Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?

Vierailija
19.07.2023 |

Perustele.

Kommentit (1451)

Vierailija
1021/1451 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi koska omistan jo.

Vierailija
1022/1451 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sen jälkeen kun olen automaatilla ajanut, ei ole paluuta manuaaliin. Etenkin kaupungeissa, ruuhkissa automaatti on niin paljon vaivattomampi ajaa. Mäkilähdöissä automaatti ei valu taaksepäin vaan lähtee heti kun kaasua painaa. Ohitustilanteissa ei tarvitse manuaalin tapaan vaihdella vaihteita, automaatilla korkeintaan "S" eli sporttivaihteen (Audissa ainakin) laittaa silmään ennen ohitusta - jos haluaa lisää kierroksia.

Osassa uusia manuaalivaihteisia autojakin on mäkilähtöavustin joka pitää auton paikallaan pari sekuntia jarrun nostamisen jälkeen jolloin sen kykimen ehtii nostaa rauhassa ja mäkilähdöt ovat paljon helpompia kun auto ei lähde valumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1451 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti valitse tuollaisia asioita auton ostaessani.

Vierailija
1024/1451 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enää juntit ostavat manuaaleja.

Onko tääkin muotiasia?

Ei. Ihan puhdasta junttien epäluuloa. He ovat hitaimpia omaksumaan mitä tahansa tämän päivän teknologiaa.

Minulla on ollut molempia sekä manuaalia että automaattia.

Tällä hetkellä manuaali.

Oikeastaan ihan sama kumpi se on oli sitten olosuhteet mitkä tahansa.

Automaatti on ehkä hieman tylsä ajella mutta kyllä molemmilla pääsee paikasta a paikkaan b.

Iso diesel on plussaa mutta myös bensavehkeitä on ollut.

Se minusta on junttia jos katsoo asioita vain yksien lasien läpi ja olevinaan niin kehityksen kärjessä ja aina oikeassa. Saahan ihmisellä mielipiteitä olla mutta pitää ymmärtää myös se että niitä on toisillakin eikä yhtä totuutta ole olemassa.

Vierailija
1025/1451 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi automaattivaihteisessa autossa ei ole kytkintä...

On siinä, kaksoiskytkin-automaatissa jopa kaksi, ja ihan mekaanista. Nehän niistä hajoavatkin, ei itse laatikko. Nestekytkin / momentinmuunnin kyllä kestää maailmantappiin.

Eipä oo hajonnut automaateista mikään. Manuaalissa levisi vaihdelaatikko. Perushuollot riittäneet maateissa.

Vierailija
1026/1451 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amatöörit ajaa automaatilla. Ja hyvä että ajavat!

Muistahan kertoa tuo vaikka taksikuskeille.

Et oo sitten sattunut huomaamaan minkälaista kädetöntä suharia suurin osa siellä taksin ratissa nykyään on.

Vierailija
1027/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi. Olen ajanut jo viimeiset 10v automaatilla. Eikä kyse ole osaamisesta vaan siitä että automaatti on vaan niin paljon mukavampi ajettava.

Vierailija
1028/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Meillä on kaksi autoa, jossa toisessa on automaatti- ja toisessa manuaalivaihteet. Kumpikin on polttomoottoriauto. On hyvä osata ajaa myös manuaalia, vaikka olisikin tottunut automaattiin. Mulle ei vaihteiden vaihtaminen ole mikään rasite.

Miksi on hyvä osata ajaa myös manuaalia? Sellaiset tilanteet lienevät aika harvassa että olisi pakko ajaa manuaalivaihteisella. Monia uusia autoja ei edes enää saa manuaalina. Manuaalivaihteisto on muisto menneisyydestä. 

Vierailija
1029/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin ostamani auto on automaatti ja olen niin tyytyväinen! Vaikka en ole koskaan kokenut vaihteiden vaihtamista minään ongelmana niin huomasin automaattia ajaessa miten helppoa ajaminen on. Miksi en siis valitse helpompaa tietä kun sellainen on tarjolla? En ole katunut! 

Vierailija
1030/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Meillä on kaksi autoa, jossa toisessa on automaatti- ja toisessa manuaalivaihteet. Kumpikin on polttomoottoriauto. On hyvä osata ajaa myös manuaalia, vaikka olisikin tottunut automaattiin. Mulle ei vaihteiden vaihtaminen ole mikään rasite.

Miksi on hyvä osata ajaa myös manuaalia? Sellaiset tilanteet lienevät aika harvassa että olisi pakko ajaa manuaalivaihteisella. Monia uusia autoja ei edes enää saa manuaalina. Manuaalivaihteisto on muisto menneisyydestä. 

Vaikkapa pakettiautoa vuokratessa on aika kätevää jos osaa käyttää manuaalivaihteita.

Vierailija
1031/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten viimeksi autoa ostaessani yksi tärkeä kriteeri oli, että siinä on manuaalivaihteet! Vaikea oli löytää sopivaa, mutta onnistui se lopulta.

Vierailija
1032/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi manuaalia enää. Yhdessä välissä tuli tehtyä se virhe parin automaatin jälkeen ja olihan raastavat pari vuotta ajella sillä. Automaatti toimii etenkin kaupunkiajossa niin kuin ajatus, että se kytkimen pumppaaminen ja kepin veivaaminen ruuuhkissa on historiaa minulla.

Vierailija
1033/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ostin. Melkein hairahdin DSG-automaattiin, mutta onneksi googlasin ensin.

Vierailija
1034/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkapa pakettiautoa vuokratessa on aika kätevää jos osaa käyttää manuaalivaihteita.

Automaatteja ne pakut suurimmilta osin siellä vuokraamossakin nykypäivänä on.

Vierailija
1035/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattisella ajaminen ei oikein ottanut onnistuakseen. Sen verran olen kokeillut.

Nykyään olen autoton. Joku 2000 km. on automaattikokemusta.

cax

Vierailija
1036/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä ostaisi, koska olen niin mukavuudenhaluinen. Automaatilla on paljon mukavampi ajaa.

Vierailija
1037/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain postinjakaja tarvitsee automaattivaihteiston.

Vierailija
1038/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat. Automaatti sähköautolla ajellaan kaupungissa mieluummin, mutta maalla mökillä keppivaihteisella mastoautolla, jolla mies huristelee kehnokuntoisia polkuja hirvimetsällä. 

Vierailija
1039/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on manuaali ja ostin sen mielummin kuin automaatin ja syy on tämä. 

Auto sattuu olemaan vag konsernin auto joka käyttää herkästi vikaantuvaa DSG laatikkoa jonka korjauksen hinta käytetyssä autossa vastaa koko auton arvoa..

Lisäksi DSG laatikko vaatii öljynvaihdon 2 vuoden tai 60 tkm välein pysyäkseen ehkä kunnossa ja tämä öljynvaihto maksaa 250-350euroa joka kerta.

Vierailija
1040/1451 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska automaattiloodat eivät kestä ja korjaus maksaa helkkaristi.