Miksi jokaisen ihmisen pitäisi olla hoikka tai normaalipainoinen?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Lihavia eläimiä ei oo paljoa näkynyt. Lihavuus on epäluonnollista.
Niin luonnossa. Lihavia lemmikkejä sen sijaan näkyy paljon ja jostain syystä myös niiden omistajat ovat lihavia. Ihmiset selittävät lihavuuttaa huonoilla geeneillä ja isoluisella ruumiinrakenteellaan. Jännä että ne lihavuusgeenit hyppäävät myös perheen lemmikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaadi ketään olemaan minkään tietyn kokoinen. Hoikkuuden vaatiminen on sitäpaitsi aika älytöntä, sillä ihmiset on rakenteeltaan erilaisia. Tosiasia kuitenkin on, että normaalipaino on yleisesti katsoen tavoiteltava asia terveyden kannalta. Mut en mä sitäkään kenellekään tuputa.
Hoikkuus ei liity mitenkään ruumiin rakenteeseen. Hoikkuus on kiinni elopainosta.
Kääntäen ruumin rakenne on myös kiinni elopainosta. Esim. aika harvalla miehellä paksut käsivarret ovat lihasta vaan yleensä ne ovat lähinnä läskiä.
Läski ei ole ruumiin rakennetta. Se on ylimääräistä rasvakerrosta, joka ei kuulu normaaliin ruumiinrakenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus maksaa yhteiskunnalle todella paljon. Siksi.
Minä olen lihava ja maksan enemmän veroja kuin sinä, enkä ole yhteiskunnalle ollut kuluerä sitten kouluaikojen. Ja kun aika koittaa, kuolen sydäriin kotonani alle 70-vuotiaana, kun taas sinä makaat dementoituneena hoitokodissa vielä 90-vuotiaana. Kumpi meistä siis maksaa yhteiskunnalle?
Sinä. Et taatusti jätä menemättä lääkäriin, jos sinulle tulee lihavuuden seurauksena sairauksia. Etkä muuten voi anonyymilla palstalla tietää, maksatko enemmän veroja kuin joku toinen. Epäilen vahvasti, ettet maksa veroja kovinkaan paljoa, koska ne jotka eniten maksavat eivät ole täällä kirjoittelemassa. Heillä on parempaakin tekemistä.
Tupakoiva alkoholisti mt-tapaus uhoamassa.
Niin näytti olevan tuo, joka väitti maksavansa kovinkin paljon veroja :D
Ei vaan sinä.
En minä mitään uhonnut :D Enkä muutenkaan sovi kuvaukseesi. Keksipä lapsi vähän parempia argumentteja jatkossa :)
Niinhän se alkkis ensimmäisenä on käyttöään kieltämässä.
Vierailija kirjoitti:
se on ikävää että toiset saa syödä mitä tahtoo ja pysyy hoikkana, mutta silti pitäs yrittää pysyä kunnossa vaikka se vaatis 4x työn toiseen verrattuna. Maailma ei oo reilu.
Ihan yhtä lailla joku muu on mukava josta kaikki tykkää ja itse ei ole, sellasta se on. Pitäs ihan vaivaa nähdä muuttuakseen paremmaksi, ei sissus en ala!
Sairauden vuoksi ylipainoiset ja sellaiset, jotka syö lääkkeitä, jotka voi aiheuttaa lihomista on ok.
Omalla käytöksellään aiheutettu ylipaino eli epäterveellinen ruokavalio ja liikkumattomuus on niitä, mitkä ei ole hyväksyttäviä ylipainon syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus maksaa yhteiskunnalle todella paljon. Siksi.
Minä olen lihava ja maksan enemmän veroja kuin sinä, enkä ole yhteiskunnalle ollut kuluerä sitten kouluaikojen. Ja kun aika koittaa, kuolen sydäriin kotonani alle 70-vuotiaana, kun taas sinä makaat dementoituneena hoitokodissa vielä 90-vuotiaana. Kumpi meistä siis maksaa yhteiskunnalle?
Sinä. Et taatusti jätä menemättä lääkäriin, jos sinulle tulee lihavuuden seurauksena sairauksia. Etkä muuten voi anonyymilla palstalla tietää, maksatko enemmän veroja kuin joku toinen. Epäilen vahvasti, ettet maksa veroja kovinkaan paljoa, koska ne jotka eniten maksavat eivät ole täällä kirjoittelemassa. Heillä on parempaakin tekemistä.
Tupakoiva alkoholisti mt-tapaus uhoamassa.
Niin näytti olevan tuo, joka väitti maksavansa kovinkin paljon veroja :D
Ei vaan sinä.
En minä mitään uhonnut :D Enkä muutenkaan sovi kuvaukseesi. Keksipä lapsi vähän parempia argumentteja jatkossa :)
Niinhän se alkkis ensimmäisenä on käyttöään kieltämässä.
