Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen eksän rooli haasteena

Hörx
16.07.2023 |

Ollaan seurusteltu suunnilleen vuoden verran.
Miehelläni ja eksällään on yhteinen ystäväpiiri, jonka ymmärrän vuosien aikana kertyneen. Eksä on kummi- ja ystävyyssuhteiden vuoksi tiiviisti tekemisissä myös mieheni siskon kanssa. Myös yhteiset lapset pitävät eksän mukana kuvioissa.

En ole aikaisemmin ollut tilanteessa, jossa eksän rooli on näin vahva. Hän on niin monessa mukana. En löydä omaa paikkaani miehen kaveripiirissä, koska eksä on niin vahvasti mukana siinäkin.
Olimme viime viikolla eräässä miehen suvun juhlassa ja mulle jäi ulkopuolinen olo.
Se vaivaa, enkä oikein voi tästä kenellekään puhua. Eksänsä tunsi tietenkin hyvin sukulaiset, joista minä en ollut vielä edes tavannut kaikkia. Oli iloista jälleennäkemistä ja muistoja sivuuttiin. Sisäpiiriin eksä kuuluu ja kyläilee näiden ihmisten luona. Minä en. Tuntuu vaikealta esimerkiksi miehen siskoon tutustuminen tietäen hänen olevan hyvä ystävä miehen eksän kanssa.
Mieheni jutteli juhlissa eksänsä kanssa jostain poikiensa asiasta erillään muusta porukasta. Keskustelunsa aikana jo mietin, että voisin vaikka lähteä, kun ei minua huomata edes.
Juhlien jälkeen mieli on ollut matala.
En halua edes yrittää rajoittaa mieheni yhteydenpitoa ystäviinsä. En tiedä mitä teen. Onko tämä ihan normaalia ja miten tiiviisti yleensä eksä on kuvioissa?
Olenko kohtuuton, kun mietin tällaista? Kun en halua kyläillä miehen siskon luona jos eksänsä on lasten kanssa vaikka siellä.
Kun en tykkää kahdenkeskeisistä juttuhetkistään juhlissa.
Tiedän etteivät mieheni ja eksänsä voisi palata yhteen ja sellaista haikailua ei ole. En ole siitä mitenkään mustasukkainen. Epävarmuutta eksän rooli aiheuttaa nyt mulle.
Mitä tässä kannattaisi tehdä?
Minä en ole yhteydessä oman poikani isään kuin lapseen liittyen ja ystäväpiiri jakautui eron myötä. Myöskään sukulaisten kanssa ei olla muutoin yhteydessä kuin kohteliaan ystävällisesti harvakseltaan.

Kommentit (294)

Vierailija
21/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan käynyt miehen suvun sukujuhlissa. Mitähän ne edes mulle kuuluu?

Vierailija
22/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme oli tuo "kuuluu sisäpiiriin".? Mihin sisäpiiriin? Suvun? Kaveriporukan? Vai onko sisäpiiri mies ja kaksi siskoaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jatka tuota juttua. Oikeasti. Parempia miehiä on tarjolla. Nim. uusperheessä elävä myös

Tämä mies on mulle ihan tosi rakas ja tärkeä. En ole näin vahvasti tuntenut ikinä.

Toivoisin, että tämän tilanteen voisi korjata.

Jos mies ei olisi mulle niin hyvä kaikissa muissa asioissa, tai jos tunne ei olisi tämä, en varmaan jatkaisi.

En kyllä tajua, mitä niin kovin pahaa hän on tehnyt. Hyvähän se on, jos pystyy olemaan lasten äidin kanssa ystävä. Hänellä on omat kuvionsa, sinun lisäksi.

Vierailija
24/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi on vielä lyhyt aika. Tottakai tuollainen häiritsee, mutta ajan kanssa löydät oman paikkasi ja tilanne helpottuu. Mä en tosin näe tossa, että puhuu lasten asioista exänsä kanssa juhlissa mitenkään pahana. Toki jos olet kovin ujo ja jännität miehen sukulaisten ja kaverien tapaamista kovasti ja mies tietää tämän niin ehkä sitten. Ajan myötä pystyt tutustumaan miehen siskoon ja muihin ajattelematta miehen exää.

Puhuttiin ennakkoon siitä, että jännitän ja toivon antavani mukavan vaikutelman. Mies tiesi sen. Silti hävisi eksän kanssa ja huomasin heidän häipyneen kahdenkesken juttelemaan. Kuulin mieheltä, että asia koski poikiansa. Sillä ei ole väliä edes, mitä asia koski.

Sukunsa juhlat. Hän häipyy johonkin ja jäin yksin.

Siis oletko oikeasti niin perässävedettävä, että miehen ollessa hetken muualla sinä lamaannut täysin, et kykene juhlissa käytettävään small talkiin, vaan hätääntyneenä etsit miestä olemaan kanssasi niissä juhlissa? Ei taivas, miehen kannattaa nyt vetää johtopäätökset ja lähteä, koska tuo ei ole normaalia ja tuo tulee pahenemaan valtavasti. Kohta mies ei enää pääse edes kauppaan yksin, koska voi kohdata siellä jonkun ja sillä aikaa sinä haukot avuttomana henkeä kotona.

Sukujuhlissa jutellaan sukulaisille, ei se avec ole siellä siksi, että se olisi näyttelysesine vaan siksi, että ihan itse tutustuu muihin, jos on joku aie osaksi sukua päätyä. Todennäköisesti miehen sisko on jo soitellut veljelleen, että mieti kahdesti, tuosta ei seuraa muuta kuin ongelmia, noin epävarman ihmisen kanssa ei kannata elää tai menettää oman elämänsä.

Vierailija
25/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja kirjoitti:

Ne olivat miehen suvun juhlat eivätkä mitkään viralliset avec-juhlat. Mies oli omiensa luona ja tietysti liikkui ja jutteli sinne tänne.

Eli avec- juhlissa ei ole ok hävitä eksän kanssa juttelemaan, mutta muissa kyllä?

Eri asia on jutella ja liikkua sukulaisten kanssa. Olisin ollut mielelläni mukana. Meillä oli ajatus, että tutustun.

Se, että jätti minut omin päin ja hävisi eksän kanssa juttelemaan, on eri asia.

Eri asia jutella sukulaisten kanssa? Exä on miehen lasten äiti.

Vierailija
26/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niihin kaikkiin ihmisiin pitäisi tutustua vähitellen, eikä niin että vuoden seurustelun jälkeen tungetaan sukujuhliin.

Silloin siellä juhlissakin olisi jo tuttuja, joidne kanssa jutella, eikä vain pelkkiä vieraita, jotka ei kunnolla edes tiedä, kuka olet.

Ja lapsiin ei noin lyhyellä seurustelusuhteella ei vielä pitäisi tutustuttaa ollenkaan.

Vierailija
27/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö nyt, että olit siellä sukujuhlissa näyttämässä ensisijaisesti exälle, että olet mukana kuvioissa ja tavoitteena oli lannistaa hänet? Nyt mies juttelikin exälleen eikä sinulle, joten suku huomasi, että exä ei olekaan täysin sivussa. Sinä taas poukkoilit kuin peura ajovaloissa täysin säikkynä, kun mies ei ollut koko ajan vierellä kiehnäämässä.

Vierailija
28/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Jatkan vielä sen verran, että olisin kaivannut sitä, että mies olisi huomioinut minut.

Jos sukulaisensa nauttivat eksän seurasta, olisin kaivannut sitä että mieheni olisi keskittynyt olemaan mun seurana. Avecinaan sitä odotin.

Ja sulla oli täysi oikeus odottaakin. Onkohan ex sitä tyyppiä, että nauttii tuosta tilanteesta. Siltä vaikuttaa.

Vierailija
29/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankalia asioita. Itsekin tunnen itseni etäiseksi, vaikka olen seurustellut jo vuosia miesystäväni kanssa. Hän pitää exäänsä parhaana ystävänään. Ja soittelevat ja tapaavat. Minä en kuulu perheeseen eikä minua kutsuta juhliin. Surullinen olen asiasta.

Mies sanoo että olen tärkein ja rakkain. Sitten tiukasti sulkee minut ulkopuolelle asioista. Miesystäväni lapset ovat aikuiset. Näiden viiden vuoden aikana en ole tavannut heitä kertaakaan.

Itse en ole omien lasteni isän kanssa missään tekemisissä.

Tuossa ei nyt kaikki ole ihan kohdallaan totisesti. Ex ei voi eikä saa olla paras ystävä ja jos sinut vielä suljetaan heidän klaaninsa ulkopuolelle kehottaisin sua vakavasti harkitsemaan teidän suhteen jatkoa. Sun miehen pitää kertakaikkiaan tajuta, että jos ja kun sinä olet se ykkönen, niin sitten olet ja se pitää näkyä ennen kaikkea sinulle ja myös kaikille muille ex mukaanlukien.

Hui, alkoi ahdistaa koko asetelma, älä suostu tuohon.

Lapset on se ykkönen. Niin kauan kun miehen lapset on vielä pieniä minä säilytän irrallisuuteni ns miehen perheestä. Minulla on työ, harrastukset, läheiset, ystävät, jne. En edes yritä nyt mitään perheleikkejä miehen kanssa.

Vierailija
30/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt kerran olet niin rakastunut ja mies niin ihana, niin ensisijaisesti sun kai pitäis keskustella sen miehen kanssa näistä omista tuntemuksistasi. Sanoit, että et ole edes tavannut miehen aikuisia lapsia? Mites näin on päässyt käymään? Ootko edes halunnut?

Vierailija
31/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla tuolle miehelle aivan liian epävarma, paras antaa hänelle tilaisuus löytää itselleen nainen jolla on itsetunto ja mennä itsekin hankkimaan sellainen.

Vierailija
32/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ainakaan empatiaa saa, jos täällä yritän neuvoa kysyä.

En tosiaan vaatinut tai toivonut parisuhdeaikaa siellä juhlissa. Olisin silti voinut tulla huomioiduksi. Oli juteltu, että olen epävarma.

Olin ekaa kertaa mukana suvun juhlissa. Minut jätettiin yksin ventovieraiden kanssa, kun mies hävisi eksän kanssa jonnekin kahdestaan keskustelemaan aika pian sen jälkeenkun juhliin tulimme.

Vierailija
33/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tuo eksä miehen suvussa roikkuu noin. Hankkisi omat piirinsä. En tiedä ketään joka osallistuisi ex-puolisonsa suvun juhliin, paitsi tietysti omien lasten.

Minä tiedän montakin tuollaista. Ei hyvät ystävyyssuhteet saa olla kiinni siitä, kenen kanssa viettää aikaa vuoteessa. Yhteinen kaveriporukka on voinut hyvinkin alkuaan olla vain exän kavereita, joihin pariskuntana on tutustuttu, joten aika julmaa, jos pitää luopua lukioaikaisista kavereista siksi, että entinen puoliso on kaveri näiden puolisoiden kanssa ja nyxänsä on mustasukkainen.

Olen muuten samaa mieltä, mutta en lähtisi mitätöimään kenenkään parisuhdetta ajanviettämiseksi vuoteessa.

En ole koskaan ymmärtänyt miksi pitäisi päästä osalliseksi myös kumppanin sukuun ja kaveripiiriin, etenkään jos ei ole yhteisiä lapsia. Oma miesystäväni hoitaa kaikki sukujuhlat aina exänsä, eli lastensa äidin kanssa. He olivat yhdessä 15 vuotta ja heillä on kaksi ala-ikäistä lasta, joten mielestäni ihan luentevaa, että exä on se joka kuuluu miehen sukuun.

Olen tavannut miehen vanhemmat ja sisarukset muutaman hassun kerran ja kavereita hieman useammin. Minä seurustelen miehen kanssa, en hänen sukunsa ja kavereidensa kanssa, joten en ymmärrä miksi minun tarvisi olla heidän kanssaan erityisemmin tekemisissä?

Vierailija
34/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nyt kerran olet niin rakastunut ja mies niin ihana, niin ensisijaisesti sun kai pitäis keskustella sen miehen kanssa näistä omista tuntemuksistasi. Sanoit, että et ole edes tavannut miehen aikuisia lapsia? Mites näin on päässyt käymään? Ootko edes halunnut?

En ollut se, joka kertoi, ettei ole tavannut aikuisia lapsia.

Halusin täällä jotain vinkkejä mutta moni viesti oli vain ilkeilyä.

Vierailija
35/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lauantaina sukujuhlat ja mukana oli pojan hyvin, hyvin, hyvin ujo tyttöystävä. Ihan omasta tahdostaan tuli paikalle ja vaikka todennäköisesti pelotti, niin siellä hän jutteli sujuvasti papan veljen kanssa kalastuksesta ja kehui serkun vaimon asua, josta pääsivät juttelemaan ompelusta (siitä asusta kun näki, että se oli ompelijan tekemä, ei rekistä vedetty). Ajattelin, että hieno tyttö!

Ap:sta en todennäköisesti olisi ajatellut samoin.

Vierailija
36/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oletko keskustellut miehen kanssa?

Koska oikeasti, eihän se eksä tuossa ole ongelma. Vaan sinun ja miesystäväsi välinen kommunikaatio tai sen puute. Jos eksänsä on mukava ihminen, voisit tutustua sinäkin häneen.

Vierailija
37/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja kirjoitti:

Tässä ei ainakaan empatiaa saa, jos täällä yritän neuvoa kysyä.

En tosiaan vaatinut tai toivonut parisuhdeaikaa siellä juhlissa. Olisin silti voinut tulla huomioiduksi. Oli juteltu, että olen epävarma.

Olin ekaa kertaa mukana suvun juhlissa. Minut jätettiin yksin ventovieraiden kanssa, kun mies hävisi eksän kanssa jonnekin kahdestaan keskustelemaan aika pian sen jälkeenkun juhliin tulimme.

Miksi sinä menet juhliin noin lyhyen tuntemisen jälkeen? Oletko edes tavannut ketään noista ihmisistä aiemmin? Ja sehän on sen juhlan emännän ja isännän tehtävä huomioida sinut eli voi ihan mennä vaikka sanomaan heille, että hei, en oikein tunne ketään, voisitko vaikka esitellä minua muille vieraille.

Tai sitten voi ihan reippaasti mennä joko juttelemaan miehen ja eksän kanssa taikka alkaa esittäytyä siellä itse muille, katsoa esimerkiksi, että kuka on suunnilleen samnaikäinen.

Vierailija
38/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tuo eksä miehen suvussa roikkuu noin. Hankkisi omat piirinsä. En tiedä ketään joka osallistuisi ex-puolisonsa suvun juhliin, paitsi tietysti omien lasten.

Minä tiedän montakin tuollaista. Ei hyvät ystävyyssuhteet saa olla kiinni siitä, kenen kanssa viettää aikaa vuoteessa. Yhteinen kaveriporukka on voinut hyvinkin alkuaan olla vain exän kavereita, joihin pariskuntana on tutustuttu, joten aika julmaa, jos pitää luopua lukioaikaisista kavereista siksi, että entinen puoliso on kaveri näiden puolisoiden kanssa ja nyxänsä on mustasukkainen.

Olen muuten samaa mieltä, mutta en lähtisi mitätöimään kenenkään parisuhdetta ajanviettämiseksi vuoteessa.

En ole koskaan ymmärtänyt miksi pitäisi päästä osalliseksi myös kumppanin sukuun ja kaveripiiriin, etenkään jos ei ole yhteisiä lapsia. Oma miesystäväni hoitaa kaikki sukujuhlat aina exänsä, eli lastensa äidin kanssa. He olivat yhdessä 15 vuotta ja heillä on kaksi ala-ikäistä lasta, joten mielestäni ihan luentevaa, että exä on se joka kuuluu miehen sukuun.

Olen tavannut miehen vanhemmat ja sisarukset muutaman hassun kerran ja kavereita hieman useammin. Minä seurustelen miehen kanssa, en hänen sukunsa ja kavereidensa kanssa, joten en ymmärrä miksi minun tarvisi olla heidän kanssaan erityisemmin tekemisissä?

Pidän asenteestasi! Minullekin miehen kaverit ovat miehen kavereita, eivät yhteisiä ihan jo siksikin, että heillä on jopa 30 vuotta yhteistä menneisyyttä (päiväkodista asti). Tapaan heitä mielelläni, mutta ei tulisi mieleenkään vaatia, että haluan olla osa äijäporukkaa parisuhteeni vuoksi. Sama miehen suvun kanssa, sukujuhlissakäyttäydyn asiallisesti,mutta en etsi suvusta ystäviä.

Vierailija
39/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos on itse se, joka on kutsuttu juhliin (tässä mies) ja otat mukaasi henkilön, joka ei tunne juhlista juurikaan muita (avec, tässä ap), niin tottakai hyviin tapoihin kuuluu esitellä tämä avec muille ihmisille. Varsinkin, jos aikoo itse hetkeksi ns. poistua paikalta sivuun (mies tässä juttelemaan exän kanssa), tottakai pitää varmistaa, että avec jää siksi aikaa seurueeseen, jossa hänellä on seuraa. Ihan perus käytöstapoja.

Tässä tilannetta pahentaa se, että kyseessä parisuhde, toisen suku ja exä. Mutta olisi törkeää jättää mukaan ottamasi seuralainen huomioimatta, vaikka avecisi olisi vain kaverisi. Saati jos uusi nais-/miesystävä, jonka tuot suvulle näytille, etkä sitten esittelekään, vaan oletat, että itse pitää tuppautua keskusteluihin, vaikket yhtään tiedä, kuka on kuka.

Olisin raivoissani miehelle.

Miksi mennä juhliin, joista ei tunne ketään, koska suhde on niin tuore? Miksei ensin tutustu vähitellen niihin sukulaisiin ja sitten laajenna piiriä.

Ja jos tietää menevänsä tilaisuuteen, jossa ei tunne ketään niin sitten pitää vaan itse esittäytyä, keksiä kevyttä juteltavaa tai vaikka tarjoutua auttamaan emäntää ja keksiä siinä sitten miten edetä.

Vierailija
40/294 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos on itse se, joka on kutsuttu juhliin (tässä mies) ja otat mukaasi henkilön, joka ei tunne juhlista juurikaan muita (avec, tässä ap), niin tottakai hyviin tapoihin kuuluu esitellä tämä avec muille ihmisille. Varsinkin, jos aikoo itse hetkeksi ns. poistua paikalta sivuun (mies tässä juttelemaan exän kanssa), tottakai pitää varmistaa, että avec jää siksi aikaa seurueeseen, jossa hänellä on seuraa. Ihan perus käytöstapoja.

Tässä tilannetta pahentaa se, että kyseessä parisuhde, toisen suku ja exä. Mutta olisi törkeää jättää mukaan ottamasi seuralainen huomioimatta, vaikka avecisi olisi vain kaverisi. Saati jos uusi nais-/miesystävä, jonka tuot suvulle näytille, etkä sitten esittelekään, vaan oletat, että itse pitää tuppautua keskusteluihin, vaikket yhtään tiedä, kuka on kuka.

Olisin raivoissani miehelle.

Miksi mennä juhliin, joista ei tunne ketään, koska suhde on niin tuore? Miksei ensin tutustu vähitellen niihin sukulaisiin ja sitten laajenna piiriä.

Ja jos tietää menevänsä tilaisuuteen, jossa ei tunne ketään niin sitten pitää vaan itse esittäytyä, keksiä kevyttä juteltavaa tai vaikka tarjoutua auttamaan emäntää ja keksiä siinä sitten miten edetä.

Kysyisin ennemmin, että miksi mies otti ap:n mukaan. Ei kai ap itsessään ollut edes kutsuttu. Eli luulisin, että tässä nimen oli tarkoitus, että mies esittelee ap:n suvulle vuoden seurustelun jälkeen. Lopputuloksena mies unohtikin esittelyt ja häipyi exänsä kanssa. Kyllä miehen toiminta tuossa on arvelluttavaa, ei ap:n.