Miksi raadamme niska limassa jotta ahneella sukupolvella olisi suurempi eläke?
Ovat kaiken ovat muutenkin saaneet helpolla verrattuna nykynuoriin/työikäisiin? Ja niin ahneita ja itsekkäitä ovat vielä kaiken päälle. Omilla 70+ vanhemmillakin omaisuutta useampi asunto, miljoonien arvosta yhteensä, eivätkä MITÄÄN ole koskaan antaneet lapsilleen. Ei puhettakaan että olisivat auttaneet vaikkapa ensiasunnon ostossa tai vastaavaa. Siinä vaan hilloavat omaisuuttaan varmaan hautaan asti, vaikka jo vuosia ovat mukamas lupailleet kaikkea.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Kommentit (1202)
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole saaneet mitään helpolla. Ennen oli vaan päivänselvää, että töitä tehtiin, eikä koko ajan ruikutettu. Oltiin köyhiä, luovuttiin monista kivoista jutuista. Nyt on lupa nauttia siitä.
Töiden teko on nykyään aika lailla turhaa. Useimmiten on kyseessä turha byrokraattinen "palvelu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi ahne 66 v. eläkeläinen, nettoeläke 1450 e/kk 43 vuoden työurasta, ei omaisuutta koska en ole halunnut sitä kerätä. Saat olla kateellinen, ole hyvä vaan.
Hienoa sulle, haluatko mitallin? Itse olen 42v enkä tule ikinä pääsemään muulle kuin ehkä sairaseläkkeelle, kun työeläkkeen minimiraja siirtyy jatkuvasti eteenpäin. Nykyiset 20v tokko pääsevät 60v+ iässä enää edes sairaseläkkeellekään.
Mitalin? Kerroin vain oman työurani ja eläkkeeni joka jonkun mielestä on liian suuri. En itse ole eläkkeeni määrää päättänyt vaan se on määräytynyt ansiotulojeni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
entisillä nuorilla eläkekertymä alkoi 23v. nyt 17v.
Meillä 60- ja 70 -luvuilla syntyneillä alkoi samoin kertymään vasta 23-vuotiaana. Eläketurvakeskus myönsi, että juuri me kärsimme eläkeuudistuksista eniten: kaikki leikkaukset koskivat meitä mutta mitkään parannukset eivät.
Eläkeiän nosto, vuodesta toiseen eläkettä enemmän ja enemmän leikkaava elinaikakerroin jne
Eli olet syntynyt eliittiin ja olet silti katkera... meillä tavallisilla ihmisillä ei ole tällaisia perheitä eikä tällaista omaisuutta... eliitiltä pitäisikin karsia että olemme kaikki samalla viivalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on kaikki sun kunhan kuolevat. Tsemppiä
Mitä teen niillä enää siinä vaiheessa, kun nyt joutunut ihan burnoutiin saakka raataa töissä, jotta saa laskut maksettua ja perheen elätettyä.
Olet ihan itse vastuussa itsesi ja perheesi elatuksesta. Olet aikuinen, eivätkä vanhempasi ole sinusta enää vastuussa eivätkä tilivelvollisia sinulle omasta elintasostaan eivätkä omaisuudestaan.
Minä en ole - enkä koskaan tule - perimään keneltäkään yhtään mitään, pärjään sillä mitä itse saan aikaiseksi.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi ahne 66 v. eläkeläinen, nettoeläke 1450 e/kk 43 vuoden työurasta, ei omaisuutta koska en ole halunnut sitä kerätä. Saat olla kateellinen, ole hyvä vaan.
Tuosta listasta näkee että ne jotka hyötyi on juuri ne sotien jälkeen eli 1940 luvulla syntyneet. Ja niistäkin yleensä miehet jotka ei jääneet tuolloin lapsia hoitamaan kotiin.
Naisten joilla useampi lapsi on eläke todella pieni. Tuolloin äitiyslomalta ei eläkettä kertynyt kuten ei myöskään tutkinnoista tai sairaspäivärahan ajalta kuten nykyisin. Lisäksi jos menit töihin ale 20 vuotiaana ei niistä alle 25 ikävuoden tehdyistä työsuhteista kertynyt eläkettä.
Sen sijaan suurten ikäkuokkien miehet ovat saaneet kultalusikan tässä suhteessa eläkettä kertynyt hyvin koko työhistorian ajalta. Naisistahan ei tuolloin niin väliä kunhan olivat siellä kotona lapsia hoitamassa nyrkin ja hellan välissä 🤨
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat kouluttautuivat ja tekivät töitä niska limassa. Ap ei viitsi muuta tehdä kuin lässyttää tätä pakkomielteistä ruikutustaan palstalle vuodesta toiseen.
Suurten ikäluokkien ei tarvinnut kouluttautua kun täihin pääsi ilman tutkintoakin. Eri asia akateemisissa ammateissa. Tehtaisiin pääsi töihin ilman tutkintoakin ja ihan hyvä eläke kun olet samassa firmassa eläkkeelle asti.
Mene nyt vaan töihin ja elätä itsesi ja kakarasi ja lopeta öyhötys.
Vierailija kirjoitti:
Kertyy siinä töitä tehdessä omakin eläke, jonka käytänössä puolestaan maksavat tulevat sukupolvet. Aiemmat sukupolvet ovat sitä paitsi tehneet ihan oikeita töitä pullamössösukupolven Teams-kokouksien sijaan.
Olisi kannattanut kuunnella, kun vanhemmat opetti, että ruokkivaa kättä ei kannata purra.
Kuten itsekin sanoit niin käytännössä eläkkeen maksavat tulevat sukupolvet ;)
Miksi syötämme Afrikkalaisia ja muita verorahoillamme ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertyy siinä töitä tehdessä omakin eläke, jonka käytänössä puolestaan maksavat tulevat sukupolvet. Aiemmat sukupolvet ovat sitä paitsi tehneet ihan oikeita töitä pullamössösukupolven Teams-kokouksien sijaan.
Olisi kannattanut kuunnella, kun vanhemmat opetti, että ruokkivaa kättä ei kannata purra.
Kuten itsekin sanoit niin käytännössä eläkkeen maksavat tulevat sukupolvet ;)
Eläkkeet tulevat häipymään.
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan rahasta, niin kehitysapu on hyttysen p-aska eläkekulujen rinnalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on melkein saman verran kun saan matalapalkka-alalla töissä (olen vaihtanut alaa) neljä päivää viikossa (en tällä hetkellä jaksa enempää, kun ala on sen verran raskas ja pienet lapset). Ja on tosiaan ne lapsetkin vielä elätettävänä.
Ja sinä olet maksanut jo 40 vuotta joka tilistä eläkevakuutusmaksua, saat sen nyt palkkana takaisin? Vai miksi rinnastat osa-aikatyön ja eläkkeen?
Vierailija kirjoitti:
Please antakaa meidän elää, kyllä me täältä jokainen vuorollaan lähdemme. Älkää alkako meitä lahtaamaan, ei tämä eläke suuren suuri minullakaan ole.
😆😆😆
Niin, minäkin olen tehnyt työtä jo yli 50 vuotta ja edelleen silloin tällöin ja eläke on alle 1500.
Please please, älkää tappako.
🤪
Onhan se nuoremmalle minä minä minä ihmiselle hankalaa ajatella muita kun on koko elämänsä tähän asti ajatellut vain omaa parasta
Tuo on tilastollinen fakta, että eri ikäkausiluokat ovat eriarvoisessa asemassa.
Oon 50-vuotias työssäkäyvä, ja laitan rahaa joka kuukausi sijoituksiin, lähinnä eläkeikää varten. Luotto siihen, että yhteiskunta hoitaa/auttaa minua vanhana, on huono.
Ikäpyramidi tasapainottuu hieman, kun suuresta ikäluokasta aika jättää. Hehän ovat nyt reilu 70-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan rahasta, niin kehitysapu on hyttysen p-aska eläkekulujen rinnalla
Eronahan on vain se, että eläkkeet maksetaan rahastoiduista eläkevakuutusmaksuista, kehitysapu verovaroista. Miksi kehitysapua ei maksettaisi kuin eläkettä eli sen kohteet maksaisivat varat etukäteen!
Tuosta oli artikkeli hesarissa, nuoret eivät ymmärrä, millainen tämä meidän eläjärjestelmä on.
Mitään pelkoa ei ole siitä, etteivätkö he saisi eläkettä aikanaan. Sitä parempaa, mitä enemmän työelämässä viihtyy.
Eläkekatto leikkaisi suurimmat eläkkeet.
Eivät ole saaneet mitään helpolla. Ennen oli vaan päivänselvää, että töitä tehtiin, eikä koko ajan ruikutettu. Oltiin köyhiä, luovuttiin monista kivoista jutuista. Nyt on lupa nauttia siitä.