Kertokaa mitä teen väärin?! (Airbnb ja siivous)
Sain toisen kerran jo julkisen arvostelun, että mökki jäi meidän perheeltä "vähän sotkuiseksi".
Ensimmäisellä kerralla olin maksanut erikseen loppusiivouksesta, ja sopinut vuokraajan kanssa että laitamme astiat astianpesukoneeseen ja keräämme lakanat yhteen pinoon. Tämän lisäksi pyyhin keittiön tasot, keittiön pöydän, tarkistin vessan joka ei ollut likainen ja katsoin että kaikki oli paikoillaan. Koin saamani arvostelun tuolloin todella epäreiluna.
Nyt sain toisen saman tyylisen. "Muuten kaikki ok mutta lapsiperheen jäljiltä vähän sotkua". Kun ei todellakaan ollut! Imuroin koko mökin, ja pyyhin pöydät, lakaisin saunassa kaikki roskat pois, katsoin että matot on suorassa ja astiat tiskattu ja paikoillaan.
Lapset on jo kouluikäisiä, eivät tiputtele ruokaa lattialle. Eikä meillä ollut mitään herkkuja mukana mitä olisivat murustaneet sänkyihin tai sohvalle.
En tajua :( Meillä ei ollut lemmikkiä mukana, ja yöpymiset oli yhden yön yöpymisiä matkalla Lapista takaisin etelään. Tuntuu epäreilulta että tein juuri niin kuin ohjeissa on sanottu ja sitten silti muille näyttää nyt siltä että olemme horror-perhe.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa joskus oltiin leirintäalueen mökissä: Siellä piti lattiatkin pestä lähtiessä, mutta siellä se olikin määritelty tarkkaan. Ja kun rannalla oltiin, oli ihan ymmärrettävää, että piti. Likaa tuli herkästi sisälle.
Me oltiin Ranskassa matkailuautolla ja meidän paikan vieressä oli useita mökkejä. Siellä oli oikein lähtötarkastus, matroona kiersi golfkärryllä ja oli lista mukana, meni joka mökkiin tarkistamaan, että kaikki on ok. Sitten vasta sai lähteä. Toisaalta hyvä systeemi, eipä kuulu sitten valituksia perästä.
Muuten hyvä tapa, ei tule sanomista perästä päin. Mutta ei ole kiva jos pitää lähteä aamuviideltä jatkamaan matkaa eikä ehtisi jäädä odottelemaan matroonan aamupäivän tarkastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että onko nämä jotain näpäytyksiä kun en antanut ihan viittä tähteä mökeille? En sanonut mitään negatiivista, vain tyyliin että perusmökki ja kaikki ok.
Vaikka oikeasti toisessa mökissä saunan kaivo ei vetänyt kunnolla ja vesi lillui lattialla ja toisessa mökissä oli vähän outo haju. Nämä kerroin yksityisviestissä.
Onko tässä joku kirjoittamaton sääntö, että aina kehutaan vaikka mikä olisi? Ap
Asunnon vuokraaja ei näe montako tähteä olet antanut ennen kuin on itse oman arvostelunsa jättänyt. Sama toisin päin.
Se toisen osapuolen antama arvostelu ei siis voi vaikuttaa.
Airbnb-kämpän yleensä siivoan niin siistiksi että seuraava voi sinne mennä. Siis puunaan viimeisen päälle. Ei tarvitse kuin lakanat vaihtaa ennen seuraavaa tulijaa.
En ole koskaan puunannut, ja todellakin olen airbnb-veteraani. Koskaan ei ole tullut huonoa palautetta, jos asunnon jättää vain perussiistiksi ja noudattaa ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei edes anneta vaihtoehdoksi meidän vuokramökille että siivouksen voi tehdä itse, kuuluu hintaan. Se ei kuitenkaan ole tehty mun standardien mukaan, kaiken pitää olla aivan tiptop.
Ainakin nämä siis on juttuja joista olen tarkka kun teen siivousta ennen vuokralaisia, ehkä ap saa siitä vinkkejä
Roskikset ja roskiskaappi on oltava tahrattomia eikä mitään pieniäkään rikkoja saa olla missään.
Hanat pitää kiiltää, ei vesitahroja. Samoin peilit ja tasot kph/keittiö
Jääkaapin ovet/hyllyt tahrattomia kuin myös keittiökaappien ovet
Tavarat keittiössä siistissä järjestyksessä kaapeissa, esim lasit, lautaset
Lattiat pesty ja imuroitu (matot myös tuuletan ja tietysti imuroin)
Sormenjäljet pois ikkunoista
Sauna lattia + lauteet pesty
(Peitot, tyynyt, petarit tahrattomia, tämä ei niinkään vuokralaisen vastuulla mutta mökin omistajana katson että näin on)
Jos maksaa vielä loppusiivouksesta, on ap:n tekemä täysin riittävä. Tähän listaan menee kyllä yksi päivä, ja se ei liene tarkoitus vuokramökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että onko nämä jotain näpäytyksiä kun en antanut ihan viittä tähteä mökeille? En sanonut mitään negatiivista, vain tyyliin että perusmökki ja kaikki ok.
Vaikka oikeasti toisessa mökissä saunan kaivo ei vetänyt kunnolla ja vesi lillui lattialla ja toisessa mökissä oli vähän outo haju. Nämä kerroin yksityisviestissä.
Airbnb majoittaja ei näe sinun antamiasi pisteitä ennen kuin on antanut omansa. Kyseessä ei siis lähtökohthaisesti voi olla näpäytys. Piiemminkin on todennäköistä, että sinun käsityksesi siististä ja siivotusta ei ihan vastaa airbnb-majoittajan käsitystä. Majoittajan kannalta esim imurointi ei riitä, hänen on ennen seuraavaa asukasta myös pyyhittävä lattiat ja pinnat ja hinkattava kylppärin lasipinnat ja peilit kiiltäviksi. Sohvilla ei riitä se, ettei niihin ole murusteltu mitään, ne pitää imuroida joka tapauksessa myöshiuksistw jne. Tämmöisiä ei tietysti tajua, jos ei its koskaan majoita ketään - tai ei joudu majoittumaan jonkun toisen mielestään ihan siistiksi jättämässä asunnossa.
Kokonaan toinen asia on, että airbnb:ssä kuuluu antaa ne 5 tähteä, jos kohde vastaa kuvausta. Siis vaikka se kohd olisi perumökksi ulkohuussilla ja 1970-luvulta periytyneellä valurautaliedellä, siitä annetaan 5 tähteä, jos se vastaa kuvausta ja tuo varustelutaso on ollut pääteltävissä myös mainostekstistä ja kuvista. Nämä töhdet eivöt siis kuvaa sitä, mikä on asunnon luksuksen taso, vaan sitä, oliko asunto sitä, mitä teille luvattiin ja mistä maksoitte.
Ei kuulu antaa 5 tähteä pelkästään tuosta syystä. Itse annoin vasta 2 tähteä, koska majoittaja teki mielestäni aiheettoman korvausvaatimuksen ja oli muutenkin syyttelevä ja hyökkäävä mua kohtaan. Pommitti viesteillä pitkän aikaa ja sama ralli jatkuu. Tämä korvausvaatimus tuli vasta viimesellä hetkellä, joten oletan majoittajan halunneen tehdä vaatimuksen vasta sitten, kun mä olen hänen luullakseen jo antanut palautteen majoittumisesta. No en ollut antanut palautetta vielä, koska meinasin jättää sen kokonaan antamatta, mutta nyt pistin sitten tuosta korvausvaatimuksesta palautteeseen myös. Hänen kämppä ollut vuokralla 2 kuukautta ja mä air bnb:llä 8 vuotta. En tosiaan ala maksamaan jotain hatusta vedettyä summaa vaan siks, että joku pyytää, vaan haluan, että asia selvitetään perinpohjin.
Toki jos majoittajan kanssa tulee ongelmia, saa ilman muuta pudottaa pisteitä, koska siellä on ihan erikseen kohta, jossa kysytään kommunikaatiosta majoittajan kanssa.
Kuitenkin varmaan ideana nyt muistuttaa, ettei se tähtiluokitus ole siis mikään luksusluokitus, vaan jos asunto vastaa kuvausta ja kaikki menee hyvin, tähtiä annetaan viisi, mutta jos lähdetään pudottamaan niitä, siihen pitää olla oikeasti jokin syy, ja osata selittää mikä meni vikaan.
