Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisyydensuoja mielenterveyspalveluissa: potilastietojen avoin saatavuus koko terveydenhuollon henkilöstölle ongelma

Vierailija
14.07.2023 |

Haluaisin herättää keskustelua mielenterveyspalveluiden potilasjärjestelmien tietoturvasta ja siitä, miten arkaluontoisia keskusteluja voidaan käydä psykiatrisen lääkärin tai hoitajan kanssa. Olen huomannut, että potilasjärjestelmiin kirjatut tiedot ovat kaikkien terveydenhuollon työntekijöiden saatavilla, mikä herättää kysymyksiä yksityisyyden suojaamisesta. Tiedustelin asiaa vielä erikseen terveyskeskuksestani ja terveydenhoitalueemme järjestelmässä Mediatrissa ei ole mitään mahdollisuutta rajoittaa stigmatisoivien kirjausten näkyvyyttä tai saatavutta. JA tässä kohtaa on aivan turha tulla valehtelemaan, etteivät terveydenhuollon ammattilaiset katsele kuin niitä tietoja, mitä hoidossa tarvitsevat. Aivan turha on luulla, ettei ko. ammattikuntaan kuuluisi uteliaita ihmisiä. Jos tietoja urkitaan ja käytetään väärin, on vahinko jo tapahtunut - siinä eivät enää ylilääkärin anteeksipyynnöt tai korvaukset auta.

Toisin sanoin, jos menet vaikka päivystykseen katkenneen käden takia, niin lääkärillä on oikeus katsoa sinun rekisterissä olevat merkintäsi. Myös ne merkinnät, joissa kerrot psykiatrille synkimpiä salaisuuksiasi.

Erityisesti asuessani pienellä paikkakunnalla, on hyvin todennäköistä, että päivystyksessä tai muissa terveydenhuollon tilanteissa kohtaan tuttuja lääkäreitä tai hoitajia. Esimerkiksi, jos soitan rokotusaikaa, niin naapurissa asuva lähihoitaja Seija, joka hoitaa puhelinvaihdetta, näkee kaikki terveystietoni. Tällaisten tietojen leviäminen selvästi vaikuttaisi yhteiskunnalliseen asemaani.

Tämä herättää huolen siitä, miten arkaluonteisia, leimaavia ja mahdollisesti yhteiskunnallista statusta alentavia potilastietoja voidaan pitää salassa. Miksei mielenterveyspalveluissa voisi puhua asioista, jotka eivät olisi automaattisesti jaettavissa kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten kesken? Eikö yksilöllisyyden ja luottamuksellisuuden tule olla ensisijaisia myös mielenterveyspalveluissa? Eikö vastaanotolla todellakaan voi puhua muuta, kuin mitä olisi valmis kirjoittamaan Hesarin etusivulle?

Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia tästä aiheesta. Miten te koette potilastietojen jakamisen laajasti terveydenhuollon ammattilaisten kesken? Onko teillä ehdotuksia tai näkemyksiä siitä, miten potilaiden yksityisyys ja arkaluonteisten tietojen suojaaminen voitaisiin parantaa? Otetaan tämä keskustelu käyntiin ja jaetaan näkemyksiä!

Kommentit (459)

Vierailija
1/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan saa jakaa ellei tiedossa ole mahdollisesti henkeä uhkaava potilas.

Vierailija
2/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, onko se reilu vaihtokauppa, että ihminen joutuu käytännössä katsoen myymään oikeutensa yksityisyyteen ja kaikki intiimeimmät asiansa julkiseen tietokantaan, johon voi aina kohdistua tietoturvariskejä, saadakseen apua?

Kyllä niitä tietoja urkitaan, kyllä niistä kärsii muita vaivoja hoidattaessa ja joskus jopa erimielisyyden tullessa, käytetään lyömäaseena potilasta vastaan. Jos teet esim. kantelun hoitovirheestä, kaivetaan nämä vanhat joskus jopa yli vuosikymmenen vanhat mt-asiat ja niillä mitätöidään potilaan uskottavuus. T. Kokemusta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niin yksityisiä ja arkaluontoisia tietoja siellä sinun mielestä on että ammattihenkilökunta ei osaisi kyseistä tietoa käsitellä kuten kaikkena muuna heidän työssään tulevaa? Heille nämä tiedot ei ole mitenkään niin säväyttäviä kuin muille olisi.

Vierailija
4/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään ihmetellyt, miten Suomen Kanta-järjestelmä ja EU:n GDPR voivat olla samanaikaisesti voimassa. GDPR:ään sisältyy oikeus hallita omia tietoja, omaa dataa ja oikeus tulla unohdetuksi verkon tietokannoista. Kantaan tehtyjä kirjauksia sen sijaan ei ole mahdollista poistaa eikä niitä ole edes mahdollista oikaista, korjata, tai muokata, paitsi sen nimenomaisen kirjauksen tehneen henkilön toimesta. Joskus tämä on äärimmäisen hankalaa.

Vierailija
5/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on tullut huomattua. Soitin terveyskeskukseen somaattisesta vaivasta, niin se oli kirjoitettu psyk välilehdelle jatkoksi, vaikka nämä eivät liittyneet mitenkään toisiinsa. Paitsi terveyskeskuksen mielestä, ilmeisesti luulotautinen siis.

Vierailija
6/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä niin yksityisiä ja arkaluontoisia tietoja siellä sinun mielestä on että ammattihenkilökunta ei osaisi kyseistä tietoa käsitellä kuten kaikkena muuna heidän työssään tulevaa? Heille nämä tiedot ei ole mitenkään niin säväyttäviä kuin muille olisi.

Mieti, mikä määrä ihmisiä voi luovuttaa tiedot ties minne vaikka laittomasti, esimerkiksi vahingossa, kiristettyinä tai lahjottuina.

Ja sieltä rekisteristähän ei mitään koskaan poisteta. Kuka tietää, mihin kaikkeen tänä vuonna kirjattavia tietoja saa käyttää vaikka 20 vuoden kuluttua? Työhönottotarkoituksiin? Viidumihakemusten liitteeksi? Vuokra-asunnon tai pankkilainan haussa?

Vierailija
7/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään ihmetellyt, miten Suomen Kanta-järjestelmä ja EU:n GDPR voivat olla samanaikaisesti voimassa. GDPR:ään sisältyy oikeus hallita omia tietoja, omaa dataa ja oikeus tulla unohdetuksi verkon tietokannoista. Kantaan tehtyjä kirjauksia sen sijaan ei ole mahdollista poistaa eikä niitä ole edes mahdollista oikaista, korjata, tai muokata, paitsi sen nimenomaisen kirjauksen tehneen henkilön toimesta. Joskus tämä on äärimmäisen hankalaa.

Voisiko tuosta tehdä kantelun jonnekin Brysseliin?

Vierailija
8/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tarkoissa psykiatrian kirjauksissa on riski hoitovirheisiin. Mikäli lääkäri on kirjannut asiakkaan kärsivän esimerkiksi kuvitelluista sairauksista ja asiakas joutuu yllättäen vakavan sairastumisen vuoksi päivystykseen, on melkoinen riski, että lääkäri leimaa sairauden psyykkiseksi oireeksi. Toki varmasti erikoissairaanhoidon puolella ongelma ei ole niin suuri kuin terveyskeskustasolla.

Vierailija
9/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kannasta poistettu mahdollisuus kirjausten piilottamiseen? Ainakin jossain vaiheessa oli mahdollista estää tietyn kirjauksen näkyminen.

Vierailija
10/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityislait menevät aina yleislainsäädännön, kuten tietosuoja-asetuksen, yli. Suomessa on erikseen lainsäädäntöä potilastiedoista ja Kannasta, joiden mukaan potilastietoja tallennetaan, säilytetään ja jaetaan Kantaan. Potilastietojasi nimenomaan et voi saada poistetuksi omasta pyynnöstä. Sen sijaan niiden siirtoon Kantaan ja näkymiseen useiden eri toimijoiden kesken voi itse vaikuttaa.

Tämä ei toki auta ap:n tilanteeseen, jossa kyse taisi olla tietojen väärinkäytön mahdollisuudesta alkuperäisessä toimipaikassa ja heidän alkuperäisessä tietojärjestelmässään. Tätähän tosiaan tapahtuu, kun välillä tietojen aiheettomasta katselusta saatuja rangaistuksia käsitellään mediassa.

Vierailija
11/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kannasta poistettu mahdollisuus kirjausten piilottamiseen? Ainakin jossain vaiheessa oli mahdollista estää tietyn kirjauksen näkyminen.

En ole ketä lainasit, mutta siis eikös terveydenhuolto siinä tapauksessa näe että joku tietty kirjaus on piilotettu. Siinä saa sitten selitellä miksi näin, vaikka oikeus siihen olisikin.

Vierailija
12/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamuksella kerrot syvimpiä asioita terapeutille ja sitten sen lukee omakannasta työterveyden yleislääkäri, hammaslääkäri, satunnainen hoitaja.. Eipä ole enää terapiassa käyminen samanlaista kuin ennen.

Minä en jaksanut ensin välittää koko omakannasta. Kerran sitten menin lukemaan mitä on kirjattu ja halusin vain kuolla!!! Siellä netissä ne asiat mitkä piti jäädä terapeutin vastaanotolle. Ja niin avoin kun olin aina ollut!

Vierailija
13/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan saa jakaa ellei tiedossa ole mahdollisesti henkeä uhkaava potilas.

Tällaisen vastauksen sanatarkasti sain, kun asiaa tiedustelin:

"Hei,

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen terveydenhuollon rekisterin sisällä et pysty rajoittamaan tietojesi näkymistä." 

Tietojen näkymistä ei siis rajoiteta _MITENKÄÄN_ ja kaikilla minua hoitavilla on tieoihin pääsy ilman mitään rajoitusta. 

Vierailija
14/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ketä lainasit, mutta siis eikös terveydenhuolto siinä tapauksessa näe että joku tietty kirjaus on piilotettu. Siinä saa sitten selitellä miksi näin, vaikka oikeus siihen olisikin.

Minulla on kaikki salattuna aina. Ei ole vielä kyselty.

Vierailija
15/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottamuksella kerrot syvimpiä asioita terapeutille ja sitten sen lukee omakannasta työterveyden yleislääkäri, hammaslääkäri, satunnainen hoitaja.. Eipä ole enää terapiassa käyminen samanlaista kuin ennen.

Minä en jaksanut ensin välittää koko omakannasta. Kerran sitten menin lukemaan mitä on kirjattu ja halusin vain kuolla!!! Siellä netissä ne asiat mitkä piti jäädä terapeutin vastaanotolle. Ja niin avoin kun olin aina ollut!

Minulle kävi sama. Sinne sairaalan tietojärjestelmään ja sieltä omakantaan meni aivan kaikki, siis aivan kaikki keskustelut. 

Vierailija
16/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrian kirjaukset laaditaan potilastietojärjestelmissä psykiatrian "välilehdelle"/lomakkeelle. Nämä kirjaukset, samoin kuin genetiikan kirjaukset ovat erityissuojattavia tietoja. Jos käyttäjä haluaa niitä katsella, potilastietojärjestelmä kysyy käyttäjältä vielä erikseen haluaako hän todella avata nämä tiedot. Kun tiedot avataan, siitä jää ns lokimerkintä järjestelmään (kuka katsoi, mihin aikaan jne). Lain mukaan käyttäjällä täytyy olla syy katsella tietoja, se voi olla esim. Hoidon järjestäminen, suunnittelu jne. Suomessa nämä asiat ovat varsin hyvin järjestetty. Siitä ovat osoituksena mm taannoiset oikeudenkäynnit, joissa pelkästään uteliaisuuden vuoksi tietoja katselleet ovat saaneet rangaistuksen. Lisäksi pelkkä järjestelmään kirjautuminen on varsin tehokkaasti järjestetty. Normaalin käyttäjätunnus/salasanan lisäksi ammattilaisella tulee olla myös varmennekortti, joka luetaan lukijalaitteessa. P.S. Olen ammatiltani järjestelmäkehittäjä.

Vierailija
17/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu yhä, täytyy vaan löytää oikea kohta mistä ne laittaa. Olin töissä alalla ja meillä oli rajattu nuo tekstit pois näkyvistä ihan ohjelman toimesta, näkyivät vaan niille jotka psyk.puolella työskentelivät.

Tietääkö joku miksi ylipäänsä psyk.tekstit ovat niin tarkkoja jaaritteluja henkilökohtaisista asioista? Asian ydin varmasti selviäisi tiivistämälläkin ja silloin olisi myös epämääräisempi ulkopuolisellekin jos sattuu näkemään.

Vierailija
18/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaikki salattuna aina. Ei ole vielä kyselty.

Omakannassa saa piilotettua, mutta terveyskeskuksen tietojärjetelmässä ei. Jos siis käyt omalla terveyskeskuksellasi, niin tietoihin on pääsy kaikilla omakannan kielloista huolimatta. 

Vierailija
19/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi hankkia palvelut sieltä, jossa on yksityisyyden suoja ja nopeasti keskusteluapu ym joka auttaa. Ja oma järkeily. Ei kuitenkaan mikään rahastus menossa tai pallottelu. 

Vierailija
20/459 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu yhä, täytyy vaan löytää oikea kohta mistä ne laittaa. Olin töissä alalla ja meillä oli rajattu nuo tekstit pois näkyvistä ihan ohjelman toimesta, näkyivät vaan niille jotka psyk.puolella työskentelivät.

Tietääkö joku miksi ylipäänsä psyk.tekstit ovat niin tarkkoja jaaritteluja henkilökohtaisista asioista? Asian ydin varmasti selviäisi tiivistämälläkin ja silloin olisi myös epämääräisempi ulkopuolisellekin jos sattuu näkemään.

Ei ne ole rajattu mitenkään. Yhdellä ylimääräisellä klikkauksella pääsee "normaali kirjauksista" psyk. puolen kirjauksiin. Tietoja ei ole mitenkään salattu. JA niitä psyk.puolen kirjauksia tehdään normaalipuolellekin. Minun kohdallani näin on tapahtunut ja koska kirjaus ei ole virheellinen, sitä ei voi poistaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi