Te joiden vanhemmalla/vanhemmilla on valtavat määrät romua ja tavaraa, kauhistuttaako joutua käymään läpi ne sitten joskus?
Kommentit (60)
Olen nyt kaksi lähiomaisen kuolinpesää joutunut hoitamaan, ja molemmissa toimiva käytäntö oli se että lähisukulaiset saivat käydä hakemassa sen minkä halusivat, sen jälkeen otettu ammattilaiset (löytynee useimmilta paikkakunnilta) kuolinpesäntyhjentäjät/siivoojat. Kolmion tyhjennys on maksanut 600-800 eur , mielestäni kannattava diili. Silti paperisodassa ym kuolemaan liittyvässä byrokratiassa on ihan riittävästi hommaa.
Miettikää mitä aarteita saatatte löytää!!! No joopa joo...Mulle on arvokkaimpia valokuvat.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt kaksi lähiomaisen kuolinpesää joutunut hoitamaan, ja molemmissa toimiva käytäntö oli se että lähisukulaiset saivat käydä hakemassa sen minkä halusivat, sen jälkeen otettu ammattilaiset (löytynee useimmilta paikkakunnilta) kuolinpesäntyhjentäjät/siivoojat. Kolmion tyhjennys on maksanut 600-800 eur , mielestäni kannattava diili. Silti paperisodassa ym kuolemaan liittyvässä byrokratiassa on ihan riittävästi hommaa.
Oikeesti noin halvallako pääsee rojusta eroon? Tosin vain komiosta tuossa kyse. Meillä on mennyt roskalavoihin ja kaatopakkamaksuihinkin paljon paljon enemmän. Hyvää kamaakin meni paljon roskiin, kun ei itsellä ollut mitään aikaa tai mahdollisuutta alkaa noita myymään tai antamaan.
Tehty on, vaihtolava tilattiin pihalle ja sinne suurin osa kannettiin. Ei tehty asiasta ongelmaa, pari päivää meni, mutta ei pidetty kiirettä. Huonekaluja yksi kuvasi ja myi paikkakunnan facekirppiksellä. Hyvin meni kaupaksi, arvokkaat jutut jaettiin, varastoissa oli enimmäkseen vanhempien vaatteita vuosikymmeniltä, ne meni roskiin, mutsin minkkiturkit otin minä ja myin omiin nimiin. Pelkäästään roskakoruista sain 1800 €, arvokkaat on myymättä, säästän ja myyn kun tarve tulee. Mökki myytiin kalusteineen.
Vierailija kirjoitti:
Tehty on, vaihtolava tilattiin pihalle ja sinne suurin osa kannettiin. Ei tehty asiasta ongelmaa, pari päivää meni, mutta ei pidetty kiirettä. Huonekaluja yksi kuvasi ja myi paikkakunnan facekirppiksellä. Hyvin meni kaupaksi, arvokkaat jutut jaettiin, varastoissa oli enimmäkseen vanhempien vaatteita vuosikymmeniltä, ne meni roskiin, mutsin minkkiturkit otin minä ja myin omiin nimiin. Pelkäästään roskakoruista sain 1800 €, arvokkaat on myymättä, säästän ja myyn kun tarve tulee. Mökki myytiin kalusteineen.
Tämä siis 1956 valmistunut hyvin pidetty ns. Puolitoistakerroksinen talo, yläkerrassa 2 H ja aula, alakerrassa 3 H ja ve/kylppis, kellarissa suihkut, sauna ja vessa.
Meillä ei ole kuin äiti ja tekee jo kuolinsiivous.Vaikka on vanha.Vireä ja terve.Ei jätä jälkeen perintörahoja,Mutta ei velkaa eikä tavara määriä.Sanonut tuhkaus ja tuhkat meri hautaan harmajan majakalle.Kirkon siunausta ei tarvitse ,erosi ajat sitten kirkosta.Joten ei siunaustilaisutta ,ei kahvia.Vinkasi viranomainen hetääne tuhkat mereen jos lapsia ei huvita.Hoitaa kaiken munkin mikä kuolemaan littyy,kun on yksin asuva ja varaaton.Vastuu kun asiassa ei kuulu aikuisille lapsille jotka asuvat muaalla.
Ei vanhemmilta, mutta toiselta sukulaiselta on tulossa maalaistalo täynnä tavaraa varmaan sadan vuoden ajalta. Ja mikä parasta, talossa on tupakoitu sisällä (ja tupakoidaan edelleen) varmaan sen koko olemassaolon ajan. Helpottaa toki läpi käymistä kun ei tarvitse miettiä mitä säilyttää -.-
Mun mummola, joka on nykyään kesän viettopaikka, on edelleen täynnä tavaraa. Mummo ja ukki ovat kuolleet yli 20 vuotta sitten. Navetta on täynnä tavaraa: on suksia, rekiä, lautoja, hiekkasäkkejä, ihan mitä vaan. Paljon myös tavaroita, joita nykyihminen ei edes tunnista. Peräkärry on pihassa ja silloin tällöin yritetään tehdä kuormaa vanhempien kanssa. Ei siitä mitään tule, kun mitään ei saa viedä pois. Mitään rahallisesti arvokasta ei ole. Toki minä tunnearvon tavallaan ymmärrän. Vanhempani ovat siinä iässä ja kunnossa, että eivät jaksa käydä täällä pitkään. Minulla ei ole autoa, tulen siis tulevaisuudessa tänne julkisten varassa (jos sellainen kulkee). Paikka on kaukana kaikesta ja kai mä sitten joskus raahaan täältä jonkun yhden kattilan pois kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa vierailla enää vanhemmillani sillä viimeksi kysyin, että milloin alkaa tavaran raivaaminen? Ja että voin auttaa ilomielin tavaran läpikäynnissä. En raskaana ollessa tai varsinkaan pienen lapsen kanssa pysty kyseisessä paikassa käymään.
Talo on täynnä tuhoeläimiä (erilaisista ötököistä rottiin) ja tavaraa. Siis 350 neliöisessä talossa ei ole yhtään siistiä huonetta, jopa vessassa ja saunassa (jota käytetään vähintään joka lauantai) on tavaraa pusseissa lauteiden alla. Äitini suuttui kysymyksestä ja käski lähtemään pois ja yhteyttä saa kuulemma ottaa kun osaan käyttäytyä ja kunnioittaa vanhempia ihmisiä.
Jos tuota taloa ei saada siistittyä ennen vanhempien kuolemaa m, vaan jätetään minulle niin pyydän luultavasti palokunnan tekemään harjoituksen sinne. Voin jopa maksaa siitä, että polttavat sen ja harjoittelevat vaikka savusukellusta ja muuta mitä tekevät.
No olihan sun käytös törkeää, jos vanhemmat ovat vielä elossa. Antaa ihmisten elää haluamallaan tavallaan vielä elossa ollessa.
Sekin on rakkautta että auttaa näkemään, miten paljon viihtyisämpää vanhusten kotona olisi jos suurimmat kasat saisi lajiteltua ja siivottua pois...
Paloturvallisuudesta puhumattakaan....
Olen ollut siivoamassa vanhempieni omakotitaloa, sieltä lähti pelkästään vintiltä useampi iso kuomukärrillinen kukkuroillaan tavaraa pois. Monta tonnia. Vanhaa vaatetta/kenkää/liinavaatetta/lelua/huonekalua, siis palavaa jätettä. Tuli just toi paloturvallisuuskin mieleen kun niitä sieltä raahasi pois.
Silti. Ei sitä nyt aleta siivota toisten vielä ollessa elossa. Se paloturvallisuus on ollut siellä jo iät ja ajat.
Repisin pelihousut, jos tänne nyt tulisi joku siivouporukka. Kieltäytyy perinnöstä, mutta älkää tulko sanomaan miten minun pitäisi nyt elää.
Kyllä! Olen ainoa perillinen ja minulle on lähivuosina tulossa perinnöksi "tätävoivieläjoskustarvita" -henkisten vanhempieni jäämistö. Eikä siinä vielä kaikki. Samassa kasassa on myös isovanhempieni samanmoinen satsi, jonka äitini on säästänyt pahan päivän varalle. Eli jätteitä runsaan sadan vuoden ajalta...
Ei. Äiti on muuttanut niin monta kertaa, että tavara on vähentynyt kuin itsestään. Isän asunto myytiin irtaimisto uneen avovaimolle. Mukaan otettiin vain vanhat valokuvat.
Enemmän huolettaa oma tavaramäärä. Pyrin vähentämään, mutta reilu vuosi sairastelua on hidastanut prosessia. Autotalli suorastaan ahdistaa, sitä romumäärää ei yhdellä kyydillä kaatopaikalle kuskaa.
Kauhistuttaa jo valmiiksi anopin hamstraaminen ja se, että mies kantaa sen romun meille kun äidistään aika jättää.
Ei kauhistuta, todellakaan. Se relevantti asia on siinä vaiheessa vanhempien kuolema, ei jokin helvetin tavarahuolto. No, mikä kellekin tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Tilattiin kuolipesän tyhjennys. Makso noin tonnin.
Meillä sama. Vanhempien häälahja-astiastosta, parista kynttilänjalasta ja kattolampusta kuulemma tuli jo tuon verran, kuolinpesiä tyhjentävä yritys sai mukavan potin. Meille helppoa, eihän se tavara meille mitään merkinnyt.
Meillä äiti on menossa hamsterisuuntaan, mutta ei vielä ihan järkyttävällä tavalla. Sormet ristissä, ettei se menisi siihen.
Kun aika jättää, aiotaan sisarusten kanssa vilkaista, mitä halutaan äidiltä muistoksi. Mitään arvotavaraa ei ole, pelkkää roinaa vaan, joten esineillä tulee olemaan ihan vaan muistoarvo. Loput pistetään jätelavalle.
Tosin minulla ja äidillä on ikäeroa vaan 20 vuotta, eli jos äiti potkaisee tyhjää/joutuu hoitoon vasta 90-vuotiaana, niin mitäpä minä millään muistoesineillä siinä vaiheessa mitään teen, kun itelläkin on toinen jalka jo haudassa.
Kun appiukko kuoli, otimme ison lavan pihalle, ja kannettiin käytännössä kaikki tavarat sinne. Anoppi piti eka heittää kotiin sieltä, muuten se olisi "pelastanut" kaikkea paskaa. Muutaman kalliimman työkalun mies säästi, taloyhtiön paperit annettiin isännöitsijälle, loput kaatopaikalle. Päivän urakka ja vitutti huolella kun tavaraa oli säilytetty lattiasta kattoon kaikenlaista paskaa.
Ei omien vaan appivanhempien. Anoppi oikein naureskelee ääneen, ettei hänellä ole energiaa käydä roinaa läpi, mutta onneksi hänen ainokaisensa (mieheni) hoitaa sen lopulta hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kauhistuta, todellakaan. Se relevantti asia on siinä vaiheessa vanhempien kuolema, ei jokin helvetin tavarahuolto. No, mikä kellekin tärkeintä.
Lol. Hienosti väärinymmärretty ketjun aihe
Silti. Ei sitä nyt aleta siivota toisten vielä ollessa elossa. Se paloturvallisuus on ollut siellä jo iät ja ajat.