Te joiden vanhemmalla/vanhemmilla on valtavat määrät romua ja tavaraa, kauhistuttaako joutua käymään läpi ne sitten joskus?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan, mutta käytännössä tilaan suoraan siirtolavan, enkä käy tavaroita läpi.
Noin ei kannata tehdä
No, mun vanhemmat asuu taloa, jossa asu äidin isovanhemmat, sitten äidin vanhemmat ja nyt minun vanhempani...toivon hartaasti että siskoni muuttaisi taloon.😂
Minusta tuntuu, että äitini oikein nauttii sen roskaläjän jättämisestä meille kiusaksi. Lapset oli siellä just käyneet ja kertoi että siellä on vain kapeat käytävät kulkemista varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut siinä tavaran läpikäymisvaiheessa jo noin 6 vuotta äidin sairastuttua Alzheimerin tautiin. Aluksi vein vaivihkaa roinaa kierrätyspisteeseen muovikassillinen kerrallaan, nyt tänä kesänä pääsimme veljen kanssa kantamaan tavaraa roskalavalle, kun äiti muutti hoitokotiin. Roskalavaryhmän kautta olen myös lahjoittanut yhtä ja toista. Tämä prosessi on ollut vielä paljon hitaampi ja uuvuttavampi kuin odotin, kun ihan järjettömiä romukätköjä tulee vastaan milloin mistäkin. Mutta nyt loppusuora alkaa häämöttää, inventoimatta on oikeastaan enää omakotitalon yläkertaan ja sivuvintteihin kerätyt vaatteet ja kankaat, jotka menevät lähes kaikki tekstiilijätteeseen.
Samanlaisia kokemuksia. Se on aika surullista kun ajattelee että kaikkea hamstrasi, mistään ei osannut/pystynyt luopumaan ja kaikki meni loppujen lopuksi kaatopaikalle. Minullakaan ei ollut ikinä kotona asuessani omaa huonetta, jonka olisin saanut itse sisustaa, huone jossa nukuin oli täynnä laatikoita vanhaa tavaraa (jotka siis meni kaikki kaatikselle loppujen lopuksi) . Jotenkin tuntui että niitä rojuja pidettiin arvokkaampana kuin minua, niille oli tärkeämpää löytää tilaa kuin minulle.
Mun kaverilla oli noin. Asuin samassa taloyhtiössä.
Asuivat 2 lasta va vanhemmat 170 m2 asunnossa. Siellä oli iso varastotilakin.
Kaverini huone oli 7 m2. Siinä oli 1 vaatekaappi hänen vaatteilleen. 60 cm leveä.
Sitten pieni pöytä ja sänky.
Sitten valtava laatikosto täynnä äitinsä tavaraa ja lisäksi kirjahylly, jossa varmaankin yli puolet oli äitinsä kirjoja.
Ei kauhistuta. Mun vanhemmillani on paljon tavaraa, mutta ne tavarat, joita - ehkä - sieltä haluan, on paikoissa, jotka tiedän. Kun tuo tulee ajankohtaiseksi, käydään ensin siskoni kanssa hakemassa pois se, mitä kumpikin haluaa ottaa, ja sen jälkeen päästetään vanhempieni lapsenlapset katsomaan, haluaisivatko he sieltä jotain. Sen jälkeen tilataan joku firma, joka tyhjentää asunnon. Isälläni on kaikki tärkeät paperit kuten oman ja sijoitusasunnon osakekirjat yms yhdessä tietyssä kansiossa ja minä ja siskoni tiedetään, missä se kansio on. Äidin korut on korurasiassa ja sitten muu tavara, jolla on arvoa, on lähinnä design-lamppuja yms. Ne ovat kaikki näkyvillä jo nyt.
Muuttaminen on rankkaa, mutta tuleepa setvittyä romppeensa ihan itse. Silti jää myös perikunnalle.
Veli halusi talon rojuineen. Kiitin ja taputin käsiäni.
Vierailija kirjoitti:
Tilattiin kuolipesän tyhjennys. Makso noin tonnin.
Minkä kokoinen oli tyhjättävä asunto ja missä päin Suoma? Itsellä sama edessä.
En saa vierailla enää vanhemmillani sillä viimeksi kysyin, että milloin alkaa tavaran raivaaminen? Ja että voin auttaa ilomielin tavaran läpikäynnissä. En raskaana ollessa tai varsinkaan pienen lapsen kanssa pysty kyseisessä paikassa käymään.
Talo on täynnä tuhoeläimiä (erilaisista ötököistä rottiin) ja tavaraa. Siis 350 neliöisessä talossa ei ole yhtään siistiä huonetta, jopa vessassa ja saunassa (jota käytetään vähintään joka lauantai) on tavaraa pusseissa lauteiden alla. Äitini suuttui kysymyksestä ja käski lähtemään pois ja yhteyttä saa kuulemma ottaa kun osaan käyttäytyä ja kunnioittaa vanhempia ihmisiä.
Jos tuota taloa ei saada siistittyä ennen vanhempien kuolemaa m, vaan jätetään minulle niin pyydän luultavasti palokunnan tekemään harjoituksen sinne. Voin jopa maksaa siitä, että polttavat sen ja harjoittelevat vaikka savusukellusta ja muuta mitä tekevät.
Meillä kävi hyvin, kun oltiin juuri muutettu kerrostalokaksiosta omakotitaloon. Mummo kuoli ja jätti jälkeensä (miesvainajan vaatteiden ja aarteiden lisäksi) myös huonekaluja, kasveja ja valaisimia. Lisäksi hänen asuntonsa myynnistä sain ihan kivan perinnön. Ei haitannut raijata romuja kaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
En saa vierailla enää vanhemmillani sillä viimeksi kysyin, että milloin alkaa tavaran raivaaminen? Ja että voin auttaa ilomielin tavaran läpikäynnissä. En raskaana ollessa tai varsinkaan pienen lapsen kanssa pysty kyseisessä paikassa käymään.
Talo on täynnä tuhoeläimiä (erilaisista ötököistä rottiin) ja tavaraa. Siis 350 neliöisessä talossa ei ole yhtään siistiä huonetta, jopa vessassa ja saunassa (jota käytetään vähintään joka lauantai) on tavaraa pusseissa lauteiden alla. Äitini suuttui kysymyksestä ja käski lähtemään pois ja yhteyttä saa kuulemma ottaa kun osaan käyttäytyä ja kunnioittaa vanhempia ihmisiä.
Jos tuota taloa ei saada siistittyä ennen vanhempien kuolemaa m, vaan jätetään minulle niin pyydän luultavasti palokunnan tekemään harjoituksen sinne. Voin jopa maksaa siitä, että polttavat sen ja harjoittelevat vaikka savusukellusta ja muuta mitä tekevät.
No olihan sun käytös törkeää, jos vanhemmat ovat vielä elossa. Antaa ihmisten elää haluamallaan tavallaan vielä elossa ollessa.
Kyllä hirvittää.
Muutama vuosi sitten siivosimme isovanhempieni taloa. He kuolivat 1970- ja 1980-luvuilla. Sen jälkeen tätini on asunut siinä. Nyt sitten talo oli menossa myyntiin, joten se piti tyhjentää ylimääräisestä romusta.
Sillä kokemuksella päätimme, että kun tulee aika tyhjentää vanhempiemme talo ja piharakennukset, otetaan roskalava pihaan. Tai ehkä kaksi, toinen metalliromulle. Onneksi tällä kertaa ei ole todennäköistä, että mitään räjähteitä löytyisi. Vaan mistäpä sen tietää, kun ei edes tiedetä, milloin se urakka eskaloituu.
Vanhemmat ei onneksi ole mitään hamstraajia ja äitini kyllä aktiivisesti myös yrittää päästä liiasta tavarasta eroon, mutta tietäähän sen, että ison omakotitalon tyhjentämisessä on todella paljon hommaa, joten en sitä mitenkään innolla odota.
En ala seuloa tai lajitella mitenkään. Kerran kävelen läpi, jos jotain erityisen arvokasta osuu päältä silmään, kaikki muu menee suoraan roskalavoille ja kaatopaikalle.
Pidän omalla ajallani jonkinmoista arvoa, mitä ei mistään kirppismyyntihumpasta koskaan saisi takaisin.
Kyllä hirvittää. Äitini on hamsteri, ihan sairauteen saakka. Työpapereita riittää (jäi eläkkeelle 10v sitten) , kodinkoneita paketeissaan, kirjepapereita ym toimistosälää, mainoksia, nettitilauksia, liinoja, purkkejapurnukoita, käsityö ja askarteluasioita, entiseen ammattiin liittyviä työkaluja ja materiaaleja, suunnilleen kaikki lidlissä ikinä myydyt keittiövimpaimet jne. 3huonetta, pihavarasto ja autotalli täynnä tavaraa. Plus toki käyttötavarat eteisssä ja keittiössä.
Jos mä vastaan kyllä tai ei, niin mitä sitten?
Kauhistuttaako on liian lievä ilmaisu, voin sanoa jo nyt että vi*uttaa valmiiksi. Olen ainokainen ja mikäli elän niin minun kontolle tulee okt tyhjennys jäämää. Minun vanhemmat ovat sota-ajan lapsia, nähneet oikeasti puutetta niin syvällä on heillä selkärangassa "laitetaahan talteen jos vielä joskus tarvitaan". Ja kun ovat asuneet lähes 50v samassa okt:ssa niin voi vi*tu mikä show on joku päivä edessä, jos ei minulla niin jollakin toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olihan sun käytös törkeää, jos vanhemmat ovat vielä elossa. Antaa ihmisten elää haluamallaan tavallaan vielä elossa ollessa.
Sekin on rakkautta että auttaa näkemään, miten paljon viihtyisämpää vanhusten kotona olisi jos suurimmat kasat saisi lajiteltua ja siivottua pois...
Paloturvallisuudesta puhumattakaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on rakkautta että auttaa näkemään, miten paljon viihtyisämpää vanhusten kotona olisi jos suurimmat kasat saisi lajiteltua ja siivottua pois...
Paloturvallisuudesta puhumattakaan....
Olen ollut siivoamassa vanhempieni omakotitaloa, sieltä lähti pelkästään vintiltä useampi iso kuomukärrillinen kukkuroillaan tavaraa pois. Monta tonnia. Vanhaa vaatetta/kenkää/liinavaatetta/lelua/huonekalua, siis palavaa jätettä. Tuli just toi paloturvallisuuskin mieleen kun niitä sieltä raahasi pois.
Ei. Vanhemmat ovat olleet tässä suhteessa fiksuja. Äiti on jo tehnyr kuolinsiivouksen ja isä muuttanut niin paljon että mukana on kulkenut vain tärkeimmät. Samoin on hoidettuna hautaustahdot, hoitotahdot ja testamentit. Kiitos, kiitos ja kiitos.