ÄLÄ syö omia eväitä. Älä tee töitä tietokoneella viikonloppuisin. Älä opiskele täällä, kiitos. Muun muassa tällaisista asioista kahviloiden ...
Tämä on liiketoimintaa, ja meidän on ajateltava sitä, mikä on järkevintä. Se ei ole järkevää, että yksi ihminen istuu kahvikupin hinnalla kaksi tuntia läppärin ääressä ja vie samalla neljän asiakkaan paikat. Jos pitää päästä tekemään töitä, pitää hankkia työtila tai mennä kirjastoon, mikä on tarkoitettu sitä varten.
Siis onko nykyään näin itsekästä porukkaa, että omivat kahvin hinnalla itselleen tunneiksi työpisteen jonkun kahvilayrittäjän tiloista, koska minä voin?
Kommentit (892)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvilayrittäjä on hyvä ja laittaa kyltin, jossa lukee, kuinka kauan kahvilassa saa istua ja mihin hintaan
Onpas suomalaiset tyhmentyneet. Ennen kyllä osattiin hyvät käytöstavat ja normit millä toimitaan.
Kerrotko vielä, että mistä helvetistä ihmiset maagisesti tietävät, kuinka kauan siellä kahvilassa saa istua? Ihan turha nauskuttaa liian kauan viipyvistä asiakkaista, jos ei selkeästi kerro kahvilansa sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas härskiä keskustelua täällä. Enpä olisi uskonut olevan mahdollista edes Suomessa. Hirvittävää raivoa läppäreitä ja viihtyjiä kohtaan. Ihan vaan tiedoksi, että kahvila jossa ei ole tarkoitus viihtyä, ei ole kunnon kahvila. Piste.
En tiedä kuinka suuri ongelma tämä "viihtyminen" edes voi olla laajuudeltaan. Kuinka iso prosentti kahviloiden asiakkaista edes ehtii jäämään viipyilemään? Kuinka moni oikeasti tekee kokonaisen työpäivän kahvilassa? Täytyy olla häviävän pieni määrä ihmisiä.
En myöskään usko, että mikään kahvila - paitsi joku pieni koppi joka myy lähinnä takeaway-kahveja - haluaa profiloitua paikaksi, jonne EI ole mukava jäädä viihtymään.
En oikein usko siihenkään että joku oikeasti istuisi kahvilassa koko päivän syöden ja juoden omia eväitään ilman että siihen kahvilan henkilökunta puuttuisi. Jokainen normaalijärkinen sen nyt tietää ettei se ole ok.
Koko juttu on samantyyppinen kuin nämä iltapäivälehtien värikynällä kirjoitetut jutut kutsumattomista mökkivieraista jotka nyt ihan yllättäen saapuvat kylään viikoksi tuomatta mitään tullessaan ja vaativat saunan lämmitystä ja erikoisruokavalioita.
Kannattaa laittaa iso kyltti oveen:
Huomio! Huomio! Aikaa kahvin juontiin varattu 15 min./asiakas.
Tervetuloa!
Vielä, jos poke vahtimaan siihen ovelle, niin varmasti lähtee myyntiluvut kohtisuoraan ylös.
Anteeksi vain, mutta ei ole koskaan aiemmin tullut mieleenikään, että MINUN pitäisi laskea, olenko tarpeeksi TUOTTAVA asiakas asioidakseni jossain yksityisessä yrityksessä.
.
Olen kuvitellut, että yrityksissä on esim. hinnoittelua ja katetuottolaskentaa varten töissä ihan oikeita ammattilaisia, ettei asiakkaan tarvitse itse laskea, jääkö yritykselle riittävästi viivan alle.
.
Ja yrityshän saa vapaasti valita asiakkaansa. Jos minä asiakkaana en kelpaa, yrityksen ei tarvitse ottaa minua asiakkaakseen.
Ei mulla muuta, mut oon yllättynyt miten paljon vihaa läppärit aiheuttaa.
Luulin että kaikkia ärsyttää vaan puhelimet, mut se itse s**tanan keksintö onkin näköjään läppäri.
