"En ole palvelija," sanoi isä, eikä voidellut lapsen leipää.
Kuusivuotias pyysi, että isä tekisi hänelle leivän ja voitelisi. Isä kieltäytyi ja sanoi, että hän on nälkäinen, voitele itse leipäsi. Lapsi meni itkemään makuuhuoneeseen. Sanoin miehelle, että lapsi itkee, miksi et voinut voidella. Vähän suurtui ja sanoi, että ei ole palvelija ja sanoi, että lapsi itse osaa voidella leivän. Mielestäni ei ole monesti voidellut itse, ja ihmettelin, että eikös tuo ole vähän kylmää, ja eikös lasten tarpeet pitäisi huolehtia ensin? Toisti vain, että ei ole palvelija, ja siksi ei ole kylmää.
Olenko liian lälly äiti, kun tämä tuntuu minusta väärältä?
Kommentit (90)
Ja itse makasit palstalla senkin ajan
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, kukas sen lapsen leivän voitelee pian koulussa jos ei lapsi itse?
Opettaja, koulunkäyntiavustaja, tukioppilas, keittiön henkilökunnan edustaja tai toinen saman luokan lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Jos isällä oli veitsi kädessä ja teki itselleen leipää, niin oishan se lapsen leipä mennyt samalla. Mutta kyllä muuten 6v voi tehdä välipalansa itse.
Kysymys ei niinkään ole siitä mitä voisi tehdä vaan pikemmin siitä miksi jotakin ei kannata tehdä tai miksi joku asia kannattaa tehdä puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko se lapsi tyttö? Jos on, niin sen pitäisi jo olla palvelemassa miestä eikä olla miehen palveltamana.
Jonnen rölläys vol 248
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, kukas sen lapsen leivän voitelee pian koulussa jos ei lapsi itse?
Opettaja, koulunkäyntiavustaja, tukioppilas, keittiön henkilökunnan edustaja tai toinen saman luokan lapsi?
Aivan varmasti tekee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miehessä muita narsistisia piirteitä?
Mitä narsistista on siinä jos yrittää saada lapsen oppimaan ihan itse tekemään asioita?
Ai tuolla tavalla töksäyttämällä? Pahan mielen, kylmyyden ja katkeruuden kyllä saa aikaan, ja sen, ettei lapsi opi auttamaan muita. 6-vuotiaan motoriikka on vasta kehittymässä. Mm. tästä syystä hampaatkin pitää 10-vuotiaaksi asti pitää vanhemman pestä lapsen hampaatkin. Tämä on ihan hammaslääkäristä yleisesti saatu ohje.
MItes muuten hammaspesun kanssa, auttaako mies siinäkään lasta, vai töksäyttääkö vain, ettei ole palvelija?
Huono itsetunto - mikä perhetragedia. Lapsi pyytää isältä rakkauden osoitusta ja yhdessä tekemistä (isä voitelee, lapsi katsoo). Mutta isä, jolla on kompleksi, näkee asian loukkauksena. Äiti toljottaa vierestä tuppisuuna.
Tulee mieleen TV-sarja Sisko ja sen veli. Vaikka en ole yhtäkään jaksoa nähnyt. Oliko sisaruksilla jonkin sortin kommunikointivaikeuksia, ja vähän reppanoita olivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti tekee...
Kuule, ei ole kerta eikä kaksi, kun ekaluokkalainen pyytää apua leivän voitelussa. Ei päiväkoti-ikäinen silmää räpäyttämällä muutu kaiken itsenäisesti osaavaksi.
"Kohun sai aikaan kolmas jakso Tietokonetreffit, jossa Tuija päätyi treffeille cp-vammaisen miehen kanssa. Kaksikko menee pubiin, jonka tarjoilija kommunikoi Hannulle Tuijan kautta."
Vierailija kirjoitti:
Ukon ei kannata pyytää lapsiltaan apua vanhuksena.
Jep, kun ei ukko enää tärisevillä käsillään saa leipäänsä voideltua niin turha pyytää lasta auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti tekee...
Kuule, ei ole kerta eikä kaksi, kun ekaluokkalainen pyytää apua leivän voitelussa. Ei päiväkoti-ikäinen silmää räpäyttämällä muutu kaiken itsenäisesti osaavaksi.
Juuri sen vuoksi sitä leipää ei pidä voidella kotonakaan kun kaikki ei muutu silmää räjäyttämällä vaan antaa lapsen voidella sen itse vaikka se ei sujuisi vielä yhtä hyvin kuin isältään.
6-vuotias terve lapsi osaa kyllä itse voidella leipänsä. Ehkä ei ole, jos tuollaisen vuoksi menee itkemään omaan huoneeseen.
Ei isän olisi tarvinnut vastata niin tylysti, mutta ei tainnut olla ensimmäinen kerta, eikä taatusti tule jäämään viimeiseksi kerraksi. Ole liian lälly vaimo miehellesi, jos sallit tuon.
ap_äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä piirre narsistinen?
Meillä on joskus tilanteita, joissa minä tarvitsisin apua esim. matkatavaroiden pakkaamisen kanssa kiireessä, mutta hän kieltäytyy auttamasta vedoten, että jokainen hoitaa omat tavaransa. Hän ei myöskään toisten jälkiä aio korjailla.
