Miksi nykyihmiset vitkuttelevat omistusasunnon ostoa jonnekin 30 - 40-vuotiaiksi? Ymmärrättekö yhtään miten paljon vitkuttelu maksaa? :O
Jos vitkuttelee asunnon ostoa esim. 10 vuotta, vuokriin ehtii palaa äkkiä 60 000 - 200 000 euroa riippuen vuokran suuruudesta. Lisäksi asuntojen hinnat yleensä nousevat mikä voi 10 vuodessa tehdä 60%, mikä tarkoittaa 250 000 euron asunnon tapauksessa 150 000 euron hinnannousua. 20%:nkin hinnanousu tietää 50 000 euron lisälaskua.
Tuossa vaiheessa vitkuttelu on tullut maksamaan jopa 210 000 - 450 000 euroa.
Lisäksi pankkien lainamarginaalit tahtovat mennä ylöspäin mikä nostaa lainarahan hintaa. Ja koroista ei tarvitse edes sanoa. Vuosina 2009 - 2022 asuntolainasta ei tarvinnut maksaa korkoa. Nyt korkoon palaa tosi merkittävästi rahaa. En edes ala laskemaan miten valtava kustannus tästä syntyy!
Kyllä se omistusasunto kannattaa hankkia mahdollisimman nuorena. Mekin hankimme 2009 lamatunnelmissa, saimme edullisesti ja valinnanvaraa oli, asuntolainan marginaaliksi sai silloin vielä 0,5% ja korko oli nollassa seuraavat 13 vuotta. Nyt jos ostais tällaisen samanlaisen asunnon, saisi maksaa itsensä kipeäksi.
Siis miksi vitkuttelette?
Kommentit (616)
Ymmärrätkö kuinka vaikea on saada lainaa opiskeijana/pätkätyöläisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen omistanut kaksi asuntoa, nyt vuokralla jo useamman vuoden. En osta enää koskaa asuntoa. Haluan olla vapaa kiinteästä omaisuudesta, kun jään eläkkeelle. Tuskin jään edes Suomeen. Käytän rahani mieluummin elämiseen kuin siihen että kituuttelen sähkö- ja muiden laskujen kanssa neljän seinän sisällä. Olen huomannut että tätä se on nykyään ainakin omakotitalossa asuvilla. Lisäksi lapsille saattaisi jäädä asunto, jota kukaan ei huoli jne. Oikeastaan nykyään on tyhmää omistaa mitään.
Meidän kerrostalossa tehtiin putkiremontti 10 vuotta sitten ja nyt petti yhdessä asunnossa viemäriputki. Jee jee
Just tätä tarkoitan. Jos vuokra nousee tämmöisten asioiden takia, olen vapaa vaihtamaan halvempaan. Vastikkeiden korotus jää asunnon omistajan huoleksi.
Raha on vain rahaa, sitä voi aina tehdä lisää. Aika ja nuoruus on paljon arvokkaampaa, sitä ei saa koskaan takaisin eikä uutta tilalle. Sen takia kannattaa nuorena elää ja tehdä juuri sitä mihin nuoruutensa haluaa käyttää, eikä keskittyä jo nuorena pelkkään oravanpyörään ja rahan miettimiseen.
Monelle on tärkeää saada elää huoletonta nuoruutta, etsiä itseään jne. Minäkin olin vielä parikymppisenä väärässä opiskelupaikassa, väärän miehen kanssa ja muutenkin ihan hukassa. Nyt 31-vuotiaana vihdoin olen oikealta tuntuvan miehen kanssa, löytänyt oman polkuni ja tiedän, mitä haluan tehdä ja mihin elämässä keskittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, itse ostin vihdoin omistusasunnon viiskymppisenä. Nyt menetän uuden hulluhallituksen takia asumistuet jne. ja jossain luki, että asuntoni pakkohuutokaupataan, itse en ole tätä myymässä. Älkää hyvät ihmiset menkö vahingossa ostamaan asuntoa, ellette ole rikkaita. Uusi porvarihallitus myy asuntonnekin omaksi voitokseen.
