"En ole palvelija," sanoi isä, eikä voidellut lapsen leipää.
Kuusivuotias pyysi, että isä tekisi hänelle leivän ja voitelisi. Isä kieltäytyi ja sanoi, että hän on nälkäinen, voitele itse leipäsi. Lapsi meni itkemään makuuhuoneeseen. Sanoin miehelle, että lapsi itkee, miksi et voinut voidella. Vähän suurtui ja sanoi, että ei ole palvelija ja sanoi, että lapsi itse osaa voidella leivän. Mielestäni ei ole monesti voidellut itse, ja ihmettelin, että eikös tuo ole vähän kylmää, ja eikös lasten tarpeet pitäisi huolehtia ensin? Toisti vain, että ei ole palvelija, ja siksi ei ole kylmää.
Olenko liian lälly äiti, kun tämä tuntuu minusta väärältä?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
ap_äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miehessä muita narsistisia piirteitä?
Mitä narsistista on siinä jos yrittää saada lapsen oppimaan ihan itse tekemään asioita?
Ai tuolla tavalla töksäyttämällä? Pahan mielen, kylmyyden ja katkeruuden kyllä saa aikaan, ja sen, ettei lapsi opi auttamaan muita. 6-vuotiaan motoriikka on vasta kehittymässä. Mm. tästä syystä hampaatkin pitää 10-vuotiaaksi asti pitää vanhemman pestä lapsen hampaatkin. Tämä on ihan hammaslääkäristä yleisesti saatu ohje.
MItes muuten hammaspesun kanssa, auttaako mies siinäkään lasta, vai töksäyttääkö vain, ettei ole palvelija?
Hampaiden pesussa auttaa, eikä usko, että lapset osaavat kyllin hyvin pestä.
Tuo kommenttinsa tuli siitä, kun tuli nälkäisenä kotiin, eikä ilmeisesti muuta kyennyt ajattelemaan.
Itsekin mietin, ettei lapsen motoriikka ole vielä niin taitavaa, ja välillä lapsella on tarve tulla hoivatuksi myös.
Hoiva ja huomioiduksi tuleminen on taas ihan jotain muuta kuin sitä että lapsen puolesta voidellaan leipä heti kun hän vain sitä pyytää.
Kyllä myös leivän voitelu voi olla hoivaa. Otatko sinäkin tuollaisen asian lapsen kanssa valtakamppailuna?
Kiltti mies kirjoitti:
On sinulla paska mies kumppani miksi siedät tuollaista. Onko se niin komea että panet sitä joka ilta ja annat sen olla ilkeä lapsille.
Ei kai miehen "paskuus" yksittäisen tapauksen takia määrity?
Hän on hyvä isä yleisesti, leikkii ja hoitaa lasten asioita paljon.
Olen hänen kanssaan, koska rakastan häntä ja hän on myös paras ystäväni.
Miksi kirjoitin, oli hämmästys käytöksestä. Hän osaa olla jämäkkä. Ehkä olen itse liian pehmeä äiti, kun tuollainen rajaaminen tuntuu kovalta.
Leipien voitelu kuusivuotiaalle on helikopterivanhemmuutta. Ilkeys on toki suurempi synti, mutta kuusivuotias osaa jo vaikka tehdä yksinkertaisen aterian. Leivän voitelun aika olisi ollut ohi jo kauan sitten.
Olin itse tuon ikäisenä kaverilla kylässä ja kyllä ihmettelin kun äitinsä teki meille leivät valmiiksi. En ollut iloinen, enemmänkin hämmentynyt "pitääkö hän meitä vauvoina?" -tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kuusivuotiaanne älyllisesti jälkeen jäänyt vai miksi ihmeessä hän ei voitelisi omaa leipäänsä?
Meillä ainakin käytetään jääkaappikylmää voita. Ei onnistu tuon ikäiseltä voitelu lainkaan. Kovan juuston höyläys tai kurkkujen ja tomaattien viipalointi ei onnistu myöskään, enkä antaisikaan itsekseen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kuusivuotiaanne älyllisesti jälkeen jäänyt vai miksi ihmeessä hän ei voitelisi omaa leipäänsä?
Meillä ainakin käytetään jääkaappikylmää voita. Ei onnistu tuon ikäiseltä voitelu lainkaan. Kovan juuston höyläys tai kurkkujen ja tomaattien viipalointi ei onnistu myöskään, enkä antaisikaan itsekseen tehdä.
Oletko tosissasi???
No eipä se varmaan sitä 6-vuotiasta pilaa jos hänelle välillä voitelee leivän. Missä on vanhemman myötätuntoisuus ja lämpö?
Vierailija kirjoitti:
No eipä se varmaan sitä 6-vuotiasta pilaa jos hänelle välillä voitelee leivän. Missä on vanhemman myötätuntoisuus ja lämpö?
Niitä voi osoittaa tuossa tilanteessa kieltäytymällä ystävällisesti. Eiköhän tuosta palvelijaksi heittäytymisestä ole enemmän tärkeyden tunnetta aikuiselle kuin hyötyä lapselle. Lämpöä ja huomiota voi osoittaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi???
Oletkos itse tosissasi, että jättäisin päiväkoti-ikäisen soheltamaan itsekseen terävien veitsien ja höylän kanssa ja niskojani nakellen koppavana purjehtisin paikalta ilmoittaen, etten ole kenenkään palvelija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen että kuusivuotiaanne osaaminen yllättäisi teidät jos ette latistaisi häntä alkuunsa. Antakaa lapselle onnistumisen kokemuksia!! Hän osaa kyllä kun saa opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi???
Oletkos itse tosissasi, että jättäisin päiväkoti-ikäisen soheltamaan itsekseen terävien veitsien ja höylän kanssa ja niskojani nakellen koppavana purjehtisin paikalta ilmoittaen, etten ole kenenkään palvelija?
Siis teillä on kuusivuotias joka ei osaa voidella leipää tai höylätä juustoa, koska ette ole uskaltaneet antaa opetella???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen että kuusivuotiaanne osaaminen yllättäisi teidät jos ette latistaisi häntä alkuunsa. Antakaa lapselle onnistumisen kokemuksia!! Hän osaa kyllä kun saa opetella.
Toki, mutta se on sitten ihan erilainen tilanne, kuin aloituksessa kuvailtu. Ja vanhempi nimenomaan vahtii ja palvelee sitä veitsenkäyttöä ja turvallisuutta siinä tilanteessa. Palvelutilanne mitä suurimmassa määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta se on sitten ihan erilainen tilanne, kuin aloituksessa kuvailtu. Ja vanhempi nimenomaan vahtii ja palvelee sitä veitsenkäyttöä ja turvallisuutta siinä tilanteessa. Palvelutilanne mitä suurimmassa määrin.
Eiköhän tuossa tilanteessa ala olla kiireellinen tilaisuus noille palvelutilanteille. Ihmettelen millaisia voiveitsiä käytätte, kannattaisiko siirtyä vaarallisista vaikkapa vähemmän vaarallisiin?
Ja ukko teki ruoan ?
Meillä ukko söi aina parhaat päältä ja me lapset saimme sen mitä jäi jäljelle. Olimme köyhiä.
Mulla on yksi kaveri jota ylisuojeltiin lapsena rankasti. Juuri tuollainen meno, että melkein kouluikäisenä ei anneta voidella leipää kun kaverit sillä aikaa opettelee vuolemaan niitä voiveitsiä omien vanhempiensa kanssa.
On aikuisena hyvin epävarma, arka ja passiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa tilanteessa ala olla kiireellinen tilaisuus noille palvelutilanteille. Ihmettelen millaisia voiveitsiä käytätte, kannattaisiko siirtyä vaarallisista vaikkapa vähemmän vaarallisiin?
Ihan tavallinen metalliveitsi jääkaappikylmään voihin. Tuossahan oli puhe myös vihannesten viipaloimisesta. Ei ole tähän mennessä halunnut itse käyttää leikkuuveitsiä. En epäile, etteikö vähän myöhemminkin oppisi.
Itse olen veistänyt juurikin 6-vuotiaana pahasti sormeeni kynnen irti ja polttanut myös silitysraudalla raudan kuvion käsivarteeni.
ap_äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Uhmakas kyllä. En ymmärrä, miksei voisi auttaa, jos apua pyydetään. Joku tuossa sanoi, että kysyi rakkauden osoitusta. Ehkä oli isää ikävä.
Mielestäni leivän teossa ei ole mitään erikoista. Oma äitinikin teki kaikille kapsilke leivät valmiiksi aamuisin, vaikka vanhin oli jo kuudennella luokalla. Ihan vain rakkausesta lapsia kohtaan.
Uhmakas. Ei siis ole omena kauas puusta pudonnut. Uhmakkuutta jos aina myötäilis kuten porvoolainen äitinsä, niin tostahan kasvais aivan kuriton narsistinen hirviö joka saa itkupotkuraivarit aina kun ei saa tahtoaan läpi. On tietty lisäks ainoa lapsi.
ap_äiti kirjoitti:
Kiltti mies kirjoitti:
On sinulla paska mies kumppani miksi siedät tuollaista. Onko se niin komea että panet sitä joka ilta ja annat sen olla ilkeä lapsille.
Ei kai miehen "paskuus" yksittäisen tapauksen takia määrity?
Hän on hyvä isä yleisesti, leikkii ja hoitaa lasten asioita paljon.
Olen hänen kanssaan, koska rakastan häntä ja hän on myös paras ystäväni.
Miksi kirjoitin, oli hämmästys käytöksestä. Hän osaa olla jämäkkä. Ehkä olen itse liian pehmeä äiti, kun tuollainen rajaaminen tuntuu kovalta.
Puolustelet nyt sitä ja ensin haukuit. Ja syytät itseäsi tapahtumasta, ovela ukko sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallinen metalliveitsi jääkaappikylmään voihin. Tuossahan oli puhe myös vihannesten viipaloimisesta. Ei ole tähän mennessä halunnut itse käyttää leikkuuveitsiä. En epäile, etteikö vähän myöhemminkin oppisi.
Itse olen veistänyt juurikin 6-vuotiaana pahasti sormeeni kynnen irti ja polttanut myös silitysraudalla raudan kuvion käsivarteeni.
Ja siksi haluat tehdä lapsestasi epävarman niin että hän ei uskalla kokeilla tuollaisia asioita itse? Se ei ole hyvää vanhemmuutta jos pyrkii siirtämään omat traumansa lapsilleen, se on vain pelkuruutta.
Ei tuolla tavalla. Pointti meni sulta nyt komeasti ohi. It ain´t what you do, it´s the way you do it, babe.