Avioeron vuoksi sairauslomaa?
En ala sen tarkemmin selvittää mitä, missä, milloin. Ero mulle suuri järkytys ja paljastunut erinäisiä asioita. Olen yrittänyt sinnitellä töissä, mutta pelkään tekeväni jonkun virheen esim. lääkkeiden kanssa.
Olen ahdistunut, surullinen, en saa kunnolla nukuttua enkä syötyä. Ajatukset pyörii vain erossa ja kaikissa noissa asioissa. En koe olevani työkykyinen.
Onko hölmöä yrittää saada sairauslomaa?
Kommentit (404)
Ap jo suunnittelee mokaavansa työssä ja syyttää siitä avioeroaan. Joo, menehän sairauslomalle. Suunnittele samalla alan vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi saada sairaslomaa esimerkiksi diagnoosilla "akuutti stressireaktio". Mene lääkäriin, kerro voinnistasi. Hän todennäköisesti kirjoittaa pari päivää tai viikkoa tai kysyy, kuinka pitkään tarvitsisit. Jos ei kirjoita oma-aloittesesti, sano että tarvisit mielestäsi sairaslomaa koska työkyky on alentunut ja saatat jopa vaarantaa muita töissä.
Lääkäri vastaa: "Voin kirjoittaa sinulle sairaslomaa, mutta palkallista se ei ole".
Vau tällaista? Ei ainakaan Suomessa. Ehkä Orpon hallituksen unelmia tuollainen
Lue, lapsi, lakikirjaa ja opi. Ihan meillä Suomessakaan sairausloma ei läheskään aina ole palkallinen. Eikä Orpolla ole mitään tekemistä sen asian kanssa. Laki on ollut voimassa jo kauan ennen hänen pääministerikauttaan.
No laitahan finlex linkki. Mikä laki?
Tuosta alkuun :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalia ihmisiä täällä. Oikein halutaan olla inhottavia muille.
Mitä kamalaa siinä on, että kerrotaan asiat niin kuin ne ovat? Se on kirjattu ihan Suomen lakiin, että avioero ei ole peruste palkalliselle sairauslomalle, vaikka oireiden, kuten unettomuuden takia sellaista VOI saada.
Tuon lain kohdan haluaisin nähdä
Käytä googlea.
Mä oon ollu saikulla vastaavassa tilanteessa. Olin ahdistunut, en nukkunut, syönyt, itkeskelin ym. Eli mene lääkäriin!
Vierailija kirjoitti:
En suosittele tuota masennusdiagnoosia. Se voi vaikuttaa myöhemmin esim. vakuutuksiin. Voitko olla muutaman päivän "flunssassa" ihan omalla ilmoituksella, että saat huilattua. Työ voi olla hyväksikin, niin saat ajatukset muualle. Hae keskusteluapua.
Mulla oli sairaslomapaperissa tilapäinen mielenhäiriö. Ei ole vaikuttanut pariinkymmeneen vuoteen mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ap jo suunnittelee mokaavansa työssä ja syyttää siitä avioeroaan. Joo, menehän sairauslomalle. Suunnittele samalla alan vaihtoa.
Ap pelkää mokaavansa, ei suunnittele. Jos ihminen ei nuku kunnolla, niin hänen olotilansa on kuin humalassa. SIlloin ihminen herkästi mokaa. Ap kertoi myöhemmässä viestissä viikonloppuna annostelleensa morfiinia. Mietis nyt vähän mitkä riskit tuossa on. Ap on vastuullinen hoitaja kun tajuaa, että ei ole työkykyinen.
T:Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalia ihmisiä täällä. Oikein halutaan olla inhottavia muille.
Mitä kamalaa siinä on, että kerrotaan asiat niin kuin ne ovat? Se on kirjattu ihan Suomen lakiin, että avioero ei ole peruste palkalliselle sairauslomalle, vaikka oireiden, kuten unettomuuden takia sellaista VOI saada.
Tuon lain kohdan haluaisin nähdä
Käytä googlea.
Niin huvittavaa, että et itse voi laittaa suoraa linkkiä vaan käsket googlettaa. Jos tuollainen laki kerran on, niin sitten sä laitat sanojesi tueksi sen suoran linkin lakiin.
Missään laissa ei lue, että avioero ei ole peruste sairauslomalle. Eikä ap ole hakemassa avioeron vuoksi sairauslomaa vaan unettomuuden yms. takia. Nuo ovat fyysisiä ja psyykkisiä seurauksia siitä avioerosta.
En ole ollut surun takia sairaslomalla. Surua elämässä on riittänyt ja vastoinkäymisiä. Työni olen aina hoitanut ja surut käsitellyt vapaa-ajalla.
Akuutti kriisi, jolloin lyhyt sairausloma voi olla ihan paikallaan. Mahdollisimman nopeasti kuitenkin arkeen ja rutiineihin kiinni.
Itse en aikanaan jäänyt saikulle vaan yritin selviytyä ja suoriutua. Tämä johtikin sitten viiveellä totaaliseen burnouttiin ja kolmen kuukauden saikkuun.
Ero on stressaavuudeltaan kuin läheisen kuolema. Ota pieni tauko, mutta hae myös aktiivisesti tukea tilanteeseen.
Avioero kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkaton loma olisi varmasti paikallaan vai ajattelitko laittaa työnantajan maksamaan erostasi?
Ei ole varaa palkattomaan eli ei auta kuin kärsiä ja pelätä, että mokaa töissä.
Trolli😁
Osa menee mistä tahansa erosta täysin rikki ja ptsd, ihmiset erilaisia. Osalla voi kestää vuosiakin, nuorena. Jotkut taas pysyvät enemmän toimintakykyisinä tai on perspektiiviä tullut. Eri näkökulmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi saada sairaslomaa esimerkiksi diagnoosilla "akuutti stressireaktio". Mene lääkäriin, kerro voinnistasi. Hän todennäköisesti kirjoittaa pari päivää tai viikkoa tai kysyy, kuinka pitkään tarvitsisit. Jos ei kirjoita oma-aloittesesti, sano että tarvisit mielestäsi sairaslomaa koska työkyky on alentunut ja saatat jopa vaarantaa muita töissä.
Lääkäri vastaa: "Voin kirjoittaa sinulle sairaslomaa, mutta palkallista se ei ole".
Lue, lapsi, lakikirjaa ja opi. Ihan meillä Suomessakaan sairausloma ei läheskään aina ole palkallinen. Eikä Orpolla ole mitään tekemistä sen asian kanssa. Laki on ollut voimassa jo kauan ennen hänen pääministerikauttaan.
No laitahan finlex linkki. Mikä laki?
Tuosta alkuun :)
Eli joku tässä käyttää Googlea lähteenä,
eikä ymmärrä argumentoida omia väitteitään lähdekriittisesti. Google ei ole lähde, eikä sen tuottamat haut automaattisesti faktoja. Perinteisesti myös väitteen esittäjällä on velvoite perustella faktat ja esittää lähteet. Ei ohjata muuta etsimään niitä.
Tavattoman pöljää.
Kuhan sanoin, vaikkei siitä varmaan mitään hyötyä olekaan.
Sen verran palaan vielä tähän mun mollaamisketjuun, että työterveydessä käyty ja sairauslomaa tuli 2,5 viikkoa. Lisäksi nukahtamiseen Zopinox. Lääkäri sanoi, että jos tuntuu ettei pysty töihin 2,5 viikon päästä niin tulla uudestaan vastaanotolle. Samalla varasi mulle ajan psykologille. Teille en ole kertonut mitä kaikkea tässä on taustalla, mutta lääkärille kerroin ja oli kyllä melko ihmeissään hänkin miehen toimista.
Avioero kirjoitti:
Sen verran palaan vielä tähän mun mollaamisketjuun, että työterveydessä käyty ja sairauslomaa tuli 2,5 viikkoa. Lisäksi nukahtamiseen Zopinox. Lääkäri sanoi, että jos tuntuu ettei pysty töihin 2,5 viikon päästä niin tulla uudestaan vastaanotolle. Samalla varasi mulle ajan psykologille. Teille en ole kertonut mitä kaikkea tässä on taustalla, mutta lääkärille kerroin ja oli kyllä melko ihmeissään hänkin miehen toimista.
Hyvä, että olet päässyt epäluotettavasta ihmisestä erilleen. Tietysti se rikkoo ihmistä, kun kaikkein läheisin ihminen rikkoo luottamuksen. Saman on kokeneet miljoonat muutkin ihmiset.
Totta kai voi saada sairauslomaa, jos ei kerran ole työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele tuota masennusdiagnoosia. Se voi vaikuttaa myöhemmin esim. vakuutuksiin. Voitko olla muutaman päivän "flunssassa" ihan omalla ilmoituksella, että saat huilattua. Työ voi olla hyväksikin, niin saat ajatukset muualle. Hae keskusteluapua.
Miksi pitää valehdella olevansa flunssassa?
Itse soitin yhtenä aamuna pomolle, että voinko ottaa lomapäivän kun en pystynyt nukkumaan yöllä yhtään kun (aikuisella, perheellisellä) pojallani oli tosi isoa murheita, joista äidilleen avautui myöhään illalla puhelimessa. Puhuttiin pari tuntia ja sen jälkeen itkin ja uni ei tullut koko yönä. Pomo sanoi ensin, että pidä toki lomapäivä mutta lisäsi sitten, että unettomuus on oikeastaan sairaus, pidä sairauslomapäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri sitä päätä, maksetaanko palkkaa vai ei 😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää valehdella olevansa flunssassa?
Itse soitin yhtenä aamuna pomolle, että voinko ottaa lomapäivän kun en pystynyt nukkumaan yöllä yhtään kun (aikuisella, perheellisellä) pojallani oli tosi isoa murheita, joista äidilleen avautui myöhään illalla puhelimessa. Puhuttiin pari tuntia ja sen jälkeen itkin ja uni ei tullut koko yönä. Pomo sanoi ensin, että pidä toki lomapäivä mutta lisäsi sitten, että unettomuus on oikeastaan sairaus, pidä sairauslomapäivä.
Katsos kun kaikilla ei todellakaan ole yhtä ymmärtäväistä pomoa kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut surun takia sairaslomalla. Surua elämässä on riittänyt ja vastoinkäymisiä. Työni olen aina hoitanut ja surut käsitellyt vapaa-ajalla.
No voi kun hienoa. Entäpä jos olisitkin tehnyt suruissasi sellaisen virheen, että sen takia ihminen olisi kuollut? Vieläkö kehuskelisit mahtavaa työmoraaliasi?
Työ- tai virkaehtosopimuksista löytyy. Ja esim. kauneus- tai näönkorjausleikkauksen jälkeen lääkärin kirjoittama sairasloma ei ole palkallista, ainakaan valtiolla, näissä kun ei ole sairaudesta kyse.