Menes nyt nukkumaan, jutut jo niin levottomia.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/39aa29b3-e460-4a1b-92cd-56f6a2d91…
"Asiallinen syy irtisanomiselle täyttyy todella helposti."
Jälleen tahallista väärinymmärrystä.
Aina on pystynyt irtisanomaan työntekijän tarvittaessa, nyt se vaan helpottuu.
Tästä on hyötyä yrittäjille, sekä tavallisille työläisille.
Haittaa ainoastaan niille, joita ei työntekeminen kiinnosta muutenkaan.
Yksikään yritys EI OLE potkimassa hyviä työntekijöitä pihalle, vaikka se helpottuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, itse ostin vihdoin omistusasunnon viiskymppisenä. Nyt menetän uuden hulluhallituksen takia asumistuet jne. ja jossain luki, että asuntoni pakkohuutokaupataan, itse en ole tätä myymässä. Älkää hyvät ihmiset menkö vahingossa ostamaan asuntoa, ellette ole rikkaita. Uusi porvarihallitus myy asuntonnekin omaksi voitokseen.
Yksikään yritys EI OLE potkimassa hyviä työntekijöitä pihalle, vaikka se helpottuisikin.
Ei ole väärinymmärrystä. Riittää että naama ei miellytä.
Tiedätkö, että nykyään raha merkitsee ja 50-vuotiaalle voi olla kertynyt lomia ja lisiä. Oiva keino säästää, kun nuoremmat saa pienempää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4210265/suuret-ikaluokat-eivat-ihan-oik…
Minä kirjoitin näistä asioista toiseen keskusteluun! Ensinnäkin, kämppien hinnat ovat nykyään TUPLASTI enemmän kuin 90-luvulla, siis palkkaan verrattuna/yleensäkin. Lainojen pituus asunnoissa oli 90-luvulla jotain 8-12 vuotta, kun taas nykyään on 20-25 vuotta keskimäärin. Tietenkin lainaa annetaan niin pitkäksi aikaa kuin asiakkaalla on varaa maksaa ja 90-luvulla ihmisillä oli varaa maksaa puolessa ajassa siitä kuin mitä nykyään kestää! Sitten on TyEL-maksu, joka oli helpot 5 % 60-luvulla ja 70-luvullakin jotain 10 % vaan, niin noina aikoina kun teit töitä, niin et todellakaan maksanut omia eläkkeitäsi! Nykyään TyEL-maksu on n. 25 %, joten nettopalkka on paljon huonompi kuin ennen ja työnantajalla on nykyään muutenkin heikommin varaa palkata työntekijöitä kuin ennen, koska sivukulut ovat älyttömät. Nykyiset eläkeläiset ovat huijanneet kaiken nykyisiltä työntekijöiltä ja he vielä vaatisivat LISÄÄ eläkettä, elikä lisää TyEL-maksujen korotusta/nettopalkkojen huononnusta! Mutta siis noiden asioiden vuoksi ihmisten on vaikeampi säästää sitä pohjasummaa joka vaaditaan lainaa. 90-luvulla sai myös korot vähentää verotuksessa, asuntolainassa, nykyään ei.
Työntekijän osuus on 7,15/8,65. Vaikka se se työnanatajan osuus oli alle 25% et saisi enempää palkkaa.
90-luvulta murros asuntojen hinnoissa johtui euroonsiirtymisestä. Nykyeläkeläiset ovat tehneet sen raskaimman eli rakentaneet maan sodan jälkeen.Mistä tätä katkeruutta nousee, kouluttaudi ja mene hyviin töihin, lopeta ininä ja muiden syyttely.
Ei sillä ole todellistä merkitystä mikä osa tyel maksusta on työntekijän ja mikä työantajan. Molemmat maksaa työnantaja todellisesta bruttopalkasta. Tää systeemi on vaan piilottaa sen todellisen bruton ja väittää että on erikseen työnantajan ja työntekijän osuus.
Mut yhtäkaikki tyel maksuihin menee niin hemmetin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi se vuokralla asuminen tulee, kuin omakotitalo tai omistusasunto. Omakotitaloissa kuluu niin paljon sähköä lämmitykseen ja siinä saattaa tulla suuria remontteja, tai siinä voi olla valesokkeli. Omistusasunnoissa ongelma, on että ne voi mennä konkurssiin ja joudut maksamaan muiden osakkaiden lainoja, joten niitä ei kannata ostaa, koska ne voi tulla erittäin kalliiksi. Ja sitten lisäksi itse omakotitalo ja omistusasunto tietysti maksaa vielä erittäin paljon ostaa. Jos niitä saisi viidellä tonnilla pääkaupunkiseudulta, vain silloin riskin voisi ottaa.
hyvä et teitä on paljon.revin kivat rahat 3 kerrostalo luukusta.töitä teen enää 3pv viikossa.vuokralaiset maksaneet lainani.nyt on hitonmoine riski ku rahaa tilillä ostanko mökin vai uuden auton
Rahaa on, mutta kirjoittaa et osaa.
raha on tärkeempää.kirjottele sä vaan sielä vuokra luukussa perseaukinaisena
Vierailija kirjoitti:
Viisikko-hallitus tuhosi suomalaisten ostovoiman pysyvästi 2020-2023 kun tuotteiden ja palveluiden hinnat ja katteet annettiin nostaa täysin mielivaltaisesti, ja nyt on edessä loppumaton rappeutuminen ja köyhyys, ei kukaan pian ostele asuntoja paitsi pieni rikkaiden ryhmä joka on hyötynyt jälleen...
Kerropa, miten hallitus voisi edes teoriassa määrätä tuotteiden ja palveluiden hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarjasaikuttajat ja muut vempulat paniikissa!
Menin akateemiseen työhön 24 v. Ostin ekan asunnon 28 v. Toisen 32 v. Nyt 41 v. asuntolainaa jäljellä n. 100k. Velaton 500k asunto tavoitteena ennen 50 v. Sitten voikin vaihtaa pienempään, ja iukua eläkkeelle :). Tehkää nuoret perässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4210265/suuret-ikaluokat-eivat-ihan-oik…
Minä kirjoitin näistä asioista toiseen keskusteluun! Ensinnäkin, kämppien hinnat ovat nykyään TUPLASTI enemmän kuin 90-luvulla, siis palkkaan verrattuna/yleensäkin. Lainojen pituus asunnoissa oli 90-luvulla jotain 8-12 vuotta, kun taas nykyään on 20-25 vuotta keskimäärin. Tietenkin lainaa annetaan niin pitkäksi aikaa kuin asiakkaalla on varaa maksaa ja 90-luvulla ihmisillä oli varaa maksaa puolessa ajassa siitä kuin mitä nykyään kestää! Sitten on TyEL-maksu, joka oli helpot 5 % 60-luvulla ja 70-luvullakin jotain 10 % vaan, niin noina aikoina kun teit töitä, niin et todellakaan maksanut omia eläkkeitäsi! Nykyään TyEL-maksu on n. 25 %, joten nettopalkka on paljon huonompi kuin ennen ja työnantajalla on nykyään muutenkin heikommin varaa palkata työntekijöitä kuin ennen, koska sivukulut ovat älyttömät. Nykyiset eläkeläiset ovat huijanneet kaiken nykyisiltä työntekijöiltä ja he vielä vaatisivat LISÄÄ eläkettä, elikä lisää TyEL-maksujen korotusta/nettopalkkojen huononnusta! Mutta siis noiden asioiden vuoksi ihmisten on vaikeampi säästää sitä pohjasummaa joka vaaditaan lainaa. 90-luvulla sai myös korot vähentää verotuksessa, asuntolainassa, nykyään ei.
Työntekijän osuus on 7,15/8,65. Vaikka se se työnanatajan osuus oli alle 25% et saisi enempää palkkaa.
90-luvulta murros asuntojen hinnoissa johtui euroonsiirtymisestä. Nykyeläkeläiset ovat tehneet sen raskaimman eli rakentaneet maan sodan jälkeen.Mistä tätä katkeruutta nousee, kouluttaudi ja mene hyviin töihin, lopeta ininä ja muiden syyttely.