Oma inhokkilaitteeni on muuten pölynimuri. Niitä kun näkee niin johan alkaa raivo kyteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle ole tullut mieleenkään että puhelimen tai läppärin käyttö kahvilassa voisi oikeasti häiritä noin paljon. Kun menen yksin kahvilaan niin tietenkin avaan puhelimen tai läppärin tai luen lehteä, ihan tavallista mielestäni. En mä nyt edes keksi mitä muuta siinä kahvin ja syömisen ohessa pitäisi tehdä. Eikä mun puhelimesta tai läppäristä mitään ääntä kuulu että sekään ei pitäisi ketään häiritä.
Yrittäkää nyt tajuta: kun loisitte kahvilassa läppäriä/puhelinta/iPadiä, mitä tahansa laitetta käyttäen, viette asiakaspaikan maksavalta asiakkaalta. Ei siitä mitään häiriötä kenellekään ole, jos läppäriä käyttää, mutta kahvila menettää tuloja.
Mä olen maksava asiakas myös läppärini kanssa! Sitäpaitsi tuolla logiikalla jokainen asiakas vie asiakaspaikan joltain muulta ja kahvila menettää tuloja.
Älä viitsi esittää tyhmää. On aivan sama vaikka minkä värkin tuot mukanasi, JOS SEN RÄPLÄÄMINEN EI PIDENNÄ KAHVILASSA OLESKELUASI. Sinulla on oikeus olla kahvilla sen ajan, kuin ostoksistasi nauttiminen kiireettä ja kaikessa rauhassa vie. Jos jäät tuntikausiksi läppäriäsi hiplaamaan, varastat rahaa kahvilan omistajalta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa iso kyltti oveen:
Huomio! Huomio! Aikaa kahvin juontiin varattu 15 min./asiakas.
Tervetuloa!Vielä, jos poke vahtimaan siihen ovelle, niin varmasti lähtee myyntiluvut kohtisuoraan ylös.
Uhriutujat taas vauhdissa.
Mistä tiedät tehdä alapesun joka päivä, kun ei sitä vessassa/kylppärissä missään ole mainittu?
Vierailija kirjoitti:
Luulin että kaikkia ärsyttää vaan puhelimet, mut se itse s**tanan keksintö onkin näköjään läppäri.
Oma inhokkilaitteeni on muuten pölynimuri. Niitä kun näkee niin johan alkaa raivo kyteä.
Ei läppäri aiheuta vihaa, vaan sen muita huomioimaton itsekäs käyttäjä, joka varaa läppärityöskentelyyn maisemiltaan kahvilan parhaan paikan ja jumittaa pöydässä kahvin hinnalla tuntikausia. Kun vaan nämä läppäri-ihmiset menisivätkin siihen pimeimpään pöytään vessan vieressä, kun kerran tuijottavat sitä läppäriään joka tapauksessa, niin ehkä ei ärsyttäisi niin paljon.
Ja voisi vähän seurata, miten nopeasti muut ihmiset, esimerkiksi pariskunnat kahvittelustaan suoriutuvat. Jos itse on se, jonka aikana koko muu kahvilan porukka on ehtinyt vaihtua, on jumittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvilayrittäjä on hyvä ja laittaa kyltin, jossa lukee, kuinka kauan kahvilassa saa istua ja mihin hintaan
Onpas suomalaiset tyhmentyneet. Ennen kyllä osattiin hyvät käytöstavat ja normit millä toimitaan.
Kerrotko vielä, että mistä helvetistä ihmiset maagisesti tietävät, kuinka kauan siellä kahvilassa saa istua? Ihan turha nauskuttaa liian kauan viipyvistä asiakkaista, jos ei selkeästi kerro kahvilansa sääntöjä.
käyttämällä aivoja sen saa tietää. Kun loisit siellä kahvilassa tuntikausia, niin katselet silloin tällöin sisääntulevia asiakkaita ja tyhjiä pöytiä.
Kun alkaa näyttää siltä, että tyhjät pöydät loppuvat, sinä pakkaat kimpsusi ja kampsusi ja menet loisimaan toiseen kahvilaan.
Niin yksinkertaista.
Jos olet tullut vain vähän aikaa sitten etkä ehkä ole ehtinyt juoda kahviasi loppuun tai syödä salaattiasi, niin syöt sen sitten loppuun. Tuohon ei kuitenkaan mene tuntikausia.
JOs tiedät jo etukäteen istuvasi tuntikausia jossain yhdessä paikassa, niin valitse joku sikakrsina, eli terassi. Tilaa olut ja mene sinne istumaan muiden tyhjäntoimittajien kanssa tuijottamaan kadulla kulkevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei läppäri aiheuta vihaa, vaan sen muita huomioimaton itsekäs käyttäjä, joka varaa läppärityöskentelyyn maisemiltaan kahvilan parhaan paikan ja jumittaa pöydässä kahvin hinnalla tuntikausia. Kun vaan nämä läppäri-ihmiset menisivätkin siihen pimeimpään pöytään vessan vieressä, kun kerran tuijottavat sitä läppäriään joka tapauksessa, niin ehkä ei ärsyttäisi niin paljon.
Ja voisi vähän seurata, miten nopeasti muut ihmiset, esimerkiksi pariskunnat kahvittelustaan suoriutuvat. Jos itse on se, jonka aikana koko muu kahvilan porukka on ehtinyt vaihtua, on jumittaja.
Juuri näin. Siellä kahvilapöydässä voi alkaa vaikka kokoamaan palapeliä tai neulomaan sukkaa, mutta pitää tajuta häipyä siinä vaiheessa, kun alkaa olla vain viemässä tilaa ja estämässä uusien asiakkaiden pöytiin pääsyä. Silloin kootaan omat tavarat kasaan ja lähdetään muualle. Tai käydään ostamassa jotain syötävää, jotta voi pitää sitä pöytäänsä vielä hetken. Sanoisin, että jos tuot yritykselle 20 euroa tunnissa ja pidät huolta siitä ettet vie neljän hengen tilaa yksinäsi, niin tuskin yrittäjtä alkavat häätää pois. Vaikkei tuo 20 euroakaan tunnissa ehkä kata kaikkea, mutta parempi se on kuin aamulla ostettu 3 euron kahvi, jota ryyppää sitten monta tuntia ja kuvittelee, että sillä hinnalla on saanut vuokrata itselleen pöydän koko päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vain, mutta ei ole koskaan aiemmin tullut mieleenikään, että MINUN pitäisi laskea, olenko tarpeeksi TUOTTAVA asiakas asioidakseni jossain yksityisessä yrityksessä.
.
Olen kuvitellut, että yrityksissä on esim. hinnoittelua ja katetuottolaskentaa varten töissä ihan oikeita ammattilaisia, ettei asiakkaan tarvitse itse laskea, jääkö yritykselle riittävästi viivan alle.
.
Ja yrityshän saa vapaasti valita asiakkaansa. Jos minä asiakkaana en kelpaa, yrityksen ei tarvitse ottaa minua asiakkaakseen.
Ei sinun tarvitsekaan laskea, jos olet normaali-älyllä ja normaaleilla sosiaalisilla taidoilla varustettu ihminen, joka tietää, että kahvilat eivät ole paikkoja, joissa istutaan tuntikausia. Jos olet normaali asiakas, tajuat, että siellä käydään juomassa kahvit, ehkä ostetaan jotain syötävää, nautitaan ne. jos kaverin kanssa, niin siinä syömisen ohella seurustellaan, vaikka kiireettömästi, mutta sellainenkaan _ei vie normaalisti_ (kun puhutaan kahvilaympäristöstä) tuntikausia aikaa. Sellaista voi mennä harrastamaan vaikka puistoon tai omaan kotiin, tai ystävän kotiin, tai vaikka sinne oodiin. Jos kahvila on suunniteltu toimimaan toisin, niin siitä kahvila mainostaa. Minä esimerkiksi tiedän kahvilan, jossa on erikseen työskentelypöytiä tai joku löhöilytuoli jossain sivummalla ja siellä saa viettää aikaansa. Ovat siitä myös maininneet.
Edelleenkin minun on pakko ihmetellä, kuinka laajasta ilmiöstä tässä muka puhutaan, vai onko tämä keinotekoinen ongelma keksitty ihan vain siksi, että olisi palstalla jotain vängättävää.
Epäilemättä isommissa kaupungeissa on kahviloita, jotka ovat etätöitä tekevien hipstereiden suosiossa, ja nämä sitten kokoontuvat sinne läppäreineen. Olen nähnyt tällaisia esim. Helsingissä ja Lontoossa. Mutta nuo kahvilat ovat tarkoituksella profiloituneet juuri saman väen trendipaikoiksi, ja mitä olen nähnyt, kahviloiden omistajat ovat itsekin samaa hipsteriporukkaa.
Itse asun keskisuuressa kaupungissa ja asuin vielä hiljattain kahviloiden suurkuluttajan kanssa, joten tuli nähtyä viikottain yhtä jos toista kahvilaa. Noissa kahviloissa on parhaimmillaan ehkä yksi läppärityyppi tai joku lukemassa kirjaa. Muuten asiakkaiden vaihtuvuus on ihan normaalia.
Kahviloista on tässä kaupungissa myös niin paljon ylitarjontaa, että jos se yksi läppärityyppi häädetään pois pöydästään, hyvin todennäköisesti ketään ei tule tilalle. Harvassa on ne kahvilat, joihin on mitään jonoa - yleensä ne on niitä uusimpia trendikahviloita, jotka halutaan kokea ja kuvata Instaan.
Kun menen yksin kahvilaan, luen aina kirjaa tai kännykkää, joskus tablettiakin, jos se sattuu olemaan mukana. Samalla syön lounaan/voileivän, jälkiruoaksi kahvi ja jokin makea herkku. Aikaa vietän noin tunnin. Rahaa palaa helposti yli 20 euroa, pöydästä vien enintään kaksi paikkaa, jos on paljon ostoskasseja mukana. En siis koskaan vie neljän hengen pöytää yksinäni, kyllä siihen mahtuu aina muita.
Jos menen ystäväni kanssa kahvilaan, vietämme siellä yleensä reilun tunnin ja saatamme kumpikin juoda kahvin, joskus jotain suolaista tai makeaa sen kanssa. Rahaa käytämme yhteensä ehkä 10-20 euroa mutta emme todellakaan käytä kännykkää, tablettia tai lue kirjaa. Neljän hengen pöydästä menee se koko pöytä meille kahdelle, vaikea siihen juttuun olisi jonkun ulkopuolisen tulla mukaan.
Miksi tuo jälkimmäinen on hyväksyttävämpää kuin tuo ensimmäinen? Koen olevani yksin paljon parempi asiakas, koska päätavoite on käyttää kahvilan tarjottavia. Sen sijaan kaverin tapaamisessa tärkeintä on se kaveri ja ne kahvikupit ovat siinä vain rekvisiittana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syistä miksi en käy kahviloissa. Missään ei lue selkeästi kuinka monta minuuttia saa istua kahvikupin hinnalla, vaan oletetaan että kaikki ovat syntyneet sen tiedon kanssa.
Tietoa syntyy päättelykyvyn avulla. Voit istua sen kahvisi kanssa huoletta niin kauan kuin istuisit juomassa sitä kaverisi seurassa. Jos kahvin kanssa on muuta, aikaa saa tietenkin käyttää enemmän.
Toimivien silmien avulla voi tehdä havaintoja kahvilan asiakasmäärästä. Jos et ole valinnut parasta paikkaa ja kahvila ei näytä kovin täydeltä, voit olla sen läppärisi kanssa pidempään, jos koneen käyttäminen ei ole kielletty.
Viimeksi taisin lukea kirjaa kolme varttia kahvilassa, jossa oli paljon tyhjiä paikkoja.
Onko olemassa kahviloita missä kannettavan tietokoneen käyttäminen on erikseen kielletty?
Kyllä.
Onko puhelimet ja tabletit sallittuja?
Miksi mikä ihmeen takia niitä älylaitteita pitää päästä juuri kahvilaan raplaamaan?Juokaa se kahvinne ja poistukaa kotiin ne/ työpaikalle ne niitä räpläämään.
Miksi menisin johonkin kahvilaan vain siksi, että saan juoda kupin kahvia? Kyllä minä menen sinne viettämään aikaani, jos haluaa vain mahdollisimman nopeasti juoda kupin kahvia, niin sehän hoituu autossakin kun ottaa kahvin pahvimukiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun menen yksin kahvilaan, luen aina kirjaa tai kännykkää, joskus tablettiakin, jos se sattuu olemaan mukana. Samalla syön lounaan/voileivän, jälkiruoaksi kahvi ja jokin makea herkku. Aikaa vietän noin tunnin. Rahaa palaa helposti yli 20 euroa, pöydästä vien enintään kaksi paikkaa, jos on paljon ostoskasseja mukana. En siis koskaan vie neljän hengen pöytää yksinäni, kyllä siihen mahtuu aina muita.
Jos menen ystäväni kanssa kahvilaan, vietämme siellä yleensä reilun tunnin ja saatamme kumpikin juoda kahvin, joskus jotain suolaista tai makeaa sen kanssa. Rahaa käytämme yhteensä ehkä 10-20 euroa mutta emme todellakaan käytä kännykkää, tablettia tai lue kirjaa. Neljän hengen pöydästä menee se koko pöytä meille kahdelle, vaikea siihen juttuun olisi jonkun ulkopuolisen tulla mukaan.
Miksi tuo jälkimmäinen on hyväksyttävämpää kuin tuo ensimmäinen? Koen olevani yksin paljon parempi asiakas, koska päätavoite on käyttää kahvilan tarjottavia. Sen sijaan kaverin tapaamisessa tärkeintä on se kaveri ja ne kahvikupit ovat siinä vain rekvisiittana.
tässä ktjussa on ollut kyse siitä, että ihmiset menevät kahvilaan tekemään töitä/jumittamaan yhteen pöytään tunneiksi yhden kahvikupin hinnalla. Ei siitä, että sinä menet kahvilaan tabletin kanssa ja ostat tavaraa 20 eurolla ja istut siellä tunnin, jonka jälkeen lähdet pois. Tai siitä, että menet kaverisi kanssa sinne.
kyse on siis siitä, että omitaan joku paikka tai pöytä tunneiksi (ihan sama mitä siellä tehdään ja millä) yhden kahvikupin (tai muuten alhaisen hinnan tuotteen) hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä läppärivihaa. Ihan yhtä lailla se yhden kahvin ostava lehtien lukija pitää yhtä pöytää varattuna pari tuntia.
Muutenkin aloitus on taas loistava esimerkki suomalaisesta palvelukulttuurista tai oikeastaan siitä ettei sitä ole. Tarjotaan palveluita ja sitten valitetaan kun asiakkaat käyttää niitä.Ei ole sopivaa yhden kahvin hinnalla istua kahta tuntia kahvilassa, vaikka kahvila tarjoaisikin lehtiä luettavaksi.
Läppäri on sama asia kuin kirjan tai lehden lukija pystyttäisi pöytään lukutelineen. Tabletin vielä joten kuten ymmärtää, se rinnastuu kirjaan. Mutta läppärin kansi pitää erikseen avata pystyyn, ja siinä se sitten tököttää ja siihen uppoudutaan.
Työntekoa varten on työpaikka ja opiskelua varten oppilaitos tarjoaa tilat. Kahvilassa otetaan muut ihmiset huomioon.
Todella, todella moni uppoutuu nykyään kännykkäänsä. Sekö on ongelma, että et näe toisen ihmisen kasvoja, jos sillä on läppäri, lehti, kirja tai joku muu edessä? Ja koska kännykkä ei peitä kasvoja, siihen on ihan sopivaa uppoutua?
Ei, vaan työ- ja opiskeluvälineitä ei pidä tuoda kahvilaan. Kännykkää voi lueskella tai kahvilan lehtiä, kunhan ei uppoudu niin, että ajantaju menee tai ei huomaa, että kahvila alkaa täyttyä.
Läppäri ei kuulu kahvilaan, se latistaa muidenkin tunnelmaa muistuttamalla työstä ja itsekkäistä ihmisistä. Ei kai kahvilayrittäjät olisi joutuneet rajoituksia tekemään, jos läppärin käyttäjät osaisivat, kuten itse väittävät, huomioida muut. Meillä kaikilla kahviloissa kävijöillä on kokemusta siitä, että läppärin käyttäjät eivät kuule eivätkä näe ympäristöään tai jos näkevät, eivät välitä vaan toimivat itsekkäästi. Tästä syystä junien ravintolavaunuissakaan ei saa enää läppäriään pystyttää.
Miten varmistetaan, että joku ei lue kännykällä opiskeluun liittyvää e-kirjaa? Tai jotain työhön liittyvää? Tai vastaile kännykällä työsähköposteihin?
Oireellista, että tämä läppäriporukka saivartelee kaikesta erikseen. On niin vaikea hyväksyä sitä, että läppäreitä ei valtaosa asiakkaista eikä kahvilayrittäjistä kahviloihin halua.
Sen kun lukee kännykällä! Ketään ei kiinnosta! Läppäri on liian iso kansi pystyssä kahvilan pöytään asetettavaksi.
Ei ole. Jos kahvilassa on vaikka neljän istuttava pöytä, niin tavallinen 14" läppäri ei mitenkään vie pöydän pinta-alasta edes neljäsosaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites nämä, jotka sopivat tapaamisen kahvilassa ja saattavat istua parikin tuntia juttelemassa?
Tietenkään näin ei voi toimia. Ketkään ei saa omia yhtä kahvilan pöytää pariksi tunniksi. Jos haluat tavata tuttaviasi niin kutsu heidät kotiisi. Voit myös sopia tapaavadi kaveri kaupungilla ja sitten yhdessä kävellä siellä kaupungilla ja vaikkapa shoppailua. Voi myös käydä kahvilla tai syömässä, mutta sinne kahvilaan/ravintolaan ei jäädä lorvimaan.
Saat kuulostamaan kahvilan joltakin julkiselta laitokselta tai virastolta, jonne ei todellakaan mennä viihtymään. Sinne viedään rahaa nokivettä ja känttyä vastaan. Itseasiassa asiointi verovirastossakin kuulostaa houkuttelevammalta.
Ja samalla jossain abc:llä saa istua kavereiden kanssa ihan niin pitkään kuin haluaa. Hassua että jokin kusinen abc onkin todellisuudessa viihtyisämpi paikka, kuin oikeat "hienot" kahvilat.
yhdessä amerikkalaisessa s:llä alkavassa ketjussa saa olla myös ostamatta mitään, wifia saa käyttää kaksi tuntia, jonka jälkeen se muuttuu maksulliseksi
se toisaalta on myös sellainen kahvila, josta suurin osa asiakkaista käy vain hakemassa kupillisen ja lähtee sitten omille teilleen, joten tuosta syystä ymmärtää miksi siellä saa vietää aikaansa muutenkin:: vetelehtivät asiakkaat eivät vie myymälästä tuloja
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle ole tullut mieleenkään että puhelimen tai läppärin käyttö kahvilassa voisi oikeasti häiritä noin paljon. Kun menen yksin kahvilaan niin tietenkin avaan puhelimen tai läppärin tai luen lehteä, ihan tavallista mielestäni. En mä nyt edes keksi mitä muuta siinä kahvin ja syömisen ohessa pitäisi tehdä. Eikä mun puhelimesta tai läppäristä mitään ääntä kuulu että sekään ei pitäisi ketään häiritä.
Nimenomaan, ennen ei ollut läppäreitä ja luettiin lehteä, joka vie vielä enemmän tilaa kuin läppäri - ainakin vanhan mallinen hesari vei. Ei kukaan kahvilayrittäjä tullut kellottaa, että nyt olet lukenut hesaria 30 minuuttia voisit pikkuhiljaa poistua.
Ihan hölmöjä nämä, joiden mielestä kahvila on joku pikakahvila, juo kahvis ja häivy. Ja itselläni ei ainakaan tuli mieleenkään alkaa jossain kahvilassa tai ravintolassa nauttimaan omia eväitä.
Tuollaisia ei Tampereella juuri ollut, taitaa olla Helsingin juttuja. Nettikahvilalla tarkoitan itse ihan alkuaikojen nettikahvilaa, kun ihmisillä ei ollut välttämättä kotonaan koneita. Näissä nettikahviloissa oli pöytäkoneet, ja niissä maksettiin ajasta, joka kahvilassa viivyttiin. Kahvia sai, mutta syötävää ei välttämättä ollut, ainakaan siinä tamperelaisessa nettikahvilassa.
En muista aikaa, jolloin olisi houkuteltu läppäröitsijöitä kahviloihin. Toki en muutenkaan välitä nuorten aikuisten mieleen olevista trendikahviloista, vaan etsin aina vanhojen tanttien konditoria-kahviloita, joissa on oikeita leivoksia eikä mitään pakasteesta nostettuja moussekakkuja. Niissä on usein pienet pyöreät pöydätkin, joissa läppärin käyttö olisi äärimmäisen hankalaa.