Miksi raadamme niska limassa jotta ahneella sukupolvella olisi suurempi eläke?
Ovat kaiken ovat muutenkin saaneet helpolla verrattuna nykynuoriin/työikäisiin? Ja niin ahneita ja itsekkäitä ovat vielä kaiken päälle. Omilla 70+ vanhemmillakin omaisuutta useampi asunto, miljoonien arvosta yhteensä, eivätkä MITÄÄN ole koskaan antaneet lapsilleen. Ei puhettakaan että olisivat auttaneet vaikkapa ensiasunnon ostossa tai vastaavaa. Siinä vaan hilloavat omaisuuttaan varmaan hautaan asti, vaikka jo vuosia ovat mukamas lupailleet kaikkea.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Kommentit (1202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi ahne 66 v. eläkeläinen, nettoeläke 1450 e/kk 43 vuoden työurasta, ei omaisuutta koska en ole halunnut sitä kerätä. Saat olla kateellinen, ole hyvä vaan.
Hienoa sulle, haluatko mitallin? Itse olen 42v enkä tule ikinä pääsemään muulle kuin ehkä sairaseläkkeelle, kun työeläkkeen minimiraja siirtyy jatkuvasti eteenpäin. Nykyiset 20v tokko pääsevät 60v+ iässä enää edes sairaseläkkeellekään.
Mitalin? Kerroin vain oman työurani ja eläkkeeni joka jonkun mielestä on liian suuri. En itse ole eläkkeeni määrää päättänyt vaan se on määräytynyt ansiotulojeni mukaan.
Tämä tuntuu kitisijöille olevan mahdotonta ymmärtää. Että eläke määräytyy ansiotulojen mukaan. Ihan itse siitä ollaan vastuussa.
Töihin vaan, ainut vastaus ongelmaasi ap. Kukaan ei ole velvollinen sinua elättämään, aikuinen ihminen.
Aina 5-10 vuoden välein tulee eläkeuudistus, jossa leikataan tulevaisuudessa alkavia eläkkeitä. 30-vuotiaaseen iskee ehkä kuusi eläkeuudistusta ennen kuin hän on turvassa. Mitähän on eduista enää jäljellä?
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat itsekkäin ja ahnein sukupolvi. Eivät ole maksaneet eläkkeistään kuin murto osan, nykyiset työssäkäyvät sen maksavat.
Arvostellaan ja valitetaan kaikesta, luullaan että töihin vaan nykyään mennään ovelta kysymällä ja heti saa vakipaikan isolla palkalla.
Ei mitään käsitystä nykymaailmasta ja luulevat heillä olleen vaikeaa. Kun asioi lääkärillä, kaupassa missä vaan aina siellä on tällainen etuoikeutettu Karen vaatimassa ja kiusaamassa työntekijöitä.
Seuraavaksi saisi leikkauslistalla olla heidän eläkkeet.
En kyllä ymmärrä tätä jankkausta ahneimmasta sukupolvesta. He ovat maksaneet eläkemaksunsa palkastaan sen ajan lakien mukaan. Olisivatko he vähemmän ahneita, jos olisivat vaatineet että ottakaa nyt please enemmän eläkemaksuja minulta vai miten se menee?
Ja nyt sitten sanoisivat että ehei, en suostu 1250e eläkkeeseen, antakaa vaikka 700e?
Miksi olet töissä, jossa sulle ei makseta palkkaa ollenkaan? Kerrytäthän sä itelles myös eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Olet käsittänyt väärin. Raadamme ihan oman eläkkeemme ja elintasomme vuoksi. Toki voit vaihtaa elintason elämisen tasoon jos siltä tuntuu.
No sitten eläkemaksuja ei olisi tarve korottaa. Eläkkeellä nyt olevat eivät ole maksaneet osuuttaan, tämä on täysi fakta.
Vierailija kirjoitti:
Ap muistuttaa mun veljeäni, joka on aina saanut kaiken mitä on kehdannut pyytää, muttei ole ikinä silti saanut mielestään tarpeeksi.
Ikärasismisi on typerää ja täysin harhaista. Kukaan ei saa suurempaa eläkettä kuin voimassa ollut eläkelaki mahdollistaa, eikä kukaan meistä maksa eläkettään itse. Me maksamme työikäisinä edellisten sukupolvien eläkkeet ja jälkeemme tulevat maksavat meidän eläkkeemme ja siksipä juuri lasten vähyys 1970-luvulta lähtien kostautuu nyt.
