Miten pääsen eroon määräaikaisesta työsopimuksesta?
Minä olen lähihoitaja vanhustyössä. Tein pitkän määräaikaisuuden ilman irtisanomisehtoa. Sopimus kestää vielä vuoden.
Minulla on oikeasti hyvät mukavat, positiiviset, kannustavat työkaverit ja esimies. Mutta olen hyvin uupunut, onneton ja työni tympii, hoidokit tympii, työn sisältö vtuttaa. Eli asiat, joihin ei voi vaikuttaa millään esimiestyöllä tai yhtään millään, ovat negatiivisia eli se työ ja hoidokit, joiden takia siellä olen ja se on väärin ja olen pättänyt että nyt irtisanoudun, en vain jaksa enää. Olin juuri 3 viikon kesälomalla ja heräsin eloon, nautin taas elämästä.
Miten pääsen työsopimuksesta eroon? Ihan miten vain? Opintovapaa? En kestä enää. Nyt oli toka päiväni töissä. Menin iltavuorosta aamuvuoroon: nukuin 4h, heräsin hiestämärkänä, istun nyt töiden jälkeen sängyssä pimeässä huoneessa.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Argumentoimalla, että määräaikaisuuteen ei ollut perusteita. Ja yleensä ei ole.
Vakivirkaisen perhevapaa ei onneksi ole sopiva peruste?
Itse ainakin olen ilmoittanut että irtisanoudun. Aloitan työt uudessa työpaikassa ensi kuussa ja jos se ei tulevalle ei-työpaikalle käy, aloittavat sitten varmaan jotkut oikeustoimet tmv. Lehteen pääsee se työnantaja sitten kyllä.
Joka tapauksessa aloitan uudessa työpaikassa ensi kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan sillä, että irtisanot itsesi. Sillä tavlla saa päätökseen minka tahansa työsuhteen.
Lähtökohtaisesti määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa, se kestää sen määräaikaisuuden.
Periaatteessa sen voi irtisanoa sopimalla esihenkilön kanssa, mutta, on pulaa jo valmiiksi hoitajista, viereiseltä osastoltakin lähti sh. Meidän osasto on hyvä, ja vaihtuvuus on pientä, vika on nyt minussa ja siinä että en vain kestä enää. ApTietysti voi. Ota hyvä lapsi selvää asioista.
Juuri näin, määräaikaisessa työsuhteessa työnantajan on vaikeaa irtisanoa, mutta työntekijä voi irtisanoutua yhtä helposti kuin vakituisessakin sopparissa.
Ei pidä paikkansa. - Määräaikaisesta työsuhteen voi pääsääntöisesti irtisanoutua vain, jos siitä sovitaan työnantajan kanssa tai jos määräaikaisuus kestää yli viisi vuotta.
Jos haluat päättää määräaikaisen työsuhteesi, eikä päättämisestä sovittu työsopimuksessa, niin voit yrittää sopia työsuhteen päättämisestä työnantajasi kanssa.
Uskovainen mies
Määräaikaisen työsopimuksen voi irtisanoa vain, jos siitä sovitaan työnantajan kanssa, tai sopimuksen kesto on yli viisi vuotta. Siis siten, että sinulle ei tule työnantajan puolelta ongelmia. Toki voit vain ilmoittaa, että tämä oli tässä, mutta sitten pitää varautua siihen, että niitä ongelmia tulee karenssin lisäksi. Mitä ne ovat, se selviää, kun keskustelet liittosi ja työnantajasi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse argumentoida muuta kuin "en halua jatkaa enää tässä työssä". Ihmisellä on Suomessa oikeus itse päättää tekeekö töitä vai ei. Ei ole työpakkoa eikä työsopimus ole niin sitova, etteikö sitä voisi halutessaan purkaa. Työntekijä ei tarvitse käytönnössä minkäänlaisa syytä työsopimuksen purkamiselle, työnantajan puolelta vaaditaan sitten jo ihan eri tavalla perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin olen ilmoittanut että irtisanoudun. Aloitan työt uudessa työpaikassa ensi kuussa ja jos se ei tulevalle ei-työpaikalle käy, aloittavat sitten varmaan jotkut oikeustoimet tmv. Lehteen pääsee se työnantaja sitten kyllä.
* ex-työpaikalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli silloin minun oma tahtoni. Olisin saanut vakipaikan, mutta esihenkilö on ovela ja sai jotenkin puhuttua ympäri näin pitkään määräaikaisuuteen.
Siinä näet: perusteita ei ollut.
Rahalla tuollaisesta pääsee eroon. Varmaan sopimuksessa on vahingonkorvauslauseke tuollaisten tapausten varalta. Voi tulla kalliiksi jos on hankalaa saada henkilökuntaa ja joutuvat kallista vuokratyövoimaa käyttämään taikka paikkaamaan henkilöstövajetta ylitöillä.
Kannattaa siis ensiksi selvittää että mitä on mennyt sopimaan. Kaikkia sopimuksia voi muuttaa jos se sopii kaikille sopijaosapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan sillä, että irtisanot itsesi. Sillä tavlla saa päätökseen minka tahansa työsuhteen.
Lähtökohtaisesti määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa, se kestää sen määräaikaisuuden.
Periaatteessa sen voi irtisanoa sopimalla esihenkilön kanssa, mutta, on pulaa jo valmiiksi hoitajista, viereiseltä osastoltakin lähti sh. Meidän osasto on hyvä, ja vaihtuvuus on pientä, vika on nyt minussa ja siinä että en vain kestä enää. ApTietysti voi. Ota hyvä lapsi selvää asioista.
Juuri näin, määräaikaisessa työsuhteessa työnantajan on vaikeaa irtisanoa, mutta työntekijä voi irtisanoutua yhtä helposti kuin vakituisessakin sopparissa.
Ei pidä paikkansa. - Määräaikaisesta työsuhteen voi pääsääntöisesti irtisanoutua vain, jos siitä sovitaan työnantajan kanssa tai jos määräaikaisuus kestää yli viisi vuotta.
Jos haluat päättää määräaikaisen työsuhteesi, eikä päättämisestä sovittu työsopimuksessa, niin voit yrittää sopia työsuhteen päättämisestä työnantajasi kanssa.
Uskovainen mies
Jos haluan päättää työsuhteeni, kukaan ei voi minua estää sitä tekemästä. Riippumatta siitä, minkä muotoinen sopimukseni on.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisen työsopimuksen voi irtisanoa vain, jos siitä sovitaan työnantajan kanssa, tai sopimuksen kesto on yli viisi vuotta. Siis siten, että sinulle ei tule työnantajan puolelta ongelmia. Toki voit vain ilmoittaa, että tämä oli tässä, mutta sitten pitää varautua siihen, että niitä ongelmia tulee karenssin lisäksi. Mitä ne ovat, se selviää, kun keskustelet liittosi ja työnantajasi kanssa.
Tai sitten koeajan purku, jos on vielä koeaikaa jäljellä. Jos siis irtisanoutuminen sanana ja lakiterminä ei työnantajalle kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse argumentoida muuta kuin "en halua jatkaa enää tässä työssä". Ihmisellä on Suomessa oikeus itse päättää tekeekö töitä vai ei. Ei ole työpakkoa eikä työsopimus ole niin sitova, etteikö sitä voisi halutessaan purkaa. Työntekijä ei tarvitse käytönnössä minkäänlaisa syytä työsopimuksen purkamiselle, työnantajan puolelta vaaditaan sitten jo ihan eri tavalla perusteluja.
Tämä ei pidä paikkaansa. Työsopimus sitoo molempia osapuolia. Vain jos voit osoittaa, että määräaikaisuudelle ei ollut perusteita, voit päästä irti allekirjoittamastasi sopimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei oikeasti ole työkykyinen, jäädään saikulle. Voisiko oikeasti olla saikun paikka?
Ei, siis kyse on siitä että tämä riittää ja en aio koskaan palata vanhustyöhön. En aio jäädä saikulle vaan vaihtaa tekemään jotain muuta.
Mutta jos sulla ei ole sitä uutta paikkaa vielä niin saikulla ollessa saat sairauspäivärahan, irtisanoutuminen aiheuttaa karenssin jonka aikana et saa työttömyysturvaa
Joten itse kikkailisin saikun siksi aikaa että saisin uuden duunin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, voi varmasti päästä pois töistä mutta se on siten eri juttu että millä hinnalla se tapahtuu, jos työnantaja haluaa sopimusrikkeestä korvauksia.
Irtisanominen ei ole sopimusrike, koska irtisanominen on sallittua ja sopimuksessakin lukee, että näin on. Sopimusrike on se, jos ei mene töihin, vaikka pitäisi.
Sopimuksethan on solmittu pääsääntöisesti rikottavaksi, joten eikö anna mennä vaan, kun on alamäki!
Vierailija kirjoitti:
Rahalla tuollaisesta pääsee eroon. Varmaan sopimuksessa on vahingonkorvauslauseke tuollaisten tapausten varalta. Voi tulla kalliiksi jos on hankalaa saada henkilökuntaa ja joutuvat kallista vuokratyövoimaa käyttämään taikka paikkaamaan henkilöstövajetta ylitöillä.
Kannattaa siis ensiksi selvittää että mitä on mennyt sopimaan. Kaikkia sopimuksia voi muuttaa jos se sopii kaikille sopijaosapuolille.
Paitsi jos on koeajalla ja keksii työhön liittyvän syyn koeajan purulle.
Vierailija kirjoitti:
Sopimuksethan on solmittu pääsääntöisesti rikottavaksi, joten eikö anna mennä vaan, kun on alamäki!
Joo antaa mennä vaan 😊
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin aloittaisin oikeustoimet jos olisin työnantaja. Vaatisin korvauksena sopimuksen loppuajan palkan ja voittaisin tämän oikeudessa. Sopimukset on noudattamista varten, siksi niitä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovainen mies
Jos haluan päättää työsuhteeni, kukaan ei voi minua estää sitä tekemästä. Riippumatta siitä, minkä muotoinen sopimukseni on.
t. eri
Tietysti voit päättää milloin tahansa ei Suomessa ole pakkotyötä. Mutta jos päätät määräaikaisen työsopimuksesi perusteettomalla syyllä olit sitten työnataja tai työntekijä, niin varaudu ainakin maksamaan korvauksia perusteettomasta työsopimuksen päättämsiestä. - Ainakin yrittäsin asiaa ensin sovinnolla ja sopimalla kuin lähtisin ovet paukkuen.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkaansa. Työsopimus sitoo molempia osapuolia. Vain jos voit osoittaa, että määräaikaisuudelle ei ollut perusteita, voit päästä irti allekirjoittamastasi sopimuksesta.
Olet väärässä. Sinullakin lukee työsopimuksessa irtisanomisehdot. Ihan samalla tavalla kuin kaikilla muillakin. Ei ole laillista tehdä työsopimusta, jota työntekijä ei voi halutessaan päättää kesken sopimuksen. Jos olisi, ei kukaan täysipäinen suostuisi määräaikaiseen sopimukseen. Työntekijällä on aina ja kaikissa olosuhteissa oikeus itse päättää jatkaako hän töissä vai ei. Irtisanomisaika toki voi olla, mutta tuo ihan puppua, että määräaikaisuus=et pääse pois ennen kuin sopimuskausi loppuu.
Et mitenkään. Sopimus on sopimus.