Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurissa menossa kuolinpesän tyhjennys

Vierailija
17.07.2023 |

Jo neljä päivää ovat kantaneet tavaraa ulos sieltä. Jätesäkkejä ja valtavasti roskan näköistä irtaimistoa roskalavalle.
Tulee mieleen kolme asiaa, kun sitä katsoo.
A Pitää alkaa karsia omia tavaroita, kaapit ovat täynnä ihan turhaa roinaa.
B Ei pidä ostaa mitään lisää kaupasta.
C Tavaraa ei täältä mukaansa saa.

Kommentit (204)

Vierailija
41/204 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on vielä se, että vaikkei tavara olisikaan varsinaista roskaa ja roinaa, se harvemmin säilytyksessä nostaa arvoaan, vaikkakin on ehkä mummon mielestä "arvotavaraa". Paperi kerää pölyä ja hapertuu, samoin kankaat hapertuvat, taulut ravistuvat. Pitäisi olla niin hyvät, museomaiset, olosuhteet jotta pysyisivät hyvinä.

Tyhjentämässäni kuolinpesässä oli paljon taidetta, Nelimarkkaa, Ruokokoskea ja Marcus Collinia, mutta kun vanhus piti lämpötilaa niin korkealla, taulut olivat kovin huonokuntoisia, "ravistuneita", ja yhdessä oli jopa reikä. Taulujakin pitäisi huoltaa välillä.

Eikä sillä nyt sinänsä väliä, vanhuksen ilonahan taulut olivat, mutta kun aina puhuttiin "arvotauluista" ja kuinka "niistä saatte hyvän perinnön", niin huokaus. 

Vierailija
42/204 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen aarre on toisen roska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/204 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä tarkoittaa, että taulu on ravistunut?

Vierailija
44/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sulla on päivissäsi sisältöä! Et sunkas käy kuormaa penkomassa?

Vierailija
45/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin rapistunut, kun maali rapisee ja siis hilseisee. Ehkä kirjoittaja tarkoittaa sitä. 

Vierailija
46/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy niiltä onko perukirja tehty. Jos ei ole, niin ilmoita pesänryöstäjät poliisille.

Vierailija
47/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lähtis tuollaisiin tyhjentäjäisiin edes rahalla palkattuna. Hyi vit tu tonkia toisten paskaisia kaappeja.... Oksennus!

Vierailija
48/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä sanaa käytetään puusaavin yhteydessä. Kuivunut ja halkeillut veden kuivumisen jälkeen. Ravistunut saavi on vaikea saada enää pitämään vettä. Taulussa se tarkoittaisi kastumisen takia pilalle mennyttä taulua.

Vierailija
49/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidiltä ei mielestäni jäänyt romua vaan hyvää tavaraa. Mutta ei siinä ollut mitään antiikkiakaan eikä kallisarvoisia aarteita. Kuolinpesän tyhjentäjä kaatoi kaiken jätesäkkeihin, ehjät astiat, koriste-esineet, kirjat ym.

Oli aika opettavaista mutta myös surullista. Mutsi oli sisustanut kämppänsä huolella.

Mikset toimittanut kierrätykseen? 

Vierailija
50/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani lähellä eläkeikää oleva nainen asuu yksin. Hän muutti 100-neliöiseen rivariin, kun tavaraa oli kuulemma niin paljon, ettei millään mahdu pienempään. Hänen oma asiansahan se on, mutta itse en ymmärrä, ettei mistään roinasta ja ihan silkasta romusta voi luopua. Olen itsekin lähellä eläkeikää. Myin asuntoni. Muutin 80-neliöisestä kolmiosta 45-neliöiseen kaksioon. Paljon olin jo karsinut tavaraa parin vuoden ajan ennen muutoa, mutta muuttovaiheessa oli vielä luovuttava paljosta. Puolet hyvälaatuisista huonekaluistakin meni kierrätykseen. Olihan siinä jonkinlaista luopumisen tuskaa, mutta se meni ohi, kun muuttoauton takavalot katosivat näkyvistä. Vielä pitää uudessa kodissa tehdä hiukan lisätyötä, että saa varastossa olevat tavarat vähenemään. Sitten olen tyytyväinen.

Kyllä sinä sitten olet hyvä ihminen!

Vierailija
51/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tyhjentänyt surren monta kuolinpesää ja sanoisin, että:

Mukaan et saa mitään, mutta ihan viimeiseen elinpäivään asti jokaisella on oikeus nauttia siitä, mitä hänellä on. Tavaroista, muistoesineistä, varastojen antamasta turvallisuuden tunteesta ja uusien hankintojen antamasta tulevaisuuden toivosta. Kenenkään velvollisuus ei ole jotain perikuntaa säästääkseen luopua elämästään ennenaikojaan.

Omille vanhoille sukulaisilleni sanon, että nauttikaa rauhassa, kyllä minä hoidan sotkun sit kun sen aika tulee.

Et sinä sitä kirkasta kruunua saa 👑👸🏻

Turhaan "kiillottelet". Jos sinä et hommaan jostain syystä kykenekään, kenen riesa se sitten on? 

Vierailija
52/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista on ihmiselämä. Jokainen meistä jättää jälkensä tähän maailmaan ja lopulta tulemme maaksi. 

Enkä näe siinä mitään pahaa, näin sen elämänkierron on mentävä. 

Jos ei jää kuoleman jälkeen varallisuutta/rahaa niin viranomaiset tulevat lähiomaiseksi  ja hautaavat meidät, hävittävät tavarat ja lopulta lakkaamme olevamme muistoissa, kun sukupolvet vaihtvat. Se on ihmisen kohtalo. 

Ap. kehoittaa elinaikanaan tekemään kuolinsiivos ja valmistua kohtaloonaa, mutta eikö meille jokaiselle ole oikeus elää ja nauttia viimeiseiseen päivään asti niistä asioita ja tavaroista mitä ympärrillämme, eikä elää muiden ehdoilla tai toiveille.

Minna Canthin sanoin "Kaikkea muuta, kunhan ei vaan nukkavaa, poulikuollutta elämää"

ja osa sitä on tavararoinan paljoudessa muistot elämästä ja ihmisistä, siksi rakkaita, ettei halua heittää elinaikana niitä pois, vaikka vaivaa olisi muille. 

Vierailija
53/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoite jo lähes saavutettu: romua, tilpehööriä yhden banaanilaatikon verran. Saattaa tarvita. Mutta ei haittaisi, jos heittäisi suoraan roskiin (kierrätettynä). 

Varastossa laatikollinen valokuvia, menee poistoon. 

Muutoin käyttökelpoista tavaraa ja wc-paperia jemmassa muutama iso paketti, ostettu alesta. 🧐😁

Aikaa tähän ON mennyt. 

Suosittelen aloittamaan kaappien putsauksen he-ti, ei kohta tai huomenna. Vähän kerrallaan. Ja tavaroille omat, "oikeat"paikat mihin ne sitten aina palautetaan. Helpottaa arkea ja eloa. 

Vierailija
54/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mummoni jäämistöstä valtaosa meni kaatopaikalle. Vuosikymmeniä säilytti suoranaista roskaa nurkissaan, mitään ei saanut eläessään viedä pois eikä antanut edes käyttökelpoista tavaraa jos joku joskus pyysi vaikka itse ei sitä tarvinnut. Eräskin kirjahylly oli osina liiterissä varmaan 25v, sitä joskus joku kysyi josko saisi sen oli valmis maksamaankin, mutta hän ei halunnut siitä luopua. Kaatsille sekin lopulta meni.

Hänen tavaroitaan ne olivat. Olisit antanut perinnön mennä kunnalle, niin ei olisi tarvinnut vaivata päätään toisten asioilla.

Älä sinä vaivaa päätäsi mihin meidän mummon perintö meni😁

Sinähän täällä siitä kitiset. Jokainen saa kerätä juuri niin ison romuläjän kuin haluaa, eikä sitä kenenkään tarvitse kuoleman jälkeen siivota jos ei kiinnosta.

Hae apua hoardaukseen, ei se sullekaan loppujen lopuksi hyvää tee.

Vierailija
55/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavoite jo lähes saavutettu: romua, tilpehööriä yhden banaanilaatikon verran. Saattaa tarvita. Mutta ei haittaisi, jos heittäisi suoraan roskiin (kierrätettynä). 

Varastossa laatikollinen valokuvia, menee poistoon. 

Muutoin käyttökelpoista tavaraa ja wc-paperia jemmassa muutama iso paketti, ostettu alesta. 🧐😁

Aikaa tähän ON mennyt. 

Suosittelen aloittamaan kaappien putsauksen he-ti, ei kohta tai huomenna. Vähän kerrallaan. Ja tavaroille omat, "oikeat"paikat mihin ne sitten aina palautetaan. Helpottaa arkea ja eloa. 

Onneksi olkoon, voitit "Hyvä ihminen"-palkinnon.

!

Vierailija
56/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia jos tavara on oikeasti hyväkuntoista. Mutta ne paei kuolinpesää, joita olen tyhjentänyt, ovat olleet hometaloissa. Ja se tavara haisi. Kukaan ei myöskään halua naarmuisia lautasia ja vääntyneitä haarukoita, vaikka olisivat kuinka Arabiaa tai Hackmania. 

Nyt anoppi koittaa tyrkyttää yli 30v vanhoja lastenvaatteita varastostaan. Hän on säästänyt kaikki lastensa vanhat vaatteet ja neljällä lapsella sitä riitti. Joka ikinen haisee homeelle enkä jaksa jokaista vanhaa vaatetta käsitellä. 

Olen itse todennut, että omien lasteni vaatteista ja tavaroista säilytän vain tunnearvon verran. Ja että minulla ei ole astiastoa, joka vain makaa kaapissa 50v, vaan kaikkea käytän ja jos en, myyn pois.

Vierailija
57/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

47mies kirjoitti:

Kun minun äiti kuoli niin meni 3 päivää kun tyhjensin sen taloa ja omaisuutta siirtelin omaan varastoon. Kaatopaikalle ei mennyt paljoakaan tavaraa Myin suurimman osan netissä kirppareilla ja osto ja myynti palstoilla. Kyllä sitä 10 kertaa jouduin kuormaa viemään.

Tosi nopeaa, jos kolmessa päivässä sait koko talon tyhjennettyä. Meiltä meni enemmän aikaa yksiöön, mutta se oli kyllä pitkän matkan päässä.

Vierailija
58/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien vanhusten omakotitalosta ja pihamökistä kertyi 7 siirtolavaa kaatopaikka tavaraa.

Lopettakaa hyvät ihmiset se joutavan tavaran hilloaminen, se ei aiheuta muuta kuin järjettömän määrän työtä ja kuluja.

Rahaperintö kyllä kelpaa ja vingutaan, jos vanhus sitä käyttää, mutta perintöön liittyvä vastuu ei kelpaa...

Vierailija
59/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku joutuu nämäkin siivoamaan, vaikka käyttäisi senkin ajan mieluummin oman elämänsä elämiseen."

Siellä joku ahne perillinen taas uhriutuu. Hän haluaa perintöä, mutta ei halua tehdä mitään töitä sen eteen. Asunnon siivoaminen on liikaa vaivaa. Ja siivoustyön ulkoistaminen ammattilaiselle on liian kallista.

Perilliset hei, voitte aina luopua perinnöstä. Valtio hoitaa kaiken. Te voitte elää omaa elämäänne ja unohtaa ne perintörahat, asunnot ja kuolleen mummon tavarat.

Vierailija
60/204 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä elän tämä elämäni juuri niin kuin haluan enkä ajattele, että perikunnalle on tästäkin vaivaa. Jos on tavaraa, niin onpa siitä ollut iloakin. En aio konmarittaa. Jos ei asunnon tyhjennys kiinnosta, niin maksamalla 10 000 e saa jonkun sen tekemään.

Kyllä minua kiinnostaa tietää, että mihin te hamstraajat tarvitsette mm kulahtaneita toppatakkeja joita on viimeksi käytetty ehkä ysärin alussa? Tai vaikka likaisia ja rikkinäisiä räsymattoja?