"Työntekijän osuus on 7,15/8,65. Vaikka se se työnanatajan osuus oli alle 25% et saisi enempää palkkaa."
Tästä huomaa "älykkyytesi"! :D Ensinnäkin, se mitä työntekijän osuus on, ei kerro kaikkea. Työnantajahan loppupeleissä maksaa KAIKEN palkan työntekijälle (vaikka siis asiakas maksaa työnantajalle toki), joten mitä enemmän sivukulut on, sitä vähemmän työnantajalla on varaa palkata työntekijöitä ja vähemmän myös varaa maksaa palkkaa. Joten vähempi määrä työntekijöitä joutuu tekemään enemmän kuin mitä ennen. Ja tuo "no ei se työnantaja kuiteskaan enempi maksa!"-vammailu nyt on ihan typerää. Jos on hyvä työnantaja, niin maksaa kyllä hyvin HYVÄLLE työntekijälle. Jos ei, niin työntekijä voi vaihtaa sellaiseen työnantajaan joka maksaa! Minulla on paljon kokemusta siitä, että työnantajan vaihto = palkankorotus.
"Nykyeläkeläiset ovat tehneet sen raskaimman eli rakentaneet maan sodan jälkeen.Mistä tätä katkeruutta nousee, kouluttaudi ja mene hyviin töihin, lopeta ininä ja muiden syyttely."
Raskaimman työn tekijä oli sodassa ollut sukupolvi, jonka nykyiset eläkeläiset, elikä heidän lapsensa, ryöstivät armotta ja huijasivat heiltä kaikki rahat! Sodassa olleiden lapset ryöstävät myös nykyisiltä työntekijöiltä kaiken (koska tekivät liian vähän lapsia niin TyEL siksi niin kallis)! Yli 70 % eläkkeistä kustannetaan nykyisten työntekijöiden TyEL-maksuista! 60-luvulta 90-luvulle oli myös eniten talouskasvua, joten se oli parasta aikaa elää, jos otetaan huomioon pelkästään työ ja vaurastumisen mahdollisuus. Nykyaika on ihan eri. Niin ja koulut minä olen jo käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, että nykyään raha merkitsee ja 50-vuotiaalle voi olla kertynyt lomia ja lisiä. Oiva keino säästää, kun nuoremmat saa pienempää palkkaa.
Jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea niin tilillä saa olla 10000.
Eli raadoit 30 vuotta töissä. Joudut myymään asuntosi, koska 580 netto työmarkkinatuki ei riitä kaikkeen.
No voi voi, kun ei ole säännöllisiä tuloja niin en saa lainaa.
Menetin huonopalkkaisen työni työkyvyn heikkenemisen vuoksi ja nyt pompitellaan sinne tänne.
Vuokraläävässä ollaan ja pysytään.
N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi se vuokralla asuminen tulee, kuin omakotitalo tai omistusasunto. Omakotitaloissa kuluu niin paljon sähköä lämmitykseen ja siinä saattaa tulla suuria remontteja, tai siinä voi olla valesokkeli. Omistusasunnoissa ongelma, on että ne voi mennä konkurssiin ja joudut maksamaan muiden osakkaiden lainoja, joten niitä ei kannata ostaa, koska ne voi tulla erittäin kalliiksi. Ja sitten lisäksi itse omakotitalo ja omistusasunto tietysti maksaa vielä erittäin paljon ostaa. Jos niitä saisi viidellä tonnilla pääkaupunkiseudulta, vain silloin riskin voisi ottaa.
Kylläpä on harhaisia ajatuksia.
Uudellamaalla ainakin on lähes aina halvempaa asua omakotitalossa, kuin vastaavan kokoisessa asunnossa vuokralla. Asuntolainan summalla ei saa vuokra-asuntoa ja useimmat ymmärtävät, että asuntolainaa maksettaessa se kerryttää koko ajan omaa varallisuutta. Vuokralla kerryttää vaan vuokranantajan tuloja.
Nyt kun kohta saa helposti irtisanoa töistä myös valtiolla ja kaupungin yksikössä esim. teet yhden virheen työtehtävässä tai myöhästyt niin pärjäätkö 580 netto työmarkkinatuella?
Aiemminkin on voinut irtisanoa, tästä uudesta muutoksesta ei mitään haittaa tavallisille, tunnollisille työntekijöille.
Koittakaa nyt käsittää, että yksikään yritys ei irtisano hyviä työntekijöitä mistään pikku virheistä, tai myöhästymisestä.
Aivan käsittämätöntä trollaamista, mitä sä hyödyt tuollaisesta?
Tai ethän vaan oikeasti ole noin tietämätön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvä et teitä on paljon.revin kivat rahat 3 kerrostalo luukusta.töitä teen enää 3pv viikossa.vuokralaiset maksaneet lainani.nyt on hitonmoine riski ku rahaa tilillä ostanko mökin vai uuden auton
Rahaa on, mutta kirjoittaa et osaa.
raha on tärkeempää.kirjottele sä vaan sielä vuokra luukussa perseaukinaisena
Pus pus sinne vaan :) Onko hermot vähän kireällä raha-asioiden takia. Tuliko jotain yllättäviä kustannuksia kenties ;)
Riskejä on myös kuten nyt nousevat korot. Lisäksi arvo nousee vain pkseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea niin tilillä saa olla 10000.
Eli raadoit 30 vuotta töissä. Joudut myymään asuntosi, koska 580 netto työmarkkinatuki ei riitä kaikkeen.
Ikäsidonnaisuudet poistetaan. Eli saat leikattua ansiosidonnaista puolitoista vuotta, sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto. Jotta saat taas leikattua ansiosidonnaista niin sinun pitää päästä töihin 12 kuukaudeksi. Ja pienellä palkalla leikattu ansiosidonnainen on sama kuin työmarkkinatuki. Jotta saisit 836 netto pitää palkan olla 2400 brutto.
Kaikki tietää, ettei nuorilla ole helppoa ja asuntojen hinnat on pilvissä, työt epävarmoja jne.
Mutta jos nyt kuvitellaan, että sulla ois laittaa ne rahat asuntoosi, niin parempi ne olisi laittaa pörssiin. Siinä se odottelu vasta maksaakin! Nuorethan ovat innolla lähteneet sijoittamaan viime vuosina. Oma asunto on kuluerä, eikä tuota mitään. Lisäksi siinä sitoutuu asioihin, joista ei ostovaiheessa edes voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä levotonta tuossa on? Etkö lue edes iltapäivälehdistöä? Siellä on artikkeleita, miten omistusasunnoista otetaan asumistuet kaikilta pois ja lapsiperheet joutuvat kodittomaksi, kun asunto-osakkeet pakkohuutokaupataan.
Oletko aivan pöljä? Näin ne nyt meinaavat. Samaan aikaan puretaan asumisoikeusmenettely, missä 15% omistuksella on päässyt asuntoon. Samaan aikaan tehdään hallaa monella taholla ja aivan varmasti eivät jää ministereiltä nyt väliin halpenevien asuntojen ostaminen. Valtavat määrät suomalaisia joutuu "sossun asiakkaiksi", mikä tulee huomattavasti kalliimmaksi, kuin asumistuet omistusasuntoihin, joiden yhtiövastikkeet ovat murto-osa vuokra-asuntojen kustannuksista ja näin ollen säästäisivät yhteiskunnan kustannuksia. Hölmölän peiton korjausta ja ojasta allikkoon menoa.
Suomessa lapsiperheitä ei voi jättää pahvilaatikkoon kadulle. Kustannukset tästä älyttömyydestä jäävät ihan vaan veronmaksajien maksettavaksi ja se on kallis lasku.
Nyt kun kohta saa helposti irtisanoa töistä myös valtiolla ja kaupungin yksikössä esim. teet yhden virheen työtehtävässä tai myöhästyt niin pärjäätkö 580 netto työmarkkinatuella?