Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?
Kommentit (1451)
Pysyn kaukana automaateista niin kauan kuin mahdollista:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/dsg-vaihteisto-mita-vikoja-niissa-o…
DSG, Tiptronic
Paljon liikennevalojen varrella olevilla tien pätkillä otan ilolla vastaan automaattivaihteisten autojen suuren määrän. Nyt valoista pääsee suurempi määrä autoja läpi, kun manuaali aikoina. Kaikki automaattivaihteiset nykyautot kiihtyy sen verran hyvin kun vain vähän tarjoaa kaasua.
Vierailija kirjoitti:
DSG, Tiptronic
Jos automaatyi on Aisin, sitä ei kannata kiertää. Kestää ja on hyvä.
Vuosikaudet ajelin manuaalilla ja korjaukset onnistui itse. Ajo tuntui ajamiselta.
Nyt meillä on sähköauto ja manuaali tuntuu historian havinalta. Kun auto tästä vanhenee niin korjaukset ovat tosi kalliita eikä niitä voi tehdä itse, nanuaalivaihteistoajotaidon lisäksi ihmisiltä häviää korjaustaidotkin. Ostaisin manuaalin ehdottomasti edelleenkin 👍
Vierailija kirjoitti:
Vuosikaudet ajelin manuaalilla ja korjaukset onnistui itse. Ajo tuntui ajamiselta.
Nyt meillä on sähköauto ja manuaali tuntuu historian havinalta. Kun auto tästä vanhenee niin korjaukset ovat tosi kalliita eikä niitä voi tehdä itse, nanuaalivaihteistoajotaidon lisäksi ihmisiltä häviää korjaustaidotkin. Ostaisin manuaalin ehdottomasti edelleenkin 👍
Vaihteistosta riippumatta, varsinkin uusien autojen tekniikka, mekaniikkaa myöten, on hyvin pitkälti erilaisten ohjelmoitavien piirien varassa ja kaikkea tätä vielä ohjaa tietokone. Vian etsintä vaatii asianmukaiset laitteistot ja korjaaminen ei aina onnistu pelkän osan vaihdolla vaan vaatii lisäksi uudelleen koodauksen. Ja tämä taas vaatii merkkihuollossa käynnin. Korjaustaidot häviää joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ettehän te automaatin rakastajat osaa edes ajaa, hah
Eiköhän se 25v manuaalilla ehtinyt opettaa ja osaan edelleen vaikka tykkään automaatista nykyään. Minua huvittaa nää jäärät jotka eivät mitenkään suostu kokeilemaan ja sitten huudellaan ettei se osaa joka ei enää manuaalista huoli.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut manuaali, kokeilemani automaatit ovat olleet huonoja. Ajan mäkisillä pienillä teillä, joilla joutuu välillä pysähtymään, jotta vastaantulija pääsee ohi.
Toki ne ovat varmasti kehittyneet tässä vuosien varrella, joten voisin kokeilla uudelleen. En tee ostopäätös vaihteiston perusteella.
Suosittelen kokeilemaan uudempaa laatumerkkiä automaatilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meillä on sähköauto ja manuaali tuntuu historian havinalta. Kun auto tästä vanhenee niin korjaukset ovat tosi kalliita eikä niitä voi tehdä itse, nanuaalivaihteistoajotaidon lisäksi ihmisiltä häviää korjaustaidotkin. Ostaisin manuaalin ehdottomasti edelleenkin 👍Vaihteistosta riippumatta, varsinkin uusien autojen tekniikka, mekaniikkaa myöten, on hyvin pitkälti erilaisten ohjelmoitavien piirien varassa ja kaikkea tätä vielä ohjaa tietokone. Vian etsintä vaatii asianmukaiset laitteistot ja korjaaminen ei aina onnistu pelkän osan vaihdolla vaan vaatii lisäksi uudelleen koodauksen. Ja tämä taas vaatii merkkihuollossa käynnin. Korjaustaidot häviää joka tapauksessa.
Ei häviä. Uusien autojen korjaaminen ei eroa juuri mitenkään vanhoista. Testereitäkin saa ebaysta, myös niiden merkkihuoltojen käyttämien testerien kopioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meillä on sähköauto ja manuaali tuntuu historian havinalta. Kun auto tästä vanhenee niin korjaukset ovat tosi kalliita eikä niitä voi tehdä itse, nanuaalivaihteistoajotaidon lisäksi ihmisiltä häviää korjaustaidotkin. Ostaisin manuaalin ehdottomasti edelleenkin 👍Vaihteistosta riippumatta, varsinkin uusien autojen tekniikka, mekaniikkaa myöten, on hyvin pitkälti erilaisten ohjelmoitavien piirien varassa ja kaikkea tätä vielä ohjaa tietokone. Vian etsintä vaatii asianmukaiset laitteistot ja korjaaminen ei aina onnistu pelkän osan vaihdolla vaan vaatii lisäksi uudelleen koodauksen. Ja tämä taas vaatii merkkihuollossa käynnin. Korjaustaidot häviää joka tapauksessa.
Meidän naapurilla on lukulaite, jolla onnistuu virheilmoitusten nollaus ja vikojen luku. Korjaus ihan samanlaista kuin ennenkin, lukulaitteella vaan katsotaan mistä viasta kyse. Helppoa kun ei tarvitse koko autoa purkaa palasiksi selvittääkeen, että mikä siihen nyt tuli. Piuha kiinni autoon ja tietokone näyttää missä vika
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan menee. Sähköautoista ei koskaan tule tonnin tai kahden edullisua käyttöautoja, joita korjaustaitoinen voi ylläpitää kengännauhabudjetilla tilaten osat halvalla autodocista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapurilla on lukulaite, jolla onnistuu virheilmoitusten nollaus ja vikojen luku. Korjaus ihan samanlaista kuin ennenkin, lukulaitteella vaan katsotaan mistä viasta kyse. Helppoa kun ei tarvitse koko autoa purkaa palasiksi selvittääkeen, että mikä siihen nyt tuli. Piuha kiinni autoon ja tietokone näyttää missä vika
Ihan niin helppoa se ei toki vieläkään aina ole, mutta vanhojen kaasarivehkeiden vianetsintä oli kyllä huomattavasti hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Onko nää kirjoittajat ihan sekopäitä? Automaatinrakastajat, manuaalinrakastajat? Ei kai kukaan rakasta jotain helvetin vaihdekeppiä. Eiku niin joo. Automaatissa ei ole niin pitkää kepukkaa kuin vanhassa toyotassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta manuaali! Olen pari kertaa kokeillut automaattia, ei siinä ollut oikeaa ajamisen tunnetta.
Manuaalilla tuntee olevansa se joka määrää, siksi ei automaattia.
Ajamisen tuntua jollain perhekinnerillä yleisellä tiellä, heh.
Joo kannattaisi hankkia vaikka pelto- tai jäärata-auto, jos haluaa "ajamisen tuntua". Liikenteessä autoilu on vain siirtymistä paikasta A paikkaan B, välillä kökötetään liikennevaloissa tai madellaan jonossa.
Vanha bemu takaveto lukkoperä ja vajaa 300 hummaa eli ei liikaa vaan juuri sopivasti tehoo ja manuaali asikki se on parasta mitä ajo mies tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DSG, Tiptronic
Jos automaatyi on Aisin, sitä ei kannata kiertää. Kestää ja on hyvä.
Jaahas, no nyt ollaan jo konttailemassa auton alla selvittämässä vaihteiston valmistajaa. On olemassa vain yksi tyyppi xxx 123456876 joka kestää kun muut hajoaa heti 100 000 km jälkeen. Miksi? Ottaa suoraan keppivaihteiston niin ei tarvitse stressata.
Vierailija kirjoitti:
En osaakaan, en ole koskaan käynyt edes radalla, joten miten voisin edes väittää osaavani. Muutama kaveri ajaa rallia, ne nyt voi ehkä vähän jo osatakin.
Ajan manuaaleilla niin kauan kuin niitä vielä myydään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BUHAHAHAA naapurilla lukulaite BUHAHAHAA naapuri purkamassa automaattivaihteistoa BUHAHAHAA naapuri kokoamassa automaattivaihteistoa BUHAHAHAA
Tykkään ajaa itse enkä vaan istua ohjaamassa, eli manuaali mulle kiitos.
Nykyisessä autossani on vakionopeudensäädin, en käytä sitäkään. Viimeksi vuokraamassani autošsa oli kaistavahti asetettu säädölle joka korjaa ohjausta, aivan helvetillinen ominaisuus.
N51
Köyhien ulinaa. :D
"Ihan oikeasti ajan mieluummin 80-luvun vanhalla rouskulla, koska vaan olen niin taitava."
No, sama se mulle on, ja parempi kaikille tuollainen kova itseriittoisuuskin, kuin masennus yms. muiden kannateltavaksi heittäytyminen.