Jos et osaa pysyä asiassa, mene vaikka ulos leikkimään. Lapsellista ja typerää tuollainen "nokittelu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siitä tulee yhteiskunnalle hirveät määrät kuluja ja toisekseen omaan painoon voi aina itse vaikuttaa.
Omaan painoon EI AINA pysty vaikuttaa itse. Muuten läskejä ei olisi niin paljoa. On hormonaallisia ja aineenvaihdunnallisia sairauksia, jotka lihottaa etenkin naisia. Silti läskejä miehiä on enemmän.
Niin, mutta ylipainoiset aina nojautuvat tuohon selitykseen ettei pysty laihtumaan koska sairaus. Ei jokainen ylipainoinen voi olla sairas!
Ei jokainen olekaan. 80 prosenttia lihavista on metabolisesti sairaita muttei jokainen.
Täytyy kyllä todeta tätä ketjua lukiessa, että vaikka olen ylipainoinen, olen mukava ihminen, jonka seurassa on kiva olla. Näistä kommentoijista en sanoisi samaa. Mutta ei mitään, jatkakaa valitsemallanne tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siitä tulee yhteiskunnalle hirveät määrät kuluja ja toisekseen omaan painoon voi aina itse vaikuttaa.
Omaan painoon EI AINA pysty vaikuttaa itse. Muuten läskejä ei olisi niin paljoa. On hormonaallisia ja aineenvaihdunnallisia sairauksia, jotka lihottaa etenkin naisia. Silti läskejä miehiä on enemmän.
Niin, mutta ylipainoiset aina nojautuvat tuohon selitykseen ettei pysty laihtumaan koska sairaus. Ei jokainen ylipainoinen voi olla sairas!
Ei jokainen olekaan. 80 prosenttia lihavista on metabolisesti sairaita muttei jokainen.
Mutta heistä valtaosa paranisi, jos laihduttaisi. Nyt ei puhuttu lihavuuden aiheuttamista sairauksista, vaan lihavuutta aiheuttavista sairauksista. Jälkimmäisiä on todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä todeta tätä ketjua lukiessa, että vaikka olen ylipainoinen, olen mukava ihminen, jonka seurassa on kiva olla. Näistä kommentoijista en sanoisi samaa. Mutta ei mitään, jatkakaa valitsemallanne tiellä.
Mukava ihminen, jonka seurassa on kiva olla ei nillitä tuohon tyyliin, jos ylipainoa kritisoidaan. Sinulla meni nyt tämä aihe jostain syystä kovasti tunteisiin, vaikka sinusta ei puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottavia sairauksia on todella vähän. Av-palstan yleisin tekosyy lihavuudelle eli kilpirauhasen vajaatoimintakin on hoidettavissa ja kun hoitotasapaino saavutetaan, alkaa painokin tippua. Hormonaalisiin ja aineenvaihdunnaillisiin sairauksiin auttaa monesti ruokavalio.
Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana voin kyllä kertoa ettei laihdutus ole silti helppoa. Rääkkään itseäni päivittäin pätkäpaastolla ja liikunnalla. Kun olin vielä terve painonhallinta oli huomattavasti helpompaa. Tyroksiini ei ole ihmelääke.
Tottakai pyritään siihen, että ihmiset ovat terveitä ja että kaikille löytyy sopivia vaatteita, sopivat julkisiin liikennevälineisiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihottavia sairauksia on todella vähän. Av-palstan yleisin tekosyy lihavuudelle eli kilpirauhasen vajaatoimintakin on hoidettavissa ja kun hoitotasapaino saavutetaan, alkaa painokin tippua. Hormonaalisiin ja aineenvaihdunnaillisiin sairauksiin auttaa monesti ruokavalio.
Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana voin kyllä kertoa ettei laihdutus ole silti helppoa. Rääkkään itseäni päivittäin pätkäpaastolla ja liikunnalla. Kun olin vielä terve painonhallinta oli huomattavasti helpompaa. Tyroksiini ei ole ihmelääke.
Sulla on väärät menetelmät. Ei paino paastoamalla tipu, vaan terveellisellä ruokavaliolla ja riittävällä liikunnalla. Esimerkiksi hyvässä ja hoikassa kunnossa olevat urheilijat eivät todellakaan harrasta mitään pätkäpaastoja, vaan syövät säännöllisesti ja riittävästi, mutta eivät mässäile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hölmöä yrittää saada aineenvaihdutaa kuntoon paastolla. Sillähän päinvastoin vain sekoittaa sitä entisestään. Jos oikeasti haluat laihtua, lopetat tuollaiset rääkkipaastot ja rupeat syömään pieniä terveellisiä aterioita tasaisin väliajoin ja liikut monipuolisesti. Aineenvaihdunta kiittää. Kukaanhan ei ole sanonut, että tyroksiinilla laihtuu. Kyllä ne on elintavat sinullakin, jotka siihen eniten vaikuttavat.
koska merkittävästä ylipainosta koituu kustannuksia yhteiskunnalle terveyshaittojen muodossa ja niiden hoito taasen kustannetaan verorahoista.
Sitä paitsi, ei siitä mitään terveyshaittaa ole, jos on pientä ylipainoa, mutta jos BMI on yli 35, niin se on jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärät menetelmät. Ei paino paastoamalla tipu, vaan terveellisellä ruokavaliolla ja riittävällä liikunnalla. Esimerkiksi hyvässä ja hoikassa kunnossa olevat urheilijat eivät todellakaan harrasta mitään pätkäpaastoja, vaan syövät säännöllisesti ja riittävästi, mutta eivät mässäile.
No mä olen vain tällä tavalla saanut painoa putoamaan. En siis syö aamiaista ja päivän isoimmat ateriat ajoittuvat iltaan. Ennen sairautta en pätkäpaastoillut ja pystyin harrastamaan mm. juoksua. En nyt ymmärrä miksi pitäisi syödä väkisin joku aamiainen.
Mun keho ei enää toimi kuin terveellä, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Ja jos esim. Keski-Euroopassa syödään näin ja ollaan hoikkia suht helposti niin mitä väärää tässä on? Mä syön terveellisesti, en mässäile sekä liikun lähes joka päivä 1 h 15 min suht kovaa. Mielestäni on törkeää verrata sairasta ihmistä terveeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten läskit selittävät itselleen ahmimisensa kun samaan aikaan toiset kuolevat nälkään kun ei ole ruokaa. Läskeille pitäisi pakkonäyttää videoita nälkiintyneistä lapsista niin jospa se menisi päähän että ei ole pakko syödä kaikkea mikä liikkuu tai tulee näköpiiriin.
Tuo on helppo selittää sitää, että Suomessa syömättä jättäminen ei lisää nälkäänäkevien ruokamäärää grammaakaan. Käytin tuota selitystä käänteisesti, kun äiti yritti vedota nälkäisiin afrikkalaislapsiin, kun nirsoilin. Kehotin häntä lähettämään ruokani heille.
Et ilmeisesti oikein ymmärrä miten homma toimii. Esimerkiksi suurimpia kärsijöitä Ukrainan sodan aiheuttaman viljan hinnan noususta olivat juuri ne afrikan lapset, koska heille loppukädessä menee se edullisin vilja ja heillehän nyt ei jäänyt juuri mitään kun suurin osa ympättiin tänne meille maksavien ja ylensyövien maihin.
Meinaatko, että Ukrainan sota on nyt suomalaisten ylipainoisten syytä? Vai mitä yrität sanoa?
Pyhä yksinkertaisuus, et sitten viitsi edes yrittää. Ei, vaan että sille vähälle viljalle hommataan markkinat tietenkin sieltä missä siitä maksetaan ja sitä kulutetaan, eli täällä pläskilandiassa muun muassa ja niille nälkäänäkeville jää sitten jämät jos niitäkään.
Ihan vaan oman terveyden vuoksi se kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkökeskeisyyden takia paheksumme erilaisia vartalotyyppejä. Näin ei pitäisi olla. Ylipainossa ei ole muuta ongelmaa kuin se, että sydän- ja verisuonitautien riski nousee
ja elinajan odote on lyhyempi.Aika paljonkin on muita ongelmia. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat huomattavasti yleisempi ylipainoisilla kuin normaalipainoisilla. Erilaiset kaatumisvammat ovat yleisempi ylipainoisilla ja seuraukset pahempia, koska massaa esim. jalan päälle kaatuu enemmän. Myös diabetes on paljon yleisempi ylipainoisilla kuin normaalipainoisilla. Noin muutama esimerkki mainitakseni.
Hoikilla ikääntyneillä on yleensä luukato ja kaatumisvammat paranee tosi huonosti. Ylipaino suojaa paremmin luita iskuilta.
Mutta ne nivelet, jotka luustoa pitää kasassa, ne ovat ylipainoisilla heikossa kunnossa.
Ei hoikkuus tuo automaattisesti heikkoa luustoa. Olen kuusikymppinen ikäni juoksua ja myös palloilulajeja harrastanut nainen, joka todennäköisesti syö enemmän kuin moni ikäiseni. Kehon koostumus mitattiin viime marraskuussa ja luusto oli erinomaisessa kunnossa. Nivelet kaipaavat voitelua eli niillekin liike on lääke.
Joo niissä pienissä pillereissä ei kyllä ole kaloreita niin paljon ja se lääkkeiden aiheuttama lihominenkin johtuu siitä että tulee niitä ahmimismielihaluja enemmän.