ostin kun olin työkykyinen. Jouduin pitkälle sairaslomalle eikä mun olisi mitään järkeä myydä autoa nyt, kun kohta palaan takaisin töihin. Hieno auto ei tarkoita sitä, että olisi rahaa käytössä..

Minullakin on auto joka oli joskus uusi..nyt se on 9 vuotta vanha ...neliveto ja koroterulla maavaralla..

Autoa kuitenkin tarvin eikä järkeä nyt halvempaan vaihtaa kun vaihdossa ei montaa tonnia saisi n. 12000 euron myynti hintaisesta autosta.

Vierailija
44/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ostanut ökymaasturin hinnalla viinaa, ruokajonossa käyminen on Ok?

Vierailija
45/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinta ja hinta. Pitäisi tietää paljonko siitä on maksamatta vai onko jopa liisattu.

Tuossa sanottiin, että tullaan läppäri kädessä puku päällä ökymaasturilla. Sikamaista. Ei ole porvareilla mitään häpyä.

Messuilla karkkikulhot kaadetaan laukkuun, kahviloissa vessapaperirullat. Muun muassa.

Ei ne puvut ja läppäritkään ilmaisia ole.

Vierailija
46/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tiedä toisen taustoja. Täysin väärin alkaa olettamaan. Vai onko joku oletus, että jos oma taloustilanne muuttuu - jää vaikka työttömäksi, niin ensimmäisenä pitää myydä auto?

Mulla on uudenkarhea auto, jonka ostin kun olin työkykyinen. Jouduin pitkälle sairaslomalle eikä mun olisi mitään järkeä myydä autoa nyt, kun kohta palaan takaisin töihin. Hieno auto ei tarkoita sitä, että olisi rahaa käytössä..

Eikö sitä voi jättää kulman taakse ja kävellä viimeistä paria sataa metriä?!

Vierailija
47/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät menkööt töihin. Rikkailla on isompi oikeus leipäjonoon kun heidän rahoilla tätä yhteiskuntaa pyöritetään. Köyhiltä pitää ottaa ja antaa rikkaille ja ahkerille

Mitä ajattelit köyhiltä otettavan? Tuhkat pesästä?

Työttömyysturvan, toimeentulotuen, asumistuen jne

Miten sitten ajattelit ihmisten pärjäävän? Itseään myymällä?

Työllä.

Vierailija
48/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se raja menee siinä, että on pitänyt ostaa niin kallis auto, ettei ruokaan ole enää varaa vaan käydään ruokajonossa kaappia täyttämässä. Ei oikeasti köyhät ajele millään kymppitonnien autoilla.

Vierailija
49/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Nyt tulee epäsuosittu mielipide. Totuus on, että minkä tahansa auton hankinta-, huolto-, katsastus-, vakuutus- ja käyttökuluilla saisi aika monta leipää pöytään. Vapaa maa, mutta kyllä auto olisi ensimmäisiä isoja leikattava kuluja, jonka minä tekisin, jos olisi tiukkaa. Eli minkälainen auto tahansa nostattaisi minun kulmani leipäjonossa. Opiskeluaikoina sellaisessa muutamia kertoja kävinkin ja otin kiitollisena kaiken vastaan.

Autoa ei ikinä nähdä valintana, jonka ihminen aktiivisesti tekee, mutta totuus on, että elämä on mahdollista järjestää myös ei-autoriippuvaiseksi. Erityisesti kaupungeissa, joissa ne leipäjonot taitavat olla tavallisempia.

Auto on kyllä maaseudulla melko välttämätön hyödyke jota ilmab ei kyllä pärjää..

Kaupungin kerrostalossa asuvalle infra on yleensä rakennettu julkisten palvelujen ympärille.

Totta. Nyt tuleekin toinen epäsuosittu mielipiteeni. Ja se on se, että myös asuinpaikka on kyllä ainakin jossakin määrin ihan aktiivinen valinta, jonka ihminen tekee.

Lisäksi minä puhuin tuossa alkuperäisessä viestissäni kyllä kaupungeista, joissa ne anonyymit leipäjonot ovat tavallisempia. Maalla taitavat olla tyypillisempää esim. seurakuntien tietyille ihmisille/perheille suunnattu apu.

T. Se, jolle vastasit

Vierailija
50/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se raja menee siinä, että on pitänyt ostaa niin kallis auto, ettei ruokaan ole enää varaa vaan käydään ruokajonossa kaappia täyttämässä. Ei oikeasti köyhät ajele millään kymppitonnien autoilla.

Tuolla periaatteella ruokaa ei voi jakaa alkoholisteillekaan.

Vierailija
51/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko se läppäri kädessä liikkunut tyyppi ihan vain opiskelija kun läppärin tarvii opiskelee mitä tahansa..eikä välttämättä ole edes oma..

Eikä se läppäri ole tänään mitään ökyilyä kun niitä saa parilla satasella..

52/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ne ökymaasturilla kulkevatkin silti vähävaraisia. Tai ainakin meidän kaupungissa ruoka-apua saa taloudellisen tilanteen selvityksen jälkeen. Hakija saa avustuspäätöksen, jolla voi käydä hakemassa ruoka-apua.

En ole itse hakenut ruoka-apua, mutta olen selvittänyt miten se toimii.

Ehkä nuo ökymaasturi-läppäri-pukutyypit käyvät vähävaraisten, liikuntaesteisten vanhempiensa puolesta hakemassa ruokakassin?

Vierailija
53/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Nyt tulee epäsuosittu mielipide. Totuus on, että minkä tahansa auton hankinta-, huolto-, katsastus-, vakuutus- ja käyttökuluilla saisi aika monta leipää pöytään. Vapaa maa, mutta kyllä auto olisi ensimmäisiä isoja leikattava kuluja, jonka minä tekisin, jos olisi tiukkaa. Eli minkälainen auto tahansa nostattaisi minun kulmani leipäjonossa. Opiskeluaikoina sellaisessa muutamia kertoja kävinkin ja otin kiitollisena kaiken vastaan.

Autoa ei ikinä nähdä valintana, jonka ihminen aktiivisesti tekee, mutta totuus on, että elämä on mahdollista järjestää myös ei-autoriippuvaiseksi. Erityisesti kaupungeissa, joissa ne leipäjonot taitavat olla tavallisempia.

Kyllähän nämä muutkin ruokajonottelijat ovat saattaneet tehdä valintoja, joiden takia he jonossa ovat. Joku on esimerkiksi juonut tai pelannut rahansa auton hankinnan sijaan.

Se on totta. Noiden tilanteiden ero on vain se, että autoilijalla on todistettavasti käyttöön irroitettavaa varallisuutta, jonka voisi laittaa parempaan käyttöön heti, kun autosta luopuisi.

T. Se, jolle vastasit

Vierailija
54/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat jotka tulevat sapuskaa hakemaan kalliilla autoilla ja muilla menopeleillä, voisivat mielestäni edes vähän yrittää sulautua joukkoon ja näyttää edes köyhemmältä mitä on. Mutta jos tarkoituksella haluavat aiheuttaa mielipahaa ja pahennusta niin haistakoon hanurin.

Vierailija
55/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaista ruokaa haetaan kun sitä on tarjolla...ei se katso varallisuutta...on siellä varmaan monta kokoomuksen kannattajaa hakemassa ilmaista ruokaa.

Vierailija
56/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nämä muutkin ruokajonottelijat ovat saattaneet tehdä valintoja, joiden takia he jonossa ovat. Joku on esimerkiksi juonut tai pelannut rahansa auton hankinnan sijaan.

Se on totta. Noiden tilanteiden ero on vain se, että autoilijalla on todistettavasti käyttöön irroitettavaa varallisuutta, jonka voisi laittaa parempaan käyttöön heti, kun autosta luopuisi.

T. Se, jolle vastasit

Yleensä alkoholistikin saa eläkettä. Pitäisikö eläkkeeseen laittaa karenssi siksi aikaa että alkoholisti oivaltaa, mihin eläke on tarkoitettu?

Vierailija
57/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka vain kehtaa, ottaa, kun ilmaiseksi saa. Ökymaasturi tai ei. Ikävää on, että vievät leivän toisen suusta.

Jos katumaasturi maksaa käytettynä vain 26 000€, onko ok leipäjonossa?

Ei katumaasturi ole maasturi. Niissä ei ole mitään maasto-ominaisuuksia. Ei se silloin voi olla myöskään ökymaasturi.

Mulla on ainakin neliveto, normiautoa korkeampi maavara ja isommat renkaat.

T. Äityli

Entäs siinä autossa sitten?

Vierailija
58/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat jotka tulevat sapuskaa hakemaan kalliilla autoilla ja muilla menopeleillä, voisivat mielestäni edes vähän yrittää sulautua joukkoon ja näyttää edes köyhemmältä mitä on. Mutta jos tarkoituksella haluavat aiheuttaa mielipahaa ja pahennusta niin haistakoon hanurin.

Luulen että päinvastoin oikein paneutuvat asiaan näyttääkseen mahdollisimman varakkailta.

Usein ovat itäisiä naapureitamme, jotka muutenkin saavat jo kaikki mahdolliset tuet ja nauravat päälle.

Vierailija
59/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka vain kehtaa, ottaa, kun ilmaiseksi saa. Ökymaasturi tai ei. Ikävää on, että vievät leivän toisen suusta.

Jos katumaasturi maksaa käytettynä vain 26 000€, onko ok leipäjonossa?

Ei katumaasturi ole maasturi. Niissä ei ole mitään maasto-ominaisuuksia. Ei se silloin voi olla myöskään ökymaasturi.

Mulla on ainakin neliveto, normiautoa korkeampi maavara ja isommat renkaat.

T. Äityli

Entäs siinä autossa sitten?

No siinä melkein samat.

T. Äityli

Vierailija
60/184 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän mojonäärienkin hakea jotain takaisin, maksavat hurjasti veroja. Tuskin sentään ökymaasturiaan täyteen ahtaavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi