Leipäjonoon tullaan ökymaastureilla - missä menee ökymaastutin raja?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eef55650-e203-453d-9aec-d37bb9b28dc3
Minkä hintaluokan maasturi on sellainen, jolla saa tulla leipäjonoon? Tämänhetkinen myyntiarvo?
Kommentit (184)
Kuinka te kehtaatte...minä olen pysyvästi sairas ja lähes liikuntakyvytön...
Kokoomus on viemässä kaikki vähäisetkin tuet ja ruoka avusta joudun hakemaan ruokaa..
Tähänkin kohteesta sain haettua ruokaa kun sain äidiltä lainattua auton ja huonon liikkumisen vuoksi auto täytyi parkkeerata mahd. Lähelle ovea .
Se auto oli 11 vuotta vanha volvo XC60 mikä nyt joidenkin silmissä on ökymaasturi..
Läppärin minulla on. Kun kaikki kela ja muu asiointi täytyy hoitaa tänä päivänä sähköisesti noin köyhälläkin täytyy olla tietokone
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinta ja hinta. Pitäisi tietää paljonko siitä on maksamatta vai onko jopa liisattu.
Tuossa sanottiin, että tullaan läppäri kädessä puku päällä ökymaasturilla. Sikamaista. Ei ole porvareilla mitään häpyä.
Eräs ystäväni on porvarirouva, joka kaapii käsilaukkunsa aivan kaiken:
Messuilla karkkikulhot kaadetaan laukkuun, kahviloissa vessapaperirullat. Muun muassa.
Olen huomannut saman ilmiön.
Vierailija kirjoitti:
Nissan Qashqaikin on varmaan jonkun mielestä ökymaasturi.
😂
Ökymaasturi ja laatuauto ovat sellaisia, jotka ovat joskus, vaikka 30 vuotta sitten, olleet sellaisia,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nissan Qashqaikin on varmaan jonkun mielestä ökymaasturi.
😂
Ja Dacia Duster myös. . .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se raja menee siinä, että on pitänyt ostaa niin kallis auto, ettei ruokaan ole enää varaa vaan käydään ruokajonossa kaappia täyttämässä. Ei oikeasti köyhät ajele millään kymppitonnien autoilla.
Tuolla periaatteella ruokaa ei voi jakaa alkoholisteillekaan.
Alkoholismi on sairaus, auton ostaminen ei. Se on vain statusta jos ei halvempi kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinta ja hinta. Pitäisi tietää paljonko siitä on maksamatta vai onko jopa liisattu.
Tuossa sanottiin, että tullaan läppäri kädessä puku päällä ökymaasturilla. Sikamaista. Ei ole porvareilla mitään häpyä.
Messuilla karkkikulhot kaadetaan laukkuun, kahviloissa vessapaperirullat. Muun muassa.Olen huomannut saman ilmiön.
Lounasravintollassa työskentelevä tuttuni kertoi että ruotsalaiset turistit työntää tänä päivänä seisovasta pöydästä sämpylät ja leivät. Taskuunsa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Nyt tulee epäsuosittu mielipide. Totuus on, että minkä tahansa auton hankinta-, huolto-, katsastus-, vakuutus- ja käyttökuluilla saisi aika monta leipää pöytään. Vapaa maa, mutta kyllä auto olisi ensimmäisiä isoja leikattava kuluja, jonka minä tekisin, jos olisi tiukkaa. Eli minkälainen auto tahansa nostattaisi minun kulmani leipäjonossa. Opiskeluaikoina sellaisessa muutamia kertoja kävinkin ja otin kiitollisena kaiken vastaan.
Autoa ei ikinä nähdä valintana, jonka ihminen aktiivisesti tekee, mutta totuus on, että elämä on mahdollista järjestää myös ei-autoriippuvaiseksi. Erityisesti kaupungeissa, joissa ne leipäjonot taitavat olla tavallisempia.
Kyllähän nämä muutkin ruokajonottelijat ovat saattaneet tehdä valintoja, joiden takia he jonossa ovat. Joku on esimerkiksi juonut tai pelannut rahansa auton hankinnan sijaan.
Se on totta. Noiden tilanteiden ero on vain se, että autoilijalla on todistettavasti käyttöön irroitettavaa varallisuutta, jonka voisi laittaa parempaan käyttöön heti, kun autosta luopuisi.
T. Se, jolle vastasit
Yleensä alkoholistikin saa eläkettä. Pitäisikö eläkkeeseen laittaa karenssi siksi aikaa että alkoholisti oivaltaa, mihin eläke on tarkoitettu?
Alkoholismi on sairaus, autoilu ei. Vaikka siltä se välillä vaikuttaa, kun näkee kuinka röyhkeitä kuskeja on liikenteessä.
T. Se, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Messuilla karkkikulhot kaadetaan laukkuun, kahviloissa vessapaperirullat. Muun muassa.
Jos jää työttömäksi niin pitääkö puku ja läppäri myydä polkuhintaan kirppiksellä ja ostaa sitten uudet kalliilla, kun pääsee taas töihin?
En käy leipäjonoissa mutta kannattaa muistaa, että oikeasti työkäyttöön hankittu maasturi, jossa on jatkuva neliveto, kunnon maavara, vääntävä dieselmoottori ym. ja jolla ajetaan paljon myös asvalttiteillä, on yllättävän kallis hankkia ja ylläpitää Suomessa.
Miten sitä ruoka avustusta on sitten luvallista hakea ..kertokaa minulle...
Tuli selväksi että autolla ei sovi mennä ainakaan jos se on kalliimpi kuin sen ruuan jakelijan toiminnan johtajalla..
Läppäriä ei saa ottaa mukaan mutta pitääkö puhelinkin olla vanha tai jättää kotiin..
Entä vaatetus..miten pitää pukeutua että näyttää riittävän köyhiltä hakeakseen ruokaa..
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä ruoka avustusta on sitten luvallista hakea ..kertokaa minulle...
Tuli selväksi että autolla ei sovi mennä ainakaan jos se on kalliimpi kuin sen ruuan jakelijan toiminnan johtajalla..
Läppäriä ei saa ottaa mukaan mutta pitääkö puhelinkin olla vanha tai jättää kotiin..
Entä vaatetus..miten pitää pukeutua että näyttää riittävän köyhiltä hakeakseen ruokaa..
Kannattaa mennä kirppari kautta ja laittaa vanhat rääsyt päälle...ja sitte. Pari viikkoon jättää pesulla käymiset väliin ennen ruuan hakua ja sotkea tukka epäsiistiksi että näyttää. Tarpeeksi köyhältä..
Köyhä myös kävelee kumarassa ja hitaasti...siinä muutama vinkki miten kannattaa valmistautua hakemaan ruoka avustusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka vain kehtaa, ottaa, kun ilmaiseksi saa. Ökymaasturi tai ei. Ikävää on, että vievät leivän toisen suusta.
Jos katumaasturi maksaa käytettynä vain 26 000€, onko ok leipäjonossa?
Ei, mutta kuka tahansa, joka KEHTAA ottaa ilmaiseksi, ottaa, oli ökymaasturi tai ei.
Ökymaasturin määritelmää tässä haen. Kai ymmärrätte että pari vuotta vanhoja diesel-katumaastureita saa todella halvalla myös ns. laatumerkeissä.
No mikä on halpa kullekin. Katsoin Nettiautosta vm.2020-> maasturit. Halvin Opel & VW 16 000€, halvin Volvo 30 000€. Volvon XC40 saa halvemmalla, mutta sitä tuskin kukaan laskee "ökyksi".
Mulle on sanottu että ajan ÖKYmaasturia :D:D ajan Nissan Qashqai 2015. Siinäpä ökyä.
Vierailija kirjoitti:
tohmajärvellä kun alkoi säästömestan ale kaikista vaatteista -50 % niin siellä oli ollut ökymaastureita pilvinpimein. kaitpa ne rikkaat on niin pihejä että kelpaa kaikki halpa ja etenkin jos ilmatteeksi jotain saa.
Etkö ole koskaan miettinyt, miksi toisille sitä rahaa jää taskunpohjalle ja toisille ei? Kun katsoo monen "köyhän" kulutustottumuksia, niin alkaa ymmärtää, miksi sieltä köyhyydestä ei hevin nousta, vaikka varoja jostain yllättäin saisikin. Kannettu vesi kun ei kaivossa pysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka vain kehtaa, ottaa, kun ilmaiseksi saa. Ökymaasturi tai ei. Ikävää on, että vievät leivän toisen suusta.
Jos katumaasturi maksaa käytettynä vain 26 000€, onko ok leipäjonossa?
Mielestäni ei koska suomalainen ajaa keskimäärin 3600 euron autolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on sanottu että ajan ÖKYmaasturia :D:D ajan Nissan Qashqai 2015. Siinäpä ökyä.
Ja tuon mitä kerroit lisäksi se ei ole edes maasturi. Etuvetoinen nissani.
Mutta entä, jos on omistusasunto?
Meillä on auto, koska puoliso käy vuorotöissä, mutta asutaan vuokralla.
Ahneillehan ei tunnetusti riitä mikään. Mikään ei ole tarpeeksi.