Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi raadamme niska limassa jotta ahneella sukupolvella olisi suurempi eläke?

Vierailija
13.07.2023 |

Ovat kaiken ovat muutenkin saaneet helpolla verrattuna nykynuoriin/työikäisiin? Ja niin ahneita ja itsekkäitä ovat vielä kaiken päälle. Omilla 70+ vanhemmillakin omaisuutta useampi asunto, miljoonien arvosta yhteensä, eivätkä MITÄÄN ole koskaan antaneet lapsilleen. Ei puhettakaan että olisivat auttaneet vaikkapa ensiasunnon ostossa tai vastaavaa. Siinä vaan hilloavat omaisuuttaan varmaan hautaan asti, vaikka jo vuosia ovat mukamas lupailleet kaikkea.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html

Kommentit (1202)

Vierailija
61/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tilastollinen fakta, että eri ikäkausiluokat ovat eriarvoisessa asemassa.

Oon 50-vuotias työssäkäyvä, ja laitan rahaa joka kuukausi sijoituksiin, lähinnä eläkeikää varten. Luotto siihen, että yhteiskunta hoitaa/auttaa minua vanhana, on huono.

Ikäpyramidi tasapainottuu hieman, kun suuresta ikäluokasta aika jättää. Hehän ovat nyt reilu 70-vuotiaita.

Korjaus, ikäpyramidi ei tasoitu 20 vuodessa. Kukahan hoitaa vanhukset?

Vierailija
62/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun appivanhemmat eivät ole tehneet päivääkään vieraalla töitä. Anoppi syntynyt 1948 ja on hyväkuntoinen. Appivanhemmat perivät kumpikin omilta vanhemmiltaan ns tilan, maata ja runsaasti metsiä. Puukaupoilla elivät hyvää elämää. Kummallakin sievoiset summat rahaa tilillä.

Kumpikin saa takuueläkettä ja edelleenkin on metsiä ja maata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan YEL:iä ja sehän ei todellakaan mene säästöön omia eläkkeitäni varten vaan nykyisten eläkkellä olevien yrittäjien eläkkeisiin. Kyllä pikkasen hirvittää kun on aika lailla arvoitus mitä itse tulee aikanaan saamaan.

Vierailija
64/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäkää ja sijoittakaa, itse aloitin 20 vuotiaana ja nyt ei tarvitse valittaa eläkkeen pienuutta ja toimeentuloa.

68 vuotias matalapalkka-alalla työskennellyt.

Vierailija
65/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun appivanhemmat eivät ole tehneet päivääkään vieraalla töitä. Anoppi syntynyt 1948 ja on hyväkuntoinen. Appivanhemmat perivät kumpikin omilta vanhemmiltaan ns tilan, maata ja runsaasti metsiä. Puukaupoilla elivät hyvää elämää. Kummallakin sievoiset summat rahaa tilillä.

Kumpikin saa takuueläkettä ja edelleenkin on metsiä ja maata.

Näitä työtä tekemättömiä on nykyään moninkertainen määrä.

Erona vaan että nykyihmisen loisii yhteiskunnan varoilla ja odottavat samaa elintasoa kuin rahan itse tienanneet tai perineet kuten appivanhempasi.

Vierailija
66/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi ahne 66 v. eläkeläinen, nettoeläke 1450 e/kk 43 vuoden työurasta, ei omaisuutta koska en ole halunnut sitä kerätä. Saat olla kateellinen, ole hyvä vaan.

Hienoa sulle, haluatko mitallin? Itse olen 42v enkä tule ikinä pääsemään muulle kuin ehkä sairaseläkkeelle, kun työeläkkeen minimiraja siirtyy jatkuvasti eteenpäin. Nykyiset 20v tokko pääsevät 60v+ iässä enää edes sairaseläkkeellekään.

Mitalin? Kerroin vain oman työurani ja eläkkeeni joka jonkun mielestä on liian suuri. En itse ole eläkkeeni määrää päättänyt vaan se on määräytynyt ansiotulojeni mukaan.

