"En ole palvelija," sanoi isä, eikä voidellut lapsen leipää.
Kuusivuotias pyysi, että isä tekisi hänelle leivän ja voitelisi. Isä kieltäytyi ja sanoi, että hän on nälkäinen, voitele itse leipäsi. Lapsi meni itkemään makuuhuoneeseen. Sanoin miehelle, että lapsi itkee, miksi et voinut voidella. Vähän suurtui ja sanoi, että ei ole palvelija ja sanoi, että lapsi itse osaa voidella leivän. Mielestäni ei ole monesti voidellut itse, ja ihmettelin, että eikös tuo ole vähän kylmää, ja eikös lasten tarpeet pitäisi huolehtia ensin? Toisti vain, että ei ole palvelija, ja siksi ei ole kylmää.
Olenko liian lälly äiti, kun tämä tuntuu minusta väärältä?
Kommentit (90)
En ymmärrä. Meillä 3-v voitelee itse jo leipänsä. Miten tämä ei onnistu 6-vuotiaalta ja miksi äiti vaatii myös isää voitelemaan lähes koululaiselle leivän?
On tosi julmaa ajatella, että kun toinen pyytää apua, sitä ei anneta. Ei ihme, että lapsista tulee väsyneitä ja uupuneita jo pienestä pitäen kun ei voi turvata edes niihin, jotka ovat lähellä. Täytyy pärjätä aina yksin eikä apua voi pyytää keneltäkään. Tuo leivänvoitelu on varmaan vain jäävuorenhuippu. Isä olisi voinut olla lähellä ja mukana leivänvoitelussa.
Kyllä voi välillä tehdä vaikka itse osaisi. On se vaan näin aikuisenakin kiva syödä puolison tekemää ruokaa ja saada joskus kahvi sohvalle vaikka itsekin osaan ja päinvastoin.
Lapsen toki hyvä opetella itsekin, mutta hyvää hyvyyttään voi auttaa ja saada toiselle hyvä mieli.
Moikka mainen isä oli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi välillä tehdä vaikka itse osaisi. On se vaan näin aikuisenakin kiva syödä puolison tekemää ruokaa ja saada joskus kahvi sohvalle vaikka itsekin osaan ja päinvastoin.
Lapsen toki hyvä opetella itsekin, mutta hyvää hyvyyttään voi auttaa ja saada toiselle hyvä mieli.
Moikka mainen isä oli.
Passaaminen ei ole aina se rakastavin vaihtoehto. Eiköhän tuollekin lapselle oltu se hyvä ja maistuva ruoka tehty ja omaksi osaksi jäi leivät voitelu, eskari-ikäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kuusivuotiaanne älyllisesti jälkeen jäänyt vai miksi ihmeessä hän ei voitelisi omaa leipäänsä?
Meillä ainakin käytetään jääkaappikylmää voita. Ei onnistu tuon ikäiseltä voitelu lainkaan. Kovan juuston höyläys tai kurkkujen ja tomaattien viipalointi ei onnistu myöskään, enkä antaisikaan itsekseen tehdä.
Oletko tosissasi???
Oletkos itse tosissasi, että jättäisin päiväkoti-ikäisen soheltamaan itsekseen terävien veitsien ja höylän kanssa ja niskojani nakellen koppavana purjehtisin paikalta ilmoittaen, etten ole kenenkään palvelija?
Niin kauan sitä lasta on autettu ja opetettu höylän ja veitsen kanssa, että se suoriutuu kurkun leikkaamisesta ja juustosta jo nelivuotiaana, eli kyllä, 6-vuotiaalle voi sanoa että tee itse. Lapsen vuoksi kaapissa on oivariinia, niin ei tarvi voita odotella.
Niin, ja no olikos ap:n tapauksessa näin tehty? Ei sitä nyt yhtäkkiä voi käskeä suoriutumaan itsekseen. Sellainen on todella halju temppu omalta vanhemmalta. Ja vihannesveitset ei nelivuotiaan käteen kuulu. Isompi voi opetella AIKUISEN VALVONNASSA.
Eikös leivän voitelu tule siinä kolme tai neljä vuotiaana kuvioihin?
Minun ystäväni (mies) sai juuri tuollaisen kasvatuksen, että kaikki tehtiin kädestä pitäen. Ei osannut tehdä sitten yhtään mitään ja joutui alusta alkaen opettelemaan kaiken lakanoiden vaihtamisesta nuudeleiden tekemiseen kun muutti pois kotoa lähes 30-vuotiaana. On itsekin tuskaillut asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kuusivuotiaanne älyllisesti jälkeen jäänyt vai miksi ihmeessä hän ei voitelisi omaa leipäänsä?
Meillä ainakin käytetään jääkaappikylmää voita. Ei onnistu tuon ikäiseltä voitelu lainkaan. Kovan juuston höyläys tai kurkkujen ja tomaattien viipalointi ei onnistu myöskään, enkä antaisikaan itsekseen tehdä.
Oletko tosissasi???
Oletkos itse tosissasi, että jättäisin päiväkoti-ikäisen soheltamaan itsekseen terävien veitsien ja höylän kanssa ja niskojani nakellen koppavana purjehtisin paikalta ilmoittaen, etten ole kenenkään palvelija?
Niin kauan sitä lasta on autettu ja opetettu höylän ja veitsen kanssa, että se suoriutuu kurkun leikkaamisesta ja juustosta jo nelivuotiaana, eli kyllä, 6-vuotiaalle voi sanoa että tee itse. Lapsen vuoksi kaapissa on oivariinia, niin ei tarvi voita odotella.
Niin, ja no olikos ap:n tapauksessa näin tehty? Ei sitä nyt yhtäkkiä voi käskeä suoriutumaan itsekseen. Sellainen on todella halju temppu omalta vanhemmalta. Ja vihannesveitset ei nelivuotiaan käteen kuulu. Isompi voi opetella AIKUISEN VALVONNASSA.
Olisin enemmän huolissani eskarilaisesta, joka ei osaa leipää voidella kuin nelivuotiaasta joka osaa viipaloida kurkkua...
Mulla oli oma pieni puukko jo nelivuotiaana, opin aika taitavaksi sen käytössä. Aikuiset huolella opetti, yhden isomman haavan taisin saada koko lapsuuden aikana. Olin tottakai ylpeä ja itsetunto nousi taitojen johdosta.
En kannata jokaiselle pikkulapselle puukkoa, mutta yllättävän paljon pienet osaavat jos on sen verran terävä tapaus ja hyvä opetus.
Käsittämätöntä tämän ketjun jotkut hyysäävät kommentit. Ette anna lapsenne oppia.
Tämä.
Liian moni mies alkaa mukisematta naisen kotiorjaksi. Hienoa, että nuoret miehet muuttavat näitä homeisia, miesvihaisia käytäntöjä. Mies on onnellisin sinkkuna. Ja jos nainen haluaa miehen, niin naiset pitää myös tuoda asioita miehen elämään. Kotiorjaksi pakottaminen on naisilta röyhkeää ja itsekästä.