Pitää saada työntekijöitä ja veronmaksajia muualta, jotta homma hoituu. PS ei toki tätä tajua koskaan.
Sinä se et taida tajuta. Nykyisten eläkeläisten sukupolvi maksoi eläkettä huomattavasti itseään pienemmälle sukupolvelle. Samalla he tekivät huomattavasti aiempaa vähemmän lapsia, josta päästiin siihen että heidän eläkkeitään maksaa huomattavasti heitä itseään pienempi sukupolvi.
Siinä on se ongelma, tämä on pyramidihuijaus. Niin kauan kuin uusia maksajia on enemmän kuin entisiä homma toimii ja huipulla olijat tienaavat hyvin. Kun tullaan siihen pisteeseen jossa maksajia on vähemmän kuin ottajia ollaan niin sanotusti lirissä. Ja siihen liriin on päästy heti suuria ikäluokkia seuraavien kohdalla. He maksavat paljon ja saavat vähän. Te maksoitte vähän ja saitte paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
entisillä nuorilla eläkekertymä alkoi 23v. nyt 17v.
Meillä 60- ja 70 -luvuilla syntyneillä alkoi samoin kertymään vasta 23-vuotiaana. Eläketurvakeskus myönsi, että juuri me kärsimme eläkeuudistuksista eniten: kaikki leikkaukset koskivat meitä mutta mitkään parannukset eivät.
Eläkeiän nosto, vuodesta toiseen eläkettä enemmän ja enemmän leikkaava elinaikakerroin jne
Se kertymän nosto on tehty vasta joskus viimeisen 15 vuoden aikana, koska en minäkään saanut eläkettä nuorempana tehdyistä töistä. Taitaa olla niin että te ette kärsi eniten, vaan 50-luvulla syntyneihin verrattuna teillä pudotus edelliseen vuosikymmeneen nähden on suurin.
Täällä jossain oli linkitetty artikkeli josta näki mitä mikäkin syntymävuosi laskennallisesti saa, joten voin sanoa tuon faktana eikä mutuna. Löytyy aiemmilta sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi ahne 66 v. eläkeläinen, nettoeläke 1450 e/kk 43 vuoden työurasta, ei omaisuutta koska en ole halunnut sitä kerätä. Saat olla kateellinen, ole hyvä vaan.
Se on melkein saman verran kun saan matalapalkka-alalla töissä (olen vaihtanut alaa) neljä päivää viikossa (en tällä hetkellä jaksa enempää, kun ala on sen verran raskas ja pienet lapset). Ja on tosiaan ne lapsetkin vielä elätettävänä.
Omathan ovat valintasi.
43 vuotta tein kokopäivätöitä, 2 lasta, olemattomat äitiyslomat siihen aikaan, eläke 1650 netto. Riittää hyvin. Mummo 77 v.Todella ilkeää tekstiä. Meillä nuoremmilla on valta jättää teidät hoitamatta.
Minä olen aikoinani tehnyt 41-v työuran, lisäksi 3 lasta. Olen hoitanut sairastuneen puolisoni ja hänen ikääntyneet vanhempansa.
Tämän kaiken siis ollessani ihan kokoaikaisesti töissä.
Nyt kun olen itse eläkkeellä hoidan omia ikääntyneitä vanhempiani. Ilmaiseksi .
Omille aikuisille lapsilleni olen sanonut ettei heidän tarvitse minua alkaa hoitamaan kun tästä vielä vanhenen.
Kärrätköön vanhainkotiin ja jos sinne ei mahdu niin jättäkööt vanhainkodin kuistille jonottamaan. Olen tehnyt työtä 15-v lähtien ja aina veroni maksanut.
Mikäli valtio eli hyvinvointialue ei minusta huolehdi kun sen aika tulee, niin olkoot sitten huolehtimatta.
Minä en pysty ymmärtämään tuota jankutusta "ahneesta sukupolvesta", varsinkaan heiltä jotka ovat syntyneet ja varttuneet kaiken tämän hyvän keskelle.
Ymmärrän ettet halua myöntää tätä, mutta "se kaiken hyvän keskelle" varttunut sukupolvi olette te. Teidän jälkeenne syntyneet ovat kyllä saaneet paljon arkea helpottavia teknologisia asioita joita suurilla ikäluokilla ei ollut, mutta koska sosiaalisia etuja ei suhteutettu väestönmäärän laskuun suuret ikäpolvet samalla varmistivat että kukaan muu ei tule saamaan yhtä helppoa elämää kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on melkein saman verran kun saan matalapalkka-alalla töissä (olen vaihtanut alaa) neljä päivää viikossa (en tällä hetkellä jaksa enempää, kun ala on sen verran raskas ja pienet lapset). Ja on tosiaan ne lapsetkin vielä elätettävänä.
Omathan ovat valintasi.
43 vuotta tein kokopäivätöitä, 2 lasta, olemattomat äitiyslomat siihen aikaan, eläke 1650 netto. Riittää hyvin. Mummo 77 v.Todella ilkeää tekstiä. Meillä nuoremmilla on valta jättää teidät hoitamatta.
Vai oikein valta! 😂
Vierailija kirjoitti:
Ap muistuttaa mun veljeäni, joka on aina saanut kaiken mitä on kehdannut pyytää, muttei ole ikinä silti saanut mielestään tarpeeksi.
Ikärasismisi on typerää ja täysin harhaista. Kukaan ei saa suurempaa eläkettä kuin voimassa ollut eläkelaki mahdollistaa, eikä kukaan meistä maksa eläkettään itse. Me maksamme työikäisinä edellisten sukupolvien eläkkeet ja jälkeemme tulevat maksavat meidän eläkkeemme ja siksipä juuri lasten vähyys 1970-luvulta lähtien kostautuu nyt.
Pitää saada työntekijöitä ja veronmaksajia muualta, jotta homma hoituu. PS ei toki tätä tajua koskaan.
Viisaita sanoja kerrankin av:llä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on kaikki sun kunhan kuolevat. Tsemppiä
Mitä teen niillä enää siinä vaiheessa, kun nyt joutunut ihan burnoutiin saakka raataa töissä, jotta saa laskut maksettua ja perheen elätettyä.
Kukas se nyt on ahne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on kaikki sun kunhan kuolevat. Tsemppiä
Mitä teen niillä enää siinä vaiheessa, kun nyt joutunut ihan burnoutiin saakka raataa töissä, jotta saa laskut maksettua ja perheen elätettyä.
Kukas se nyt on ahne?
Niinpä, tämä ahne sukupolvi haluaa eläkkeen ja perinnöt jo kolmikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat itsekkäin ja ahnein sukupolvi. Eivät ole maksaneet eläkkeistään kuin murto osan, nykyiset työssäkäyvät sen maksavat.
Arvostellaan ja valitetaan kaikesta, luullaan että töihin vaan nykyään mennään ovelta kysymällä ja heti saa vakipaikan isolla palkalla.
Ei mitään käsitystä nykymaailmasta ja luulevat heillä olleen vaikeaa. Kun asioi lääkärillä, kaupassa missä vaan aina siellä on tällainen etuoikeutettu Karen vaatimassa ja kiusaamassa työntekijöitä.
Seuraavaksi saisi leikkauslistalla olla heidän eläkkeet.
En kyllä ymmärrä tätä jankkausta ahneimmasta sukupolvesta. He ovat maksaneet eläkemaksunsa palkastaan sen ajan lakien mukaan. Olisivatko he vähemmän ahneita, jos olisivat vaatineet että ottakaa nyt please enemmän eläkemaksuja minulta vai miten se menee?
Ja nyt sitten sanoisivat että ehei, en suostu 1250e eläkkeeseen, antakaa vaikka 700e?
Suuret ikäluokat ovat iso joukko, joka on ajanut omia etujaan. He ovat olleet poliittisiä päättäjiä ja eivät ole kajonneet eläkkeisiin. Koska: oma lehmä ojassa. Sukupolvien välinen epätasa-arvo on fakta
Eläkkeissä pitäisi olla parempi katto, yläraja. Ne huipputuloiset pärjäävät muun omaisuuden/tulon turvin kuin eläketulon varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syötämme Afrikkalaisia ja muita verorahoillamme ?
Jos puhutaan rahasta, niin kehitysapu on hyttysen p-aska eläkekulujen rinnalla
Kehitysyhteistyön määrärahat ja tilastot
Vuonna 2023 valtion budjetin mukaiset kehitysyhteistyön määrärahat ovat kokonaisuudessaan 1 117 miljoonaa euroa. Ulkoministeriön hallinnoiman kehitysyhteistyön osuus on 710 miljoonaa euroa.
Kehitysyhteistyömaksatusten seuranta
Tarkat tiedot Suomen kehitysyhteistyömaksatuksista löydät OpenAid.fi-verkkosivuilta.(Linkki toiselle web-sivustolle.) Sivusto näyttää mihin, miten ja milloin Suomen kehitysyhteistyövaroja on käytetty.
Suomi on sitoutunut sekä YK:ssa että EU:ssa nostamaan kehitysyhteistyövaransa 0,7 prosentin bruttokansantulo-osuutta vastaavalle tasolle. Tavoite saavutettiin hetkellisesti 1990-luvun alussa talouslaman aikana, kun bruttokansantulo romahti. Viime vuosina osuus on ollut karkeasti noin 0,4–0,5 prosenttia.
Valtion Eläkerahasto
Valtion Eläkerahaston tehtävä on valtion eläkemenoihin varautuminen sekä eläkemenojen tasaaminen. VER vastaa valtion eläkevarojen sijoittamisesta ja auttaa valtiota varautumaan tulevaisuudessa maksettavien eläkkeiden rahoitukseen. Pitkäaikaisena sijoittajana VERin toiminnassa korostuvat korkea ammattitaito ja vastuullinen toimintatapa. VER toimii osana rahastoivaa eläkejärjestelmää.
Valtion eläkerahasto (VER) on vuonna 1990 perustettu valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto, jonka avulla valtio varautuu tulevaisuudessa maksettavien eläkkeiden rahoitukseen ja eläkemenojen tasaamiseen. VER on sijoitusorganisaatio ja vastaa valtion eläkevarojen ammattimaisesta sijoittamisesta. VERin sijoitussalkun markkina-arvo oli 21,6 miljardia euroa vuoden 2022 lopussa.
https://www.ver.fi/fi-FI/Julkaisut/Valtion_elakerahaston_vuoden_2022_tu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syötämme Afrikkalaisia ja muita verorahoillamme ?
Jos puhutaan rahasta, niin kehitysapu on hyttysen p-aska eläkekulujen rinnalla
Kehitysyhteistyön määrärahat ja tilastot
Vuonna 2023 valtion budjetin mukaiset kehitysyhteistyön määrärahat ovat kokonaisuudessaan 1 117 miljoonaa euroa. Ulkoministeriön hallinnoiman kehitysyhteistyön osuus on 710 miljoonaa euroa.
Kehitysyhteistyömaksatusten seuranta
Tarkat tiedot Suomen kehitysyhteistyömaksatuksista löydät OpenAid.fi-verkkosivuilta.(Linkki toiselle web-sivustolle.) Sivusto näyttää mihin, miten ja milloin Suomen kehitysyhteistyövaroja on käytetty.
Suomi on sitoutunut sekä YK:ssa että EU:ssa nostamaan kehitysyhteistyövaransa 0,7 prosentin bruttokansantulo-osuutta vastaavalle tasolle. Tavoite saavutettiin hetkellisesti 1990-luvun alussa talouslaman aikana, kun bruttokansantulo romahti. Viime vuosina osuus on ollut karkeasti noin 0,4–0,5 prosenttia.
"Suomessa maksettiin vuonna 2022 eläkkeitä ja niihin rinnastettavia etuuksia 34,9 miljardia euroa. Eläkkeistä 31,4 miljardia euroa maksettiin työeläkkeinä. Kela maksoi kansaneläkkeitä ja takuueläkkeitä yhteensä 2,5 miljardia euroa.
Valtaosa eläkkeistä maksettiin vanhuuseläkkeinä. Vanhuuseläkkeiden summa oli 29,3 miljardia euroa."
Ja tiesittekö, että eläkkeissä ei ole kattoa, ylärajaa. Miksi kovatuloisen uran tehneen henkilön pitää saada yli 5000 eläkettä? Tällaisella henkilöllä on kaikki mahdollisuudet turvata vauras vanhuus itselleen muullakin tavoin, kuten säästämällä, sijoittamalla jne
Ikävä kyllä, esim 3000€/KK palkalla ei eläke tule olemaan kuin 1400€- verot eli saman saa henkilö joka ei ole ikinä tehnyt töitä.
Suomessa suurimmat eläkkeet ovat reilusti yli 1milj euroa/v
Vierailija kirjoitti:
Kun olimme nuoria ja kävimme töissä ja kasvatimme samalla uutta sukupolvea. Oli tärkeää, että lapsilla oli hyvät vaatteet ja turvallinen koti. Ei todellakaan olisi ollut varaa omaan älypuhelimeen, tasokkaisiin musiikintoistolaitteisiin, elokuvalippuihin, tabletteihin, tietokoneisiin, konsertteihin, ravintolailtoihin, hyvännäköisen autoon, kanavapalveluihin, ulkomaanmatkoihin. Jos teillä on näihin varaa, en juurikaan viitsisi valittaa, koska elämänne on ihan tarpeeksi hyvää ja lisäksi eläkettäkin kertyy.
Ja taas tietämätön eläkeläinen.
Älypuhelin ei ole kenenkään oma valinta eikä tietokone.
Jos olet työtön niin työttömällä on nykyään omat nettisivut, joille mennään pankkitunnuksilla ja merkitään haetut työpaikat. Työhaastatteluja on myös teamsilla kotona ja itsellä työhaastattelu tuli 2 tunnin varoitusajalla. Lisäksi kunnilla ja valtiolla kuten monella muullakin on työnhaku ohjelmat, joissa työhakemukset heille tehdään eli ei riitä mikään 1 tunti kirjaston koneella.
Ja kun on lapsia niin pitää olla Wilma. Nykyään ei koulusta jaeta paperisia tiedotteita eikä ole reissuvihkoa, ne on mennyttä historiaa. Nykyään on Wilma, sinne tulee tiedotteet ja opettajalta viestejä melkein joka päivä, Wilmalla ilmoitetaan lapsen poissaolot.
Nykyään jokaiselle lapselle ostetaan älypuhelin jo ala-asteen ekalla, jos 1 lapsi on ilman niin hän jää ulkopuolelle, koska leikkikaveria kysytään puhelimella ja kun lapsi on esim. ala-asteen 4. luokalla niin luokalla on oma WhatsApp ryhmä ja siellä lapset keskustelevat asiat. Kun lapsi on yläkoulussa niin hänellä on puhelimessa on Wilma mihin opettaja laittaa luokalle viestejä esim. onko ulkoliikuntaa jne.
Älypuhelin ei ole vanhempien oma valinta ja varsinkin pienituloisissa perheissä puhelimet aiheuttavat stressiä, koska niihin ei saa edes työttömänä erikseen mitään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omathan ovat valintasi.
Minä olen aikoinani tehnyt 41-v työuran, lisäksi 3 lasta. Olen hoitanut sairastuneen puolisoni ja hänen ikääntyneet vanhempansa.
Tämän kaiken siis ollessani ihan kokoaikaisesti töissä.
Nyt kun olen itse eläkkeellä hoidan omia ikääntyneitä vanhempiani. Ilmaiseksi .
Omille aikuisille lapsilleni olen sanonut ettei heidän tarvitse minua alkaa hoitamaan kun tästä vielä vanhenen.
Kärrätköön vanhainkotiin ja jos sinne ei mahdu niin jättäkööt vanhainkodin kuistille jonottamaan. Olen tehnyt työtä 15-v lähtien ja aina veroni maksanut.
Mikäli valtio eli hyvinvointialue ei minusta huolehdi kun sen aika tulee, niin olkoot sitten huolehtimatta.
Minä en pysty ymmärtämään tuota jankutusta "ahneesta sukupolvesta", varsinkaan heiltä jotka ovat syntyneet ja varttuneet kaiken tämän hyvän keskelle.
Eläkkeellä hoidat omia vanhempia. Mä olen 40 ja toinen vanhempi jo kuollut.
Kun olimme nuoria ja kävimme töissä ja kasvatimme samalla uutta sukupolvea. Oli tärkeää, että lapsilla oli hyvät vaatteet ja turvallinen koti. Ei todellakaan olisi ollut varaa omaan älypuhelimeen, tasokkaisiin musiikintoistolaitteisiin, elokuvalippuihin, tabletteihin, tietokoneisiin, konsertteihin, ravintolailtoihin, hyvännäköisen autoon, kanavapalveluihin, ulkomaanmatkoihin. Jos teillä on näihin varaa, en juurikaan viitsisi valittaa, koska elämänne on ihan tarpeeksi hyvää ja lisäksi eläkettäkin kertyy.