Tämä tuntuu kitisijöille olevan mahdotonta ymmärtää. Että eläke määräytyy ansiotulojen mukaan. Ihan itse siitä ollaan vastuussa.

Töihin vaan, ainut vastaus ongelmaasi ap. Kukaan ei ole velvollinen sinua elättämään, aikuinen ihminen.

Vierailija
67/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi ahne 66 v. eläkeläinen, nettoeläke 1450 e/kk 43 vuoden työurasta, ei omaisuutta koska en ole halunnut sitä kerätä. Saat olla kateellinen, ole hyvä vaan.

Hienoa sulle, haluatko mitallin? Itse olen 42v enkä tule ikinä pääsemään muulle kuin ehkä sairaseläkkeelle, kun työeläkkeen minimiraja siirtyy jatkuvasti eteenpäin. Nykyiset 20v tokko pääsevät 60v+ iässä enää edes sairaseläkkeellekään.

Mitalin? Kerroin vain oman työurani ja eläkkeeni joka jonkun mielestä on liian suuri. En itse ole eläkkeeni määrää päättänyt vaan se on määräytynyt ansiotulojeni mukaan.

Tämä tuntuu kitisijöille olevan mahdotonta ymmärtää. Että eläke määräytyy ansiotulojen mukaan. Ihan itse siitä ollaan vastuussa.

Töihin vaan, ainut vastaus ongelmaasi ap. Kukaan ei ole velvollinen sinua elättämään, aikuinen ihminen.

Höpöhöpö. Ikäluokat maksavat erilaisia eläkemaksuja. Esimerkiksi palkasta revitty eläkevakuutus on selvästi isompi parikymppisillä verrattuna nelikymppisiin. Suuret ikäluokat eivät koskaan maksaneet nykyisenkaltaisia eläkevakuutusmaksuja. Niistä muuten maksetaan myös nykyiset eläkkeet. Ei ole mitenkään tavatonta, että palkasta lähtee enemmän eläkkeisiin kuin palkkaverotukseen, jos puhutaan pienistä palkoista. Eläkekertymä ei ole samanlainen samanlaisista tuloista, jos ikäeroa on merkittävästi.

Systeemi on tehty tarkoituksella hämäräksi. Sumuttamista.

Vierailija
68/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittajan vanhemmat ehkä hyväosaisia omaisuuksineen, kaikki ei ollut. "Ahne sukupolvi" on kuitenkin hankkinut teidän turvaksenne paljon etuja joita pidätte itsestään selvänä, äitiysloma ei ole enää 3 kk, ei ollut kotihoidon tukea eikä paljon muutakaan sosiaaliturvaa. Ei tänäkään päivänä kaikilla nuorilla ole varakkaita vanhempia joita kadehtia.

Vierailija
69/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ovat itsekkäin ja ahnein sukupolvi. Eivät ole maksaneet eläkkeistään kuin murto osan, nykyiset työssäkäyvät sen maksavat.

Arvostellaan ja valitetaan kaikesta, luullaan että töihin vaan nykyään mennään ovelta kysymällä ja heti saa vakipaikan isolla palkalla.

Ei mitään käsitystä nykymaailmasta ja luulevat heillä olleen vaikeaa. Kun asioi lääkärillä, kaupassa missä vaan aina siellä on tällainen etuoikeutettu Karen vaatimassa ja kiusaamassa työntekijöitä.

Seuraavaksi saisi leikkauslistalla olla heidän eläkkeet.

Vierailija
70/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat ovat itsekkäin ja ahnein sukupolvi. Eivät ole maksaneet eläkkeistään kuin murto osan, nykyiset työssäkäyvät sen maksavat.

Arvostellaan ja valitetaan kaikesta, luullaan että töihin vaan nykyään mennään ovelta kysymällä ja heti saa vakipaikan isolla palkalla.

Ei mitään käsitystä nykymaailmasta ja luulevat heillä olleen vaikeaa. Kun asioi lääkärillä, kaupassa missä vaan aina siellä on tällainen etuoikeutettu Karen vaatimassa ja kiusaamassa työntekijöitä.

Miten sinä voit?

Vierailija
71/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo otsikkosi jo kertoo, ettet ymmärrä eläkelärjestelmästä yhtään mitään. Ota nyt jo selvää, ihan itsesi vuoksi.

Vierailija
72/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on melkein saman verran kun saan matalapalkka-alalla töissä (olen vaihtanut alaa) neljä päivää viikossa (en tällä hetkellä jaksa enempää, kun ala on sen verran raskas ja pienet lapset). Ja on tosiaan ne lapsetkin vielä elätettävänä.

Omathan ovat valintasi.

43 vuotta tein kokopäivätöitä, 2 lasta, olemattomat äitiyslomat siihen aikaan, eläke 1650 netto. Riittää hyvin. Mummo 77 v.

Vierailija
73/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kaikki olemme kuolleet, ennen kuin sellaista saatte aikaan. Mistä helvetistä sinä meidän vaikeutemme tiedät, kun et ole elänyt sitä aikaa. Narinari ja mankumanku.

Vierailija
74/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten olen sitä mieltä, että avaajien kannattaisi aina perehtyä vähän asioihin, ennen kuin ryhtyy kirjoittamaan. Eläkkeisiin on tehty lukuisia huononnuksia siihen nähden mitä luvattiin, kun 1960-luvulla aloitimme työelämän. Eläkeprosentin lasku, eläkeiän useat nostot, laskentatavan muutos, eläkeindeksin raju leikkaaminen. Nämä tulevat nyt mieleen näin aamutuimaan!

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.

https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja 90000 työtöntä on työkokeiluissa, palkkatukitöissä, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla.

Vierailija
75/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on melkein saman verran kun saan matalapalkka-alalla töissä (olen vaihtanut alaa) neljä päivää viikossa (en tällä hetkellä jaksa enempää, kun ala on sen verran raskas ja pienet lapset). Ja on tosiaan ne lapsetkin vielä elätettävänä.

Omathan ovat valintasi.

43 vuotta tein kokopäivätöitä, 2 lasta, olemattomat äitiyslomat siihen aikaan, eläke 1650 netto. Riittää hyvin. Mummo 77 v.

Todella ilkeää tekstiä. Meillä nuoremmilla on valta jättää teidät hoitamatta.

Vierailija
76/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi syötämme Afrikkalaisia ja muita verorahoillamme ? 

Jos puhutaan rahasta, niin kehitysapu on hyttysen p-aska eläkekulujen rinnalla

Eronahan on vain se, että eläkkeet maksetaan rahastoiduista eläkevakuutusmaksuista, kehitysapu verovaroista. Miksi kehitysapua ei maksettaisi kuin eläkettä eli sen kohteet maksaisivat varat etukäteen!

Tämä väärinymmärrys on laajasti omaksuttu. Eläkkeet maksetaan pääasiassa juuri tällä hetkellä työtä tekevien pienempien ikäluokkien palkoista kertyvistä massiivisista eläkemaksuista. Suuret ikäluokat ovat aikanaan maksaneet minimaalisen pieniä eläkemaksuja, koska heitä edeltäneitä eläkeläisiä oli huomattavasti vähemmän ja rahat käytettiin pienten eläkeläisikäluokkien eläkkeisiin. Buumerit eivät siis ole "säästäneet" itse omia eläkkeitään. Nyt on toisinpäin eli runsaslukuisten eläkeläisten eläkkeitä rahoittaa pieni töissäkäyvien joukko, minkä takia eläkemaksut muodostavat tähtitieteellisen suuren osan palkasta lohkaistavista veroluonteisista maksuista. Rahastoinnin osuus tässä hommassa on hyvin pieni. Suosittelen kaikkien keskustelijoiden hankkivan pohjatietoa eläkekriisin syistä, suuruusluokasta ja seurauksista vaikka täältä niin sitten voidaan jatkaa keskustelua faktojen pohjalta: https://www.eva.fi/blog/2021/08/31/uusi-sukupolvisopimus-on-elakeuudist…

Vierailija
77/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toinen hyvin valaiseva artikkeli eläkkeisiin liittyen. Isot eläkemaksut syövät myös työllisyyttä, sillä maksujen suuruus vaikeuttaa jo työnantajien mahdollisuuksia työllistää ja toisaalta samasta syystä palkkataso pysyy alhaalla, joka syö kaikenlaista kasvua, kun ei niillä palkoilla sitten ole oikein ostovoimaa. Lukekaa ja miettikää. Tämä on se todellinen kestävyysvaje tässä yhteiskunnassa, jonka rinnalla esimerkiksi kriisivuosien velanotto on aika marginaalinen yksityiskohta. Sitä ihmettelen, ettei yhdelläkään puolueella mistään ideologisesta leiristä ole rohkeutta ottaa asiaa esille oikeastaan lainkaan. Niinkö paljon pelätään eläkeläisäänestäjien kiukkua vai eikö tätä oikeasti ymmärretä valtion johdossa?

https://www.eva.fi/blog/2020/10/30/elakemenojen-kasvu-voi-johtaa-hyvinv…

Vierailija
78/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omathan ovat valintasi.

Todella ilkeää tekstiä. Meillä nuoremmilla on valta jättää teidät hoitamatta.

Minä olen aikoinani tehnyt 41-v työuran, lisäksi 3 lasta. Olen hoitanut sairastuneen puolisoni ja hänen ikääntyneet vanhempansa.

Tämän kaiken siis ollessani ihan kokoaikaisesti töissä.

Nyt kun olen itse eläkkeellä hoidan omia ikääntyneitä vanhempiani. Ilmaiseksi .

Omille aikuisille lapsilleni olen sanonut ettei heidän tarvitse minua alkaa hoitamaan kun tästä vielä vanhenen.

Kärrätköön vanhainkotiin ja jos sinne ei mahdu niin jättäkööt vanhainkodin kuistille jonottamaan. Olen tehnyt työtä 15-v lähtien ja aina veroni maksanut.

Mikäli valtio eli hyvinvointialue ei minusta huolehdi kun sen aika tulee, niin olkoot sitten huolehtimatta.

Minä en pysty ymmärtämään tuota jankutusta "ahneesta sukupolvesta", varsinkaan heiltä jotka ovat syntyneet ja varttuneet kaiken tämän hyvän keskelle.

Vierailija
79/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat kouluttautuivat ja tekivät töitä niska limassa. Ap ei viitsi muuta tehdä kuin lässyttää tätä pakkomielteistä ruikutustaan palstalle vuodesta toiseen. 

Suurten ikäluokkien ei tarvinnut kouluttautua kun täihin pääsi ilman tutkintoakin. Eri asia akateemisissa ammateissa. Tehtaisiin pääsi töihin ilman tutkintoakin ja ihan hyvä eläke kun olet samassa firmassa eläkkeelle asti.

Kyllä nykyäänkin pääsee useisiinkin tehtaisiin töihin ilman ammattitutkintoa.

Se onkin sitten eri asia kelpaako raskas suorittava työ nykyajan nirppanokille?

3-vuorotyö ja verojen jälkeen jää käteen 2250€/kk. Eläkekertymä tulee jäämään myös vaatimattomaksi näillä tuloilla, joten pitkä työura on välttämätön eikä mikään valinta.

Vierailija
80/1202 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat kouluttautuivat ja tekivät töitä niska limassa. Ap ei viitsi muuta tehdä kuin lässyttää tätä pakkomielteistä ruikutustaan palstalle vuodesta toiseen. 

Suurten ikäluokkien ei tarvinnut kouluttautua kun täihin pääsi ilman tutkintoakin. Eri asia akateemisissa ammateissa. Tehtaisiin pääsi töihin ilman tutkintoakin ja ihan hyvä eläke kun olet samassa firmassa eläkkeelle asti.

Kyllä nykyäänkin pääsee useisiinkin tehtaisiin töihin ilman ammattitutkintoa.

Se onkin sitten eri asia kelpaako raskas suorittava työ nykyajan nirppanokille?

3-vuorotyö ja verojen jälkeen jää käteen 2250€/kk. Eläkekertymä tulee jäämään myös vaatimattomaksi näillä tuloilla, joten pitkä työura on välttämätön eikä mikään valinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan