Leipäjonoon tullaan ökymaastureilla - missä menee ökymaastutin raja?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eef55650-e203-453d-9aec-d37bb9b28dc3
Minkä hintaluokan maasturi on sellainen, jolla saa tulla leipäjonoon? Tämänhetkinen myyntiarvo?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Kun käytetään sanaa öky niin tarkoittaa se yli kallista ..
Tavallinen auto maksaa n 20000 ,-30000 euroa niin ökyilyssä ymmärtäisin että silloin puhuttaisiin jostain 60000-100000 euron autoista...silloin ollaan öky luokassa
Niin tämänhetkinen arvo. Ei esimerkiksi ko Mersun hinta 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka vain kehtaa, ottaa, kun ilmaiseksi saa. Ökymaasturi tai ei. Ikävää on, että vievät leivän toisen suusta.
Jos katumaasturi maksaa käytettynä vain 26 000€, onko ok leipäjonossa?
Ei, mutta kuka tahansa, joka KEHTAA ottaa ilmaiseksi, ottaa, oli ökymaasturi tai ei.
Mitä höpötät?!
Sitä höpötän, että sinäkin otat ilmaiseksi mitä tahansa, vaikkapa lannoitetta, kun saat. Suomalaisethan jonottavat ilmaisia ämpäreitä, esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi asiaa, todella ärsyttää IP lehtien sana öky, joka on tarkoitettu vain provosoimaan lukijaa ja toiseksi, jos on varaa autoon, onko paikka leipäjonossa ylipäätään.
Riippuu paikakunnasta. Kyllä tuolla syrjemmällä on pakko olla auto. Vaikka olisi köyhä. Eri asia jos asuu kaupungissa.
On se kaupungissakin mukavaa olla auto. Ei tarvitse proletariaatin kanssa matkustella ja pääsee ihan jonon viereen. Talvipakkasella ajan auton jonon hännille niin ei tarvitse palella.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät menkööt töihin. Rikkailla on isompi oikeus leipäjonoon kun heidän rahoilla tätä yhteiskuntaa pyöritetään. Köyhiltä pitää ottaa ja antaa rikkaille ja ahkerille
Mitä ajattelit köyhiltä otettavan? Tuhkat pesästä?
No. Nyt tulee epäsuosittu mielipide. Totuus on, että minkä tahansa auton hankinta-, huolto-, katsastus-, vakuutus- ja käyttökuluilla saisi aika monta leipää pöytään. Vapaa maa, mutta kyllä auto olisi ensimmäisiä isoja leikattava kuluja, jonka minä tekisin, jos olisi tiukkaa. Eli minkälainen auto tahansa nostattaisi minun kulmani leipäjonossa. Opiskeluaikoina sellaisessa muutamia kertoja kävinkin ja otin kiitollisena kaiken vastaan.
Autoa ei ikinä nähdä valintana, jonka ihminen aktiivisesti tekee, mutta totuus on, että elämä on mahdollista järjestää myös ei-autoriippuvaiseksi. Erityisesti kaupungeissa, joissa ne leipäjonot taitavat olla tavallisempia.
Jonninjoutavaa löpinää. Kyllä siellä on todellinen tarve(usein eläkkeet ja tuet menevät.päihteisiin) niillä jotka viitsivät tulla jonoon.
Ent ruuan jakaja Helsingistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät menkööt töihin. Rikkailla on isompi oikeus leipäjonoon kun heidän rahoilla tätä yhteiskuntaa pyöritetään. Köyhiltä pitää ottaa ja antaa rikkaille ja ahkerille
Työttömyysturvan, toimeentulotuen, asumistuen jne
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se ökymaasturi...kertokaa minulle millainen auto luetaan ökymaasturiksi..
Onko se 10 tai 15 vuotta vanha japanilainen City maasturi tai vanha volvo
No tuossa jutussa tuli ilmi mikä on se öky auton tai maasturin raja kun vain luki loppuun.
Kyllähän täällä käy ihmisiä, jotka tulevat huomattavasti paremmilla autoilla kuin millä itse ajelen, sanoo ruokajakoa järjestävän Yksinäiset yhteen -yhdistyksen toiminnanjohtaja
Näistä on aina puhuttu - kerjäläisistä joillanon Mersu kulman takana, tai ökymaasturilla leipäjonossa käyvistä.
Ihan noin järjellä ajatellen ei tunnu uskottavlta eikä varsinkaan yleiseltä. Jonottamiseen tai kerjäämiseen liittyy melkoinen stigma eikä eilispäivän leipä tai muu perustason sapuska yleensä maistu varakkaalle.
Kyllä nämä artikkelit enemmän kertoo ilmapiirin muutoksesta. Työttömät halutaan nyt nähdä työtävierolsuvina pummeina vaikka ilmiö on hyvin marginaalinen, kerjäläinen onkin poikkeuksellisen rikas...mitähän seuraavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka vain kehtaa, ottaa, kun ilmaiseksi saa. Ökymaasturi tai ei. Ikävää on, että vievät leivän toisen suusta.
Ei katumaasturi ole maasturi. Niissä ei ole mitään maasto-ominaisuuksia. Ei se silloin voi olla myöskään ökymaasturi.
Vierailija kirjoitti:
No. Nyt tulee epäsuosittu mielipide. Totuus on, että minkä tahansa auton hankinta-, huolto-, katsastus-, vakuutus- ja käyttökuluilla saisi aika monta leipää pöytään. Vapaa maa, mutta kyllä auto olisi ensimmäisiä isoja leikattava kuluja, jonka minä tekisin, jos olisi tiukkaa. Eli minkälainen auto tahansa nostattaisi minun kulmani leipäjonossa. Opiskeluaikoina sellaisessa muutamia kertoja kävinkin ja otin kiitollisena kaiken vastaan.
Autoa ei ikinä nähdä valintana, jonka ihminen aktiivisesti tekee, mutta totuus on, että elämä on mahdollista järjestää myös ei-autoriippuvaiseksi. Erityisesti kaupungeissa, joissa ne leipäjonot taitavat olla tavallisempia.
Kyllähän nämä muutkin ruokajonottelijat ovat saattaneet tehdä valintoja, joiden takia he jonossa ovat. Joku on esimerkiksi juonut tai pelannut rahansa auton hankinnan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä on kun on otettu velkaa velan päälle ja autosta on enemmän velkaa kuin on se arvo. Eli joudut lyhentämään velkaa vaikka ei sitä autoa olisi enää edes käytössä. Järkeväähän se on siinä tilanteessa pitää se auto, kun et edes siitä rahaa saa.
Todennäköistä.
Harva tulee miettineeksi ennen työttömän solvaamista, etteivät kaikki ole loukkaantumisen tai sairastumisen myötä itse valinneet työttömyyttä ja sen kautta tulee taloudellista ahdinkoa. Menot ovat edelleen jonkin aikaa suhteessa aiempiin tuloihin, joita ei enää ole, eikä aina ole ymmärretty velkaa ottaessa turvata taloudellista tilannetta useammaksi kuukaudeksi etukäteen suhteessa talouden menoihin.
Elämä ei ole stabiilitila, joka menee aina samoin vuosikymmenestä toiseen tai nousujohteisesti.
Olen itse käynyt aikoinaan opiskelijoille suunnatussa leipäjonossa noutamassa ystävälleni ruokaa Kallion Alkon vieressä Hesarilla (en tiedä, missä tuo on nykyisin), kun hän oli sairaana kotona. Tuli jotenkin sellainen olo, että olen väärässä paikassa ja minun ei pitäisi olla tässä. Toisaalta, hän pyysi minua siellä käymään niin kävin, ja taisin siitä kurvin kaupasta hakea jotain tuoretta lisäksikin. Tuolloin olin juuri itse päässyt työelämään ja pari ekaa palkkaakin saanut.
Kaikki siellä leipäjonossa eivät ole siksi, että noutavat itselleen vaan siksi, että heitä on pyydetty.
Onnekseni itse en ole tarvinnut omaan tarpeeseen käydä ja pidin työttömyysjaksokin kesti heti valmistuttuani vain pari kuukautta, mikä meni lomaillessa ja laittaessa hakemuksia PK-seudulle.
Nissan Qashqaikin on varmaan jonkun mielestä ökymaasturi.
Vierailija kirjoitti:
Auto on kyllä maaseudulla melko välttämätön hyödyke jota ilmab ei kyllä pärjää..
Kaupungin kerrostalossa asuvalle infra on yleensä rakennettu julkisten palvelujen ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei katumaasturi ole maasturi. Niissä ei ole mitään maasto-ominaisuuksia. Ei se silloin voi olla myöskään ökymaasturi.
Mulla on ainakin neliveto, normiautoa korkeampi maavara ja isommat renkaat.
T. Äityli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvan, toimeentulotuen, asumistuen jne
Miten sitten ajattelit ihmisten pärjäävän? Itseään myymällä?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tiedä toisen taustoja. Täysin väärin alkaa olettamaan. Vai onko joku oletus, että jos oma taloustilanne muuttuu - jää vaikka työttömäksi, niin ensimmäisenä pitää myydä auto?
Mulla on uudenkarhea auto, jonka ostin kun olin työkykyinen. Jouduin pitkälle sairaslomalle eikä mun olisi mitään järkeä myydä autoa nyt, kun kohta palaan takaisin töihin. Hieno auto ei tarkoita sitä, että olisi rahaa käytössä..
Onhan noita pummeja Hurstin jonossa paljon mutta enpä ole huomannut että joku jonottaisi ökymaasturilla. Tavallisen näköisä köyhää tallajaa näyttää olevan ja suurin osa sen näköistä että ei ole ihme että töitä ei löydy. Suurin osa sanoisi että yhteiskunnan huono-osaisinta kaikin puolin mutta ihmisiä hekin ovat. Ulkomaalaistaustaisia ei näy eli kai sossutoimisto ruokkii muualta tulleet paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tiedä toisen taustoja. Täysin väärin alkaa olettamaan. Vai onko joku oletus, että jos oma taloustilanne muuttuu - jää vaikka työttömäksi, niin ensimmäisenä pitää myydä auto?
Mulla on uudenkarhea auto, jonka ostin kun olin työkykyinen. Jouduin pitkälle sairaslomalle eikä mun olisi mitään järkeä myydä autoa nyt, kun kohta palaan takaisin töihin. Hieno auto ei tarkoita sitä, että olisi rahaa käytössä..
Uuden auton voi myydä ja rahoittaa siten elämisensä loisimisen sijaan.
Kun käytetään sanaa öky niin tarkoittaa se yli kallista ..
Tavallinen auto maksaa n 20000 ,-30000 euroa niin ökyilyssä ymmärtäisin että silloin puhuttaisiin jostain 60000-100000 euron autoista...silloin ollaan öky luokassa