ÄLÄ syö omia eväitä. Älä tee töitä tietokoneella viikonloppuisin. Älä opiskele täällä, kiitos. Muun muassa tällaisista asioista kahviloiden ...
Tämä on liiketoimintaa, ja meidän on ajateltava sitä, mikä on järkevintä. Se ei ole järkevää, että yksi ihminen istuu kahvikupin hinnalla kaksi tuntia läppärin ääressä ja vie samalla neljän asiakkaan paikat. Jos pitää päästä tekemään töitä, pitää hankkia työtila tai mennä kirjastoon, mikä on tarkoitettu sitä varten.
Siis onko nykyään näin itsekästä porukkaa, että omivat kahvin hinnalla itselleen tunneiksi työpisteen jonkun kahvilayrittäjän tiloista, koska minä voin?
Kommentit (892)
On sallittua lukea kirjaa ipadiltä. Läppärit huono.
Hirveetä uhriutumista taas porukalla kun eivät ollenkaan ymmärrä alkuperäistä ongelmaa. Pahimmillaan tullaan päiväksi omien eväiden kanssa ostamatta yhtään mitään. Tällä toiminnalla niitä kahviloita ei pian vaan ole. Toistan jo kolmannen kerran että niin ukkoporukatkin kuin isoääniset mitä ääneen ei saa sanoa porukat ovat jo aiheuttaneet muiden asiakkaiden kaikkoamista ja kaksi kahvilaa yiedän jo lopettaneen näiden takia Tuottamattomat tilanvaltaajat on ongelma mille tahansa yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Menettekö ravintolaankin syömään ja iskette läppärin pöytään???
Ihmiset syövät ja selaavat puhelinta nykyään yhtaikaa.
Sitten kun on syöty, niin jäädään pöytään puoleksi tunniksi selaamaan puhelinta.
Lounasravintoloissa on usein kymmenen ihmisen ryhmiä pöydissä, joista kaikki ovat syöneet ja kukaan ei puhu, kaikki tuijottavat puhelintaan.
Ravintoloissahan alkaa olla normaalia, että pöytävarauksen kesto on määritelty esim. kahteen tuntiin.
Kahvilaan ei pöytää varata, mutta pitäisin kahvilassaoleskelun sopivana maksiikestona puolta tuntia. Siinä ajassa on kyllä kahvit juotu ja pullat syöty kaikessa rauhassa, ja jos on kaveri mukana, niin myös jutut juteltu.
Huvittavaa paheksua noita läppärityyppejä, kun kahvilat itse lanseerasivat koko idean. Ensin tuli nettikahvilat, sitten ilmainen wifi, ja yritettiin kerätä asiakkaita sillä mielikuvalla, että kahvilahan on mitä mainioin paikka tehdä töitä. Rowlingkin kirjoitti Harry Potterin kahviloissa! Tulkaa tulkaa!
No, ilmeisesti liian moni asiakas otti tuon idean liian tosissaan, niin heistä tulikin suoranainen maanvaiva.
En tosin tiedä häiritseekö läppärityypit niinkään kahvilanpitäjiä vaan ketjuun kirjoittavia muita asiakkaita. Itse olen töissä kahvilassa, jonka mainostekstit ovat aina tyyliin "tule viihtymään". Ihmiset lukevat terassilla kirjaa jne. eivätkä häiritse ketään, vähiten meitä työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä luen padilta kirjaa ja istun sen muutaman tunnin siellä kahvilassa. Onko sallittua?
Ei ole. Kahvilassa on tarkoitus nauttia kahvia tai muita virvokkeita ja syödä jotain pientä. Mene kirjastoon tuntikausiksi lukemaan, tai kotiisi. Kahvila on LIIKEYRITYS jota ei ylläpidetä kirjan lueskelua varten.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa paheksua noita läppärityyppejä, kun kahvilat itse lanseerasivat koko idean. Ensin tuli nettikahvilat, sitten ilmainen wifi, ja yritettiin kerätä asiakkaita sillä mielikuvalla, että kahvilahan on mitä mainioin paikka tehdä töitä. Rowlingkin kirjoitti Harry Potterin kahviloissa! Tulkaa tulkaa!
No, ilmeisesti liian moni asiakas otti tuon idean liian tosissaan, niin heistä tulikin suoranainen maanvaiva.
En tosin tiedä häiritseekö läppärityypit niinkään kahvilanpitäjiä vaan ketjuun kirjoittavia muita asiakkaita. Itse olen töissä kahvilassa, jonka mainostekstit ovat aina tyyliin "tule viihtymään". Ihmiset lukevat terassilla kirjaa jne. eivätkä häiritse ketään, vähiten meitä työntekijöitä.
Jos kahvilanpitäjää asia häiritsee on paljon mahdollisuuksia kertoa asia asiakkaille ystävällisesti, hienovaraisesti ja syyllistämättä asiakkaita. Ketjun kaltainen informaatio vain karkottaisi ne loputkin asiakkaat.
Ei mulle ole tullut mieleenkään että puhelimen tai läppärin käyttö kahvilassa voisi oikeasti häiritä noin paljon. Kun menen yksin kahvilaan niin tietenkin avaan puhelimen tai läppärin tai luen lehteä, ihan tavallista mielestäni. En mä nyt edes keksi mitä muuta siinä kahvin ja syömisen ohessa pitäisi tehdä. Eikä mun puhelimesta tai läppäristä mitään ääntä kuulu että sekään ei pitäisi ketään häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle ole tullut mieleenkään että puhelimen tai läppärin käyttö kahvilassa voisi oikeasti häiritä noin paljon. Kun menen yksin kahvilaan niin tietenkin avaan puhelimen tai läppärin tai luen lehteä, ihan tavallista mielestäni. En mä nyt edes keksi mitä muuta siinä kahvin ja syömisen ohessa pitäisi tehdä. Eikä mun puhelimesta tai läppäristä mitään ääntä kuulu että sekään ei pitäisi ketään häiritä.
Yrittäkää nyt tajuta: kun loisitte kahvilassa läppäriä/puhelinta/iPadiä, mitä tahansa laitetta käyttäen, viette asiakaspaikan maksavalta asiakkaalta. Ei siitä mitään häiriötä kenellekään ole, jos läppäriä käyttää, mutta kahvila menettää tuloja.
Tarjoilen pikku ravintolassa Helsingin keskustassa. Joka päivä kannetaan ruokaa muista ravintoloista pöytään. Ei sallittua missään. Yksi osti meiltä ja kolme kantaa ruokaa muualta eikä ymmärretä kieltoa. Syynä siis ruokaturvallisuus (ruokamyrkytysriski) sekä pöytätuotto per asiakaspaikkaa per tunti. Jos en huomaa niin roskaläjät jää pöydälle. En puhu nyt pikkulasten aterioista.
Puretaan repusta pöydälle vesipulloja ja eväitä. Ei sallittua missään. Meillä myydään juomia ja ruokaa. Mene muualle leiriintymään ja saitailemaan.
Omat siiderit mukana ja laukusta pöydälle. Tämän kieltää anniskelulaki. Olut mukaan ja kävelemään. Myös kiellettyä.
Näitä kaikkia kymmeniä kertoja päivässä. Alkoholirikkomuksia tekee ulkomaalaiset joita opastan asiasta ja sillä selvä.
Onpas härskiä keskustelua täällä. Enpä olisi uskonut olevan mahdollista edes Suomessa. Hirvittävää raivoa läppäreitä ja viihtyjiä kohtaan. Ihan vaan tiedoksi, että kahvila jossa ei ole tarkoitus viihtyä, ei ole kunnon kahvila. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää nyt tajuta: kun loisitte kahvilassa läppäriä/puhelinta/iPadiä, mitä tahansa laitetta käyttäen, viette asiakaspaikan maksavalta asiakkaalta. Ei siitä mitään häiriötä kenellekään ole, jos läppäriä käyttää, mutta kahvila menettää tuloja.
Mä olen maksava asiakas myös läppärini kanssa! Sitäpaitsi tuolla logiikalla jokainen asiakas vie asiakaspaikan joltain muulta ja kahvila menettää tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Onpas härskiä keskustelua täällä. Enpä olisi uskonut olevan mahdollista edes Suomessa. Hirvittävää raivoa läppäreitä ja viihtyjiä kohtaan. Ihan vaan tiedoksi, että kahvila jossa ei ole tarkoitus viihtyä, ei ole kunnon kahvila. Piste.
En tiedä kuinka suuri ongelma tämä "viihtyminen" edes voi olla laajuudeltaan. Kuinka iso prosentti kahviloiden asiakkaista edes ehtii jäämään viipyilemään? Kuinka moni oikeasti tekee kokonaisen työpäivän kahvilassa? Täytyy olla häviävän pieni määrä ihmisiä.
En myöskään usko, että mikään kahvila - paitsi joku pieni koppi joka myy lähinnä takeaway-kahveja - haluaa profiloitua paikaksi, jonne EI ole mukava jäädä viihtymään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tilaa, niin mikä on ongelma, jos joku istuu läppärillä. Mekin luettiin pari tuntia kokeisiin kahvilassa eikä se ikinä ollut niin täynnä, että oltais oltu tiellä.
Sitä paitsi kahvila, jossa on asiakkaita, vetää enemmän puoleensa kuin tyhjä kahvila.
Kokeisiin lukevat teinit tai läppärityöskentelijät eivät kyllä houkuta paikalle yhtään ketään.
Vierailija kirjoitti:
Nettikahvilat joutuivat jostain kumman syystä lopettamaan. Niitä ei enää juuri ole. Mitäpä luulet syyksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettikahvilat joutuivat jostain kumman syystä lopettamaan. Niitä ei enää juuri ole. Mitäpä luulet syyksi?
Tjaa, olisikohan se että niiden matka tuli tiensä päähän viihdeteknologian räjähtämisen seurauksena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse koskaan ymmärtänyt nettikahviloiden pointtia, näin asiakkaankaan näkökulmasta. Mutta kahviloiden oma ideahan se oli. Myyntivaltti.
Kahvilat itse mainostivat ilmaista wifiä ja lanseerasivat romanttisen myytin kirjailijoista jotka näpyttelevät mestariteoksiaan kahvilan vilinää katsellen. Mieltään saa toki muuttaa jos se ei enää toimi, mutta turha on kuitenkin marista, että ihmiset tuovat läppäreitään kahvilaan, kun siihen aiemmin kannustettiin. Jos läppärit eivät ole enää toivottuja, tässä vaiheessa ei taida auttaa enää muu kuin lätkäistä läppärikielto oveen.
(Ja sanon tämän ihmisenä, joka ei ole ikinä kantanut läppäriään mukanaan minnekään.)
Mulla on ystävä, joka haluaa aina tavata kahvilassa. Ja istuisi vaikka maailman tappiin juttelemassa yhdellä kahvikupilla! Minä otan aina kahvin kanssa jotain syötävääkin, mutta silti tunti alkaisi riittää yhdessä paikassa. Kun aika alkaa olla täynnä, ehdotankin ystävälleni, että eiköhän siirrytä johonkin toiseen paikkaan. Jos taas menen kahvilaan yksin, olen huomannut, että puoli tuntia on sellainen maksimi, mikä tuntuu hyvältä. Sitä pidempi viipyminen yksin tuntuisi hieman omituiselta.
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä uhriutumista taas porukalla kun eivät ollenkaan ymmärrä alkuperäistä ongelmaa. Pahimmillaan tullaan päiväksi omien eväiden kanssa ostamatta yhtään mitään. Tällä toiminnalla niitä kahviloita ei pian vaan ole. Toistan jo kolmannen kerran että niin ukkoporukatkin kuin isoääniset mitä ääneen ei saa sanoa porukat ovat jo aiheuttaneet muiden asiakkaiden kaikkoamista ja kaksi kahvilaa yiedän jo lopettaneen näiden takia Tuottamattomat tilanvaltaajat on ongelma mille tahansa yritykselle.
Ai nyt se on jo 'koko päiväksi ostamatta yhtään mitään' 🤣🤣🤣 yhtä Lapin lisää koko juttu. Ootko nyt varma, ettei sinne kahvilaan ole joku pesiytynyt telttailemajoitukseen viikoksi ja lataa sieltä saletisti vielä akut ja pöllii vessapaperit.
Kostoksi kusen seinille. Varsinkin jos on sukupuolineutraali WC.