Yksityisyydensuoja mielenterveyspalveluissa: potilastietojen avoin saatavuus koko terveydenhuollon henkilöstölle ongelma
Haluaisin herättää keskustelua mielenterveyspalveluiden potilasjärjestelmien tietoturvasta ja siitä, miten arkaluontoisia keskusteluja voidaan käydä psykiatrisen lääkärin tai hoitajan kanssa. Olen huomannut, että potilasjärjestelmiin kirjatut tiedot ovat kaikkien terveydenhuollon työntekijöiden saatavilla, mikä herättää kysymyksiä yksityisyyden suojaamisesta. Tiedustelin asiaa vielä erikseen terveyskeskuksestani ja terveydenhoitalueemme järjestelmässä Mediatrissa ei ole mitään mahdollisuutta rajoittaa stigmatisoivien kirjausten näkyvyyttä tai saatavutta. JA tässä kohtaa on aivan turha tulla valehtelemaan, etteivät terveydenhuollon ammattilaiset katsele kuin niitä tietoja, mitä hoidossa tarvitsevat. Aivan turha on luulla, ettei ko. ammattikuntaan kuuluisi uteliaita ihmisiä. Jos tietoja urkitaan ja käytetään väärin, on vahinko jo tapahtunut - siinä eivät enää ylilääkärin anteeksipyynnöt tai korvaukset auta.
Toisin sanoin, jos menet vaikka päivystykseen katkenneen käden takia, niin lääkärillä on oikeus katsoa sinun rekisterissä olevat merkintäsi. Myös ne merkinnät, joissa kerrot psykiatrille synkimpiä salaisuuksiasi.
Erityisesti asuessani pienellä paikkakunnalla, on hyvin todennäköistä, että päivystyksessä tai muissa terveydenhuollon tilanteissa kohtaan tuttuja lääkäreitä tai hoitajia. Esimerkiksi, jos soitan rokotusaikaa, niin naapurissa asuva lähihoitaja Seija, joka hoitaa puhelinvaihdetta, näkee kaikki terveystietoni. Tällaisten tietojen leviäminen selvästi vaikuttaisi yhteiskunnalliseen asemaani.
Tämä herättää huolen siitä, miten arkaluonteisia, leimaavia ja mahdollisesti yhteiskunnallista statusta alentavia potilastietoja voidaan pitää salassa. Miksei mielenterveyspalveluissa voisi puhua asioista, jotka eivät olisi automaattisesti jaettavissa kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten kesken? Eikö yksilöllisyyden ja luottamuksellisuuden tule olla ensisijaisia myös mielenterveyspalveluissa? Eikö vastaanotolla todellakaan voi puhua muuta, kuin mitä olisi valmis kirjoittamaan Hesarin etusivulle?
Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia tästä aiheesta. Miten te koette potilastietojen jakamisen laajasti terveydenhuollon ammattilaisten kesken? Onko teillä ehdotuksia tai näkemyksiä siitä, miten potilaiden yksityisyys ja arkaluonteisten tietojen suojaaminen voitaisiin parantaa? Otetaan tämä keskustelu käyntiin ja jaetaan näkemyksiä!
Kommentit (459)
Sairastan fyysistä perussairautta ja vastuullisena henkilönä halusin selvittää lääkitykseni sopivuuden raskauden kanssa jo ennen yrittämistä. Sanottakoon sekin, että tuota sairautta ei voi feikata ja siksi sainkin diagnoosin aikanaan siitä huolimatta, että oli mielenterveysongelmat päällä silloin. Vastaanotto lähti heti mielenkiintoisille linjoille enkä ikinä saanut vastausta siihen, minkä takia olin sinne tullut. Tein sitten omaa tutkimusta aiheesta ja tulin lopulta tuolla käynnillä saamani kohtelun ja lääkitykseen liittyvän tutkimukseni lopputuloksena siihen, että en voi saattaa itseäni tilanteeseen, jossa mahdollisesti minun ja jonkun toisen henki riippuu tästä terveydenhuollosta. On ollut oikea päätös, koska pahin melkein kävi juurikin sen takia, että perussairauteni aiheuttama ongelma laitettiin mielen piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin muutama vuosi sitten Terveystalon yksityisellä gynellä tarkastuksessa ja keskustelemassa ehkäisyasioista. Gyne katsoi tietojani koneelta ja kysyi, onko työterveyden psykologikäynneistä ollut apua. Ihmettelin kysymystä ja hän sanoi, että niin kun täältä näkyy nämä käynnit. Olin siis käynyt työterveyspsykologilla useamman kerran juttelemassa työpaikkakiusaamisesta, jota olin työpaikalla kohdannut. Vastasin gynelle lyhyesti, että on ollut hyviä käyntejä ja vaihdoin aihetta. Tuntui kurjalta, sillä nuo psykologikäynnit eivät millään lailla liittyneet gynekäyntiini eikä tarvetta noiden tietojen katsomiselle olisi ollut.
Mielestäni potilaalla pitäisi olla oikeus piilottaa käynteihin liittyvät tarkemmat tiedot. Sitten erillisellä luvalla voisi antaa tiedot vapaasti jaettavaksi sellaisille hoitaville tahoille, jotka liittyvät toisiinsa.
Mehiläisessä sama juttu. Työterveys näkee yksityisen puolen käynnit. Lääkäriä täytyisi erikseen pyytää piilottamaan tiedot muilta lääkäreiltä, mutta asiakkaana ei tiedä, onko niin tehty vai ei. Jouduin siksi vaihtamaan yksityiset käynnit muualle. Terveystalossa voi firman sivuille kirjautumalla tehdä rajoituksia tietojen näkyvyyteen, ainakin periaatteessa.
Olen TYP asiakkaana ( Työllistämistä edistävä monialainen palvelu TE-palveluissa). Siellä tietojen urkinta on todella laajaa. Minunkin terveystiedot on kokoajan TYP virkaijoiden urkinnassa ja heillä on siihen lain suoma oikeus.
TYP urkkii mm. milloin viimeksi olen käynyt psykiatrisella sairaanhoitajalla ja terveydenhuollon edustaja etsii sen tiedon virkailijalle. Lääkärikäynnit ja kaikki muut hyvin henkilökohtaiset tiedot menee TYP-virkailijoille.
Minua risoo jo kovasti tämä urkkiminen. Mitään yksityisyyttä ei enää ole. Lopetin käynnit psykiatrisella sairaanhoitajalla TYP- virkailijan takia, kun en halua että hän saa tietoja minusta.
Minusta on tullut häiriintynyt näiden urkkimisten takia ja mietin että joku muu te-palvelu olisi minulle parempi kuin tälläinen jossa ei saa rauhassa asioida terveydenhuollossa kun kaikki tieto levitellään. Sitten vielä kirjataan Kantaan että varmasti kaikki näkevät esimerkiksi miten pitkään ollut työttömänä ja hyvin henkilökohtaisia tietoja, mitä ei haluaisi leviteltävän.
Koen tämän te-palvelun todella ahdistavana ja minusta tässä rikotaan yksityisyydensuojaa todella pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon terveyskeskukseasa töissä, siellä ainakin järjestelmä kysyy, että aukastaanko suojatut/salatut lehdet (psykiatria) ja vastaan aina että ei, paitsi jos on kyseessä esim psyyken lääkkeen uusinta, sillon aukasen psyn lehdet ja haen hakutoiminnolla, löytyykö siitä lääkkeestä mitä kirjauksia, jotta voin uusia lääkkeen. Mutt jos on flunssa tai muuta, en aukase psy-lehtiä ja ainakin kollegoiden olen ymmärtänyt näin myös tekevän, ei niitä psy-kirjauksia tarvi tai saa lukea jos ei ole asiallista syytä siihen.
Mutta ilmeisesti siis tiedät niiden psyk. puolen kirjausten olemassa olon avaamatta lehteä? Ja saat sen halutessasi auki? Eli voisit uteliaisuuksissasi ne katsoa?
forssan tammelan alueella koti hoidolle jopa kesä apulaisille annetaan tunnukset joilla pääsee asiakkaan tietoihin. näkyy sanninkin tiedot
Omakannassa ei taida edes olla mitään erillistä psyk.lehteä? Ei ainakaan minkäänlainen jaottelu näy asiakkaana.
Huomenna taas ilmestyy lehtiin kuinka tappavaa on sokerittoman limun juonti. Palkon tappavempaa kuin alkoholi, tupakka, huumeet, liha.
Näköjään m u r.. h a sana on kielletty samoin kuin r a s..is mi.
Vierailija kirjoitti:
Olen TYP asiakkaana ( Työllistämistä edistävä monialainen palvelu TE-palveluissa). Siellä tietojen urkinta on todella laajaa. Minunkin terveystiedot on kokoajan TYP virkaijoiden urkinnassa ja heillä on siihen lain suoma oikeus.
TYP urkkii mm. milloin viimeksi olen käynyt psykiatrisella sairaanhoitajalla ja terveydenhuollon edustaja etsii sen tiedon virkailijalle. Lääkärikäynnit ja kaikki muut hyvin henkilökohtaiset tiedot menee TYP-virkailijoille.
Minua risoo jo kovasti tämä urkkiminen. Mitään yksityisyyttä ei enää ole. Lopetin käynnit psykiatrisella sairaanhoitajalla TYP- virkailijan takia, kun en halua että hän saa tietoja minusta.
Minusta on tullut häiriintynyt näiden urkkimisten takia ja mietin että joku muu te-palvelu olisi minulle parempi kuin tälläinen jossa ei saa rauhassa asioida terveydenhuollossa kun kaikki tieto levitellään. Sitten vielä kirjataan Kantaan että varmasti kaikki näkevät esimerkiksi miten pitkään ollut työttömänä ja hyvin henkilökohtaisia tietoja, mitä ei haluaisi leviteltävän.
Koen tämän te-palvelun todella ahdistavana ja minusta tässä rikotaan yksityisyydensuojaa todella pahasti.
Mitä ihmettä terveystiedot työkkäriin kuuluu? Erikoista että kyselevät ja erikoisempaa että joku niitä kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon terveyskeskukseasa töissä, siellä ainakin järjestelmä kysyy, että aukastaanko suojatut/salatut lehdet (psykiatria) ja vastaan aina että ei, paitsi jos on kyseessä esim psyyken lääkkeen uusinta, sillon aukasen psyn lehdet ja haen hakutoiminnolla, löytyykö siitä lääkkeestä mitä kirjauksia, jotta voin uusia lääkkeen. Mutt jos on flunssa tai muuta, en aukase psy-lehtiä ja ainakin kollegoiden olen ymmärtänyt näin myös tekevän, ei niitä psy-kirjauksia tarvi tai saa lukea jos ei ole asiallista syytä siihen.
Mutta ilmeisesti siis tiedät niiden psyk. puolen kirjausten olemassa olon avaamatta lehteä? Ja saat sen halutessasi auki? Eli voisit uteliaisuuksissasi ne katsoa?
Näitä kyllä valvotaan kuka availee mitäkin lehtiä.
Katselin tänään dokkaria pohjois-koreasta ja siinä mainittiin että maa on eniten kansalaisiaan vakoileva valtio, mikä varmasti osittain voi pitääkin paikkansa, nimittäin kansalaisten ja fyysisen keskuudessa liikkuvan salaisen poliisin ja kansalaisten keskinäisen ilmiannon osalta, sen sijaan sähköinen ja teknologinen valvonta on maassa luultavasti varsin olematonta.
Aloin miettiä, kuinka paljon meitä täällä länsimaissa todellisuudessa "vakoillaan", kuinka valvottua elämää vietämme tiedostamattammekin ja kuinka tehokkaasti meidän elämää voidaan tarvittaessa seurata:
Pankki-ja luottokorttien data, puhelu- ja sijaintitiedot, uudehkojen autojen tallentama ajo-ja sijaintidata, pilveen yhteydessä olevat kodinlaitteet, kirjastolainaukset, sometilit, rikosrekisterit, nettiliittymät, potilas-ja reseptitiedot, armeija ajan dokumentaatiot ja arvioinnit, koulutustiedot, työnantajien sisäiset rekisterit jne. Unohtaa ei myöskään sovi keskustojen lisääntyvää kameravalvontaa.
Yhteiskunnan teknologisoitumisessa on hyviä puolia, mutta myös paljon huonoja puolia. Niin kuin kaikkea, niin myös teknologiaa voidaan käyttää niin hyviin kuin pahoihin tarkoitusperiin. Se kenellä on meistä kattavin tieto, on myös valta meihin nähden.
Tietomurrot voivat aiheuttaa pahimmillaan todella merkittävää vahinkoa isoillekin ihmisjoukoille yksityisten, arkaluontoisten tietojen päätyessä julkiseen levitykseen, kuten nyt vaikka Vastaamon tapauksessa. Henkilökohtaisella tasolla todella vakavaa yksityiselämän haittaa voi aiheuttaa myös yksittäisen tuttavan (esim hoitaja/lääkäri/poliisi) sinusta esille kaivamat ja pienessä piirissä levittämät yksityiset tiedot.
Menkääpä hakemaan passia poliisilaitokselta! Siis niin ettei vanhaa passia ole tai se ei ole voimassa. He vasta asioita tietävätkin! Yllätyin itse mitä kaikkea he näkivät. Kaikki elinajan osoitteet, autot, vanhempien kaikki tiedot yms.
Toki nämä täytyy nähdä kun passia myönnetään.
Asfhhllöö kirjoitti:
Psykiatrian kirjaukset laaditaan potilastietojärjestelmissä psykiatrian "välilehdelle"/lomakkeelle. Nämä kirjaukset, samoin kuin genetiikan kirjaukset ovat erityissuojattavia tietoja. Jos käyttäjä haluaa niitä katsella, potilastietojärjestelmä kysyy käyttäjältä vielä erikseen haluaako hän todella avata nämä tiedot. Kun tiedot avataan, siitä jää ns lokimerkintä järjestelmään (kuka katsoi, mihin aikaan jne). Lain mukaan käyttäjällä täytyy olla syy katsella tietoja, se voi olla esim. Hoidon järjestäminen, suunnittelu jne. Suomessa nämä asiat ovat varsin hyvin järjestetty. Siitä ovat osoituksena mm taannoiset oikeudenkäynnit, joissa pelkästään uteliaisuuden vuoksi tietoja katselleet ovat saaneet rangaistuksen. Lisäksi pelkkä järjestelmään kirjautuminen on varsin tehokkaasti järjestetty. Normaalin käyttäjätunnus/salasanan lisäksi ammattilaisella tulee olla myös varmennekortti, joka luetaan lukijalaitteessa. P.S. Olen ammatiltani järjestelmäkehittäjä.
Tuoko on sinusta hyvin järjestetty? Et ole riskienhallinnan ihminen. Käyttöhän pitäisi estää kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Katselin tänään dokkaria pohjois-koreasta ja siinä mainittiin että maa on eniten kansalaisiaan vakoileva valtio, mikä varmasti osittain voi pitääkin paikkansa, nimittäin kansalaisten ja fyysisen keskuudessa liikkuvan salaisen poliisin ja kansalaisten keskinäisen ilmiannon osalta, sen sijaan sähköinen ja teknologinen valvonta on maassa luultavasti varsin olematonta.
Aloin miettiä, kuinka paljon meitä täällä länsimaissa todellisuudessa "vakoillaan", kuinka valvottua elämää vietämme tiedostamattammekin ja kuinka tehokkaasti meidän elämää voidaan tarvittaessa seurata:
Pankki-ja luottokorttien data, puhelu- ja sijaintitiedot, uudehkojen autojen tallentama ajo-ja sijaintidata, pilveen yhteydessä olevat kodinlaitteet, kirjastolainaukset, sometilit, rikosrekisterit, nettiliittymät, potilas-ja reseptitiedot, armeija ajan dokumentaatiot ja arvioinnit, koulutustiedot, työnantajien sisäiset rekisterit jne. Unohtaa ei myöskään sovi keskustojen lisääntyvää kameravalvontaa.
Yhteiskunnan teknologisoitumisessa on hyviä puolia, mutta myös paljon huonoja puolia. Niin kuin kaikkea, niin myös teknologiaa voidaan käyttää niin hyviin kuin pahoihin tarkoitusperiin. Se kenellä on meistä kattavin tieto, on myös valta meihin nähden.
Tietomurrot voivat aiheuttaa pahimmillaan todella merkittävää vahinkoa isoillekin ihmisjoukoille yksityisten, arkaluontoisten tietojen päätyessä julkiseen levitykseen, kuten nyt vaikka Vastaamon tapauksessa. Henkilökohtaisella tasolla todella vakavaa yksityiselämän haittaa voi aiheuttaa myös yksittäisen tuttavan (esim hoitaja/lääkäri/poliisi) sinusta esille kaivamat ja pienessä piirissä levittämät yksityiset tiedot.
Oma puoliso/kaveri, ex-puoliso/ex-kaveri voi tehdä hyvin paljon hallaa. Voi vaikka joku yritysvakooja soluttauttua kaveriksi tai joku venäläinen rekrytoida kaverin muutamalla ilmaisella drinksulla..Tai vaikka kateellinen tai salaa yksipuolisesti ihastunut tehdä paljon hallaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä terveystiedot työkkäriin kuuluu? Erikoista että kyselevät ja erikoisempaa että joku niitä kertoo.
No jos jollain työttömällä työttömyys johtuu pitkälti jostain terveydellisestä asiasta, tai on paljon rajoitteita sen suhteen mitä töitä pystyy tekemään, niin luulisi olevan tällaisen henkilön oma etu, että terveyspuoli ja työllistämispuoli keskustelevat keskenään. Yksi ihminen kokonaisuutena kun on kuitenkin toimenpiteiden keskiössä. Mutta se, että työkkäri seuraisi käyntejä psyk.hoitajalla kuten edellinen kirjoitti, on tällaisilla kyllä jo vaikea perustella.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ainakin pitäisi kannella jonnekin Brysselin ylemmille instansseille! Tuon on pakko olla jonkin EU-asetuksen vastaista.
Suomi on nykyään niin totalitaarinen maa, että kansallisten lakien mukaan jopa tuo on varmasti mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisaloite.
Nyt joku aloitteellinen ja ahkera laatimaan tästä tärkeästä aiheesta kansalaisaloite!
On täysin sietämätöntä, että sinun salaisimpia ja yksityisimpiä asioita kuten terapia/psykiatri/psykologi tietojasi tai lääkereseptien tietoja voi yleisesti lukea kuka tahansa yleislääkäri tai hoitaja kun satut käymään hoidattamassa kipeää polvea tai hammasta.
Uteliaisuudelta ei pelasta ammattistatus tai koulutuskaan.
Emme voi jättää näin vakavaa ja tärkeää asiaa vain ihmisen oman moraalin/moraalittomuuden ratkaistavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Luottamuksella kerrot syvimpiä asioita terapeutille ja sitten sen lukee omakannasta työterveyden yleislääkäri, hammaslääkäri, satunnainen hoitaja.. Eipä ole enää terapiassa käyminen samanlaista kuin ennen.
Minä en jaksanut ensin välittää koko omakannasta. Kerran sitten menin lukemaan mitä on kirjattu ja halusin vain kuolla!!! Siellä netissä ne asiat mitkä piti jäädä terapeutin vastaanotolle. Ja niin avoin kun olin aina ollut!
Hammashuolto ei kyllä näe muiden kirjauksia, ovat omana alueenaan. Kun avaat asiakkaan tiedot tulee palkki jossa lukee haluatko tuoda erityis suojatut tiedot myös näkyviin (eli psy puoli), pitää olla perusteltu syy vastata kyllä. Näitä asioita siis valvotaan ja tarkkaillaan kaikki tietävät että myöhemmin voit joutua perustelemaan. Mut jatkakaa toki pöyristynyttä ihmettelyä ilman oikeaa tietoa. Mua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa asiakkaiden turhanpäiväiset asiat, kunhan vaan saa työpäivän tehtyä ja kotiin.
Kuten viestiketjusta käy ilmi niin osalla paikkakuntia nämä todella ovat salattuja. Ilmeisesti pohjoiskarjalassa näkyvät kaikille.