Tästähän tuli jokunen vuosi sitten keskustelu kun eräs influensseri postasi lomakohteestaan ja sanoi antaneensa 4/5, koska "oli ihan kiva" tms. eikä siis edes itse ymmärtänyt tehneensä mitään väärin. Tästä tulleissa kommenteissa ihmiset antoivat ties mitä ihmeellisempiä logiikoita omiin tähtiarviointeihinsa, joku jopa toi esille gaussin käyrää ja kuinka 2,5(!!!) on kuulemma hyvä arvio. Jos arvostelu tippuu alle 4,3 tähden, joutuu majottaja jo vaikeuksiin itse Airbnb:n kanssa ja tulee eka uhkaus sivulta ulos heittämisestä, eli niitä 4/5 ei ole varaa ihan hirveästi saada saatikaan joatin 2,5/5. Minusta olisi hyvä, että kaikille asiakkaille tehtäisiin selväksi miten se arvostelu toimii ja vaihtaa se viidestä vaikka kymmeneen tähteen, niin kukaan ei sekottaisi sitä hotellien tähtiluokitukseen ja että se eka tähden alennus ei olisi niin jyrkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää käyttäkö airbnb-palveluita ikinä vaikka ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa.
Syystä että?
Jälkikäteen voi tulla sanomista vaikka syytä ei olisi. Mikä loma tuo sitten on?
Ei kai siellä asunnossa koko lomaa olla. Ja vähän turhaa se sanominen/valittaminen jälkikäteen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Airbnb majoittaja ei näe sinun antamiasi pisteitä ennen kuin on antanut omansa. Kyseessä ei siis lähtökohthaisesti voi olla näpäytys. Piiemminkin on todennäköistä, että sinun käsityksesi siististä ja siivotusta ei ihan vastaa airbnb-majoittajan käsitystä. Majoittajan kannalta esim imurointi ei riitä, hänen on ennen seuraavaa asukasta myös pyyhittävä lattiat ja pinnat ja hinkattava kylppärin lasipinnat ja peilit kiiltäviksi. Sohvilla ei riitä se, ettei niihin ole murusteltu mitään, ne pitää imuroida joka tapauksessa myöshiuksistw jne. Tämmöisiä ei tietysti tajua, jos ei its koskaan majoita ketään - tai ei joudu majoittumaan jonkun toisen mielestään ihan siistiksi jättämässä asunnossa.
Kokonaan toinen asia on, että airbnb:ssä kuuluu antaa ne 5 tähteä, jos kohde vastaa kuvausta. Siis vaikka se kohd olisi perumökksi ulkohuussilla ja 1970-luvulta periytyneellä valurautaliedellä, siitä annetaan 5 tähteä, jos se vastaa kuvausta ja tuo varustelutaso on ollut pääteltävissä myös mainostekstistä ja kuvista. Nämä töhdet eivöt siis kuvaa sitä, mikä on asunnon luksuksen taso, vaan sitä, oliko asunto sitä, mitä teille luvattiin ja mistä maksoitte.
Ei kuulu antaa 5 tähteä pelkästään tuosta syystä. Itse annoin vasta 2 tähteä, koska majoittaja teki mielestäni aiheettoman korvausvaatimuksen ja oli muutenkin syyttelevä ja hyökkäävä mua kohtaan. Pommitti viesteillä pitkän aikaa ja sama ralli jatkuu. Tämä korvausvaatimus tuli vasta viimesellä hetkellä, joten oletan majoittajan halunneen tehdä vaatimuksen vasta sitten, kun mä olen hänen luullakseen jo antanut palautteen majoittumisesta. No en ollut antanut palautetta vielä, koska meinasin jättää sen kokonaan antamatta, mutta nyt pistin sitten tuosta korvausvaatimuksesta palautteeseen myös. Hänen kämppä ollut vuokralla 2 kuukautta ja mä air bnb:llä 8 vuotta. En tosiaan ala maksamaan jotain hatusta vedettyä summaa vaan siks, että joku pyytää, vaan haluan, että asia selvitetään perinpohjin.
Toki jos majoittajan kanssa tulee ongelmia, saa ilman muuta pudottaa pisteitä, koska siellä on ihan erikseen kohta, jossa kysytään kommunikaatiosta majoittajan kanssa.
Kuitenkin varmaan ideana nyt muistuttaa, ettei se tähtiluokitus ole siis mikään luksusluokitus, vaan jos asunto vastaa kuvausta ja kaikki menee hyvin, tähtiä annetaan viisi, mutta jos lähdetään pudottamaan niitä, siihen pitää olla oikeasti jokin syy, ja osata selittää mikä meni vikaan.
Tästähän tuli jokunen vuosi sitten keskustelu kun eräs influensseri postasi lomakohteestaan ja sanoi antaneensa 4/5, koska "oli ihan kiva" tms. eikä siis edes itse ymmärtänyt tehneensä mitään väärin. Tästä tulleissa kommenteissa ihmiset antoivat ties mitä ihmeellisempiä logiikoita omiin tähtiarviointeihinsa, joku jopa toi esille gaussin käyrää ja kuinka 2,5(!!!) on kuulemma hyvä arvio. Jos arvostelu tippuu alle 4,3 tähden, joutuu majottaja jo vaikeuksiin itse Airbnb:n kanssa ja tulee eka uhkaus sivulta ulos heittämisestä, eli niitä 4/5 ei ole varaa ihan hirveästi saada saatikaan joatin 2,5/5. Minusta olisi hyvä, että kaikille asiakkaille tehtäisiin selväksi miten se arvostelu toimii ja vaihtaa se viidestä vaikka kymmeneen tähteen, niin kukaan ei sekottaisi sitä hotellien tähtiluokitukseen ja että se eka tähden alennus ei olisi niin jyrkkä.
Nyt tulee ohis, mutta joillain ihmisillä on ihan todella suuria vaikeuksia noiden tähtiarvioiden kanssa.
Opiskeluaikoina kotisiivouksia tehdessä aina sai jännätä ymmärtääkö asiakas miten ne toimii. Jos kysyi miksi on saanut 4/5 niin yleensä sai ihmettelyä, että "mitenniin? Sehän on hyvä arvostelu!" Voi kuvitella olevansa opettaja, joka arvostelee koetta: jos kaikkiin kysymyksiin on vastattu tismalleen oikein, ei silloin voi jättää yhtä viidesosaa pisteistä antamatta ilman mitään syytä. Jos siivoojalle antaa 4/5, sillon pitää kyllä antaa ihan lista niistä asioista, jotka on menneet pieleen. Mieluiten vielä kuvien kanssa ja jos ei niitä ole osoittaa, tulee se arvostelu muuttaa todellisuutta vastaavaksi.
Jotkut, yleensä vanhemmat ihmiset antoivat ihan muodon vuoksi 4/5, koska täydet pisteet vaativat kuulemman "jotain ylimääräistä". Siis mitä hiton ylimääräistä? Sen, että käyn samalla ruokakaupassa ja teen lasten kotiläksyt? Jos on tilattu siivous ja se on tehty oikein, sillon pisteet ovat ne 5/5 jos ei osata sanoa mitään mikä jäi tekemättä tai hoidettu huonosti.
Noissa firmoissa on yleensä myös joku raja, tyyliin alle 4,5 keskiarvosta joutuu puhutteluun. Siksi sen "Tosi hyvin meni! :) 4/5" arvostelun saaminen oli aina niin turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei edes anneta vaihtoehdoksi meidän vuokramökille että siivouksen voi tehdä itse, kuuluu hintaan. Se ei kuitenkaan ole tehty mun standardien mukaan, kaiken pitää olla aivan tiptop.
Ainakin nämä siis on juttuja joista olen tarkka kun teen siivousta ennen vuokralaisia, ehkä ap saa siitä vinkkejä
Roskikset ja roskiskaappi on oltava tahrattomia eikä mitään pieniäkään rikkoja saa olla missään.
(Peitot, tyynyt, petarit tahrattomia, tämä ei niinkään vuokralaisen vastuulla mutta mökin omistajana katson että näin on)
Ei tuolla systeemillä kyllä kovin kauan tarvi vuokraustoimintaa jatkaa. Kukaan ei tule uudellee eikä suosittele kohdetta kenellekään.
Airbnb jos tykkää puunata, hotelli jos haluaa lomaa arjesta. Bookingcomin tai hotelscomin huoneistot on parempia kuin airbnb, niissä ei ole siivousvaatimuksia tai mitään siivousmaksuja, eikä sinua myöskään asiakkaana arvostella.
Vierailija kirjoitti:
Airbnb jos tykkää puunata, hotelli jos haluaa lomaa arjesta. Bookingcomin tai hotelscomin huoneistot on parempia kuin airbnb, niissä ei ole siivousvaatimuksia tai mitään siivousmaksuja, eikä sinua myöskään asiakkaana arvostella.
Usein noihin Airbnb asuntoihinkin saa valita siivouksen. Nostaa tietysti hintaa mutta monesti mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Peitot, tyynyt, petarit tahrattomia, tämä ei niinkään vuokralaisen vastuulla mutta mökin omistajana katson että näin on)Ei tuolla systeemillä kyllä kovin kauan tarvi vuokraustoimintaa jatkaa. Kukaan ei tule uudellee eikä suosittele kohdetta kenellekään.
Millä systeemillä? Tuohan oli mökinomistajan oma siivouslista itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Puolitutullani on airnbn asunto. Hän on äärimmäisen tarkka siisteydestä, edellyttää että asunto on suunnilleen nuoltu puhtaaksi, missään ei ole pölyä tai tahmaa YHTÄÄN ja kaikki astiat ja huonekalut suorissa riveissä, muuten hänen mielestä on jätetty sotkuiseksi. Ja hän antaa monelle huonoa palautetta että ei oltu siivottu tarpeeksi hyvin.
Minusta sekin kertoo kyllä vuokraajasta, jos kaikille lätkäsee "sotkuinen asukas!" palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Peitot, tyynyt, petarit tahrattomia, tämä ei niinkään vuokralaisen vastuulla mutta mökin omistajana katson että näin on)Ei tuolla systeemillä kyllä kovin kauan tarvi vuokraustoimintaa jatkaa. Kukaan ei tule uudellee eikä suosittele kohdetta kenellekään.
Tuosta listasta tulee tosiaan mieleen, etten muuta ehtisikään kuin siivota asuntoa lähtövalmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta listasta tulee tosiaan mieleen, etten muuta ehtisikään kuin siivota asuntoa lähtövalmiiksi.
"Ainakin nämä siis on juttuja joista olen tarkka kun teen siivousta ennen vuokralaisia, ehkä ap saa siitä vinkkejä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pudottanut tähtiä ihan siitäkin syystä, että asioita jätetty mainitsemasta kuten avaimen nouto kaukaa kohteesta, joka tuottanut todellista päänvaivaa. Myöskin risat, tunkkaset ja likaset petivaatteet on saaneet vähennyksiä. En ymmärrä miks joidenkin pitää mennä aina sieltä mistä aita matalin. Saako ne tehdä uuden vuokrausilmotuksen, jos edellinen poistetaan? Jenkeissä räjähtäny käsiin airbnb korvausvaatimukset aivan viimesten vuosien aikana ja ne saattaa oikeesti olla luokkaa 3,5K, jonka sovellus velottaa sun luottokortilta ilman lupaa. Keskustelupalstoilla ollut juttua tästä.
Ensimmäisenä tulee mieleen mikro, liesi, uuni, liesituuletin, jääkaappi ja muiden kaappien sisäosat. Niitä ei mainittu. Toinen asia on sormenjäljet, niitä saattaa tulla kaikille pinnoille, eikä pelkkä kostealla rätillä pyyhkiminen tahdo riittää.
Vierailija kirjoitti:
Toki kyllä se siivous on siinä hotellihinnassa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainakin nämä siis on juttuja joista olen tarkka kun teen siivousta ennen vuokralaisia, ehkä ap saa siitä vinkkejä"
Noista mäkin olen tarkka, kun siivoan vuokraamani huoneiston. Ei siihen oikeasti kauan mene, jos asunto on tullessakin ollut noin puhdas. Toki en viikkoa kauempaa Airbnb:ssä ole majoittunut.
Airbnb poisti antamani huonon arvostelun eli et voi luottaa asiakkaana yhtään sivustolla annettuihin arvosteluihinkaan enää. Mennyt maku.
Jälkikäteen voi tulla sanomista vaikka syytä ei olisi. Mikä loma tuo sitten on?