Miksi persut eivät hyväksy faktoja siitä, että huivi on monen naisen oma valinta?
Ei Suomessa asuvat mus l iminaiset pakosta niitä käytä, vaan koska itse haluavat korostaa uskontoaan. Huivi on monelle voimaannuttava asia ja sen tehtävänä on suojata naista vieraiden miesten lähentelyiltä ja iskuyrityksiltä. Se on oma metoonsa,.
Kommentit (1499)
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuumuudessa varmaan todella kivaa käyttää kaapua mutta miehet kyllä t-paidoissa kulkevat. Ajatella jos naisella on vaikka sydämen kanssa ongelmia tai kilpirauhasen vajaatoiminta ja kaapua pitää käyttää.
Eiköhän ne osaa itse liikkumistaan suunnitella vuosien kokemuksella, ihan kuten korkokenkien käyttäjät eivät tungeksi hiekkarannoilla ja metsäpoluilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuumuudessa varmaan todella kivaa käyttää kaapua mutta miehet kyllä t-paidoissa kulkevat. Ajatella jos naisella on vaikka sydämen kanssa ongelmia tai kilpirauhasen vajaatoiminta ja kaapua pitää käyttää.
Kävin Dubaissa ja siellä terassilla istui paikallinen pariskunta. Mies lyhyissä shortseissa ja t-paidassa nautti limonadia ja nainen mustassa kaavussa missä vain silmät näkyi ja lasi vettä. Lämpötila oli noin +38.
Oho.
Sellainen tilasto ja yleistys.
Pitää varoa ravintolassa juomasta vettä, joku ulkopuolinen voi vettää siitä pitkälle vietyjä johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen isoäiti pukeutui 1930-1950 luvulla huiviin? Oliko Suomessakin silloin huivipakko??
Eikä tarvitse Suomen historiassa mennä noin kauaksi, vaan isoäidit käyttivät huivia vielä 70-luvulla.
Ja yhä tänäpäivänä, useampi suomalainen nuori haluaa rippilahkaksi ristin kaulakoruksi, jota käytetään päivittäin. Tai enkelikoruja.
Samoin kotiin ostetaan enkeleitä. Tehdään iholle uskonnollisia tatuointeja jne. Ristitään kädet kirkossa jne.
Muistetaan vainajien hautoja kynttilöin ja kukin.Ja nämä on suomalaiselle ok ja hyväksyttävää, harjoittaa omaa uskontoa, mutta jostakin syystä, jotkut ovat niin rajoitteisia, etteivät hyväksi muiden tapoja ilmasta uskontoaan esim. huivin käyttöä.
Mitä eroa muuten on esim. kaulakorussa, jossa risti, eroaa huivin käytöstä? Eikö molemmat niiden kantajat viestitä niillä omaa uskontoa?
Ja siihen on lakiin perustuva oikeus, harjoittaa uskontoa.Ihmettelen, miksi paheksutaan niin kovasti huivin käyttöä, mutta ei kaulassa olevaa koruristiä.
Koska jos jättää sen ristin kaulasta ei joudu pahoinpidellyksi ja ruoskituksi miesten taholta. Voi käydä jopa näin:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen isoäiti pukeutui 1930-1950 luvulla huiviin? Oliko Suomessakin silloin huivipakko??
Ei ollut ja se ero tässä onkin, että se oli vapaaehtoista ja kätevä maataloustöissä.
Nämä huivinaiset eivät lypsä lehmiä, eivätkä käy pellolla töissä.
Itse olen kasvanut kaupungissa ja myös nuoret naiset pitivät huivia. Se oli täysin normaali asu. Tukka pysyy siistimpänä huivin alla kuin pipon kanssa, koska aina pipoa pukiessa ja riisuessa hiukset menevät sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tapa juontaa juurensa muinaiseen Israeliin ja muihin kansoihin. Alkuseurakunnan aikaan oltiin todella tarkkoja siitä, että huivia käytettiin.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Christian_head_coveringwomen should wear head coverings at all times, based on Saint Paul's dictum that Christians are to "pray without ceasing" (1 Thessalonians 5:17), Saint Paul's teaching that women being unveiled is dishonourable, and as a reflection of the created order. In Oriental Orthodox Christian and Eastern Orthodox Christian Churches, certain theologians teach the same doctrine that it is "expected of all women to be covered not only during liturgical periods of prayer, but at all times, for this was their honor and sign of authority given by our Lord", while other clerics have held that headcovering should at least be done during prayer and worship. Genesis 24:65 records the veil as a feminine emblem of modesty. Manuals of early Christianity, including the Didascalia Apostolorum and Pædagogus instructed that a headcovering must be worn by women during prayer and worship, as well as when outside the home.
Siis vain ja ainoastaan siksi, että joku MIES (Paavali) kirjoitti näin pari tuhatta vuotta sitten, on syy huivin käytölle?? Anteeksi vain, mutta on mulla omatkin aivot ja aion niitä jopa käyttää. Jumala puhuu mulle ihan yhtä paljon kuin jollekin esi-isille aikoinaan. Ihan samanlaisia ihmisiä ne oli kuin minä nyt. Paskalla ne parhaat papitkin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin Dubaissa ja siellä terassilla istui paikallinen pariskunta. Mies lyhyissä shortseissa ja t-paidassa nautti limonadia ja nainen mustassa kaavussa missä vain silmät näkyi ja lasi vettä. Lämpötila oli noin +38.
Ja nainen kunnioitti miestään ja ylisti jumalaa kuten kuuluukin. Ei ole teiltä mitään pois.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnolle kuuliaiset naiset ehkä käyttää kaapuja ja huiveja, mutta en usko, että läheskään kaikki vapaaehtoisesti. Olin ratikassa yhtenä painostavan helteisenä päivänä, kyydissä oli myös raskaana oleva nainen erittäin paksu musta kaapu ja huivi päällä niin, että vain vähän kasvoja näkyi. Nainen pyörtyi ratikan lattialle, sai heti apua ja ratikka jäi odottamaan ambulanssia. Jäin vain miettimään, että olisko ollut kiellettyä vähän kevyempi vaatetus ( kaapu vastasi meidän paksuja talvitakkeja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet käyttää pakosta koska pelkäävät brutaaleja seurauksia.
Eikä pelkästään sellaista vaan yhteisön ulkopuolelle joutumista. Kyllä ryhmäkuri ohjaa jokaisen ihmisen valintoja. Ei se ole helppo rikkoa irti oman kulttuurin kahleista.
Tarkoitat varmaan: ei ole helppo riistäytyä irti oman kulttuurin kahleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne osaa itse liikkumistaan suunnitella vuosien kokemuksella, ihan kuten korkokenkien käyttäjät eivät tungeksi hiekkarannoilla ja metsäpoluilla
Hyvä kun osaavat suunnitella ja sopeutua pakkoon. Eipä ole se pakko enää ongelmana :D
Säälittävää venkoilua taas kerran.
Ja jos ei miesten mieliksi pue huivia säädösten mukaan voi henkilähte jooa useammalta naiselta tästä syystä.
Ettekö te tiedä, miten paljon lähi-isästä tulleilla on perheen sisäistä väkivaltaa, joka kohdistuu naisiin?
Siihen sisältyy myös kiistat huivista.
Te naiset olette kohta ulkkisnaisten pahimmat viholliset.
Se säkki kuvastaa sitä miten nainen on miehen omaisuutta, eikä muut miehet saa edes katseellaan koskea tähän omaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Miten lestadiolaiset? Onko vapaaehtoista ja oman tahdon mukaista, ilman mitään painostusta tai kasvatuksessa opittua? Ja jos eroavat yhteisöstä joutuvatko sen ulkopuolelle?
Ihan samanlaista uskonnollista väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ja se ero tässä onkin, että se oli vapaaehtoista ja kätevä maataloustöissä.
Nämä huivinaiset eivät lypsä lehmiä, eivätkä käy pellolla töissä.Itse olen kasvanut kaupungissa ja myös nuoret naiset pitivät huivia. Se oli täysin normaali asu. Tukka pysyy siistimpänä huivin alla kuin pipon kanssa, koska aina pipoa pukiessa ja riisuessa hiukset menevät sekaisin.
Oliko myös normaalia, että jos mies näki naisen ilman huivia niin seurasi pahoinpitely tästä rikkeestä?
Huivi varmaan on monen omakin valinta. Mutta samalla huivin käyttö on myös pakko. Jos nainen ei halua käyttää huivia, siitä voi seurata erilaisia rangaistustoimenpiteitä. Kyseessä on siis pakko, jota yksilön kohdalla voi lieventää se, jos hän itsekin ajattelee huivin olevan ok.
Vierailija kirjoitti:
Se säkki kuvastaa sitä miten nainen on miehen omaisuutta, eikä muut miehet saa edes katseellaan koskea tähän omaisuuteen.
Vuosituhansien ajan tämä on ollut todellisuus kaikkialla. Vasta viimeisen sadan vuoden ajan länsimaissa nainen on voinut olla lähes tasavertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin järjestetty avioliitto on todellisuudessa naisen turva, vaikka se halutaan täällä nähdä alistamisena.
Jos sen sellaisena haluat nähdä, niin ehkä sun ittes pitäs olla järjestetyssä avioliitossa - olitpa mies tai nainen. Eiks avioliiton pitäminen turvana ylipäätään oo enempi itsensä pettämistä? Turvana miltä?
En pitäisi paha että minulle järjestettäisi vaimo. Turvana omalta ailahtelevalta mieleltä ja nuoruuden typeryydeltä.
Mutta jos aina teet niinkuin yhteisön viisaat haluavat, niin kenen näköistä elämää elät? Onko nuoruus typeryyttä vai etsimistä ja itseensä tutustumista? Mieli ailahtelee, koska ei tiedä, mitä haluaa. Sen saa selville elämällä. Mitä pahaa siinä on? Eikö se elämä ole elämistä varten? Sinä päätät. Jopa siitä, että valitsetko järjestetyn avioliiton vai et tai jopa sinkkuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kyse on patriarkaalisen kulttuurin ihanteista.
Vierailija kirjoitti:
Se huivi oli sitä varten, että aamulla laitetut hiukset pysyi kuosissa. Niihin ei tarttunut heiniä ja lehmän paskaa navetassa. Lisäksi silloin peseydyttiin vain kerran viikossa lauantaisin kokonaan, joten huivilla peitettiin yksinkertasesti rasvaiset hiukset. Se huivi ei ollut mikään koriste, vaan sillä oli hygieniaa suojeleva tarkoitus. Et varmasti halua sitä lehmän sontaa sieltä navetasta tyynyysi illalla?
En pitäisi paha että minulle järjestettäisi vaimo. Turvana omalta ailahtelevalta mieleltä ja nuoruuden typeryydeltä.