Tekee kyllä paljon kotitöitä ja auttaa vanhempia, jos apua pyytävät.
Voi se myös olla keskenkasvuinen, kasvattamaton ja typerä piirre.
Meillä se meni ohi sillä, että tein selväksi, että hän hyötyy huomattavasti siitä, jos minä en ala suhtautua häneen samoin vaan autan häntä sydämeni kyllyydestä ja tuon kupin samalla kuin haen itselleni jne, plus että en tule sitoutumaan suhteeseemme henkisesti jos minun on pakko alkaa miettiä omaa etuani päivästä toiseen. Silloin tunteeni häntä kohtaan kuihtuvat ennen pitkää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä narsistista on siinä jos yrittää saada lapsen oppimaan ihan itse tekemään asioita?
Ai tuolla tavalla töksäyttämällä? Pahan mielen, kylmyyden ja katkeruuden kyllä saa aikaan, ja sen, ettei lapsi opi auttamaan muita. 6-vuotiaan motoriikka on vasta kehittymässä. Mm. tästä syystä hampaatkin pitää 10-vuotiaaksi asti pitää vanhemman pestä lapsen hampaatkin. Tämä on ihan hammaslääkäristä yleisesti saatu ohje.
MItes muuten hammaspesun kanssa, auttaako mies siinäkään lasta, vai töksäyttääkö vain, ettei ole palvelija?
Hampaiden pesussa auttaa, eikä usko, että lapset osaavat kyllin hyvin pestä.
Tuo kommenttinsa tuli siitä, kun tuli nälkäisenä kotiin, eikä ilmeisesti muuta kyennyt ajattelemaan.
Itsekin mietin, ettei lapsen motoriikka ole vielä niin taitavaa, ja välillä lapsella on tarve tulla hoivatuksi myös.
Vierailija kirjoitti:
Rakastava vanhemmuus on paljoltikin juuri lasten palvelua. Narsisti on lapsen tasolla henkisesti, ja kokee toisen lapsen itsensä kilpailijana, pomottajana ja luulee kyseen olevan jonkinlaisesta valtakamppailusta. Miehesi asenne on lapsellinen ja narsistinen, totaalisen väärä.
Rakastava vanhempi opettaa lapsensa selviytymään elämässä itsenäisesti. Oman leivän voitelusta se oppi on hyvä aloittaa.
ap_äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden pesussa auttaa, eikä usko, että lapset osaavat kyllin hyvin pestä.
Tuo kommenttinsa tuli siitä, kun tuli nälkäisenä kotiin, eikä ilmeisesti muuta kyennyt ajattelemaan.
Itsekin mietin, ettei lapsen motoriikka ole vielä niin taitavaa, ja välillä lapsella on tarve tulla hoivatuksi myös.
Hoiva ja huomioiduksi tuleminen on taas ihan jotain muuta kuin sitä että lapsen puolesta voidellaan leipä heti kun hän vain sitä pyytää.
Onko kuusivuotiaanne älyllisesti jälkeen jäänyt vai miksi ihmeessä hän ei voitelisi omaa leipäänsä?
ap_äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä piirre narsistinen?
Meillä on joskus tilanteita, joissa minä tarvitsisin apua esim. matkatavaroiden pakkaamisen kanssa kiireessä, mutta hän kieltäytyy auttamasta vedoten, että jokainen hoitaa omat tavaransa. Hän ei myöskään toisten jälkiä aio korjailla.
Tekee kyllä paljon kotitöitä ja auttaa vanhempia, jos apua pyytävät.
Meillä oli paljon harrastusreissuja silloin, kun lapset olivat pieniä. 6-vuotiaana pakkasivat ihan itse kaiken tarpeellisen. Vanhemmat seurasivat sivusta, että sujuu hyvin.
Kun sitten isompana tuli jotain kommellusta, ei lapset syytelleet vanhempiaan, kun eivät olleet huolehtineet, ja toiseksi oppivat selviytymään sellaisissakin tilanteissa, joissa kaikki ei mennyt alkuperäisen suunnitelman mukaan vaan piti keksiä joku muu ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Onko kuusivuotiaanne älyllisesti jälkeen jäänyt vai miksi ihmeessä hän ei voitelisi omaa leipäänsä?
Ei ole. Uhmakas kyllä. En ymmärrä, miksei voisi auttaa, jos apua pyydetään. Joku tuossa sanoi, että kysyi rakkauden osoitusta. Ehkä oli isää ikävä.
Mielestäni leivän teossa ei ole mitään erikoista. Oma äitinikin teki kaikille kapsilke leivät valmiiksi aamuisin, vaikka vanhin oli jo kuudennella luokalla. Ihan vain rakkausesta lapsia kohtaan.
Rakastava vanhemmuus on paljoltikin juuri lasten palvelua. Narsisti on lapsen tasolla henkisesti, ja kokee toisen lapsen itsensä kilpailijana, pomottajana ja luulee kyseen olevan jonkinlaisesta valtakamppailusta. Miehesi asenne on lapsellinen ja narsistinen, totaalisen väärä.