Masennuksen voi parantaa ruoka- ja juomavaliolla paremmin, kuin millään lääkkeillä
Masentuneet usein syö prosessoitua, keinotekoista, hiilarivoittoista ja huonoja rasvoja sisältävää mättöä. Tämä ylläpitää masennustilaa, vaikka vetäisi mitä pillereitä. Siihen yhdistettynä vielä kotona oleminen koko ajan, niin kuka tahansa masentuu.
Kannattaa yrittää ruokavaliota. Kalaa, avokadoa, vihreitä kasviksia, pähkinöitä jne. Ei ole mitään humpuukia, että hyvä ravitseva ruokavalio virkistää myös mieltä.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä, että mitkä vaihtoehdot sopii köyhälle?
mee töihin
No moikka AP, sulla ilmeisesti hyvä koulutus ruuan ja mielenterveyden yhteyksistä?
Mulla on ptsd, dissosiaatio ja paniikkihäiriö. Lähteekö nämäkin vaan avokadolla ja kalalla?
Mulle ainakin psyk hoitaja sanoi, että jos ruoka ei maistu, niin pääasia että syö edes jotain kun siihen pystyy. (Tosin vedän näkkileipää ja tonnikalaa suoraan purkista, täytyykö vaihtaa loheen?) Vitamiinit mulla onkin käytössä ja liikun säntillisesti arkisin.
Juomavaliolla itseään hoitavia tunnenkin eikä hyvältä näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mee töihin
En yhtään ihmettele, miksi tässä maassa ollaan niin masentuneita.
Unohdit listastasi sen että "nuku hyvin".
Vierailija kirjoitti:
Raha tässä tosiaan on ongelma.
Itsellä parani roimasti mielenterveys kun aloin syömään lohta, avokadoa, tuoreita marjoja jne.
Mutta se onnistui vain koska äiti sponssasi satasilla kuussa.
Olen tk-eläkkeellä vaikean masennuksen takia.
Ihan sairaita väitteitä aloituksessa. Ihanko omasta päästäsi keksit?
Täällä on muuten vuosikausia luettu amerikkalaisia tutkimuksia kuin piru raamattua. Siellähän esim. peruna on sama kuin upporasvapaistettu tikku, eikä kuorineen laitettu kokonaisena ravintoaineineen. Niin täällä ovat ihmiset luulleet sitten valitettavasti, että peruna lihottaa. Samoin margariinia syytettiin vuosia niistä vioista, mitä siinä USA:ssa on. Ei täällä ole myyty sellaisia margariineja 60-luvun jälkeen. Ihan pitää paikkansa, mitä siinä paketin kyljessä on ravintoarvot.
USA:ssa tuollainen halpa huonompi ruoka on varmaan halvempaa, kuin normiruoka. Täällä ei. Kyllä saat ihan seistä päälläsi, että saat ne kovassa rasvassa paistetut ranskikset halvemmalla, kuin kokonaisen perunan kaupasta. Jos luulet, että jonkun masennus johtuu "väärästä ruokavaliosta", olisi todella mielenkiintoista nähdä miten korjaisit sen ruokavalion.
Tosi on, että sairaaloiden ruoka on huonontunut ihan merkittävästi ja yleinen naurun aihe. Jos ruokalistassa lukee vaikka tuoresalaatti, saatat saada kolme salaatinlehteä kipossa, noin kolme grammaa "salaattia". Eipä tuolla ole mitään vaikutusta kenenkään ravitsemukseen. Mutta erittäin harva elelee sairaalan sapuskoilla pidempiä aikoja ja heillekin kyllä joku kantaa sitä tuoretta yleensä, että eipä ihmisten ravitsemus sen varassa ole, noin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Lievään masennukseen kevyestä liikunnasta ja terveellisesti ruokavaliosta varmaan voikin olla apua, mutta silloin kun ihminen on siinä tilanteessa, ettei pääse sängystä ylös, ei käy suihkussa saati kaupassa, niin siinä kohden on aika sama mitä se ihminen syö kunhan syö.
Moni sekoittaa väsymyksen/uupumuksen ja sairauden nimeltä masennus. Keskivaikeaan tai vaikeaan masennukseen sairastuneelle jostain avokadoista ei ole mitään apua.
Olen lapsesta lähtien ollut kasvissyöjä (lakto-ovo-vegaani), harrastan liikuntaa, olen sosiaalinen . MUTTA SILTI sairastan toistuvaa, vaikeaa masennusta. Vaikeinpina aikoina en muista syödä, peseytyä, en vastaa puhelimeen etc. Haluan vain nukkua ja kuolla.
Masennukseen auttaa vain sopiva lääke ja/tai terapia, ei mikään ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
masennus on yksinkertaisesti vain sitä, että olet laiska paska. masennukset lisääntyvät kun laiskoja jopa kannustetaan tuilla jäämään sossunmaksamaan vuokra-asuntoon loisimaan muiden rahoilla.
Suurin osa masentuneista käy ihan töissä ja maksaa itse menonsa. Lääkkeiden avulla moni pysyy työkykyisenä.
Vierailija kirjoitti:
Käveleminen miten paljon pystyt, runsas uni, vesi yleisenä juomana, ulkoilu, Vauva.fi tiputtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Lievään masennukseen kevyestä liikunnasta ja terveellisesti ruokavaliosta varmaan voikin olla apua, mutta silloin kun ihminen on siinä tilanteessa, ettei pääse sängystä ylös, ei käy suihkussa saati kaupassa, niin siinä kohden on aika sama mitä se ihminen syö kunhan syö.
Moni sekoittaa väsymyksen/uupumuksen ja sairauden nimeltä masennus. Keskivaikeaan tai vaikeaan masennukseen sairastuneelle jostain avokadoista ei ole mitään apua.
Näen mielessäni sairaalassa itsariyrityksen jälkeen makaavan jolle lääkäri tulee ehdottamaan ensimmäiseksi hoitokeinoksi avokadoa ja juoksulenkkiä.
Tuo on hyvin totta että ihmiset sekoittavat usein väsymyksen masennukseen.
Saiskohan noita reseptillä? 🤔
Tuntuu olevan niin helppoa joillekin.
Itse olen "köyhä" ja en syö lainkaan prosessoitua ruokaa tai roskaruokaa.
Ruokavalio koostuu pääasiassa kaurasta, kasviksista, lihasta(jauhelihaa yleensä), pavuista, pähkinöistä, yms.
Olen myös ollut masentunut. Korrelaatiota on tähän mennessä ollut eniten lääkityksen (bupropiponi) ja liikunnan kanssa. Ruoan vaikutus mielialaan on vähäinen, kunhan sitä on riittävästi, jos nuo kaksi ovat olleet kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käveleminen miten paljon pystyt, runsas uni, vesi yleisenä juomana, ulkoilu, Vauva.fi tiputtaminen.
Fiksua tulla syömishäiriöstä kärsivälle kertomaan että kävele niin paljon kuin pystyt ja kroonisesti unettomalle sanomaan että nuku tarpeeksi 🤦
Niin mitäs se ruokapuoli? Mulla kun masentuneena tuppaa ainakin se vähäinenkin syöminen vaan loppumaan.
sit vielä suihkuun ja TÖIHIN. Ei mitään toimistopaskaa vaan kunnon TÖITÄ
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt puhtaammin ja terveellisemmin kuin kukaan tuntemani useita kymmeniä vuosia. Jo 80-luvulla aloin opiskella masennuksen itsehoitoa ja olen käynyt lukemattoman määrän joogakouluja ja -kirjoja ja meditaatioita ja voi hyvin -lehtiä läpi. En ole esim. ikinä käynyt pikaruokapaikoissa tai pizza-kebabbiloissa,. kotona teen ruoka kasviksista, pavuista jne.
Minulla on vaikea masennus. Käytän hyvää lääkettä apuna sekä liikuntaa. Ne helpottavat välillä hieman mutta en tule täysin parantumaan.
Mistä tiedät että "en tule täysin parantumaan"?
Näkyy kristallipallosta?
Olisi syytä kysyä, miten nykyinen tilanteesi hyödyttää sinua?
Rehellisesti jos pystyt tutkiskelemaan, mitä masennus antaa sinulle, niin alat toipua, jos haluat?
Niin kauan kuin masennus hyödyttää, et toivu siitä.
Tämä on haaste useimmille sairaille, sillä kaikki identifioitumiset, kiinnittymiset oireisiin, diagnooseihin ja sairauksiin, pitää niitä yllä.
Ruoka- ja juomavaliolla? Juomavalio? xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihanneksia saa alle 2€/kg, kalaa joka viikko tarjouksessa 10€/kg, pähkinät ei paljoa maksa kun niitä ei syödä paljoa kerralla. Aina teiltä läskeiltä löytyy tekosyitä.
Läskeillä? Nyt oli kyse masennuksesta.
Herranjestas. Miten mulle ei ikinä ole tullut mieleen juoda PUHASTA VETTÄ? 😱
Ja mä kun oon psyk polilla ihan turhaan viis vuotta rampannut.
Voidaankin lopettaa kaikki psyk palvelut, kun ratkaisu on näin helppo.