Miksi raadamme niska limassa jotta ahneella sukupolvella olisi suurempi eläke?
Ovat kaiken ovat muutenkin saaneet helpolla verrattuna nykynuoriin/työikäisiin? Ja niin ahneita ja itsekkäitä ovat vielä kaiken päälle. Omilla 70+ vanhemmillakin omaisuutta useampi asunto, miljoonien arvosta yhteensä, eivätkä MITÄÄN ole koskaan antaneet lapsilleen. Ei puhettakaan että olisivat auttaneet vaikkapa ensiasunnon ostossa tai vastaavaa. Siinä vaan hilloavat omaisuuttaan varmaan hautaan asti, vaikka jo vuosia ovat mukamas lupailleet kaikkea.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Kommentit (1202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat kouluttautuivat ja tekivät töitä niska limassa. Ap ei viitsi muuta tehdä kuin lässyttää tätä pakkomielteistä ruikutustaan palstalle vuodesta toiseen.
Kouluttautuivat? Menivät töihin. Oppivat töissä. Me ollaan koulutauduttu 9v + lukio + yliopisto tai ammattikorkea + jokunen kurssi. Ei mennä töihin. Voi päästä johonkin kiireapuun, pätkätöitä, työttömyyttä.
Kyllä, opittiin töissä ja kouluttauduttiin/opiskeltiin iltaisin. Ne oli pitkiä päiviä, mutta sijoitus tulevaisuuteen. Vapaa-aikaa oli niukasti ja se käytettiin nukkumiseen, että jaksoi taas seuraavan pitkän päivän.
Se eroaa nykypäivästä sen verran, että me emme kaataneet kenenkään niskaan omaa pahaa oloamme, koska nykyiseen minäminäminä-ylellisyyteen meillä ei ollut aikaa, eikä siihen tarvittavaa itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi ahne 66 v. eläkeläinen, nettoeläke 1450 e/kk 43 vuoden työurasta, ei omaisuutta koska en ole halunnut sitä kerätä. Saat olla kateellinen, ole hyvä vaan.
Tienaat siis enemmän kuin moni raskasta työtä tekevä nuori.
Oma valinta, ettet ole turvannut tulevaisuuttasi muuten. Nykynuorella ei ole varaa valita.
Mitä paskaa sä selität, nykyään jopa lukio on ilmainen. Jokainen voi opiskella ihan niin paljon kuin haluaa. Alkaa mennä jo aika paksuksi, jos vasemmisto vaatii että jonkun Wolt-kuskin pitäisi saada samaa palkkaa kuin lääkärin.
Ja lukion jälkeen saa 500 kuukaudessa, kun opiskelee eikä tuo 500 riitä edes vuokraan.
Et sellasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat kouluttautuivat ja tekivät töitä niska limassa. Ap ei viitsi muuta tehdä kuin lässyttää tätä pakkomielteistä ruikutustaan palstalle vuodesta toiseen.
Kouluttautuivat? Menivät töihin. Oppivat töissä. Me ollaan koulutauduttu 9v + lukio + yliopisto tai ammattikorkea + jokunen kurssi. Ei mennä töihin. Voi päästä johonkin kiireapuun, pätkätöitä, työttömyyttä.
Kyllä, opittiin töissä ja kouluttauduttiin/opiskeltiin iltaisin. Ne oli pitkiä päiviä, mutta sijoitus tulevaisuuteen. Vapaa-aikaa oli niukasti ja se käytettiin nukkumiseen, että jaksoi taas seuraavan pitkän päivän.
Se eroaa nykypäivästä sen verran, että me emme kaataneet kenenkään niskaan omaa pahaa oloamme, koska nykyiseen minäminäminä-ylellisyyteen meillä ei ollut aikaa, eikä siihen tarvittavaa itsekkyyttä.
Niin, nykyään tehdään AMK - tutkinnon jälkeen työkokokeilua 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä.
Te taisitte saada oikein palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nykyään tehdään AMK - tutkinnon jälkeen työkokokeilua 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä.
Tuolla summalla ei saa pankkilainaa. Hallitus ok lisäämässä työmarkkinatukitöitä.
Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta joten ei heidän asunnoista paljon tulevaisuudessa makseta, arvottomia asuntoja heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi ahne 66 v. eläkeläinen, nettoeläke 1450 e/kk 43 vuoden työurasta, ei omaisuutta koska en ole halunnut sitä kerätä. Saat olla kateellinen, ole hyvä vaan.
Tienaat siis enemmän kuin moni raskasta työtä tekevä nuori.
Oma valinta, ettet ole turvannut tulevaisuuttasi muuten. Nykynuorella ei ole varaa valita.
Jep. Oma valinta ollut törsätä kaikki.
Hyperinflaatio ihan oma valinta, juuh jooh, vit*u että olet tyh*ä
Ja MILLOIN Suomessa on ollut hyperinflaatio? niin EI KOSKAAN itsenäisyyden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Palkattomasta työkokeilusta kieltäytyminen voi viedä tuet"
Yleensähän ihmiset tekevät palkasta töitä, eivätkä maksaakseen jonkun toisen eläkettä? On kyllä outo aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu
https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Työkokeilua on seuraavissa paikoissa
-yritys
-yksityinen elinkeinonharjoittaja
-yhteisö (esim. kunta tai yhdistys)
-säätiö tai valtion virasto laitos
-työpaja
Vierailija kirjoitti:
Joo, sun vanhemmat meni töihin 16v iässä, sinä et vielä 30v iässäkään halunnut töihin, joten onhan se väärin, että 50 vuoden työrupeaman jälkeen saa maksamiaan rahoja rahastosta takaisin. Montako tuhatta euroa sinä olet maksanut eläkevakuutusmaksuja
En ole aloittaja, mutta nyt, 47-vuotiaana olen jo maksanut eläkemaksuja reilusti enemmän kuin vanhempani yhteensä. Ja suurin osa hyväpalkkaisista työvuosista on vielä edessä, ilman, että omaa eläkettä tulen luultavasti saamaan tästä systeemistä.
Olin työssä (pyhiä lukuunottamatta, toki välillä nekin) aina kun en ollut koulussa tai opiskelemassa ikävuodet 15-25. Sen jälkeen työssä. Ekat oikeat kesälomat sain vasta 28-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on melkein saman verran kun saan matalapalkka-alalla töissä (olen vaihtanut alaa) neljä päivää viikossa (en tällä hetkellä jaksa enempää, kun ala on sen verran raskas ja pienet lapset). Ja on tosiaan ne lapsetkin vielä elätettävänä.
Omathan ovat valintasi.
43 vuotta tein kokopäivätöitä, 2 lasta, olemattomat äitiyslomat siihen aikaan, eläke 1650 netto. Riittää hyvin. Mummo 77 v.Todella ilkeää tekstiä. Meillä nuoremmilla on valta jättää teidät hoitamatta.
Minä olen aikoinani tehnyt 41-v työuran, lisäksi 3 lasta. Olen hoitanut sairastuneen puolisoni ja hänen ikääntyneet vanhempansa.
Tämän kaiken siis ollessani ihan kokoaikaisesti töissä.
Nyt kun olen itse eläkkeellä hoidan omia ikääntyneitä vanhempiani. Ilmaiseksi .
Omille aikuisille lapsilleni olen sanonut ettei heidän tarvitse minua alkaa hoitamaan kun tästä vielä vanhenen.
Kärrätköön vanhainkotiin ja jos sinne ei mahdu niin jättäkööt vanhainkodin kuistille jonottamaan. Olen tehnyt työtä 15-v lähtien ja aina veroni maksanut.
Mikäli valtio eli hyvinvointialue ei minusta huolehdi kun sen aika tulee, niin olkoot sitten huolehtimatta.
Minä en pysty ymmärtämään tuota jankutusta "ahneesta sukupolvesta", varsinkaan heiltä jotka ovat syntyneet ja varttuneet kaiken tämän hyvän keskelle.Eläkkeellä hoidat omia vanhempia. Mä olen 40 ja toinen vanhempi jo kuollut.
Osanottoni vanhempasi kuoleman johdosta.
Tosiasia on ettei yhteiskunnan tukitoimet todellakaan riitä huolehtimaan ikääntyneistä ja heikentyneen toimintakyvyn omaavista ihmisistä. Paljon jää omaisien vastuulle.
Töitä kuitenkin on koko elämä tehty ja verot maksettu, joskus väsyneenä turhautuu ja huomaa miettivänsä että mihin ne verorahat on mennyt? Kannattiko tehdä töitä nuoresta pitäen, varsinkin kun eläke alkoi kertymään vasta 23-v lähtien ja töitä verokortilla tehty kuitenkin jo 15-vuotiaasta.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän ihmiset tekevät palkasta töitä, eivätkä maksaakseen jonkun toisen eläkettä? On kyllä outo aloitus.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta tai 8,65%, jos on 53-vuotta.
Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu
-yritys
-työpaja
Mä olin työkokeilussa sairaalan osastolla tekemässä samoja töitä kuin osastonsihteeri. Sain työmarkkinatuen 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä. Eläkettä ei kerry työkokeilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu
-yritys
-työpajaMä olin työkokeilussa sairaalan osastolla tekemässä samoja töitä kuin osastonsihteeri. Sain työmarkkinatuen 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä. Eläkettä ei kerry työkokeilusta.
Moni on kaupassa työkokeilussa hyllyttämässä tavaroita. Ja osa on kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn ja moni on kaupungin yksiköissä toimistotöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli tapana maksaa työnteosta palkkaa. Silloin oli myös ammattiliitot, jotka huolehtivat ansiokehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sun vanhemmat meni töihin 16v iässä, sinä et vielä 30v iässäkään halunnut töihin, joten onhan se väärin, että 50 vuoden työrupeaman jälkeen saa maksamiaan rahoja rahastosta takaisin. Montako tuhatta euroa sinä olet maksanut eläkevakuutusmaksuja
Mitä horiset? Olen ollut töissä 15-vuotiaasta saakka ja maksanut eläkevakuutusmaksuja tähän mennessä enemmän kuin keskimäärin 40-vuotiaat. T. Ap
Mitä oikein valitat? Kai sinulle palkkaakin maksetaan? Luulisi että kahehdit niitä jotka loisivat koko elämänsä yhteiskunnan tuilla.
Työmarkkinatuella tehtävästä työkokeilusta tai kuntouttavasta työtoiminnasta ei kerry eläkettä, koska työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä eikä peruspäivärahasta.
https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/sosiaalietuuksista-elake…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on melkein saman verran kun saan matalapalkka-alalla töissä (olen vaihtanut alaa) neljä päivää viikossa (en tällä hetkellä jaksa enempää, kun ala on sen verran raskas ja pienet lapset). Ja on tosiaan ne lapsetkin vielä elätettävänä.
Jep. Nuorempien ikäluokkien palkat eivät edes välttämättä yllä samalle tasolle kuin possusukupolven eläkkeet. Nuorempien kannattaisi tehdä laskelmat tulevaisuuden madonluvuista jo nyt ja antaa korttitalon luhistua. Rytinän jälkeen voidaan sitten kehitellä järkevämpi systeemi tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Olet käsittänyt väärin. Raadamme ihan oman eläkkeemme ja elintasomme vuoksi. Toki voit vaihtaa elintason elämisen tasoon jos siltä tuntuu.
Dina pensionsavgifter går till din granne där farfar och morfar lever loppan på dina pengar. Själv kan du bara hoppas på att barnen som grannarnas gamlingar bara gjorde hälften av, är lika korkade som du och att de därmed går med på att slita för din pension.
Själv litar man inte en sekund på ett sådant upplägg, varför man de senaste 20 har fått sin inkomst från länder där man sparar sin egen pension.
P.S. Finland har inte hittills strilat er mera i ögat än att pensionsavgiften är femdubbel, pensionen halverad, pensionen börjar fem år senare och Finland beskattar den globalt.
Mitä paskaa sä selität, nykyään jopa lukio on ilmainen. Jokainen voi opiskella ihan niin paljon kuin haluaa. Alkaa mennä jo aika paksuksi, jos vasemmisto vaatii että jonkun Wolt-kuskin pitäisi saada samaa palkkaa kuin lääkärin.