Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten vaatteet, hiukset ja sukupuolioletukset - yksi näkökulma

Vierailija
15.07.2023 |

Olen ajatellut tehdä tästä aiheesta ketjun jo jonkin aikaa, joten täältä pesee. Lyhyesti: olen huomannut, että vieraat aikuiset jatkuvasti olettavat lasteni sukupuolen vaatteiden värin ja hiusten pituuden perusteella, ja myös sanovat tämän oletuksensa ääneen.

Taustaa: minulla on tyttö 5 v. ja poika 3 v. Huomasin jo tytön vauva-aikoina, että vaatteiden värin perusteella häntä kutsuttiin yleisillä paikoilla joko prinsessaksi tai "pikkumieheksi". Siniset vaatteet tekivät pojan, punertavat ja röyhelöiset tytön. Tosiasiassa lapsen päälle osui tasan sitä, mikä sattui olemaan puhtaana juuri silloin ja käytimme enemmäkseen kirppiskamaa satunnaisissa väreissä. Emme siis erikseen pyrkineet viestimään vaatevalinnoilla sukupuolesta, mutta niin monet tuntuivat olettavan. Kuopuspoikamme käyttää paljon isosiskolta perittyjä vaatteita, joista osa on pinkkejä (muttei mitään prinsessamekkoja). Jos hänellä on pinkki hellehattu, häntä pidetään tyttönä - aivan sama minkä näköinen tai oloinen hän on muutoin.

Molemmilla lapsilla on toistaiseksi yli olkapäiden ulottuva tukka, jollaiseksi se on itsestään kasvanut. Emme ole nähneet tarvetta muunkaanlaiseen kampaukseen, eikä kumpikaan ole muuta toivonut. Tästäkin johtuen poikaamme luullaan usein tytöksi. Olen pannut merkille, että ainakin täällä Pohjanmaalla pitkä tukka on pikkupojilla harvinaisuus. Junan leikkivaunussakin joku pikkutyttö huomauttikin lapsilleni, että heillä on (tytöksi ja pojaksi) väärän väriset kengät. :D Kuitenkin tyttöäni tytötellään nykyään aina julkisilla paikoilla - onhan hänellä "tyttötukka".

Onko tällä sitten mitään merkitystä? Ei kai, paitsi: on hieman rasittavaa kuulla jatkuvasti poikaani kutsuttavan tytöksi. Pidän hiukan kiusallisena lähteä oikomaan ventovieraan tekemiä sukupuoliarvailuja, mutta on sekin kiusallista, jos jätän oletuksen korjaamatta ja hetken päästä kutsun lasta "Matiksi". Olen jopa miettinyt, pitäisikö poika viedä parturiin ihan vain tämän asian takia, mutta annan mieluummin herran itse päättää, kun oma ulkonäkö alkaa kiinnostaa.

Mikäs tässä nyt oli pointtina? Varmaan se, että ymmärrän hyvin, miksi ihmiset kokevat tarvetta pukea ja parturoidan lapsensa sukupuolioletusten mukaisesti. Jos niin ei tee (kuten me), saa takuuvarmasti kuulla vääriä olettamuksia, jotka on joko tietoisesti ohitettava tai sitten korjattava. Minulle on aikalailla sama, miten muut lapsensa pukevat. Sellainen toive minulla kuitenkin olisi, että automaattisen tytöttelyn ja pojittelun sijaan lapsiani voisi kutsua vaikka ilmaisuilla "lapsi" tai "hän", kunnes joko nimestä tai kysymällä saa sukupuolen selville. Silloin tältä av-mammalta säästyisi arjessa pikkuisen aikaa ja vaivaa.

Ei mulla muuta. Repikää kappaleiksi.

Kommentit (234)

Vierailija
21/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä pukisi poikalapselle pinkkiä 😬

Mun poikani ovat tykänneet tummanpinkistä.

Vierailija
22/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se syy miksi lapset nykyään oireilee sukupuoltaan jo tarhaikäisestä saakka. Yhteyskunta ja biologia olettaa lapsen olevan tyttö tai poika, mutta vanhemman mielestä hän ei ole kumpaakaan.

Toisaalta on törppöä tulla ketään tuntematonta sanomaan tytöksi tai pojaksi, prinsessaksi tai prinssiksi. 

En tunne yksiäkään vanhempia, joiden mielestä heidän lapsensa eivät ole kumpiakaan. Sen sijaan tuntemattomat ihmiset ovat lukuisia kertoja arvanneet lapseni selkeän ja synnäriltä saakka samana pysyneen sukupuolen väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi ns kerjäät huomiota noilla lapsillasi?

Vierailija
24/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa naisvihaa! Mutta teidän mukaanhan kaiken saa valita? :D Mitäs jos se poika itse, omasta vapaasta tahdostaan haluaa pinkkiä? Väitätte että sukupuolet saa olla vapaita. Tämän takia yhteiskunnassa on sukupuolikriisi, kun vihaatte naisia ja suojelette poikia naisen asemalta välttelemällä pinkkiä. Huoh miten lapsellisia olette.

Vierailija
25/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tänne joskus aiemmin samantyyppisen aloituksen, ja sain kauheasti kuraa niskaani.

Minulla on vain poikia, mutta he ovat nättejä poikia. On ollut samantekevää, kuinka heidät on puettu. Kerran esikoiseni oli puistossa mustassa haalarissa ja ruskeissa asusteissa. Mutta hupun alta näkyivät pitkäripsiset siniset silmät. Eiköhän taas joku mamma sanonut omalle lapselleen, että annapa tytön mennä ensin liukumäkeen.

Kysyn siis jälleen kerran teiltä arvailijoilta: mitä vikaa on sanassa lapsi? Miksi täytyy viitata toisen ihmisen jalkoväliin, kun viittaus menee vielä pieleenkin.

Kiitos sinulle, kohtalotoveri. Aloinkin jo kyllästyä pelkkään tylytykseen, vaikka mitä muuta tältä palstalta voi odottaa. Ehkä ne tytöttelijät ovat kaikki av-mammoja. T. Ap

Vierailija
26/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan puhut lapsillesi, että anna tädin mennä ensin, anna sedälle paikka jne. Eli sukupuolitat itsekin vieraita ihmisiä ulkonäön perusteella.

Vierailija
27/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi ns kerjäät huomiota noilla lapsillasi?

Hohhoijaa. Kirjoitin vauvapalstalle lapsista - kuinka omaperäistä! Vai onko ongelmana se, että kaikki "erilaisuus" on mielestäsi huomionhakuisuutta? T. Ap

Vierailija
28/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En toivo sukupuoletonta maailmaa, joten sitä olkiukkoa on turha rakennella. Ihmettelen edelleen, miksi vieraita lapsia on tarpeellista ääneen kutsua tytöiksi ja pojiksi. Kun se oletus nyt menee ainakin minun lasteni kohdalla toistuvasti pieleen, mitä hyötyä sen ilmaisemisesta on? Jos tytöttelet poikaani, pitäisikö minun sinun mielestäsi jättää asia siihen vai korjata arvauksesi? T. Ap

Samalla tavalla kuin itsekin ehkä kutsut vieraita miehiä tai naisia sukupuolitetusti. "Tuolla menee mies/nainen, jonka auton avain putosi, juoksenpa perään".

Täh? Menetkö oikeasti avaimen pudottajan perään ja sanot: hei mies, avaimesi putosi?

Ehkä joissakin kulttuureissa, muttei todellakaan Suomessa.

Vierailija
29/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en tiedä lapsesi nimeä, kutsun häntä/heitä työksi tai pojaksi riippuen siitä, miltä minusta lapsesi näyttää. Lapseksi kutsuminen on hölmöä.

Oletko muutenkaan tullut ajatelleeksi, ettei lapsesta välttämättä ulkonäön perusteella saa selvää, kumpaa lajia tämä mahtaa olla. Oletukset tästä syystä tehdään vaatteiden ja hiusten mukaan.

Jos asia häiritsee sinua kovasti, korjaa vastapuolelle tilanteessa sukupuolioletus.

Vierailija
30/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa naisvihaa! Mutta teidän mukaanhan kaiken saa valita? :D Mitäs jos se poika itse, omasta vapaasta tahdostaan haluaa pinkkiä? Väitätte että sukupuolet saa olla vapaita. Tämän takia yhteiskunnassa on sukupuolikriisi, kun vihaatte naisia ja suojelette poikia naisen asemalta välttelemällä pinkkiä. Huoh miten lapsellisia olette.

Pitäisikö sun hakea apua, jos näet valinnassani naisvihaa? Te liberaalit olette itse syynä nykytilanteeseen

Vierailija
31/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinulla ongelmat.

Vierailija
32/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan puhut lapsillesi, että anna tädin mennä ensin, anna sedälle paikka jne. Eli sukupuolitat itsekin vieraita ihmisiä ulkonäön perusteella.

En tädittele, vaan sanon, että "anna hänen mennä ensin". Tädittely ei ole mielestäni enää ihan tätä päivää. Kaikki eivät halua olla "tätejä", vaikka olisivatkin esim. keski-ikäisiä naisia. T. Ap

Vierailija
33/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska en tiedä lapsesi nimeä, kutsun häntä/heitä työksi tai pojaksi riippuen siitä, miltä minusta lapsesi näyttää. Lapseksi kutsuminen on hölmöä.

Oletko muutenkaan tullut ajatelleeksi, ettei lapsesta välttämättä ulkonäön perusteella saa selvää, kumpaa lajia tämä mahtaa olla. Oletukset tästä syystä tehdään vaatteiden ja hiusten mukaan.

Jos asia häiritsee sinua kovasti, korjaa vastapuolelle tilanteessa sukupuolioletus.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Lapseltani (tai minulta) saa myös reippaasti kysyä lapsen nimeä, jos tämä tieto tuntuu olleelliselta luontevaa puhuttelua ajatellen. T. Ap

Vierailija
34/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin vuonna 2023 puhun aikuisista. Sama juttu päiväkodissa, olen hyvin tarkka siitä että kutsun kasvattajia aikuisiksi enkä tädeiksi, jos en tiedä etunimeä.

Vieraita lapsia kutsun lapsiksi, tarvittaessa puhun vaikkapa punatakkisesta lapsesta.

Ja täsmennetään, omia lapsiani saa sanoa pojiksi, tai sitten etunimillä. Tytöiksi heitä ei saa sanoa, koska se on faktuaalisesti väärin.

- Se nättien poikien äiti.

Vierailija
35/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole väliä näyttääkö lapsesi tytöltä vai pojalta, niin miksi välitän siitä kummaksi vieraat ihmiset häntä kutsuu?

Samaa ihmettelen.

Mistä moinen mielen pahoitus tuli sinulle?

Vierailija
36/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi tietää toisen sukupuolta, joten mitäpä jos käyttäisit neutraalimpaa sanaa? Mikä tässä on sinulle niin vaikeaa? Älä kategorisoi tuntemattomia.

Konservatiivit kauhuissaan kun ihmiset tekevät vapaita pukeutumisvalintoja. Väitätte että sukunimet saa valita vapaasti, vaikka kiehutte täällä miten ette koskaan pukisi poikaa pinkkiin. Olette te heterot todella vapaita :D

Miksi teillä on noin sairas suhden sukupuoleen? Kaikki pitää sukupuolittaa sukunimiä myöten, vihaatte naisia ja silti haluatte pukea tytöt tylleihin, vaikka se tekee heistä arvottomia.

Jos saan tytön, kasvatan tämän poikana. Saanpahan nimeni jatkumaan.

Vierailija
37/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa tietysti olettaa, mitä tykkää ja teen niin tietysti itsekin. Erona on kuitenkin, että minä en kerro niitä oletuksia muille, koska tiedän, että erehtymisen vaara on suuri. Jos esim. näen nuorehkon naisen maha pystyssä, en kysy häneltä, milloin laskettu aika on. Mitä lisäarvoa vieraiden lasten pojittelu ja tytöttely teille tuo? Kysyn ihan vilpittömästä mielenkiinnosta. T. Ap

Et voi pakottaa muita myötäelämään psykoosiasi :)

Vierailija
38/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tädittele, vaan sanon, että "anna hänen mennä ensin". Tädittely ei ole mielestäni enää ihan tätä päivää. Kaikki eivät halua olla "tätejä", vaikka olisivatkin esim. keski-ikäisiä naisia. T. Ap

Siis et käytä koskaan aikuisista sukupuolittuneita ilmaisuja jos et ole heiltä kysynyt sukupuolta? Ja sen kysyminen olisi epäkohteliasta. Etkö tosiaan ikinä sano sukupuolittuneita ilmaisuja minkään ikäisistä, joiden sukupuolta et ole varmistanut esim. kysymällä?

Jos vastaan tulee vaikka raivoisasti kiroileva miesoletettu, sanotko jälkikäteen, että olipa pelottava "henkilö" vai lipsahtaako ikinä sana "mies"?

Vierailija
39/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi tietää toisen sukupuolta, joten mitäpä jos käyttäisit neutraalimpaa sanaa? Mikä tässä on sinulle niin vaikeaa? Älä kategorisoi tuntemattomia.

Konservatiivit kauhuissaan kun ihmiset tekevät vapaita pukeutumisvalintoja. Väitätte että sukunimet saa valita vapaasti, vaikka kiehutte täällä miten ette koskaan pukisi poikaa pinkkiin. Olette te heterot todella vapaita :D

Miksi teillä on noin sairas suhden sukupuoleen? Kaikki pitää sukupuolittaa sukunimiä myöten, vihaatte naisia ja silti haluatte pukea tytöt tylleihin, vaikka se tekee heistä arvottomia.

Täh?

Vierailija
40/234 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ipana, kakara, pentu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi