Yksityisyydensuoja mielenterveyspalveluissa: potilastietojen avoin saatavuus koko terveydenhuollon henkilöstölle ongelma
Haluaisin herättää keskustelua mielenterveyspalveluiden potilasjärjestelmien tietoturvasta ja siitä, miten arkaluontoisia keskusteluja voidaan käydä psykiatrisen lääkärin tai hoitajan kanssa. Olen huomannut, että potilasjärjestelmiin kirjatut tiedot ovat kaikkien terveydenhuollon työntekijöiden saatavilla, mikä herättää kysymyksiä yksityisyyden suojaamisesta. Tiedustelin asiaa vielä erikseen terveyskeskuksestani ja terveydenhoitalueemme järjestelmässä Mediatrissa ei ole mitään mahdollisuutta rajoittaa stigmatisoivien kirjausten näkyvyyttä tai saatavutta. JA tässä kohtaa on aivan turha tulla valehtelemaan, etteivät terveydenhuollon ammattilaiset katsele kuin niitä tietoja, mitä hoidossa tarvitsevat. Aivan turha on luulla, ettei ko. ammattikuntaan kuuluisi uteliaita ihmisiä. Jos tietoja urkitaan ja käytetään väärin, on vahinko jo tapahtunut - siinä eivät enää ylilääkärin anteeksipyynnöt tai korvaukset auta.
Toisin sanoin, jos menet vaikka päivystykseen katkenneen käden takia, niin lääkärillä on oikeus katsoa sinun rekisterissä olevat merkintäsi. Myös ne merkinnät, joissa kerrot psykiatrille synkimpiä salaisuuksiasi.
Erityisesti asuessani pienellä paikkakunnalla, on hyvin todennäköistä, että päivystyksessä tai muissa terveydenhuollon tilanteissa kohtaan tuttuja lääkäreitä tai hoitajia. Esimerkiksi, jos soitan rokotusaikaa, niin naapurissa asuva lähihoitaja Seija, joka hoitaa puhelinvaihdetta, näkee kaikki terveystietoni. Tällaisten tietojen leviäminen selvästi vaikuttaisi yhteiskunnalliseen asemaani.
Tämä herättää huolen siitä, miten arkaluonteisia, leimaavia ja mahdollisesti yhteiskunnallista statusta alentavia potilastietoja voidaan pitää salassa. Miksei mielenterveyspalveluissa voisi puhua asioista, jotka eivät olisi automaattisesti jaettavissa kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten kesken? Eikö yksilöllisyyden ja luottamuksellisuuden tule olla ensisijaisia myös mielenterveyspalveluissa? Eikö vastaanotolla todellakaan voi puhua muuta, kuin mitä olisi valmis kirjoittamaan Hesarin etusivulle?
Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia tästä aiheesta. Miten te koette potilastietojen jakamisen laajasti terveydenhuollon ammattilaisten kesken? Onko teillä ehdotuksia tai näkemyksiä siitä, miten potilaiden yksityisyys ja arkaluonteisten tietojen suojaaminen voitaisiin parantaa? Otetaan tämä keskustelu käyntiin ja jaetaan näkemyksiä!
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näitä kirjauksia tekevänä Ensinnäkin kirjausten tulisi olla hyvin suppeita, itse olen tästä tarkka, koska tiedot ovat paitsi asiakkaan luettavissa mutta myös muiden terveydenhuollon henkilöiden luettavissa. Tätä ei minusta koulutuksissa tarpeeksi painoteta ja edelleekin tulee välillä eteen liian yksityiskohtaisia tekstejä, joita en edes halua lukea kokonaan. Nyt luotetaan liikaa henkilöstön omaan etiikkaan ja moraaliin. Meidän kaikkien tulisi kirjatessa miettiä, mitä itse haluaisimme itsestämme olevan järjestelmissä kirjattuna. En ole itse urkintaan törmännyt, mutta sitäkin varmasti tapahtuu ja tässä tiukka valvonta on ainoa keino.
Minä olen sosiaalityöntekijä. Meillä psyykkisen puolen asiat kirjataan laajasti ja mahdollisimman deskriptiivisesti. Diagnoosi ei ole niin tärkeää, mutta tärkeää on kuvata miten asiakas käyttäytyy tai puhuu poikkeuksellisesti. Miten esim. harhaisuus näkyy. Jos joudumme asiakkaan käytöksen vuoksi tekemään esimerkiksi rajoituspäätöksiä, nämä ovat tärkeitä tietoja.
Arvioitteko te todella asiakkaan mielenterveydenkin tilaa, esim harhaisuutta?
Eikö tällainen arviointi kuulu vain ja ainoastaan psykiatrian erikoislääkärin, eli psykiatrin toimenkuvaan.
Kyseinen kirjoittaja valehtelee, ei heillä ole minkäänlaista pätevyyttä arvioida kenenkään asiakkaan mielenterveyden tilaa
Kiva kun naapurin lapseton juoruakka lähihoitaja tietää 10 vuotiaan lapsesi terveysasiat paremmin kuin sinä! Sairas systeemi. Olemme korruptio valtiota varten vaikka pitäisi olla toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näitä kirjauksia tekevänä Ensinnäkin kirjausten tulisi olla hyvin suppeita, itse olen tästä tarkka, koska tiedot ovat paitsi asiakkaan luettavissa mutta myös muiden terveydenhuollon henkilöiden luettavissa. Tätä ei minusta koulutuksissa tarpeeksi painoteta ja edelleekin tulee välillä eteen liian yksityiskohtaisia tekstejä, joita en edes halua lukea kokonaan. Nyt luotetaan liikaa henkilöstön omaan etiikkaan ja moraaliin. Meidän kaikkien tulisi kirjatessa miettiä, mitä itse haluaisimme itsestämme olevan järjestelmissä kirjattuna. En ole itse urkintaan törmännyt, mutta sitäkin varmasti tapahtuu ja tässä tiukka valvonta on ainoa keino.
Minä olen sosiaalityöntekijä. Meillä psyykkisen puolen asiat kirjataan laajasti ja mahdollisimman deskriptiivisesti. Diagnoosi ei ole niin tärkeää, mutta tärkeää on kuvata miten asiakas käyttäytyy tai puhuu poikkeuksellisesti. Miten esim. harhaisuus näkyy. Jos joudumme asiakkaan käytöksen vuoksi tekemään esimerkiksi rajoituspäätöksiä, nämä ovat tärkeitä tietoja.
Eikö tällainen arviointi kuulu vain ja ainoastaan psykiatrian erikoislääkärin, eli psykiatrin toimenkuvaan.Kyllä arvioimme siltä osin kuin se meille kuuluu. Emme me diagnooseja aseta tai potilaita hoida, mutta voimme rajata esim. psykoottista äitiä siten, että ei tapaa lastaan. Meidän tehtävämme on esimerkiksi suojella sitä lasta. Voimme myös rajata sitä, että emme tapaa tai vastaa puheluihin, kun asiakas on sekaisin. Emme myönnä tämän hakemia etuuksia. Voimme myös tehdä lähetteitä psykiatrian polille.
Ja millähän pätevyydellä? Ei teillä ole hoitajan, saati lääkärin koulutusta. Ja katsos kun keneltäkään ei voi lain hänelle takaamaa etuutta olla myöntämättä vaikka tämä olisikin "sekaisin" :)
Eli valehtelet
Kuule, ei harkinnanvaraista toimeentulotukea myönnetä järjettömiin hankkeisiin vaikka kuinka vinkuisit. Ja edelleen vanhemman mielenterveysonngelmat ovat yksi isoimmista syistä esim. lastensuojelun asiakkuuteen.
No, onneksi olen tk-eläkkeellä joten ei tarvitse enää asioida sossunluukulla, eläke riittää. Joten veikkauksesi minusta tt-asiakkaana meni tällä kertaa pieleen :)
Sinulla taisi mennä tunteisiin kun jäit valheistasi kiinni. Harmittaako?
Olen ihan virassa oleva sossu. Ei ole tarvetta valehdella.
Jassoo. Netti on siitä kätevä kun kuka tahansa voi täällä väittää olevansa mitä tahansa, vaikka Jumala. Tuskin olet mikään sossu (korkeintaan fantasioissasi)
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveystietoja käytetään aina ihmistä vastaan jossain välissä. Varsinkin jos kyseessä lastensuojelu firmoille asiakkaita hankkivasta korruptoituneesta sosiaaliviranomaisesta. Varokaa mitä sanotte, älkää luottako. Kirjaavat kaiken ylös ja käyttävät tietoa sinua vastaan.
Tämä! Ihmiset, älkää luottako systeemiin älkääkä kertoko kaikkein arkaluontoisimpia asioitanne virallisille tahoille. Asioikaa aina yksityisellä ja toisessa kaupungissa/maakunnassa jos siihen on mahdollisuus mikäli mt-asioista kyse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällainen arviointi kuulu vain ja ainoastaan psykiatrian erikoislääkärin, eli psykiatrin toimenkuvaan.Kyseinen kirjoittaja valehtelee, ei heillä ole minkäänlaista pätevyyttä arvioida kenenkään asiakkaan mielenterveyden tilaa
Hallinto-oikeushan sen ratkaisee viime tilassa oliko oikeutta vai ei. Se on vaan sellainen juttu, että myös hoitovastaiset ihmiset asioivat sosiaalihuollossa ja asioita pitää tällaisten kanssa saada ratkottua. Ei näiltä mitään lääkärin papereita saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla aikaisemmin olikin joku maininnut asiasta
Tuo data mitä meistä potilastietojärjestelmiin on aina jonkin instanssin käytettävissä.
Vaikka kuinka olisi erityissuojattu näkymä, niin tarpeen tullen se voidaan laillisesti luovuttaa esim vakuutusyhtiön käyttöön (hakiessasi vakuutusta tms)
Tai oikeuden käyttöön esim huoltajuuskiistojen yhteydessä.
Hakiessa uutta työpaikkaa voi työhöntulotarkastuksessa hoitaja / lääkäri hakea tietoja tarkastettavasta henkilöstä yllinkyllin ihan lain suomissa rajoissa.
Tulevaisuudessa voidaan hyvinkin terveystietoja katsella ennen lainojen myöntämistä?Tiedot vuotavat jo nyt poliisin lupahallinnon. Jos ammunta tai metsästys on sinulle rakas harrastus, hoida keskivaikea masennus kotikonstein. Älä mene psykoterapeutille. Aseluvat voivat lähteä.
Muutoin en perusta tästä mm. kantaan liittyvästä ylimääräisestä holhoamisesta tai kyttäämisestä minäkään, mutta muutaman aseidensa menettäneen tuntevana joudun toteamaan että onneksi veivät aseet, voi liittyä tai olla liittymättä heidän masennuksiinsa, sillä sitä selvästi ovat, enkä tiedä hoitojensa tilannetta siihen asiaan, mutta ihan liian epävakaita kyllä olivatkin aseiden hallitsemiseen. Ainakin yhdellä näistä meidän kouluampujistakin oli tuore MT-merkintä ja jälkikäteen sitten kauhisteltiin ja ihmeteltiin miten oli mahdollista hänen aseenkantolupansa.
Ongelma on liiallinen tietomäärä eli yksityiskohtaisen kirjaamisen synnyttämä, sirpaleista kerätty tarina ihmisestä. Tämä alkaa elää elämäänsä taas uudella lailla koottuna palapelinä, kun joku työntekijä lainaa siitä omaa työtään varten jonkun osan, joku toinen toisen osan.
Valitettavasti on niin, että muiden erikoisalojen lääkäreillä ja hoitohenkilökunnalla usein ei ole pätevyyttä käsitellä tietoa, jonka psykiatrinen sairauskertomus sisältää. Se on jo niin pitkäkin, että nopeampien alojen ihmisillä ei riitä aika eivätkä rutiinit sen lukemiseen ja hahmottamiseen.
Tämäkin johtaa siihen, että joskus masennusta sairastaneista ihmisistä voidaan tehdä tarpeettomia konsultaatiopyyntöjä tai lähetteitä psykiatrian yksiköihin. Hyvää tarkoittaen ja huolissaan, kun oma ammattitaito ei kata asiaa tai ei viitsi/jaksa/ymmärrä lukea, että henkilö onkin toipunut joskus sairastamastaan masennuksesta jo vuosia sitten.
Jonkinasteinen apu olisivat sopivan lyhyet ja ytimekkäät hoitoyhteenvedot sen sijaan, että lähes kaikki kirjataan. Yhteenvetomalli on kylläkin vanha käytäntö psykiatrialla, mutta sähköinen potilastietojärjestelmä on sekoittanut sen, kun kahta arkistoa eli paperista käyntikohtaista arkistoa ei periaatteessa voi pitää sähköisen ohella.
Oliko se muka jotenkin yllätys?
Ainahan mukaan noita uteliaita mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveystietoja käytetään aina ihmistä vastaan jossain välissä. Varsinkin jos kyseessä lastensuojelu firmoille asiakkaita hankkivasta korruptoituneesta sosiaaliviranomaisesta. Varokaa mitä sanotte, älkää luottako. Kirjaavat kaiken ylös ja käyttävät tietoa sinua vastaan.
Tämä! Ihmiset, älkää luottako systeemiin älkääkä kertoko kaikkein arkaluontoisimpia asioitanne virallisille tahoille. Asioikaa aina yksityisellä ja toisessa kaupungissa/maakunnassa jos siihen on mahdollisuus mikäli mt-asioista kyse
En olisi tästä ihan varma..
Lukekaa iltalehti plus, hyvä juttu lääke ja diagnoosi shoppailusta! Yksityiselle vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo data mitä meistä potilastietojärjestelmiin on aina jonkin instanssin käytettävissä.
Vaikka kuinka olisi erityissuojattu näkymä, niin tarpeen tullen se voidaan laillisesti luovuttaa esim vakuutusyhtiön käyttöön (hakiessasi vakuutusta tms)
Hakiessa uutta työpaikkaa voi työhöntulotarkastuksessa hoitaja / lääkäri hakea tietoja tarkastettavasta henkilöstä yllinkyllin ihan lain suomissa rajoissa.
Tulevaisuudessa voidaan hyvinkin terveystietoja katsella ennen lainojen myöntämistä?Tiedot vuotavat jo nyt poliisin lupahallinnon. Jos ammunta tai metsästys on sinulle rakas harrastus, hoida keskivaikea masennus kotikonstein. Älä mene psykoterapeutille. Aseluvat voivat lähteä.
Jos ne lähtevät niin siihen on aina perusteltu syy. Ei psyykkisesti sairaalla ihmisellä voi olla hallussaan välineitä, jotka aiheuttavat pahaa tuhoa huonolla tuurilla.
Olen samaa mieltä että mieleltään sairailta on vietävä aseet sillä epätoivoinen ihminen voi tehdä laajennetun joukkoitsemurhan. Ehdottomasti pitää myös olla tieto tietyissä ammateissa työskentelevien psyykkisistä sairauksista kuten lentäjien kohdalla. Joku vuosi sitten yksi saksalainen lentäjä lensi matkustajakoneen vuoreen kun masennuksesta ei ollut työnantajalla tietoa.
Tietoa pitää olla tietyissä ammatien sairauksista ja riippuvaisuuksista. Ei voi olla niin että lasten kanssa työskentelee narkomaaneja, alkoiholisteja, mielisairaita tai rikollisia. Sellaiseen ammattiin haluavan pitää vähän miettiä omaa elämäänsä ennen kuin alkaa elää normaalista poikkeavaa elämään. Juuri oli lehdessä juttu entisestä lääkeaineiden vai huumeiden väärinkäyttäjästä joka haaveili poliisin ammatista ja oli ilmeisesti yllättynyt että ei ole ehkä realistinen vaihtoehto hankkiutua sellaiseen ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa iltalehti plus, hyvä juttu lääke ja diagnoosi shoppailusta! Yksityiselle vaan!
Vaikka tietojen luovutus olisi kielletty, kaikkinreseptit tallentuvat reseptikeskukseen ja tietokantaan. Myös apteekit seuraavat lääkekulutusta. Lukee iltalehdessä
Olen ollut ja asunut yhdessä kumppanini kanssa lähes 20 vuotta. Joskus puhunut noista diagnooseista ja kirjauksista ja sellainen havainto on noussut esiin ettei hän esim. oikein tunnista minua noista terveydenhuollon kirjauksista.
Ehkäpä se kertoo kaiken olennaisen.
Käyn nykyisin kattavassa terveystarkastuksessa ulkomailla sijaitsevalla klinikalla. Kerran vuodessa. Se on palauttanut minulle ihmisarvon tunteen, jonka suomalainen järjestelmä romutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne lähtevät niin siihen on aina perusteltu syy. Ei psyykkisesti sairaalla ihmisellä voi olla hallussaan välineitä, jotka aiheuttavat pahaa tuhoa huonolla tuurilla.
Olen samaa mieltä että mieleltään sairailta on vietävä aseet sillä epätoivoinen ihminen voi tehdä laajennetun joukkoitsemurhan. Ehdottomasti pitää myös olla tieto tietyissä ammateissa työskentelevien psyykkisistä sairauksista kuten lentäjien kohdalla. Joku vuosi sitten yksi saksalainen lentäjä lensi matkustajakoneen vuoreen kun masennuksesta ei ollut työnantajalla tietoa.
Tietoa pitää olla tietyissä ammatien sairauksista ja riippuvaisuuksista. Ei voi olla niin että lasten kanssa työskentelee narkomaaneja, alkoiholisteja, mielisairaita tai rikollisia. Sellaiseen ammattiin haluavan pitää vähän miettiä omaa elämäänsä ennen kuin alkaa elää normaalista poikkeavaa elämään. Juuri oli lehdessä juttu entisestä lääkeaineiden vai huumeiden väärinkäyttäjästä joka haaveili poliisin ammatista ja oli ilmeisesti yllättynyt että ei ole ehkä realistinen vaihtoehto hankkiutua sellaiseen ammattiin.
Voivat tehdä myös veitsellä tai muulla astalolla jos niikseen tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen TYP asiakkaana ( Työllistämistä edistävä monialainen palvelu TE-palveluissa). Siellä tietojen urkinta on todella laajaa. Minunkin terveystiedot on kokoajan TYP virkaijoiden urkinnassa ja heillä on siihen lain suoma oikeus.
TYP urkkii mm. milloin viimeksi olen käynyt psykiatrisella sairaanhoitajalla ja terveydenhuollon edustaja etsii sen tiedon virkailijalle. Lääkärikäynnit ja kaikki muut hyvin henkilökohtaiset tiedot menee TYP-virkailijoille.
Minua risoo jo kovasti tämä urkkiminen. Mitään yksityisyyttä ei enää ole. Lopetin käynnit psykiatrisella sairaanhoitajalla TYP- virkailijan takia, kun en halua että hän saa tietoja minusta.
Minusta on tullut häiriintynyt näiden urkkimisten takia ja mietin että joku muu te-palvelu olisi minulle parempi kuin tälläinen jossa ei saa rauhassa asioida terveydenhuollossa kun kaikki tieto levitellään. Sitten vielä kirjataan Kantaan että varmasti kaikki näkevät esimerkiksi miten pitkään ollut työttömänä ja hyvin henkilökohtaisia tietoja, mitä ei haluaisi leviteltävän.
Koen tämän te-palvelun todella ahdistavana ja minusta tässä rikotaan yksityisyydensuojaa todella pahasti.
Mitä ihmettä terveystiedot työkkäriin kuuluu? Erikoista että kyselevät ja erikoisempaa että joku niitä kertoo.
Tuo TYP on monialaista eli moniammatillista palvelua, jossa esim. vajaatyökykyisen Taj pitkäaikaistyöttömät työllistymistä tuetaan terveydenhuollon ja te-toimiston yhteistyöllä. TYP on vapaaehtoista palvelua ja sitä ei kuka tahansa saa, vaan täytyy olla jo enemmän haasteita elämässä. Yleensä asiakkaat ovat sekä somaattisesti että psykiatrisesti jotenkin sairaita, mutta eivät kuitenkaan niin sairaita että pääsisivät työkyvyttömyyseläkkeelle. Ns vaikeasti työllistyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen TYP asiakkaana ( Työllistämistä edistävä monialainen palvelu TE-palveluissa). Siellä tietojen urkinta on todella laajaa. Minunkin terveystiedot on kokoajan TYP virkaijoiden urkinnassa ja heillä on siihen lain suoma oikeus.
TYP urkkii mm. milloin viimeksi olen käynyt psykiatrisella sairaanhoitajalla ja terveydenhuollon edustaja etsii sen tiedon virkailijalle. Lääkärikäynnit ja kaikki muut hyvin henkilökohtaiset tiedot menee TYP-virkailijoille.
Minua risoo jo kovasti tämä urkkiminen. Mitään yksityisyyttä ei enää ole. Lopetin käynnit psykiatrisella sairaanhoitajalla TYP- virkailijan takia, kun en halua että hän saa tietoja minusta.
Minusta on tullut häiriintynyt näiden urkkimisten takia ja mietin että joku muu te-palvelu olisi minulle parempi kuin tälläinen jossa ei saa rauhassa asioida terveydenhuollossa kun kaikki tieto levitellään. Sitten vielä kirjataan Kantaan että varmasti kaikki näkevät esimerkiksi miten pitkään ollut työttömänä ja hyvin henkilökohtaisia tietoja, mitä ei haluaisi leviteltävän.
Koen tämän te-palvelun todella ahdistavana ja minusta tässä rikotaan yksityisyydensuojaa todella pahasti.
Mitä ihmettä terveystiedot työkkäriin kuuluu? Erikoista että kyselevät ja erikoisempaa että joku niitä kertoo.
Tuo TYP on monialaista eli moniammatillista palvelua, jossa esim. vajaatyökykyisen Taj pitkäaikaistyöttömät työllistymistä tuetaan terveydenhuollon ja te-toimiston yhteistyöllä. TYP on vapaaehtoista palvelua ja sitä ei kuka tahansa saa, vaan täytyy olla jo enemmän haasteita elämässä. Yleensä asiakkaat ovat sekä somaattisesti että psykiatrisesti jotenkin sairaita, mutta eivät kuitenkaan niin sairaita että pääsisivät työkyvyttömyyseläkkeelle. Ns vaikeasti työllistyviä.
Minä olen perusterve siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta ainakin pitäisi kannella jonnekin Brysselin ylemmille instansseille! Tuon on pakko olla jonkin EU-asetuksen vastaista.
Suomi on nykyään niin totalitaarinen maa, että kansallisten lakien mukaan jopa tuo on varmasti mahdollista.
Kantelun olen tehnyt valvontaviranomaisille (AVI), koska tämä on minua kohtaan todella törkeää. Mutta saattaa tulla vastauksena että toiminta on lakien mukaista. Ei mahda mitään.
Ota selvää, ovatko ne psyk tekstit käyttöoikeuksien osalta rajatut.
Näin niitten pitäisi olla.
Psyk tekstejä ei somaattisteb vaivojen hoidossa ole tarve tutkia. Jos sulla on jalka murtunut, ei tarvita sun psyk historiaa....
Lääkityslista tietysti paljastaa jos sulla jokin dg mt on.
Pysyväis-dg:t samoin.
Jos ei voi luottaa, ei voi mennä hoitoon...
Olen ihan virassa oleva sossu. Ei ole tarvetta valehdella.