Avioeron vuoksi sairauslomaa?
En ala sen tarkemmin selvittää mitä, missä, milloin. Ero mulle suuri järkytys ja paljastunut erinäisiä asioita. Olen yrittänyt sinnitellä töissä, mutta pelkään tekeväni jonkun virheen esim. lääkkeiden kanssa.
Olen ahdistunut, surullinen, en saa kunnolla nukuttua enkä syötyä. Ajatukset pyörii vain erossa ja kaikissa noissa asioissa. En koe olevani työkykyinen.
Onko hölmöä yrittää saada sairauslomaa?
Kommentit (404)
Avioero kirjoitti:
Sen verran palaan vielä tähän mun mollaamisketjuun, että työterveydessä käyty ja sairauslomaa tuli 2,5 viikkoa. Lisäksi nukahtamiseen Zopinox. Lääkäri sanoi, että jos tuntuu ettei pysty töihin 2,5 viikon päästä niin tulla uudestaan vastaanotolle. Samalla varasi mulle ajan psykologille. Teille en ole kertonut mitä kaikkea tässä on taustalla, mutta lääkärille kerroin ja oli kyllä melko ihmeissään hänkin miehen toimista.
Entä työnantaja, suostuuko hän maksamaan avioerostasi tuhansia euroja? Meillä ei työterveys edes saa antaa noin pitkää sairauslomaa ensimmäisellä kerralla, joten jo se herättää työnantajassa kysymyksiä.
Itselläni oli todella stressaava ja kuormittava elämäntilanne, joka vei yöunet, muistin ja keskittymiskyvyn. Esimieheni tiesi tilanteesta ja useampaan kertaan kysyikin, että mites olisi työterveydessä käynti, koska selkeästi vaikuttaa työkykyyn. Itse aina kieltäydyin juuri tuolla syyllä ettei suru ole sairaus.
Useamman kuukauden jälkeen olin niin loppu, että olin irtisanoutumassa. Esimieheni torppasi aikeet ja totesi, että nyt viimeistään yhteys työterveyshuoltoon ja sen jälkeen voidaan keskustella asiasta. Eli ei ne esimiehetkään aina ole sydämettömiä ja vain yrityksen taloudesta välittäviä. Joskus tilanteet ja henkinen hyvinvointi vaan katkeaa vaikka kuinka yrittäisi. Ja tosiaan palkkaa maksettiin sairausloman ajalta, tosin työterveyteen vihdoin päädyttyäni olikin diagnoosina jo vaikea masennus. Ehkä helpommalla olisi päässyt, jos sinne työterveyteen olisi mennyt heti ensimmäisestä kehotuksesta.
Ap. Moni neuvoo ottamaan palkatonta lomaa, mutta minä en. Kyllä tämä yhteiskunta voi maksaa palkallista sairaslomaa työssäkäyvälle ihmiselle. Ei sairautesi ole avioero vaan masennus/ahdistuneisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi saada sairaslomaa esimerkiksi diagnoosilla "akuutti stressireaktio". Mene lääkäriin, kerro voinnistasi. Hän todennäköisesti kirjoittaa pari päivää tai viikkoa tai kysyy, kuinka pitkään tarvitsisit. Jos ei kirjoita oma-aloittesesti, sano että tarvisit mielestäsi sairaslomaa koska työkyky on alentunut ja saatat jopa vaarantaa muita töissä.
Lääkäri vastaa: "Voin kirjoittaa sinulle sairaslomaa, mutta palkallista se ei ole".
Vau tällaista? Ei ainakaan Suomessa. Ehkä Orpon hallituksen unelmia tuollainen
Lue, lapsi, lakikirjaa ja opi. Ihan meillä Suomessakaan sairausloma ei läheskään aina ole palkallinen. Eikä Orpolla ole mitään tekemistä sen asian kanssa. Laki on ollut voimassa jo kauan ennen hänen pääministerikauttaan.
No laitahan finlex linkki. Mikä laki?
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2000/20000157#idm45843168360704
Vierailija kirjoitti:
Avioero kirjoitti:
Sen verran palaan vielä tähän mun mollaamisketjuun, että työterveydessä käyty ja sairauslomaa tuli 2,5 viikkoa. Lisäksi nukahtamiseen Zopinox. Lääkäri sanoi, että jos tuntuu ettei pysty töihin 2,5 viikon päästä niin tulla uudestaan vastaanotolle. Samalla varasi mulle ajan psykologille. Teille en ole kertonut mitä kaikkea tässä on taustalla, mutta lääkärille kerroin ja oli kyllä melko ihmeissään hänkin miehen toimista.
Entä työnantaja, suostuuko hän maksamaan avioerostasi tuhansia euroja? Meillä ei työterveys edes saa antaa noin pitkää sairauslomaa ensimmäisellä kerralla, joten jo se herättää työnantajassa kysymyksiä.
Ei saa? No eipä ole kummoinen työterveys teillä.
Sitten sen saikun voi hakea muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi saada sairaslomaa esimerkiksi diagnoosilla "akuutti stressireaktio". Mene lääkäriin, kerro voinnistasi. Hän todennäköisesti kirjoittaa pari päivää tai viikkoa tai kysyy, kuinka pitkään tarvitsisit. Jos ei kirjoita oma-aloittesesti, sano että tarvisit mielestäsi sairaslomaa koska työkyky on alentunut ja saatat jopa vaarantaa muita töissä.
Lääkäri vastaa: "Voin kirjoittaa sinulle sairaslomaa, mutta palkallista se ei ole".
Vau tällaista? Ei ainakaan Suomessa. Ehkä Orpon hallituksen unelmia tuollainen
Lue, lapsi, lakikirjaa ja opi. Ihan meillä Suomessakaan sairausloma ei läheskään aina ole palkallinen. Eikä Orpolla ole mitään tekemistä sen asian kanssa. Laki on ollut voimassa jo kauan ennen hänen pääministerikauttaan.
No laitahan finlex linkki. Mikä laki?
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2000/20000157#idm45843168360704
Tämähän on lakiesitys. Hieman huono valinta sulta.
Menet työterveyslääkärille ja pyydät sairauslomaa. Yleensä noiden asioiden lamaamille kirjoitetaan diagnoosiksi exhaustio tai akuutti depressio.
Palkaton loma, parin viikon matkavaraus jonnekin sinua kiinnostavaan kohteeseen ja lasku sinua pettäneelle äijälle.
Työnantaja ei ole sinun aviokriisiäsi aiheuttanut. Palkattoman loman myöntäminen on riittävä vastaantulo heiltä.
Vierailija kirjoitti:
Avioero kirjoitti:
Tästä tullaankin sopivasti siihen kysymykseen, miksi meillä on koko kallis työterveysjärjestelmä, kun siitä ei ole mihinkään.
Ei ole ollenkaan harvinaista, että sairauslomaa tarvitaan pari-kolme viikkoa, enemmänkin. Joten jos on kyvytön työterveys, joutuu sitten kuitenkin menemään joko julkiselle jonottamaan taikka yksityiselle. Älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Moni neuvoo ottamaan palkatonta lomaa, mutta minä en. Kyllä tämä yhteiskunta voi maksaa palkallista sairaslomaa työssäkäyvälle ihmiselle. Ei sairautesi ole avioero vaan masennus/ahdistuneisuus.
Yhteiskunta on tässä siis sama asia kuin työnantaja. Ei yhteiskunta maksa 10 ekasta päivästä euroakaan, työnantaja maksaa. Eli jokainen sairauspäivä on pois työkavereiden palkoista, vaikka he joutuvat "sairastuneen" työt tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Palkaton loma, parin viikon matkavaraus jonnekin sinua kiinnostavaan kohteeseen ja lasku sinua pettäneelle äijälle.
Työnantaja ei ole sinun aviokriisiäsi aiheuttanut. Palkattoman loman myöntäminen on riittävä vastaantulo heiltä.
Työnantaja ei ole aiheuttanut monia muitakaan sairauksia, joiden perusteella työntekijä on oikeutettu ilman muuta palkalliseen sairauslomaan.
Kyllä läheisen kuolema tai traumaattinen ero voivat aiheuttaa sellaisen henkisen tilan, että sairausloma on täysin perusteltu.
Lasku äijälle, hehheh! Luuletko että äijän olisi se maksettava? Valitettavasti ei.
Vierailija kirjoitti:
Avioero kirjoitti:
Jos työterveys on yksityisellä ja firma on sen sopimuksen heidän kanssaan ihan itse tehnyt ja ihan itse siitä maksaa, niin kyllä se toimintakin on silloin tiettyyn pisteeseen työnantajan itse määrittelemää. Sairastuminenhan on seurausta tuosta avioerosta, yleensä sairastuminen on seurausta jostain. Harvoin se flunssapöpökään iskee tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on tässä siis sama asia kuin työnantaja. Ei yhteiskunta maksa 10 ekasta päivästä euroakaan, työnantaja maksaa. Eli jokainen sairauspäivä on pois työkavereiden palkoista, vaikka he joutuvat "sairastuneen" työt tekemään.
No eikä ole muiden palkoista pois, haloo nyt näiden valheiden kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioero kirjoitti:
Jos työterveys on yksityisellä ja firma on sen sopimuksen heidän kanssaan ihan itse tehnyt ja ihan itse siitä maksaa, niin kyllä se toimintakin on silloin tiettyyn pisteeseen työnantajan itse määrittelemää. Sairastuminenhan on seurausta tuosta avioerosta, yleensä sairastuminen on seurausta jostain. Harvoin se flunssapöpökään iskee tyhjästä.
Niin, flunssahan voi tulla vaikka mistä. Silti flunssassakin ollessa palkka juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioero kirjoitti:
Tästä tullaankin sopivasti siihen kysymykseen, miksi meillä on koko kallis työterveysjärjestelmä, kun siitä ei ole mihinkään.
Ei ole ollenkaan harvinaista, että sairauslomaa tarvitaan pari-kolme viikkoa, enemmänkin. Joten jos on kyvytön työterveys, joutuu sitten kuitenkin menemään joko julkiselle jonottamaan taikka yksityiselle. Älytöntä.
Työterveys on työperäisiä sairauksia varten, yhä useampi työnantaja on vähentämässä muiden sairauksien hoitoa ihan siksi, että systeemi on todella kallis. TYöterveyden tehtävänä ei ole antaa maksimaalista sairauslomaa, ainoastaan varmistaa, että kyse ei ole töistä johtuvasta ongelmasta, johon lainkin mukaan on puututtava. Ei ole lainkaan harvinaista, että työterveys antaa vain 3 vrk sairauslomaa kerrallaan ja jos halutaan pitempi vapaa, tehdään lähete eteenpäin ja sitten hyvinvointialueella katsotaan, onko sairaus hoidettavissa ja tarvitaanko sairauslomaa. Ap:n tapauksessa lähete psykiatrille olisi ollut varsin tarpeellinen, mielenterveysongelmat kuuluvat asiansa osaavalle lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioero kirjoitti:
Ei ole ollenkaan harvinaista, että sairauslomaa tarvitaan pari-kolme viikkoa, enemmänkin. Joten jos on kyvytön työterveys, joutuu sitten kuitenkin menemään joko julkiselle jonottamaan taikka yksityiselle. Älytöntä.Työterveys on työperäisiä sairauksia varten, yhä useampi työnantaja on vähentämässä muiden sairauksien hoitoa ihan siksi, että systeemi on todella kallis. TYöterveyden tehtävänä ei ole antaa maksimaalista sairauslomaa, ainoastaan varmistaa, että kyse ei ole töistä johtuvasta ongelmasta, johon lainkin mukaan on puututtava. Ei ole lainkaan harvinaista, että työterveys antaa vain 3 vrk sairauslomaa kerrallaan ja jos halutaan pitempi vapaa, tehdään lähete eteenpäin ja sitten hyvinvointialueella katsotaan, onko sairaus hoidettavissa ja tarvitaanko sairauslomaa. Ap:n tapauksessa lähete psykiatrille olisi ollut varsin tarpeellinen, mielenterveysongelmat kuuluvat asiansa osaavalle lääkärille.
Ap kertoi menevänsä pyskologille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei muka ole? Teet toisen työt saamatta siitä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioero kirjoitti:
Ei ole ollenkaan harvinaista, että sairauslomaa tarvitaan pari-kolme viikkoa, enemmänkin. Joten jos on kyvytön työterveys, joutuu sitten kuitenkin menemään joko julkiselle jonottamaan taikka yksityiselle. Älytöntä.Työterveys on työperäisiä sairauksia varten, yhä useampi työnantaja on vähentämässä muiden sairauksien hoitoa ihan siksi, että systeemi on todella kallis. TYöterveyden tehtävänä ei ole antaa maksimaalista sairauslomaa, ainoastaan varmistaa, että kyse ei ole töistä johtuvasta ongelmasta, johon lainkin mukaan on puututtava. Ei ole lainkaan harvinaista, että työterveys antaa vain 3 vrk sairauslomaa kerrallaan ja jos halutaan pitempi vapaa, tehdään lähete eteenpäin ja sitten hyvinvointialueella katsotaan, onko sairaus hoidettavissa ja tarvitaanko sairauslomaa. Ap:n tapauksessa lähete psykiatrille olisi ollut varsin tarpeellinen, mielenterveysongelmat kuuluvat asiansa osaavalle lääkärille.
Ap kertoi menevänsä pyskologille.
Niin? Psykologi ei hoida psyykkisiä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei muka ole? Teet toisen työt saamatta siitä palkkaa.
Ap on hoitoalalla ja siellä on paljon keikkalaisia, jotka vuoroja ottaa. Lisäksi on vakkareille vapaaehtoista ottaa lisää vuoroja. Henkilökuntaa pitää olla tietty määrä joten kyllä ne hommat tulee tehtyä yleensä samalla mitoituksella kuin muulloinkin.
T: itsekin hoitoalalla
Kyllä sillä vuoden lypsää ettei tarvi töitä tehdä