Miksi nykyihmiset vitkuttelevat omistusasunnon ostoa jonnekin 30 - 40-vuotiaiksi? Ymmärrättekö yhtään miten paljon vitkuttelu maksaa? :O
Jos vitkuttelee asunnon ostoa esim. 10 vuotta, vuokriin ehtii palaa äkkiä 60 000 - 200 000 euroa riippuen vuokran suuruudesta. Lisäksi asuntojen hinnat yleensä nousevat mikä voi 10 vuodessa tehdä 60%, mikä tarkoittaa 250 000 euron asunnon tapauksessa 150 000 euron hinnannousua. 20%:nkin hinnanousu tietää 50 000 euron lisälaskua.
Tuossa vaiheessa vitkuttelu on tullut maksamaan jopa 210 000 - 450 000 euroa.
Lisäksi pankkien lainamarginaalit tahtovat mennä ylöspäin mikä nostaa lainarahan hintaa. Ja koroista ei tarvitse edes sanoa. Vuosina 2009 - 2022 asuntolainasta ei tarvinnut maksaa korkoa. Nyt korkoon palaa tosi merkittävästi rahaa. En edes ala laskemaan miten valtava kustannus tästä syntyy!
Kyllä se omistusasunto kannattaa hankkia mahdollisimman nuorena. Mekin hankimme 2009 lamatunnelmissa, saimme edullisesti ja valinnanvaraa oli, asuntolainan marginaaliksi sai silloin vielä 0,5% ja korko oli nollassa seuraavat 13 vuotta. Nyt jos ostais tällaisen samanlaisen asunnon, saisi maksaa itsensä kipeäksi.
Siis miksi vitkuttelette?
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Ainoa asia mitä minä en ymmärrä on se miksi näitä tyhmiä kysellään joka päivä. Onko kysyjä jotenkin elämää kokematon/elämätön vai teini vai palkattu tyhmienkyselijä?
Jos on lomaa, on aikaa.. Tästä saa aina keskustelua aikaiseksi ja ap voi kokea saaneensa huomiota
Se mitä mä en tajua, on se miksi mä luen tätä ketjua silti ja nytkin vastaan siihen.
Yksi asia vielä, mitä haluan sanoa:
AV:n Tradenomi on pelle.
Eipä ole kiinnostanut mennä normien mukaan. Aso-asunnon hommasin nelikymppisenä, lasten takia. Nyt kymmenisen vuotta tullut asuttua tässä, ja lapset alkavat olemaan aikuisuuden kynnyksellä, muutan varmaan takaisin vuokralle, en tarvitse neliötä.
kerrostalossa on kiva asua sitä täällä puolustellaan.paska on hyvää myös lihava akka parempi ku normaali.kilju parempaa ku olut
Valmistuin yliopistosta 27 vuotiaana. Töitä olin kuitenkin tehnyt opiskelujen ohella jo 16 vuotiaasta saakka. Valmistuminen venyi ehkä reilulla vuodella siksi, kun en halunnut ottaa opintolainaa ja oli pakko käydä töissä iltaisin ja viikonloppuisin.
Vasta 30 vuotiaana olin saanut sellaisen työpaikan että pystyin ajattelemaan kyseiseen kaupunkiin asettumista ja mikä tärkeintä palkkani oli sillä tasolla, että pankki minulle lainaa suostui myöntämään.
Tämä on aika tavallinen tarina. Ja tulevaisuudessa valmistuminen menee osalla ihmisistä vielä myöhempään, kun pitää pyrkiä opintoihin useamman kerran ja odottaa että saa ensiopiskelupaikan edun hyödynnettyä juuri siihen haluamaansa paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Phyiiiii kirjoitti:
Mikään ei ole niin huono sijoitus (auton jälkeen) kuin oma ok-talo tai osake.
Aina pitää jotain korjata tai uusia, rahaa menee lainan/vastikkeen lisäksi.
Vuokralla ja lapsettomana olisi todella varakas.Pikku korjaus, vuokrassa sä maksat ihan samat korjauskulut ja pikkaisen vielä päälle.
Pikku korjaus, vuokranantajalla on pikkasen vastuuta.
On tietysti, mutta vuokralla asuminen etelä-Suomessa vaan ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Siis jos asut samassa asunnossa pidempään.
Mua ei haittaa muuttaa, en viihdy samassa paikassa kauaa.
Valkkaan yleensä vuokrakämppiä mihin on kohta tulossa putkiremppa tai vastaava, sillon vuokrat on halvempia
Oli vähän pakko vitkutella koska sain asuntolainaa vasta 33-vuotiaana useista yrityksistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mijsi edes pitäisi omistaa asunto? Ei sitä mukaansa saa ja perijät alkaa vaan tappeleen siitä. Olin erittäin tyytyväinen kun äitini myi asuntonsa ja mökkinsä ennen kuolemaansa. Perikunnan omaisuus oli rahaa, vanha auto ja koti-irtaimistoa. Viimeisen hävitimme, loput oli helppo jakaa neljän perijän kesken kun autokin oli testamentattu suoraan yhdelle perijälle.
On omistamisesta muutakin hyötyä. Ei ole pelkoa lentää pihalle, jos vuokraisäntä kyllästyy sun naamaan tai päättää myydä kämppänsä. Eikä ole sitä vuokraisäntää norkoilemassa ja vaatimassa asioita.
Kyllä voi lentää pihalle esim. jos muut osakkaat jättää vastikkeet ja yhtiölainat maksamatta. Hallitus meinaa tehdä isoja leikkauksia.
Kerrostalo voi mennä konkurssiin.
https://yle.fi/a/74-20011577
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, itse ostin vihdoin omistusasunnon viiskymppisenä. Nyt menetän uuden hulluhallituksen takia asumistuet jne. ja jossain luki, että asuntoni pakkohuutokaupataan, itse en ole tätä myymässä. Älkää hyvät ihmiset menkö vahingossa ostamaan asuntoa, ellette ole rikkaita. Uusi porvarihallitus myy asuntonnekin omaksi voitokseen.
Menes nyt nukkumaan, jutut jo niin levottomia.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/39aa29b3-e460-4a1b-92cd-56f6a2d91…
"Asiallinen syy irtisanomiselle täyttyy todella helposti."
Jälleen tahallista väärinymmärrystä.
Aina on pystynyt irtisanomaan työntekijän tarvittaessa, nyt se vaan helpottuu.
Tästä on hyötyä yrittäjille, sekä tavallisille työläisille.
Haittaa ainoastaan niille, joita ei työntekeminen kiinnosta muutenkaan.
Yksikään yritys EI OLE potkimassa hyviä työntekijöitä pihalle, vaikka se helpottuisikin.
Ei ole väärinymmärrystä. Riittää että naama ei miellytä.
Tiedätkö, että nykyään raha merkitsee ja 50-vuotiaalle voi olla kertynyt lomia ja lisiä. Oiva keino säästää, kun nuoremmat saa pienempää palkkaa.
Ihan höpöhöpö juttuja, ei pelkän naamataulun perusteella ketään irtisanota.
Sanoohan tämän järkikin.
Jos oot hyvä töissäs, niin ei mitään huolta, työpaikkas saat pitää.
Mutta jos ei työt oikein nappaa, niin ihan syystäkin annetaan paikka jollekin, ketä on kiinnostunut töistä.
Sä saatat ärsyttää työnantajaa muuten. Sun kahvitauko jutut voi ärsyttää.
Saatan ärsyttääkin ja välillä teen sitä ihan tahalleen, kun v*tuttaa, ei sillä ole merkitystä.
Olen hyvä töissäni ja teen tulosta, niin ei mitään pelkoa.
Ei työnantajapuoli/isommat pomot sentään tyhmiä ole.
Jos potkia hyvä töissään oleva, veemäinen tyyppi pihalle ja palkata joku tuntematon tilalle, niin onhan siinä ihan käsittämätön riski.
Tuskin kukaan haluaa ottaa tälläistä.
Itse olen keskinkertainen työntekijä, ja välillä sairastelen. En silti pelkää paikkani puolesta, meitä perustason työntekijöitäkin tarvitaan, varmoja suorittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, itse ostin vihdoin omistusasunnon viiskymppisenä. Nyt menetän uuden hulluhallituksen takia asumistuet jne. ja jossain luki, että asuntoni pakkohuutokaupataan, itse en ole tätä myymässä. Älkää hyvät ihmiset menkö vahingossa ostamaan asuntoa, ellette ole rikkaita. Uusi porvarihallitus myy asuntonnekin omaksi voitokseen.
Menes nyt nukkumaan, jutut jo niin levottomia.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/39aa29b3-e460-4a1b-92cd-56f6a2d91…
"Asiallinen syy irtisanomiselle täyttyy todella helposti."
Jälleen tahallista väärinymmärrystä.
Aina on pystynyt irtisanomaan työntekijän tarvittaessa, nyt se vaan helpottuu.
Tästä on hyötyä yrittäjille, sekä tavallisille työläisille.
Haittaa ainoastaan niille, joita ei työntekeminen kiinnosta muutenkaan.
Yksikään yritys EI OLE potkimassa hyviä työntekijöitä pihalle, vaikka se helpottuisikin.
Ei ole väärinymmärrystä. Riittää että naama ei miellytä.
Tiedätkö, että nykyään raha merkitsee ja 50-vuotiaalle voi olla kertynyt lomia ja lisiä. Oiva keino säästää, kun nuoremmat saa pienempää palkkaa.
Jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea niin tilillä saa olla 10000.
Eli raadoit 30 vuotta töissä. Joudut myymään asuntosi, koska 580 netto työmarkkinatuki ei riitä kaikkeen.
Ne rahat voi nostaa tililtä.
Kaikki Kelan kanssa joskus asioineet ymmärtävät tämän.
Kela saa tietää verottajalta asuntosi myyntihinnan.
Mitä sitten?
Ne rahat voi olla käytetty, ei se enää kelalle kuulu.
Miks pitäs ostaa joku aikapommi?
Persaukiset ei osaa suunnitella taloutta, siksihän ne persaukisia onkin.
Vuokralla maksaa kämppänsä 5-6 kertaan, siihenkö on varaa? Velaton talo pääkaupunkiseudulla on hyvä pesämuna, kun pelkkä tontti on 150 000 e niin vaikka talo olisi ihan mörskä niin ihan kiva lisätulo eläkkeellä, kun myy ja lähtee vaikka etelän lämpöön.
Vuokralaisella on ne vuokrakuitit ja vapaus maksaa jonkun toisen lainaa :)
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöiden konkurssien pelätään yleistyvän.
Me vitkuteltiin ensiasunnon ostoa 38-vuoden ikää asti. Tuolloin oli hoitovapaat pidetty ja toinen tutkinto opiskeltu. Ostettiin ensiasunto samoihin aikoihin kuin ap.
Asutaan isossa kaupungissa, jossa oma ja vuokra-asunnon asumiskustannusten ero kuussa oli vuonna 2010 500€ vuokralla olon ollessa halvempaa. Ei otettu asuntolainaa aiemmin kun ei haluttu vetää kuukausibudjettia kireälle. Hyvin kerittiin maksaa 10v lainaa ja käärimään voitot taskuun myymälöä asunto pois vuosi sitten. Täytyy sanoa että oli tuuri matkassa. Tällä hetkellä en ehkä ostaisi juuri nyt sitä ensiasuntoa asuntomarkkinoiden epävakauden takia. Eli nyt on aivan eri tilannne (haastavampaa)tulla asuntomarkkinoille kuin 2010. Meillä oli esim omia säästäjä 0€ asuntolainaa otettaessa.
Asun vuokralla, ihan oma valinta. Eron jälkeen myimme paritalon, ja jäi rahaa siitä ihan hyvin. Jos vuokraisäntä haluaa potkia ulos, menen toiseen vuokrakämppään. Siinä se. Lapset jo omillaan.
mä asun matkailuautossa ja oon eläkkeellä.rahaa on tilillä et voin ostaa jonkun kämpänkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjillä katsotaan jatkossa kaikki tulot asumistuessa, ei pelkkiä yel tuloja ja omistusasuntoon ei saa asumistukea lainkaan.
Samaan aikaan moni asiakas lopettaa kuluttamisen ja Suomessa kuolee 60000 ihmistä vuodessa eli asiakkaat vähenevät.
No voi älä tota sure. Kyllä niitä ihmisiä syntyy lisää ja niitä tuodaan ulkomailtakin suomeen. Kuluttajia kyllä riittää valmiissa maailmassa.
Ei riitä. Konkurssit on lisääntyneet.
Luuletko, että työkokeilija ottaa parturissa 100 euron hiusvärin.
AV:n Tradenomi, joka on pelle, ei ainakaan ota.
Vierailija kirjoitti:
Persaukiset ei osaa suunnitella taloutta, siksihän ne persaukisia onkin.
Vuokralla maksaa kämppänsä 5-6 kertaan, siihenkö on varaa? Velaton talo pääkaupunkiseudulla on hyvä pesämuna, kun pelkkä tontti on 150 000 e niin vaikka talo olisi ihan mörskä niin ihan kiva lisätulo eläkkeellä, kun myy ja lähtee vaikka etelän lämpöön.
Vuokralaisella on ne vuokrakuitit ja vapaus maksaa jonkun toisen lainaa :)
Mitä sitten? Rahako se on elämän ainoa mittari? Adun vuokralla ja on säästössä noin 100.000€. En oikeastaan tarvitse niitäkään, kun kulut on pienet yhden 17v lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mijsi edes pitäisi omistaa asunto? Ei sitä mukaansa saa ja perijät alkaa vaan tappeleen siitä. Olin erittäin tyytyväinen kun äitini myi asuntonsa ja mökkinsä ennen kuolemaansa. Perikunnan omaisuus oli rahaa, vanha auto ja koti-irtaimistoa. Viimeisen hävitimme, loput oli helppo jakaa neljän perijän kesken kun autokin oli testamentattu suoraan yhdelle perijälle.
On omistamisesta muutakin hyötyä. Ei ole pelkoa lentää pihalle, jos vuokraisäntä kyllästyy sun naamaan tai päättää myydä kämppänsä. Eikä ole sitä vuokraisäntää norkoilemassa ja vaatimassa asioita.
Kyllä voi lentää pihalle esim. jos muut osakkaat jättää vastikkeet ja yhtiölainat maksamatta. Hallitus meinaa tehdä isoja leikkauksia.
Kerrostalo voi mennä konkurssiin.
https://yle.fi/a/74-20011577
10000 euron varallisuusraja.