Irtisanomisen helpottaminen: Jatkossa voi olla asiallinen syy irtisanoa työntekijä liiallisten sairaspoissaolojen vuoksi
"Lehto taas pohtii tapausta, jossa työntekijä sairastelee paljon. Ihmistä ei periaatteessa voi irtisanoa sairauden vuoksi, mutta sairastelun jatkuessa pitkään tilanne voi muuttua."
Eli palkattoman saikkupäivän lisäksi luodaan myös toinen raippa mennä vaikka minkälaisessa oksennusripulissa töihin. Jos tulee liikaa saikkupäiviä, vaikka sitten ihan oikeista sairauksista, niin se saattaa olla riittävä syy irtisanoa työntekijä. Mikä sitten on liikaa, niin eipä tuossa tai missään muuallakaan sanota mitään kiveenhakattua lukua. Arvata saattaa, että se on varmaan joku häilyvä luku, joka saattaa olla jopa työnantajan päätettävissä!
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki persut pitäisi ampua, saastaa ovat, harmi kun laki estää. Voisiko lakia muuttaa? Empatia ei kuulu politiikkaan.
Tehty ilmoitus poliisille ja ilmiannettu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista työtekijöistä pitäisi tulla kevytyrittäjiä joilta ostetaan työpanosta.
Nousee parhaillakin tekijöillä työn hinta kummasti, kun jokainen kevytyrittäjä hankkii itse työtilan, työvälineet, vakuutukset, terveydenhuollon ym. Isot työnantajat saa nykyisin varmaan jonkun verran "tukkualennusta" hankkiessaan näitä.
No onhan se merkillistä kun sä oot taas perjantaina sairaana ja lauantaina viikonloppureissulla italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uupuneet jäävät jatkossa tyhjän päälle. Uupumukselle ei ole diagnoosia (kuten monessa sivistysmaassa on). Et ole työkykyinen ja sairauspäivärahalla ei elä. Kun muutenkin kokee jo olevansa viimeisellä rajalla, ylittäminen taitaa olla monelle hyvä vaihtoehto. Eihän tällaisessa yhteiskunnassa halua elää.
Uupumus = tuli valehdeltua oma osaaminen ja kantti työhaastattelussa.
Tai sitten liikeideat ja johtamistaito ei asu samassa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on kyllä mahdollista jo nyt. Jos oot ollut 12kk yhtäjaksoisesti pois saman sairauden takia, ta voi irtisanoa työsuhteen.
Minulla riitti 10 kuukautta. Yt-neuvotteluissa, potkut luuydinsyövän vuoksi pankista.
Sellaista se on meillä lintsareilla.Tilanteessasi ei tietenkään ollut mitään kadehdittavaa, ja pahoittelen etukäteen, jos tunnet tulleesi loukatuksi, mutta miksi työnantajan pitäisi sitoutua työntekijään, joka ei ole esim. sytostaattihoitojen takia työkuntoinen, ja joka saattaa pahimmassa tapauksessa menehtyä sairauteensa?
Haluatko sinä potkut, jos ja kun saat syövän? Miksi työnantajat vaativat työntekijöiltä sitoutumista, kun eivät itse sitoudu työntekijöihin? Varmaan haluat, että naiset saa irtisanoa heti, kun työnantaja kuulee heidän raskaudestaan? Onhan ne vuoden pois töistä eikä kaikki tule takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uupuneet jäävät jatkossa tyhjän päälle. Uupumukselle ei ole diagnoosia (kuten monessa sivistysmaassa on). Et ole työkykyinen ja sairauspäivärahalla ei elä. Kun muutenkin kokee jo olevansa viimeisellä rajalla, ylittäminen taitaa olla monelle hyvä vaihtoehto. Eihän tällaisessa yhteiskunnassa halua elää.
Uupumus = tuli valehdeltua oma osaaminen ja kantti työhaastattelussa.
Tai tuli elämässä eteen vaikea asia yksi toisensa perään, yksin kannettavaksi. Kyllä se kamelinkin selkä riittävän painon alla sortuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nousee parhaillakin tekijöillä työn hinta kummasti, kun jokainen kevytyrittäjä hankkii itse työtilan, työvälineet, vakuutukset, terveydenhuollon ym. Isot työnantajat saa nykyisin varmaan jonkun verran "tukkualennusta" hankkiessaan näitä.
Kevytyrittäjä voi lopettaa työt heti, jos työ ei nappaa, ja siirtyä saman päivän aikana tekemään töitä kilpailevalle firmalle.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että mua tuo ei haittaisi.
Meidän työpaikalla (julkinen sektori) on ollut ongelmia asennevammasaikuttelijoiden kanssa.
Yhdelle tulee "migreeni" aina, kun hänen pitäisi työskennellä tietyssä vuorossa josta ei pidä. Hän ei ole perehdytyksen jälkeen tehnyt yhtään kokonaista päivää siinä vuorossa. Hän aina pyytää vaihtamaan vuoroa jonkun kanssa ja kaikki tietää, että jos suostuu vaihtoon (epäreilua muille, ei kukaan muukaan siitä vuorosta pidä mutta jonkun se on hoidettava) niin hän on töissä. Jos ei suostu, niin hänellä on migreeni just sinä päivänä. Lisäksi hänellä on todella paljon perjantaipoissaoloja. En muista koeajan jälkeen hänen olleen kertaakaan täyttä viikkoa töissä.
Toinen ongelmatapaus oli alkoholisti mt-tapaus joka oli todellakin enemmän haitaksi kuin hyödyksi mutta jota ei voitu irtisanoa koska hän oli sairas.
Näitä löytyy yksityiselläkin ihan samalla lailla, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos jatkuvasti olet sairaslomalla, niin kyllä se on ennenkin johtanut komikantaan ja arviointiin siitä, että oletko kyllin terve tekemään työtäsi. Ja käsi ylös kenen mielestä näin ei sitten pitäisi olla? Että työnantaja olisi ikään kuin joku sosiaalihuolto, että maksetaan rahaa vaikkei henkilö pysty tekemään työtään. Kuulostaa jo sanottunakin niin älyvapaalta ajatukselta, että vain todellinen kommari pystyy noin omituisesti ajattelemaan.
Ensimmäinen virkkeesi on järkevä. Sitten lähtee pyörä luistamaan ja jostain löytyy tää kummallinen suhteellisen fiktiivinen hahmo "kommari".
Vierailija kirjoitti:
Ikävä todeta, mutta kannatan helppoa irtisanomista. Itse asiassa kannatan vapaata irtisanomista.
Sen vastapainoksi pitää olla hyvä sosiaaliturva, joka mahdollistaa myös työntekijälle työpaikan vaihtamisen ja jouston.
Tällä tavalla firmat uskaltaisivat palkata pieneenkin tarpeeseen työntekijöitä, ja työntekijät uskaltaisivat hakea herkemmin haastetta.
Hyville työntekijöille voidaan sopimuksella luoda vaikka kuinka hyvä irtisanomissuoja. Huonot työntekijät taas, no, niitä ei yhteenkään firmaan kaivata, sori vaan. Hyvistä työntekijöistä pidetään yleensä kynsin hampain kiinni, etenkin jos he ovat vaikeasti korvattavia, ja huonoista hankkiudutaan eroon jollakin tekosyyllä. On helpompaa vaan kaikille, ettei tarvitse venkuloida vaan sanoa asiat niin kuin ne ovat.
Työnantajan velvollisuus on lähtökohtaisesti maksaa palkkaa vain työn tekemisestä, ei esimerkiksi sairastamisesta tai lasten kasvattamisesta. Sitä varten meillä on yhteiskunta.
Itse olen työnantajalla, jolla on ollut paljon YT-neuvotteluja, pahimmillaan samana keväänä oli kolmet, joskin välivuosiakin on ollut. Se on kyllä vähän tuuristakin kiinni, ketä milloinkin pidetään hyvänä työntekijänä. Organisaatiomuutos tulee ja entinen osaaja onkin uudessa tiimissä aluksi karsastettu ulkopuolinen ja kun muutama on irtisanottava, niin ovi käy hänen kohdallaan. Niistä harvoista oikeista pinnareistahan on hankkiuduttu eroon jo vuosia sitten.
Jossain julkisella puolella on ehkä eri juttu, mutta muutenhan pienen joukon irtisanominen vaatii vain lyhyet muutosneuvottelut.
Aikoinaan olin ryhmässä, jossa päätettiin yt-neuvottelujen jälkeen irtisanottavista...palkanlaskennasta lista työntekijöiden sairauslomista ja kaikki , joilla oli jatkuvia ,lyhyitä sairauslomia sai kenkää...taloudelliset ja tuotannolliset syyt.
Vierailija kirjoitti:
Lehto vähän värittelee asiaa.
Ja AP vetää kuin suoraan AY-liikkeen 70-luvun manifestista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on kyllä mahdollista jo nyt. Jos oot ollut 12kk yhtäjaksoisesti pois saman sairauden takia, ta voi irtisanoa työsuhteen.
Minulla riitti 10 kuukautta. Yt-neuvotteluissa, potkut luuydinsyövän vuoksi pankista.
Sellaista se on meillä lintsareilla.Tilanteessasi ei tietenkään ollut mitään kadehdittavaa, ja pahoittelen etukäteen, jos tunnet tulleesi loukatuksi, mutta miksi työnantajan pitäisi sitoutua työntekijään, joka ei ole esim. sytostaattihoitojen takia työkuntoinen, ja joka saattaa pahimmassa tapauksessa menehtyä sairauteensa?
Olin 40 vuotta saman työnantajan palveluksessa. Siinä välissä sairastin syövän ja olin pois puoli vuotta. Sitten palasin takaisin töihin. Olisiko muka ollut parempi joutua irtisanotuksi mieluisasta työpaikasta ja joutua pahimmassa tapauksessa pitkäaikaistyöttömäksi? En ymmärrä ajatusmaailmaasi.
Eri vastaaja
Olin viime vuonna yhteensä 9 pv sairauslomalla joista 5 pakollisena koronan takia. Tästä olen saanut kuulla pitkin vuotta että olen liian paljon sairaana. Monta vuotta ilman ainuttakaan sairaspäivää = sairaana töissä.
Ai sä oot sairas, tekosyy töihikn sieltä
Petteri, joka on päästään vialla.
Liettsomme vihaa tänäänkin koska meillä on pahasti päässä vikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. En käsitä miten osa luulee, että tämä olisi työnantajalle kannattavaa. Okei, palkan sivukuluja ei tulisi, mutta tietenkin se osaamisen myyminen maksaisi sen verran, että kevytyrittäjä veloittaa palkkaan nähden vähintään puolitoistakertaisen hinnan. Lisäksi ei tarvitse sitoutua samalla lailla, jos työnantaja alkaa tympimään tai ei osaa johtaa, niin voi sanoa että tämä oli tässä.
Petteri on jostakin hyvin katkera yritetään ymmärtää Petteriä.
On varmaan ahdistavaa elää kun on mielisairas eikä edes tajua sitä.
Toivottavasti myös työpaikkakiusaajat voidaan irtisanoa helposti jatkossa. Heidän toimintansa aiheuttaa ainakin yhtä paljon sairaspoissaoloja, kuin varsinaiset sairaudet, lisäksi epäinhimillistä kärsimystä.