Isoäitini sanoi 80-luvulla: kyllä lapsilla pitää olla terve rusketus (kun olin paljon sisällä ja luin kirjoja)
Hänen omista lapsistaan jo kahdella ollut ihosyöpä.
No, eipä ehtinyt nähdä sitä.
Kommentit (19)
Mä ja sisarukseni oltiin aina ulkona, maalaistalon lapset, myös töissä pelloilla, ja juurikasmaalla, mansikkamaalla yms. Neljä kolmesta likinäköisiä, ja kolme allergikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ja sisarukseni oltiin aina ulkona, maalaistalon lapset, myös töissä pelloilla, ja juurikasmaalla, mansikkamaalla yms. Neljä kolmesta likinäköisiä, ja kolme allergikkoa.
Aika paha, onko se neljäs kolmesta siis ainoastaan likinäköinen, ei allergikko? Kyllä olisi kannattanut pysytellä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Lasten pitäisi olla kesäisin ulkona, että välttävät likinäköisyyden.
Siihen riittää aamut ja illlat, ei tarvi olla keskipäivän porotuksessa
Oma ihonvärini on tosi vaalea. Sekös äitiäni harmitti ja lapsena jouduin pakotetuksi auringonottoon. Ei oo vielä ihosyöpää mutta sitä odotellessa. Lapsuuden jälkeen en ole enää koskaan ottanut aurinkoa. Varjoissa vaan hiiviskelen :)
Kutsuttiinko silloin myös ne kiltitikin pojat mukaan juhlimaan ja pitämään hauskaa? 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paha, onko se neljäs kolmesta siis ainoastaan likinäköinen, ei allergikko? Kyllä olisi kannattanut pysytellä sisällä.
Yksi ainoastaan likinäköinen, ja yksi allergikko, kaksi molempia. Se myös siitä, että lapsena saatu kossketus multaan, elimiin, bakteereihin yms suojaa allergioilta.
Kaiket pimeät talvet sisällä. Kyllä kesällä kuuluu olla ulkona niin paljon kun mahdollista.
Ja maatilan lapsena altistuin myös tietty auringolle, eka ihosyöpä leikattiiin viime vuonna.
Lapsille aina pitkähihainen paita ja pitkähihaiset housut ja hattu. Loput suojataan 50 kertoimisella aurinkovoiteella ja lisäksi vältetään ulkona olemista klo 10-15 välillä, jolloin uv-säteily on voimakkaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille aina pitkähihainen paita ja pitkähihaiset housut ja hattu. Loput suojataan 50 kertoimisella aurinkovoiteella ja lisäksi vältetään ulkona olemista klo 10-15 välillä, jolloin uv-säteily on voimakkaimmillaan.
Unohdin vielä lisätä aurinkolasit, jos lapsi suostuu niitä pitämään. Ihan pienimmät helposti kiskovat ne pois.
Vierailija kirjoitti:
Oma ihonvärini on tosi vaalea. Sekös äitiäni harmitti ja lapsena jouduin pakotetuksi auringonottoon. Ei oo vielä ihosyöpää mutta sitä odotellessa. Lapsuuden jälkeen en ole enää koskaan ottanut aurinkoa. Varjoissa vaan hiiviskelen :)
Äidilläni on hyvin vaalea iho eikä oikein koskaan rusketu, iho vaan helottaa punaisena auringosta. Nyt pääle 70-vuotiaana ja syöpää sairastavana (ei ihosyöpä) on vihdoinkin tajunnut ettei aurinkoa pidä niin palvoa, mutta kyllä se häntä harmittaa. Ja kyllä, aurinko on tehnyt hänen ihostaan vähemmän kauniin.
Itse ymmärsin jo lapsena suojautua vaatteilla ja oleskella varjossa.
Isoäitisi oli oikeassa. Kamalan näköisiä valkoisia lapsia näkyy nykyään. Näyttävät siltä, että olisi kaikki puutostaudit.
Ei ole olemassa sellaista kuin terve rusketus
Vierailija kirjoitti:
Kaiket pimeät talvet sisällä. Kyllä kesällä kuuluu olla ulkona niin paljon kun mahdollista.
Varoitus! Tällaiset sääntöjen asettajat ovat muuten fasismin suurin voimavara. Näiden avulla kolmas valtakuntakin perustettiin.
Vierailija kirjoitti:
Isoäitisi oli oikeassa. Kamalan näköisiä valkoisia lapsia näkyy nykyään. Näyttävät siltä, että olisi kaikki puutostaudit.
Oletko muka nähnyt puutostautista ihmistä koskaan? En usko.
Miksi sitten lauot noin typeriä? Onko älykkyytesi jossain koiran tasolla vai mitä häh?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kuuluu? Minä olen just niin paljon sisällä tai ulkona talvella ja kesällä kuin haluan. En tykkää kuumuudesta. Elikkä se siitä.
Äitini oppi vasta vanhoilla päivillään, että aurinko on pahasta. Monta kertaa lapsena kuullut moitteet siitä, että on kuin kalkkilaivan kapteeni. Ihoni palaa auringossa, ei rusketu. Ihosyöpää odotellessa. Mahtaa olla hienoa lytätä lapsi mennen tullen ja palatessa.
Lapsena ja teininä olin joka päivä pihalla säällä kuin säällä. Lapsena olin koko ajan kiipeilemässä puissa, ryvettiin mudassa, mentiin uimaan jokiin, puroihin ja järviin, oltiin paljon puistoissa, pelloilla, niityillä ja metsissä. Teininä olin kaikkina päivinä hevostallilla paitsi perjantaina ja sunnuntaina, ja tallitöitä tehtiin paljon. Paljon lannan siivoamista, heinien kanssa työskentelyä, hevosten ruokkimista, maastoratsastuksia ja paljon muita hevostöitä pihalla että tallin sisällä, MUTTA silti minulle tuli 16 vuotiaana heinä allergia, ja hyvin paha sellainen! Käytän todella vahvoja allergia lääkkeitä ja niitäkin tupla annoksena, vaikka ei saisi, koska jos en käyttäisi, niin en kirjaimellisesti pystyisi hengittämään. Nenä on tukossa, kurkku on tukossa ja kipeä, silmät tulehtuneet, korvat tulehtuneet, pään särkyä, huimausta, ja nenästä vähän väliä valuu verta. -_- Toivon todella, että tämä menisi jossakin vaiheessa ohi. Varsinkin nurmikon/heinän leikkaaminen ja sen kamalan leikatun nurmikon haju oksettaa ja pahentaa oloani...
N.21
Lasten pitäisi olla kesäisin ulkona, että välttävät likinäköisyyden.