Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mitä teen väärin?! (Airbnb ja siivous)

Vierailija
17.07.2023 |

Sain toisen kerran jo julkisen arvostelun, että mökki jäi meidän perheeltä "vähän sotkuiseksi".

Ensimmäisellä kerralla olin maksanut erikseen loppusiivouksesta, ja sopinut vuokraajan kanssa että laitamme astiat astianpesukoneeseen ja keräämme lakanat yhteen pinoon. Tämän lisäksi pyyhin keittiön tasot, keittiön pöydän, tarkistin vessan joka ei ollut likainen ja katsoin että kaikki oli paikoillaan. Koin saamani arvostelun tuolloin todella epäreiluna.

Nyt sain toisen saman tyylisen. "Muuten kaikki ok mutta lapsiperheen jäljiltä vähän sotkua". Kun ei todellakaan ollut! Imuroin koko mökin, ja pyyhin pöydät, lakaisin saunassa kaikki roskat pois, katsoin että matot on suorassa ja astiat tiskattu ja paikoillaan.

Lapset on jo kouluikäisiä, eivät tiputtele ruokaa lattialle. Eikä meillä ollut mitään herkkuja mukana mitä olisivat murustaneet sänkyihin tai sohvalle.

En tajua :( Meillä ei ollut lemmikkiä mukana, ja yöpymiset oli yhden yön yöpymisiä matkalla Lapista takaisin etelään. Tuntuu epäreilulta että tein juuri niin kuin ohjeissa on sanottu ja sitten silti muille näyttää nyt siltä että olemme horror-perhe.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, että onko nämä jotain näpäytyksiä kun en antanut ihan viittä tähteä mökeille? En sanonut mitään negatiivista, vain tyyliin että perusmökki ja kaikki ok.

Vaikka oikeasti toisessa mökissä saunan kaivo ei vetänyt kunnolla ja vesi lillui lattialla ja toisessa mökissä oli vähän outo haju. Nämä kerroin yksityisviestissä.

Onko tässä joku kirjoittamaton sääntö, että aina kehutaan vaikka mikä olisi? Ap

Airbnb majoittaja ei näe sinun antamiasi pisteitä ennen kuin on antanut omansa. Kyseessä ei siis lähtökohthaisesti voi olla näpäytys. Piiemminkin on todennäköistä, että sinun käsityksesi siististä ja siivotusta ei ihan vastaa airbnb-majoittajan käsitystä. Majoittajan kannalta esim imurointi ei riitä, hänen on ennen seuraavaa asukasta myös pyyhittävä lattiat ja pinnat ja hinkattava kylppärin lasipinnat ja peilit kiiltäviksi. Sohvilla ei riitä se, ettei niihin ole murusteltu mitään, ne pitää imuroida joka tapauksessa myöshiuksistw jne. Tämmöisiä ei tietysti tajua, jos ei its koskaan majoita ketään - tai ei joudu majoittumaan jonkun toisen mielestään ihan siistiksi jättämässä asunnossa.

Kokonaan toinen asia on, että airbnb:ssä kuuluu antaa ne 5 tähteä, jos kohde vastaa kuvausta. Siis vaikka se kohd olisi perumökksi ulkohuussilla ja 1970-luvulta periytyneellä valurautaliedellä, siitä annetaan 5 tähteä, jos se vastaa kuvausta ja tuo varustelutaso on ollut pääteltävissä myös mainostekstistä ja kuvista. Nämä töhdet eivöt siis kuvaa sitä, mikä on asunnon luksuksen taso, vaan sitä, oliko asunto sitä, mitä teille luvattiin ja mistä maksoitte.

Vierailija
22/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veitkö roskat ulos?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun anopille jolle ei kelpaa muiden siivous. Koskaan meille ei oo sanottu lähtösiivouksista ja on kelvannut,mutta anoppi kulkee perässä rätti kourassa pyyhkimässä olemattomia muruja.

Vierailija
24/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää käyttäkö airbnb-palveluita ikinä vaikka ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa.

Syystä että?

Juuri siitä syystä ettei kukaan ala jälkeen päin julkisesti "vittuilemaan". Jos minä vaikkapa kirjoitan sinusta negatiivisen arvostelun johonkin, niin moni ottaa sen täysin todesta vaikka mitään todisteita ei olisi. Siinä vaiheessa ei enää auta vaikka kuinka puolustelisit itseäsi.

Vierailija
25/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen, että onko nämä jotain näpäytyksiä kun en antanut ihan viittä tähteä mökeille? En sanonut mitään negatiivista, vain tyyliin että perusmökki ja kaikki ok.

Vaikka oikeasti toisessa mökissä saunan kaivo ei vetänyt kunnolla ja vesi lillui lattialla ja toisessa mökissä oli vähän outo haju. Nämä kerroin yksityisviestissä.

Onko tässä joku kirjoittamaton sääntö, että aina kehutaan vaikka mikä olisi? Ap

Airbnb majoittaja ei näe sinun antamiasi pisteitä ennen kuin on antanut omansa. Kyseessä ei siis lähtökohthaisesti voi olla näpäytys. Piiemminkin on todennäköistä, että sinun käsityksesi siististä ja siivotusta ei ihan vastaa airbnb-majoittajan käsitystä. Majoittajan kannalta esim imurointi ei riitä, hänen on ennen seuraavaa asukasta myös pyyhittävä lattiat ja pinnat ja hinkattava kylppärin lasipinnat ja peilit kiiltäviksi. Sohvilla ei riitä se, ettei niihin ole murusteltu mitään, ne pitää imuroida joka tapauksessa myöshiuksistw jne. Tämmöisiä ei tietysti tajua, jos ei its koskaan majoita ketään - tai ei joudu majoittumaan jonkun toisen mielestään ihan siistiksi jättämässä asunnossa.

Kokonaan toinen asia on, että airbnb:ssä kuuluu antaa ne 5 tähteä, jos kohde vastaa kuvausta. Siis vaikka se kohd olisi perumökksi ulkohuussilla ja 1970-luvulta periytyneellä valurautaliedellä, siitä annetaan 5 tähteä, jos se vastaa kuvausta ja tuo varustelutaso on ollut pääteltävissä myös mainostekstistä ja kuvista. Nämä töhdet eivöt siis kuvaa sitä, mikä on asunnon luksuksen taso, vaan sitä, oliko asunto sitä, mitä teille luvattiin ja mistä maksoitte.

Eihän ainakaan silloin ole oikein kohtuullista olettaa että vuokraaja alkaa imuroimaan hiuksia sohvalta tai hinkkaamaan lasipintoja kylppäreistä kun on maksanut loppusiivouksesta.

Vierailija
26/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on maksettu loppusiivouksesta niin mielestäni tuo riittää.

Vierailija
27/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko lakanat tai pyyhkeet likaisia? Itse olen tällaisesta antanut palautetta kun näki, että uudet lakanat olivat olleet jossain ulkona, kun olivat niin likaiset.

Sitten oli yksi joka oli pyyhkinyt meikkinsä valkoisiin pyyhkeisiin. En edes antanut mitään palautetta, kun kyllästytti koko touhu ja lopetin koko vuokrauksen. Suomalaiset olivat possuja, ulkomaalaiset siistejä.

Meillä oli omat lakanat ja omat pyyhkeet. Ap

Vierailija
28/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää käyttäkö airbnb-palveluita ikinä vaikka ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa.

Syystä että?

Minä asun ulkomailla suositussa turistikaupungissa. Airbnb:t ovat täällä merkittävä osasyy asuntojen hinnannousuun. Monilla paikallisilla ei ole enää varaa asua omassa kaupungissaan, vaan joutuvat muutamaan naapurikaupunkeihin, jotta turisteille on tilaa. Moni onkin täällä nykyään aika turistivihamielinen, koska niitä on täällä ihan liikaa.

Vierailija
29/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syystä että?

Minä asun ulkomailla suositussa turistikaupungissa. Airbnb:t ovat täällä merkittävä osasyy asuntojen hinnannousuun. Monilla paikallisilla ei ole enää varaa asua omassa kaupungissaan, vaan joutuvat muutamaan naapurikaupunkeihin, jotta turisteille on tilaa. Moni onkin täällä nykyään aika turistivihamielinen, koska niitä on täällä ihan liikaa.

Luuletko sä todella, että joku tunnustaa sut?

"Asun ulkomailla mutta en kerro missä koska joku tuttu voi tajuta että kirjoitan vauva-sivustolle".

Kukaan ei tunnista teitä. Ei suomalaisten pikkukaupunkien asukkaita joiden ainoa anti tänne on joku kommentti jostain lähikaupan karkkien hinnoista (toinen ketju) tai tällainen kuin lainaamani.

Siitä menee uskottavuus aika suurilta osin, jos ei kerro mikä suosittu ja iso kaupunki. Joitain voisi asia kiinnostaa enemmänkin, mutta ei väkisin.

Vierailija
30/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko lakanat tai pyyhkeet likaisia? Itse olen tällaisesta antanut palautetta kun näki, että uudet lakanat olivat olleet jossain ulkona, kun olivat niin likaiset.

Sitten oli yksi joka oli pyyhkinyt meikkinsä valkoisiin pyyhkeisiin. En edes antanut mitään palautetta, kun kyllästytti koko touhu ja lopetin koko vuokrauksen. Suomalaiset olivat possuja, ulkomaalaiset siistejä.

Aloitusviestistä sai kyllä aika lailla eri kuvan. Siinä sanottiin, että laitoitte lakanat pinoon. Ja se onkin ok jos niin on sovittu. Ja toisella kertaa teillä oli erikseen maksettu lopppusiivous ja toisella kertaa ilmeisetikään ei.

Vierailija
31/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tätä kysyä majoittajalta ihan neutraalisti? Olisihan tuo kiinnostava tietää, kun kuulostaa, että asiallisesti olisitte siivonneet. Itselläni ei ole kokemusta Airbnb:stä, mutta aika paljon suvun ja työnantajan yhteiskäyttöpaikoista, ja tosiaan aika erilaisia viimeistelyn tasoja on.

Vierailija
32/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran voi laittaa vuokraisännän syyksi, mutta sitä useammat menee kyllä omaksi syyksi. Todennäköisesti siivouksesi on "siivousta". Listan mukaan teet jutut mutta vähän sinnepäin. Imuroidaan pelkät näkyvät roskat jne.

Vierailija
33/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullut, että jos on ottanut loppusiivouksen, niin itse ei tarvi tehdä mitään (kunhan nyt ei sentään jätä ruokakasoja pöydille, roskia sänkyyn tms sikailun jälkiä).

Vierailija
34/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syystä että?

Suuri osa airbnb käyttäjistä ei itse asiassa ole turisteja. Itse käytän pääasiassa työmatkoilla, koska hotellit ovat paria päivää pitemmillä retkillä vaan niin tuskallisia ja väsyttäviä (ja pakollinen ravintolasyöminen käy epäterveelliseksi ja kalliiksi).

Vierailija
35/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syystä että?

"Asun ulkomailla mutta en kerro missä koska joku tuttu voi tajuta että kirjoitan vauva-sivustolle".

Kukaan ei tunnista teitä. Ei suomalaisten pikkukaupunkien asukkaita joiden ainoa anti tänne on joku kommentti jostain lähikaupan karkkien hinnoista (toinen ketju) tai tällainen kuin lainaamani.

Siitä menee uskottavuus aika suurilta osin, jos ei kerro mikä suosittu ja iso kaupunki. Joitain voisi asia kiinnostaa enemmänkin, mutta ei väkisin.

Ainakin Pariisissa Airbnb on kielletty (tai ollaan kieltämässä) tuon takia. Pariisilaisilla ei ole varaa asua keskustassa kun kaikki mieluummin vuokraavat kämppiään airbnbn kautta. Ollut joskus uutisiakin aiheesta. -eri

Vierailija
36/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei edes anneta vaihtoehdoksi meidän vuokramökille että siivouksen voi tehdä itse, kuuluu hintaan. Se ei kuitenkaan ole tehty mun standardien mukaan, kaiken pitää olla aivan tiptop.

Ainakin nämä siis on juttuja joista olen tarkka kun teen siivousta ennen vuokralaisia, ehkä ap saa siitä vinkkejä

Roskikset ja roskiskaappi on oltava tahrattomia eikä mitään pieniäkään rikkoja saa olla missään.

Hanat pitää kiiltää, ei vesitahroja. Samoin peilit ja tasot kph/keittiö

Jääkaapin ovet/hyllyt tahrattomia kuin myös keittiökaappien ovet

Tavarat keittiössä siistissä järjestyksessä kaapeissa, esim lasit, lautaset

Lattiat pesty ja imuroitu (matot myös tuuletan ja tietysti imuroin)

Sormenjäljet pois ikkunoista

Sauna lattia + lauteet pesty

(Peitot, tyynyt, petarit tahrattomia, tämä ei niinkään vuokralaisen vastuulla mutta mökin omistajana katson että näin on)

Vierailija
37/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syystä että?

Ei ole mitään merkitystä missä kaupungissa tuo kommentoija asuu.

Vierailija
38/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitusviestistä sai kyllä aika lailla eri kuvan. Siinä sanottiin, että laitoitte lakanat pinoon. Ja se onkin ok jos niin on sovittu. Ja toisella kertaa teillä oli erikseen maksettu lopppusiivous ja toisella kertaa ilmeisetikään ei.

Ensimmäisellä kerralla kun sain tuon palautteen, olin maksanut loppusiivouksesta. Toisella kerralla, eli nyt vkl sain palautteen, vaikka meillä esimerkiksi oli omat lakanat.

Ymmärrän että ihmisillä on eri siivous käsitykset, mutta ihan totta en ole emmekä me ole, mitään sottapyttyjä. Yhdessä illassa, yössä ja aamussa ei vain kerta kaikkiaan normaali perhe pysty sotkemaan niin kaikkialla olisi tahroja ja hiuksia ja ties mitä.

Sohvankin imuroin. Ap

Vierailija
39/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, koska itse olen aina panostanut siihen, että jätän airbnb-kohteet siistiksi jäljiltäni ja olen saanut kerta toisensa jälkeen pelkkää hyvää palautetta siitä, kuinka siistiksi paikat on jätetty. 

Siksi ihmetyttää, voiko olla sattumaa, että ap on tosiaan jättänyt kohteet siisteiksi ja saanut silti huonoja arvosteluja. Miksi kukaan tekisi niin?

Joku tuolla mainitsikin, että käsitys hyvästä siivouksesta taitaa olla eriävä? Voittehan tehdä vaikka kumppanisi nimiin uuden airbnb-tilin ja alkaa käyttää sitä. Pitäkää parempaa huolta siitä, että kohteet jäävät hyvään kuntoon, että sinne tulee  vain hyvää palautetta.

Vierailija
40/43 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi puhdas saattaa olla toisen mielestä hieman vielä likainen.

Jos tilaa loppusiivouksen, ei näin pitäisi olla.

Eri.

Jos maksaa erikseen siivouksesta ja saa silti moitteita, niin pitäisikö vaatia rahat takaisin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme