Lasten vaatteet, hiukset ja sukupuolioletukset - yksi näkökulma
Olen ajatellut tehdä tästä aiheesta ketjun jo jonkin aikaa, joten täältä pesee. Lyhyesti: olen huomannut, että vieraat aikuiset jatkuvasti olettavat lasteni sukupuolen vaatteiden värin ja hiusten pituuden perusteella, ja myös sanovat tämän oletuksensa ääneen.
Taustaa: minulla on tyttö 5 v. ja poika 3 v. Huomasin jo tytön vauva-aikoina, että vaatteiden värin perusteella häntä kutsuttiin yleisillä paikoilla joko prinsessaksi tai "pikkumieheksi". Siniset vaatteet tekivät pojan, punertavat ja röyhelöiset tytön. Tosiasiassa lapsen päälle osui tasan sitä, mikä sattui olemaan puhtaana juuri silloin ja käytimme enemmäkseen kirppiskamaa satunnaisissa väreissä. Emme siis erikseen pyrkineet viestimään vaatevalinnoilla sukupuolesta, mutta niin monet tuntuivat olettavan. Kuopuspoikamme käyttää paljon isosiskolta perittyjä vaatteita, joista osa on pinkkejä (muttei mitään prinsessamekkoja). Jos hänellä on pinkki hellehattu, häntä pidetään tyttönä - aivan sama minkä näköinen tai oloinen hän on muutoin.
Molemmilla lapsilla on toistaiseksi yli olkapäiden ulottuva tukka, jollaiseksi se on itsestään kasvanut. Emme ole nähneet tarvetta muunkaanlaiseen kampaukseen, eikä kumpikaan ole muuta toivonut. Tästäkin johtuen poikaamme luullaan usein tytöksi. Olen pannut merkille, että ainakin täällä Pohjanmaalla pitkä tukka on pikkupojilla harvinaisuus. Junan leikkivaunussakin joku pikkutyttö huomauttikin lapsilleni, että heillä on (tytöksi ja pojaksi) väärän väriset kengät. :D Kuitenkin tyttöäni tytötellään nykyään aina julkisilla paikoilla - onhan hänellä "tyttötukka".
Onko tällä sitten mitään merkitystä? Ei kai, paitsi: on hieman rasittavaa kuulla jatkuvasti poikaani kutsuttavan tytöksi. Pidän hiukan kiusallisena lähteä oikomaan ventovieraan tekemiä sukupuoliarvailuja, mutta on sekin kiusallista, jos jätän oletuksen korjaamatta ja hetken päästä kutsun lasta "Matiksi". Olen jopa miettinyt, pitäisikö poika viedä parturiin ihan vain tämän asian takia, mutta annan mieluummin herran itse päättää, kun oma ulkonäkö alkaa kiinnostaa.
Mikäs tässä nyt oli pointtina? Varmaan se, että ymmärrän hyvin, miksi ihmiset kokevat tarvetta pukea ja parturoidan lapsensa sukupuolioletusten mukaisesti. Jos niin ei tee (kuten me), saa takuuvarmasti kuulla vääriä olettamuksia, jotka on joko tietoisesti ohitettava tai sitten korjattava. Minulle on aikalailla sama, miten muut lapsensa pukevat. Sellainen toive minulla kuitenkin olisi, että automaattisen tytöttelyn ja pojittelun sijaan lapsiani voisi kutsua vaikka ilmaisuilla "lapsi" tai "hän", kunnes joko nimestä tai kysymällä saa sukupuolen selville. Silloin tältä av-mammalta säästyisi arjessa pikkuisen aikaa ja vaivaa.
Ei mulla muuta. Repikää kappaleiksi.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tytär puetaan tyttöjen vaatteisiin ja hiukset ovat yleensä ponnarilla. Kauhistelkaa vaan!
Kiitos tiedosta. En kuitenkaan ymmärrä, miten kommenttisi liittyy aiheeseen. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä pukisi poikalapselle pinkkiä 😬
Mukavaa naisvihaa! Mutta teidän mukaanhan kaiken saa valita? :D Mitäs jos se poika itse, omasta vapaasta tahdostaan haluaa pinkkiä? Väitätte että sukupuolet saa olla vapaita. Tämän takia yhteiskunnassa on sukupuolikriisi, kun vihaatte naisia ja suojelette poikia naisen asemalta välttelemällä pinkkiä. Huoh miten lapsellisia olette.
Pitäisikö sun hakea apua, jos näet valinnassani naisvihaa? Te liberaalit olette itse syynä nykytilanteeseen
Te konservatiivit poistatte tytöt väestöstä ja suojelette miehiä sukunimenvaihdoilta ja pinkiltä väriltä, mutta käskette ja jopa pakotatte naisia ja tyttöjä näihin rooleihin. Kukas se abortoi tytöt pois väestöstä? Liberaalitko? No ei, vaan te mieslinjaista sukua palvovat konservatiivit.
Se että poikia suojellaan naissymboleilta on tasan naisvihaa. Mihis se vapaa valinta katosi? Ai niin, konservatiiville "vapaus" merkitsee vain kun valitaan se vanhanaikainen, miehen valtaa edistävä tapa.
Mitä mieltä muuten olet siitä, ettei yksikään mies halua tyttöä? Kukakohan se sukupuolet sekoitti?
Sulla on ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan puhut lapsillesi, että anna tädin mennä ensin, anna sedälle paikka jne. Eli sukupuolitat itsekin vieraita ihmisiä ulkonäön perusteella.
En tädittele, vaan sanon, että "anna hänen mennä ensin". Tädittely ei ole mielestäni enää ihan tätä päivää. Kaikki eivät halua olla "tätejä", vaikka olisivatkin esim. keski-ikäisiä naisia. T. Ap
Siis et käytä koskaan aikuisista sukupuolittuneita ilmaisuja jos et ole heiltä kysynyt sukupuolta? Ja sen kysyminen olisi epäkohteliasta. Etkö tosiaan ikinä sano sukupuolittuneita ilmaisuja minkään ikäisistä, joiden sukupuolta et ole varmistanut esim. kysymällä?
Jos vastaan tulee vaikka raivoisasti kiroileva miesoletettu, sanotko jälkikäteen, että olipa pelottava "henkilö" vai lipsahtaako ikinä sana "mies"?
Lapsilla sukupuoliset piirteet ei ole kehittyneet, ja tästä syystä heidän sukupuoltaan ei voi päätellä muuta kuin kurkkaamalla pöksyihin. Tajuaako konservatiivi tätä? Kaikki ei halua pukea lapsiaan Kim Jong-Unin määrittämiin muotteihin, vaan osa ihmisistä haluaa tehdä vapaita valintoja.
Mikä siinä on niin vaikeaa viitata lapseen lapsena? :D teidän mielestä transihmiset sukupuolittaa, vaikka teidän mukaanne lapsen sukupuoli vaihtuu jos hän pukee ylleen pinkkiä tai omistaa pidemmät hiukset? Kukas se sukupuolittaa? Katsokaa peiliin kun mietitte miksi muunsukupuolisuus jyllää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan puhut lapsillesi, että anna tädin mennä ensin, anna sedälle paikka jne. Eli sukupuolitat itsekin vieraita ihmisiä ulkonäön perusteella.
En tädittele, vaan sanon, että "anna hänen mennä ensin". Tädittely ei ole mielestäni enää ihan tätä päivää. Kaikki eivät halua olla "tätejä", vaikka olisivatkin esim. keski-ikäisiä naisia. T. Ap
Siis et käytä koskaan aikuisista sukupuolittuneita ilmaisuja jos et ole heiltä kysynyt sukupuolta? Ja sen kysyminen olisi epäkohteliasta. Etkö tosiaan ikinä sano sukupuolittuneita ilmaisuja minkään ikäisistä, joiden sukupuolta et ole varmistanut esim. kysymällä?
Jos vastaan tulee vaikka raivoisasti kiroileva miesoletettu, sanotko jälkikäteen, että olipa pelottava "henkilö" vai lipsahtaako ikinä sana "mies"?
Olipa pelottava tyyppi. Minä en sukupuolita aikuisia enkä lapsia. Olen toiminut näin jo pitkän aikaa, jo silloin kun sukupuolisensitiivisyydestä ei ollut vielä kukaan kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla sukupuoliset piirteet ei ole kehittyneet, ja tästä syystä heidän sukupuoltaan ei voi päätellä muuta kuin kurkkaamalla pöksyihin. Tajuaako konservatiivi tätä? Kaikki ei halua pukea lapsiaan Kim Jong-Unin määrittämiin muotteihin, vaan osa ihmisistä haluaa tehdä vapaita valintoja.
Mikä siinä on niin vaikeaa viitata lapseen lapsena? :D teidän mielestä transihmiset sukupuolittaa, vaikka teidän mukaanne lapsen sukupuoli vaihtuu jos hän pukee ylleen pinkkiä tai omistaa pidemmät hiukset? Kukas se sukupuolittaa? Katsokaa peiliin kun mietitte miksi muunsukupuolisuus jyllää.
Te liberaalihihhulit olette ite keksineet nuo muusu jutut
Nyt täällä sauhutaan kovaan ääneen, miten on täysin pojan ja vanhempien oma syy jos hänellä on pitkät hiukset tai värikkäät vaatteet ja häntä luullaan tytöksi. Jos sukupuolen väärä määrittely haittaa jotakuta, ratkaisu on stailata lapsi uudelleen, vastaamaan kulttuurin ennakkoluuloja.
Sitten jos keskustelun aiheena olisikin transtyttö, joka haluaa olla päästä varpaisiin pelkkä tyttö, oltaisiin täällä yhtä mieltä siitä, että kyllä poika saa tykätä ihan mistä vain vaatteista ja näyttää miltä vain, kunhan vain ymmärtää olevansa poika.
Logiikka?
Outoa. Minulla on kaksoset, joiden sukupuolta en muista kenenkään kommentoineen. He ovat muille lapsia, eivät tyttö ja poika (tai poika ja poika, tyttö ja tyttö). Ehkä täällä maalla ei ole niin väliä sillä sukupuolella tai hiusten pituudella, lapset nyt on vaan lapsia. Määrä kiehtoo enemmän kuin laatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole väliä näyttääkö lapsesi tytöltä vai pojalta, niin miksi välitän siitä kummaksi vieraat ihmiset häntä kutsuu?
Samaa ihmettelen.
Mistä moinen mielen pahoitus tuli sinulle?
En ole varsinaisesti pahoittanut mieltäni, mutta moni näistä tytöttelijöistä on kyllä ollut silminnähden nolona, kun olen kertonut lapseni olevan "Matti". Mielestäni olisi sujuvampaa jättää ne ääneen lausutut sukupuolioletukset pois ja vaikka tosiaan kysyä lapsen nimeä. T. Ap
Kaikista eniten mua ihmetyttää tässä sukupuoli keskustelussa tänä päivänä se, että on ikäänkuin tehty moukkamaiseksi asioiden jaottelu ja luokittelu.
Ihmisen normaalille kehitykselle on olennaista oppia lajittelemaan ja luokittelemaan asioita. Se auttaa jäsentelyssä. Mielestäni tämä koskee myös sukupuolia. Ei tarvitse miettiä kuin eläimiä ja miten kehittyvälle lapselle opetetaan uroksen ja naaraan ulkoiset tai käytökseen liittyvät erot.
Miehillä ja naisilla on ulkoisia ja sisäisiä eroja ja siinä ei ole mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en tiedä lapsesi nimeä, kutsun häntä/heitä työksi tai pojaksi riippuen siitä, miltä minusta lapsesi näyttää. Lapseksi kutsuminen on hölmöä.
Oletko muutenkaan tullut ajatelleeksi, ettei lapsesta välttämättä ulkonäön perusteella saa selvää, kumpaa lajia tämä mahtaa olla. Oletukset tästä syystä tehdään vaatteiden ja hiusten mukaan.
Jos asia häiritsee sinua kovasti, korjaa vastapuolelle tilanteessa sukupuolioletus.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Lapseltani (tai minulta) saa myös reippaasti kysyä lapsen nimeä, jos tämä tieto tuntuu olleelliselta luontevaa puhuttelua ajatellen. T. Ap
Nimen kysymiseen menee yleensä liilaa aikaa huomioiden se, että ns. "tilanne" (vaikka kahden lapsen yhtäaikainen liukumäkeen meno) on jo päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole väliä näyttääkö lapsesi tytöltä vai pojalta, niin miksi välitän siitä kummaksi vieraat ihmiset häntä kutsuu?
Samaa ihmettelen.
Mistä moinen mielen pahoitus tuli sinulle?En ole varsinaisesti pahoittanut mieltäni, mutta moni näistä tytöttelijöistä on kyllä ollut silminnähden nolona, kun olen kertonut lapseni olevan "Matti". Mielestäni olisi sujuvampaa jättää ne ääneen lausutut sukupuolioletukset pois ja vaikka tosiaan kysyä lapsen nimeä. T. Ap
Lapsi ei välttämättä vastaa kun kysytään (siis suomalainen lapsi, kokemusta on) ja äiti ei välttämättä halua kertoa lapsen nimeä vieraalle ihmiselle. Nykyään kun ollaan niin varovaisia, ties mikä p*fiili se vieras setä tai täti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan eri, mutta olen 46-vuotias enkä ole koskaan kysynyt keneltäkään sukupuolta. Nimen olen kysynyt monelta, ja jos nimestä ei ole sukupuoli selvinnyt, olen pärjännyt ilman tietoa.
Ehkä lääkärit joutuvat työssään kysymään joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä pukisi poikalapselle pinkkiä 😬
Mukavaa naisvihaa! Mutta teidän mukaanhan kaiken saa valita? :D Mitäs jos se poika itse, omasta vapaasta tahdostaan haluaa pinkkiä? Väitätte että sukupuolet saa olla vapaita. Tämän takia yhteiskunnassa on sukupuolikriisi, kun vihaatte naisia ja suojelette poikia naisen asemalta välttelemällä pinkkiä. Huoh miten lapsellisia olette.
Pitäisikö sun hakea apua, jos näet valinnassani naisvihaa? Te liberaalit olette itse syynä nykytilanteeseen
Te konservatiivit poistatte tytöt väestöstä ja suojelette miehiä sukunimenvaihdoilta ja pinkiltä väriltä, mutta käskette ja jopa pakotatte naisia ja tyttöjä näihin rooleihin. Kukas se abortoi tytöt pois väestöstä? Liberaalitko? No ei, vaan te mieslinjaista sukua palvovat konservatiivit.
Se että poikia suojellaan naissymboleilta on tasan naisvihaa. Mihis se vapaa valinta katosi? Ai niin, konservatiiville "vapaus" merkitsee vain kun valitaan se vanhanaikainen, miehen valtaa edistävä tapa.
Mitä mieltä muuten olet siitä, ettei yksikään mies halua tyttöä? Kukakohan se sukupuolet sekoitti?
Missä abortoidaan tytöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen.
Mistä moinen mielen pahoitus tuli sinulle?En ole varsinaisesti pahoittanut mieltäni, mutta moni näistä tytöttelijöistä on kyllä ollut silminnähden nolona, kun olen kertonut lapseni olevan "Matti". Mielestäni olisi sujuvampaa jättää ne ääneen lausutut sukupuolioletukset pois ja vaikka tosiaan kysyä lapsen nimeä. T. Ap
Lapsi ei välttämättä vastaa kun kysytään (siis suomalainen lapsi, kokemusta on) ja äiti ei välttämättä halua kertoa lapsen nimeä vieraalle ihmiselle. Nykyään kun ollaan niin varovaisia, ties mikä p*fiili se vieras setä tai täti on.
En minäkään kertoisi nimeäni tuntemattomalle, ainakaan jos hän aloittaisi keskustelun kutsumalla minua mieheksi.
-nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En toivo sukupuoletonta maailmaa, joten sitä olkiukkoa on turha rakennella. Ihmettelen edelleen, miksi vieraita lapsia on tarpeellista ääneen kutsua tytöiksi ja pojiksi. Kun se oletus nyt menee ainakin minun lasteni kohdalla toistuvasti pieleen, mitä hyötyä sen ilmaisemisesta on? Jos tytöttelet poikaani, pitäisikö minun sinun mielestäsi jättää asia siihen vai korjata arvauksesi? T. Ap
Samalla tavalla kuin itsekin ehkä kutsut vieraita miehiä tai naisia sukupuolitetusti. "Tuolla menee mies/nainen, jonka auton avain putosi, juoksenpa perään".
Täh? Menetkö oikeasti avaimen pudottajan perään ja sanot: hei mies, avaimesi putosi?
Ehkä joissakin kulttuureissa, muttei todellakaan Suomessa.
Miten olisi "Anteeksi herra, teiltä putosi avain"? Kuulostaako tutummalta?
No jos lapsi näyttää tytötä, on oikein inhimillistä luulla häntä tytöksi, ja jopa mainita se ääneen.
Tämä nykyajan höpötys, ettei saisi puhua tytöistä ja pojista on ihan huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en tiedä lapsesi nimeä, kutsun häntä/heitä työksi tai pojaksi riippuen siitä, miltä minusta lapsesi näyttää. Lapseksi kutsuminen on hölmöä.
Oletko muutenkaan tullut ajatelleeksi, ettei lapsesta välttämättä ulkonäön perusteella saa selvää, kumpaa lajia tämä mahtaa olla. Oletukset tästä syystä tehdään vaatteiden ja hiusten mukaan.
Jos asia häiritsee sinua kovasti, korjaa vastapuolelle tilanteessa sukupuolioletus.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Lapseltani (tai minulta) saa myös reippaasti kysyä lapsen nimeä, jos tämä tieto tuntuu olleelliselta luontevaa puhuttelua ajatellen. T. Ap
Nimen kysymiseen menee yleensä liilaa aikaa huomioiden se, että ns. "tilanne" (vaikka kahden lapsen yhtäaikainen liukumäkeen meno) on jo päällä.
Ja sukupuoli tarvitaan tässä mihin? Hei Millapetteri, voit etuilla tytöistä mutta anna poikien mennä ensin!
Vierailija kirjoitti:
No jos lapsi näyttää tytötä, on oikein inhimillistä luulla häntä tytöksi, ja jopa mainita se ääneen.
Tämä nykyajan höpötys, ettei saisi puhua tytöistä ja pojista on ihan huuhaata.
Nuoret reagoivat tähän vuosia jatkuneeseen tytöttelyyn ja pojitteluun siten, etteivät ole enää kumpaakaan sitten kun saavat päättää.
Että miten meni noin niinku omasta mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En toivo sukupuoletonta maailmaa, joten sitä olkiukkoa on turha rakennella. Ihmettelen edelleen, miksi vieraita lapsia on tarpeellista ääneen kutsua tytöiksi ja pojiksi. Kun se oletus nyt menee ainakin minun lasteni kohdalla toistuvasti pieleen, mitä hyötyä sen ilmaisemisesta on? Jos tytöttelet poikaani, pitäisikö minun sinun mielestäsi jättää asia siihen vai korjata arvauksesi? T. Ap
Samalla tavalla kuin itsekin ehkä kutsut vieraita miehiä tai naisia sukupuolitetusti. "Tuolla menee mies/nainen, jonka auton avain putosi, juoksenpa perään".
Täh? Menetkö oikeasti avaimen pudottajan perään ja sanot: hei mies, avaimesi putosi?
Ehkä joissakin kulttuureissa, muttei todellakaan Suomessa.
Miten olisi "Anteeksi herra, teiltä putosi avain"? Kuulostaako tutummalta?
No ei kuulosta. Kyllä se on hei anteeksi. Ja olen pudottanut aika monta kertaa hanskat tai avaimet.
Taistelet nyt kyllä tuulimyllyjä vastaan ja koko homma kismittää sinua, koska olet pitkälti itse aiheuttanut tämän koko ongelman. Koko lajimme olemassaolo perustuu ihmisen kykyyn ja haluun luokitella maailmaa - onko tuo olento ihminen vai jotakin muuta? Vauva, lapsi, aikuinen, vanhus? Uros vai naaras (termit valittu peilaamaan ikiaikaista evoluutiota)? Laumaeläiminä analysoimme myös kohteen sosiaaliset suhteet tai aseman: yksin vai laumassa? Mikä on minun eli luokittelijan suhde kohteeseen? Mikä on muiden suhde kohteeseen?
Mietipä tuon kautta vaikka rantaterassia ja sinne joku nousuhumalainen työmatkalainen. Pulut ja irtokoirat nyt erottaa asiakkaista, mutta sitten mennään tuolla kaavalla: sakkolihat pois, mummot pois, oliko varmasti nainen. Pari kiinnostavaa pirkkoa, onkohan varattuja. Jaa, tuo teini on äitinsä mukana ja tuolla on ukko pelaamassa biljardia. Umpikuja. Ja taas skannataan uudella silmällä.
Ei, lapsesi sukupuolta ei arvuutella seksimielessä, mutta se jako on meillä ja that's it. Suuri loukkaushan olisi kysellä yhtään isommasta, että kumpiko on, koska sehän tarkoittaa, että lapsi olisi kysyjän näkökulmasta hermafrodiitti.