Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"En ole palvelija," sanoi isä, eikä voidellut lapsen leipää.

äiti
17.07.2023 |

Kuusivuotias pyysi, että isä tekisi hänelle leivän ja voitelisi. Isä kieltäytyi ja sanoi, että hän on nälkäinen, voitele itse leipäsi. Lapsi meni itkemään makuuhuoneeseen. Sanoin miehelle, että lapsi itkee, miksi et voinut voidella. Vähän suurtui ja sanoi, että ei ole palvelija ja sanoi, että lapsi itse osaa voidella leivän. Mielestäni ei ole monesti voidellut itse, ja ihmettelin, että eikös tuo ole vähän kylmää, ja eikös lasten tarpeet pitäisi huolehtia ensin? Toisti vain, että ei ole palvelija, ja siksi ei ole kylmää.

Olenko liian lälly äiti, kun tämä tuntuu minusta väärältä?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitää kiusata pientä lasta jääkaappikylmällä voilla? Mikä äitiä vaivaa? Bakteerikammo? Vai mikä pöpöfobia se nyt olikaan?

Vierailija
62/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olen äitinä sanonut lapsille etten ole mikään palvelija. Esim.nyt kun itse olen töissä ja lapset lomalla, makaavat vaan päivät niin kyllä sen verran voivat tehdä että leipänsä voitelevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kuusivuotiaanne älyllisesti jälkeen jäänyt vai miksi ihmeessä hän ei voitelisi omaa leipäänsä?

Meillä ainakin käytetään jääkaappikylmää voita. Ei onnistu tuon ikäiseltä voitelu lainkaan. Kovan juuston höyläys tai kurkkujen ja tomaattien viipalointi ei onnistu myöskään, enkä antaisikaan itsekseen tehdä.

Oletko tosissasi???

Oletkos itse tosissasi, että jättäisin päiväkoti-ikäisen soheltamaan itsekseen terävien veitsien ja höylän kanssa ja niskojani nakellen koppavana purjehtisin paikalta ilmoittaen, etten ole kenenkään palvelija?

Niin kauan sitä lasta on autettu ja opetettu höylän ja veitsen kanssa, että se suoriutuu kurkun leikkaamisesta ja juustosta jo nelivuotiaana, eli kyllä, 6-vuotiaalle voi sanoa että tee itse. Lapsen vuoksi kaapissa on oivariinia, niin ei tarvi voita odotella.

Vierailija
64/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä mielestäni ole väliä, voiteleeko isä leivän vai lapsi, vaan se, miten isä yleensä lapselle puhuu. Eihän lapsi rupeaisi itkemään jos isä vaikka sanoisi, että tuu tänne keittiöön ja laitetaan tähän pöytään leipää, voita ja voi veitsi, niin saat voidella itsellesi leivän. Ja istuisi pöytään vaikka lapsen kanssa. 

Taitaa olla tuo tapa, millä isä lapselle puhunut se, mistä lapsi on mielensä pahoittanut, eikä mikään yksittäinen leivän voitelu. Kyllä 6-vuotias varmaan ihan itse osaa...? Jos ei, niin on hyvä aika opetella.

Vierailija
65/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kuusivuotiaanne älyllisesti jälkeen jäänyt vai miksi ihmeessä hän ei voitelisi omaa leipäänsä?

Meillä ainakin käytetään jääkaappikylmää voita. Ei onnistu tuon ikäiseltä voitelu lainkaan. Kovan juuston höyläys tai kurkkujen ja tomaattien viipalointi ei onnistu myöskään, enkä antaisikaan itsekseen tehdä.

Minä luulen että kuusivuotiaanne osaaminen yllättäisi teidät jos ette latistaisi häntä alkuunsa. Antakaa lapselle onnistumisen kokemuksia!! Hän osaa kyllä kun saa opetella.

Toki, mutta se on sitten ihan erilainen tilanne, kuin aloituksessa kuvailtu. Ja vanhempi nimenomaan vahtii ja palvelee sitä veitsenkäyttöä ja turvallisuutta siinä tilanteessa. Palvelutilanne mitä suurimmassa määrin.

Eiköhän tuossa tilanteessa ala olla kiireellinen tilaisuus noille palvelutilanteille. Ihmettelen millaisia voiveitsiä käytätte, kannattaisiko siirtyä vaarallisista vaikkapa vähemmän vaarallisiin?

Ihan tavallinen metalliveitsi jääkaappikylmään voihin. Tuossahan oli puhe myös vihannesten viipaloimisesta. Ei ole tähän mennessä halunnut itse käyttää leikkuuveitsiä. En epäile, etteikö vähän myöhemminkin oppisi.

Itse olen veistänyt juurikin 6-vuotiaana pahasti sormeeni kynnen irti ja polttanut myös silitysraudalla raudan kuvion käsivarteeni.

Eiköhän jokaisella lapsella ole käynyt pikku haavereita. Ne kuuluvat opetteluun ja pahempi olisi pelätä ja sulkeutua tynnyriin.

Jos sulla on ollut lapsena huonot vahdit, ei todellakaan kannata mennä toiseen ääripäähän. Se on vaarallisin vaihtoehto kasvattaa avuton ja epävarma lapsi.

Vierailija
66/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mies saa ikinä töksäytellä tai olla huonolla tuulella, jätä se sika!

Vierailija
67/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap_äiti kirjoitti:

Kiltti mies kirjoitti:

On sinulla paska mies kumppani miksi siedät tuollaista. Onko se niin komea että panet sitä joka ilta ja annat sen olla ilkeä lapsille.

Ei kai miehen "paskuus" yksittäisen tapauksen takia määrity?

Hän on hyvä isä yleisesti, leikkii ja hoitaa lasten asioita paljon.

Olen hänen kanssaan, koska rakastan häntä ja hän on myös paras ystäväni.

Miksi kirjoitin, oli hämmästys käytöksestä. Hän osaa olla jämäkkä. Ehkä olen itse liian pehmeä äiti, kun tuollainen rajaaminen tuntuu kovalta.

Puolustelet nyt sitä ja ensin haukuit. Ja syytät itseäsi tapahtumasta, ovela ukko sulla.

Tämä! Terävä huomio. Nyt onkin rakas ja paras ystävä, suunnilleen vuoden isä ja mitä kaikkee. Mitäs tänne tulet ap sitten valittamaan?

Vierailija
68/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko miehessä muita narsistisia piirteitä? 

Mitä narsistista on siinä jos yrittää saada lapsen oppimaan ihan itse tekemään asioita?

No nyt sinäkin olet sitten narsisti.

Vierailija
69/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä 6 vuotias saa voidella itse leipänsä.

Juuri näin. Sitten nämä samat äidit ei saa napanuoraa katkaistua vieläkään kun lapset lähtee armeijaan ja elämältä pohja pois kun lapset muuttaa pois kotoa.

Vierailija
70/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mies saa ikinä töksäytellä tai olla huonolla tuulella, jätä se sika!

Ja sinäkin olet narsisti

Vierailija
71/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran kun ukko pyytää ruokaa, seksiä whatever, sano "en ole mikään palvelija."

Olet selvästi korkeakoulutettu

Vierailija
72/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa se tosiaan on teillä niin, että perheen isä ei ole palvelija, vaan äiti hoitaa sen roolin. Ette ole ainut tällainen perhe.

Olet selvästi korkeakoulutettu ja narsisti

Vierailija
73/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkö sitten olet palvelija, AP? Turha sitten tulla valittamaan kun sinua pidetään perheen piikana.

Isä olisi voinut puhua nätimmin mutta kukapa meistä olisi täydellinen, joskus tulee tokaistua ja en näe että tuossa olisi mitään ihan hirveää tullut sanottua...

Vierailija
74/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä narsistista on siinä jos yrittää saada lapsen oppimaan ihan itse tekemään asioita?

Mielestäni ainakin puhetyyli on väärä. Toisekseen leivän voitelu on rakkauden osoitus, välittämistä. Kylmää puhetta on isältä jos lapsella tulee itku

Vierailija
75/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran kun ukko pyytää ruokaa, seksiä whatever, sano "en ole mikään palvelija."

?? Teilläkö nainen on yhtä kuin keittiö- ja seksipalvelut. Suosittelen lopettamaan moisen toiminnan.

Meillä kysytään "mitä ME tekisimme tänään ruoaksi" ja seksi ei ole mikään yksipuolinen palvelu vaan molempien nautinto.

Vierailija
76/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ukko on täysi kusipää, ja tuollaisen kanssa pitää kimpassa olla.

Kyllä! Polttoitsemurha tai kakkahätä69 on tässä tapauksessa ainoa vaihtoehto.

Jos lapsi oppii voitelemaan leipänsä itse ja tajuaa ettei ihmisiä tarvitse käyttää hyväksi vain laiskuuttaan, niin lapsi on syytä myös myydä.

Vierailija
77/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on vahva, itsenäinen mies, joka ei suostu kotiorjaksi.

Seuraavalla kerralla kun akka vaatii jotakin, niin miehen pitää pitää sama tiukka linja.

Respect. M28

Vierailija
78/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ainakin puhetyyli on väärä. Toisekseen leivän voitelu on rakkauden osoitus, välittämistä. Kylmää puhetta on isältä jos lapsella tulee itku

Jeesus tätä hyysäämistä. Kuusivuotias on eskarilainen ja pitää se leipä osata voidella sielläkin ihan itse. Miksi te äidit passaatte nämä lapset ihan avuttomiksi?

Vierailija
79/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus tätä hyysäämistä. Kuusivuotias on eskarilainen ja pitää se leipä osata voidella sielläkin ihan itse. Miksi te äidit passaatte nämä lapset ihan avuttomiksi?

Koska siitä tulee tärkeä ja hyödyllinen olo. Avuton tarvii äitiään enemmän.

Vierailija
80/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 6-vuotias osaa jo itse voidella leipänsä. Menetkö kouluunkin auttamaan lastasi ruokailussa?