Saako teidän 3-4v. lapsenne karkkia päivähoidossa?
Eilen nimittäin tuli ilmi, että päiväkotiin on laitettu suklaajoulukalenteri, josta jokainen laspi vuorollaan saa yhden karkin. Siis vain yhden koko joulukuussa, mutta se vuoron odottelu ja muu on jokapäiväistä. Vanhemmille ei asiasta ole kerrottu, eikä myöskään kysytty mielipidettä moiselle kalenterille.
3,5-vuotias tyttöni on viimeisen viikon kinunnut kaupasta karkkia aivan jatkuvasti ja ihmettelin jo miksi, kun normaalisti ei karkista juuri puhuta edes. Tässäpä se syy sit oli. Johtava opettaja oli sitä mieltä, ettei vanhempia voi jokaisessa _pikkuasiassa_ konsultoida ja joka paikassahan näin tehdään, kun kysyin miksei asiasta ole puhuttu mitään. Olisi kuulemma pitänyt tajuta kieltää karkinsyöminen vanhempienvartissa. Mun oletusarvoni oli se, ettei lapsille karkkia edes anneta tuollaisessa paikassa, joten miten olisin tajunnut sitä suosista kieltää???
Siis please! Kertokaa oman päiväkotinne toimintatavoista, jotta saisin hieman tolkkua tähän tilanteeseen! Olenko aivan väärässä hämmästellessäni moista itsestäänselvyyttä, kuin karkinsyöttämistä päiväkodin toimesta pienelle lapselle? Kuuluuko " karkinarvonta" jokaisen hoitopaikan päivittäiseen viihdytykseen? Onko se jo aivan normaalia ja terveellistä kasvatusta, että karkista tehdään kovasti tavoiteltua ja ihmeellistä ruokaa?
Kiitos kovasti jo etukäteen!
¨c¨
Kommentit (52)
En pyytänyt mielipiteitä ja arvosteluja omia kasvatusperiaatteitani kohtaan, vaan ainoastaan halusin kartoittaa käytännön ja suhtautumisen karkkiin eri hoitopaikoissa. Jokaisella perheella on omat kasvatusperiaatteensa ja niitä muiden tulisi kunnioittaa. Ei mulla ainakaan pokka riitä mennä kenellekään sanomaan, että vouhkaat, keuhkoat tai ylireagoit suotta, jos henkilö kokee asian itselleen tärkeäksi. Suotakoon se hänelle, vaikka olisi sitä mieltä, että lapsi söisi pelkkää porkkanaa päivät läpeensä.
Toivoisin, että kommentoijat myös lukisivat viestit kunnolla, eivätkä alkaisi kommentoimaan asian vierestä. En ole totaalikieltäytyjä, vaan ainoastaan ihmettelen päiväkodin tapaa toimia tilanteessa. Useat sanoivat, että lapsi ymmärtää kyllä käytännön, jos asia hänelle selvitetään kunnolla. No, miten ihmeessä olisin voinut asiaa lapselle selvittää ja perustella, jos koulu ei ole edes kertonut koko kalenterista? Miten olisin voinut ymmärtää lapsen äkillisen karkintuskan, kun en tiennyt sitä olevan nenän edessä _ vain melkein_ saatavilla joka päivä?
Meillä on karkkia syöty vain karkkipäivinä ja esim. synttäreillä, joka on ollut aivan ok-käytäntö, mutta tämä suklaan vitriiniin pukkaaminen on saanut lapsen kovin kärsimättömäksi herkun saamiseen. Suhtautumisen karkkiin tulisi olla luontevaa, jottei se tuntuisi liika jännältä ja sitä mukaa liian himoittavalta, mutta meillä tämä tilanne on ainakin tehnyt juuri käänteisen reaktion. Ikävä kyllä. Kolmevuotiaan älylliset kapasiteetit odottamiseen ovat kuitenkin hieman rajalliset, eivätkä perustu samoihin argumentteihin, kuin meidän aikuisten järkeilyt. Siksi olisin toivonut päiväkodin puolelta enemmän informaatiota ja sitä mukaa mahdollisuutta ennakoida tilanne etukäteen. Ja kaikella kunnioituksella sokerisuopeille vanhemmille; olisin kuitenkin suonut täytteeksi mieluummin jotain muuta, kuin sitä iänikuista karkkia, kun muitakin vaihtoehtoja on tarjolla. Lapsella on loppuelämä aikaa syödä sitä sokeria päiväkodin ulkopuolellakin ja pieni lelu voisi olla ilonlähde paljon pidempään, kuin 10 sekuntia kielellä viihtyvä suklaanappi.
Meillä kuitenkin oli aina tarhassa kuvakalenteri ja se oli vain jännää ja hauskaa se oman vuoron odottelu. Ihan ystävällisesti kysyn, että olisiko teistä asia ollut eri, jos kyseessä olisi kuvakalenteri?
Minusta ainakin meidän lasten päiväkodeissa on aina ollut tollasia juttuja, että jokainen vuorollaan eri päivänä saa tehdä jotakin ja musta on hyvä että lapset oppivat odottamaan vuoroaan ja että kaikkea ei saa heti.
Mitä tulee vanhempien periaatteiden kunnioittamiseen (koska kukaan ei kai kuitenkaan sokerin tai muun pelossa kiellä yhtä minimaalisen pientä suklaapalaa yhtenä päivänä kuukaudessa), niin ei minusta voi olettaa, eikä se edes ole suotavaa, että päiväkodissa on täsmälleen samat periaatteet kuin kotona. Minä olen lähtenyt kaikkien lasten kanssa siitä, että oppivat jo pienenä, että eri paikoissa käyttäydytään eri tavalla ja kaikkialla on omat säännöt. Kirkossa ei olla niin kuin synttärijuhlissa, kotona ehkä saa katsella laatikoiden sisältöä vaikka se vieraassa paikassa ei ole sallittua. Ainakin meillä on aina ollut kotona eri säännöt kun esim päiväkodissa ja koulussa ja oikeen hyvin lapset tämän sisäistävät.
Tarkoitukseni ei ole nyt tehdä tästä mitään riita-asiaa, koska alkuperäisen ketjussa ei nyt ollut kyse tästä, mutta haluan kommentoida vielä, Rose, mielipidettäsi:
Rose:
Eikös tästä juuri ollut kyse, että muutkin kertoivat mielipiteensä vai olisiko se ainoa oikea mielipide ollut se, että olisi todennut, että kamalaa on juu.Ymmärrän täysin ap:n ajatuksen, että olisi voinut infota vanhempia tästä suklaakalenterista, mutta ei kait se nyt niin vakavaa ole. Musta -anteeksi nyt vaan- välillä tuntuu, että osa vanhemmista saa kohtauksia ihan uskomattoman pienistä asioista, kun pahempaakin on...
En missään nimessä ole sitä mieltä, että kaikkien pitää olla samaa mieltä (tästäkään) asiasta. Minähän kirjoitin, että kertokaa oma mielipiteenne ILMAN PIIKITTELYÄ. Piikittelyksi kyllä koen, jos samalla kirjoitetaan esim. että " Yhdyn muutamaankin edelliseen, että heikoissa on kasvatus teillä kotona, jos kaikki tähän joulukalenteriin kaatuu." eihän ap:kään missään vaiheessa nyt sanonut, että " kaikki tähän kaatuu" eikä myöskään pyytänyt arvostelemaan kasvatustapaansa.
Yleisestikin olen sitä mieltä, että siksi minäkin näillä palstoilla kirjoittelen, kun haluan saada erilaisiakin mielipiteitä ja kokemuksia minua askarruttavista asioista. Ne mielipiteet, tavat ja kokemukset vaan tosiaan voi kirjoittaa ilman, että samalla tuomitsee tai arvostelee toisten tapoja ja mielipiteitä...?
Ja tosiaan, joku kommentoi, että olisko mielipiteeni oman vuoron odottamisen suhteen toinen, jos kyse olisi muusta kuin suklaakalenterista. Tarkemmin kun mietin tätä asiaa, niin on ihan totta, että kyllä lasten pitä oppia odottamaan omaa vuoroaan eli siinä asiassa kirjoitinkin kyllä mielipiteeni liian hätäisesti.
Jep, mutta mun puolesta asian kommentoiminen jää tähän.
Meillä lapsi on pph:lla ja siellä kysyttiin suhtautumista herkkuihin ja esim. MacDonaldsiin jos keskustareissuilla joskus siellä poikkeavat. Karkkia ja herkkuja saa silti vain erikoistilanteissa eli jonkun hoitolapsen synttäripäivänä jne. tai sitten kun käyvät jossain " retkellä" niin voivat saada pillimehun ja pullaa. Eli vastaus on että saa hoidossa herkkuja ja karkkia.
Siinä mielessä ap on mielestäni oikeassa, että tämä asia olisi ollut syytä kysyä vanhemmilta. Toisaalta jos osan vanhemmat suostuvat ja osan ei, niin laitetaanko kalenteri vain niille jotka saavat syödä suklaata ja miltä muista sitten tuntuu, kai sekin olisi kasvatusta - aina ei saa mitä haluaa.
Kaverin lapsi on tarhassa ja niiden ryhmässä ainakin on sellainen itsetehty kalenteri, jossa on kivoja luukkuja (kartonkisydän jossa kulkunen ja luukun numero). En tiedä mitä luukuista tulee, mutta avaaja saa tuon oman luukkunsa kotiin =)
Periaateasiana ymmärrän ap:n kanssa, suklaan suhteen en. Meillä syödään -myönnän että liikaa- karkkia kotona, joten siitä on tullut lapsellekin normaali asia. Toisaalta meidän 3-vuotias poika ei sitä karkkia sitten kärky ja vingu joka välissä. Sitä on välillä harvemmin, välillä useammin, karkkipäivää on yritetty silti pitää lapsella, mutta jos itse syön niin pyytäessä annan myös lapselle. Hampaat pestään hyvin, ei reikiä, ei kariesbakteeria. Painokäyrä on normaali.
Se mikä itseäni pisti silmään on se, että pojan 3v synttäreillä ne lapset jotka EIVÄT saa kotona karkkia ja herkkuja kuin tosi tosi harvoin, hyökkäsivät sutena syömään karkkikippoja tyhjäksi ja olivat koko ajan pöydän ääressä. Meillä poika maistoi palan kakkuaan ja söi yhden lakritsapötkön ja yhden omar-karkin ja hävisi pöydästä mieluummin leikkimään. Ja tämä on ihan yleistä, koska karkkia on tarjoilla eikä se on mikään hirvitys-kauhistus ja satunnainen herkku niin eipä se paljon edes kiinnosta oikeasti. Vaikka karkkia on tarjoilla niin poika ei syö sitä laisinkaan niin paljon kuin luulisi. Karkkiaskin kun saa niin ottaa siitä pari ja loput lojuu askissa pöydällä siihen asti kunnes äiti makeanhimossa napsii ne suuhunsa.
mutta kummastelen kuitenkin näkökantaasi:
chicca:
Miten olisin voinut ymmärtää lapsen äkillisen karkintuskan, kun en tiennyt sitä olevan nenän edessä _ vain melkein_ saatavilla joka päivä?
En voi käsittää, että lapsella on karkinTUSKA yhden vaivaisen pienen suklaapalan takia... Väitätkö ihan todella, että asia pyörii lapsesi mielessä koko päivän??
Siksi olisin toivonut päiväkodin puolelta enemmän informaatiota ja sitä mukaa mahdollisuutta ennakoida tilanne etukäteen.
Totta, mutta tämä varmaan pätee huikean moneen muhunkin asiaan. Onko teidän tyttönne pk:ssa mm. lelupäiviä? Ne ne vasta tuskaa joillekin lapsille ja vanhemmille tuottavat, kun aletaan kärttää viimeisintä Brätsiä tai Ninjaturtlesia...
Ja kaikella kunnioituksella sokerisuopeille vanhemmille; olisin kuitenkin suonut täytteeksi mieluummin jotain muuta, kuin sitä iänikuista karkkia, kun muitakin vaihtoehtoja on tarjolla. Lapsella on loppuelämä aikaa syödä sitä sokeria päiväkodin ulkopuolellakin ja pieni lelu voisi olla ilonlähde paljon pidempään, kuin 10 sekuntia kielellä viihtyvä suklaanappi.
Ja niin on tämäkin asia niin monipiippuinen. Minusta 10 sekuntia kielellä viihtyvä suklaanpala (tosiaankin pienehkö, kun kestää vaan niin vähän aikaa) on tänä kerskakulutuksen ja yltäkylläisyyden aikana huomattavasti parempi asia kuin jokin pieni muovikrääsälelu (probably made in China, kuten joku jo mainitsikin). Opettaa paitsi kohtuutta (ei koko levyä suklaata) myös ekologisempia ajatuksia = tavara(kaan) ei tee onnelliseksi eikä sitä tarvitse kerätä ympärilleen. Olen mm. useasti ottanut kampanjoita viedessäni jälkikasvua ´monikansalliseen hampurilaisyritykseen, ettemme ota lelua lainkaan, vaikka lastenaterian syömmekin. Sitä muovijätettä on nurkat täynnä...
Nojoo, sinulla on ehdottomasti oikeus mielipiteeseesi ja katsontakantoihisi, mutta huomattakoon, että Suomi on toistaiseksi demokraattinen maa ja pieni gallup vanhempien keskuudessa voisi olla paikallaan - jos enemmistö vastustaa suklaakalenteria, on se asia erikseen.
Terveisin itse sekä suklaa- että tavarakalentereita vastustava kukkahattutäti.
Meilläkin painitaan tämän karkkiongelman kanssa ja olenkin miettinyt miten asiasta voisi keskustella asiallisesti tarhan tätien kanssa? Meillä lapset ovat nyt tämän syksyn olleet uudessa tarhassa ja entisessä tarhassa synttäreilläkin oli sääntö että tuodaan vain keksiä. karkkia ei siellä tarjoiltu ja niitä ei meillä kotonakaan manguttu. Lapset olivat hyvin tyytyväisiä silloin tällöin saatuun pieneen suklaapatukkaan tai muutamaan karkkiin.
Nyt siis tarhassa on vietetty Halloween -juhlaa, jossa oli karkkia ja sipsejä ja muita herkkuja. Sitten vietettiin pikkujouluja, jossa luonnollisesti syötiin taas herkkuja. Nyt sitten jokainen lapsi on ommellut joulusukan jonne vuorollaan saavat ko. päivänä yllätyksen. Ja yllätys, yllätys sielläkin oli pienen tavaran kera karkki. Lisäksi synttäripäivänä saa tuoda karkkia, nimipäivinä saa tuoda karkkia. Näin tekevät myös hoitajat omina synttäri ja nimipäivinään. Joten voitte kuvitella että sitä karkkia tulee tarhan puolesta AIKA paljon.
Ja kuinka ollakaan niin lapsethan ovat alkaneet kärttää kotonakin karkkia ja nyt aivan uutena ilmiönä oli tämä joillekin niin tuttu kaupassakäynnin helvetti, eli karkkihuuto hyllyllä!
Jos tarhassa nyt välttämättä pitää olla karkkia niin ehkä voisin juuri ja juuri hyväksyä tuon suklaakalenterin jossa jokainen siis saa sen yhden suklaan vuorollaan, mutta onko kellään muulla tällaista karkin tarjoilua hoitopaikassa??
Joskus lapset sanovat, että joku on synttäreiden kunniaksi tarjonnut karkkia. En pidä pahana yli 3-vuotiaiden ryhmässä, vaikka itse en karkkia veisikään. Tuo joulukalenteriasia tuntuu mielestäni lähinnä hoitajien mielikuvituksen puutteelta, mutta ei nyt erityisempiä tunteita kyllä aiheuta.
Eikös ole hyvä, että sinun tarvitsee puuttua tuollaiseen epäkohtaan? Päiväkodissanne on asiat aika hyvin.
...mietityttää jo nyt, että mitenkähän allergisten lasten kanssa toimitaan näiden karkki yms. asioiden kanssa päiväkodissa. Onko tuon ikäisillä jo niin vähän allergioita, että kaikki pääsevät yleensä osallistumaan näihin karkkisynttäreihin ja suklaakalenterin avaamisiin? Allergialistalta muistan lukeneeni jostain äidistä, joka on vienyt karkkisynttäreitä yms. tilaisuuksia varten päiväkotiin omat tarjottavat, joista voi sitten allergiselle lapselle antaa.
Mä joudun varmaan vielä tuonikäisenä kieltämään esikoiselta totaalisesti kaiken päiväkodin ruokahuollon ulkopuolelta tulevan herkkujen tarjoamisen, koska en voi olla itse paikalla varmistamassa tuoteselosteista herkkujen sopivuutta. Voi olla helpotus, jos allergioiden takia täytyy kieltää, koska olen aina suhtautunut erittäin negatiivisesti ylettömään karkin & sokerin tarjoamiseen lapsille. Selvyyden vuoksi vielä sanottakoon, että karkin tarjoaminen useampana kuin yhtenä päivänä viikossa lapsille on minusta yletöntä sokerin syöttämistä lapsille. Jokainen kumminkin toimikoon näitten asioiden kanssa parhaaksi katomallaan tavalla omien lapsiensa suhteen....
Eräällä toisella palstalla muistan vanhemman kieltäneen lapsensa näihin päiväkodin karkkisynttäreihin osallistumisen. Päiväkodin johtaja oli kieltänyt kotoa tuodut karkkitarjoilut kokonaan. Minua varmasti miellyttäisi tälläinen linja. Jokainen voi synttäreillä yms. tarjota tuttujen lapsille haluamiaan herkkuja, mutta päiväkoti on mun mielestä eri asia. Siellä ei voi kumminkaan vanhemmat olla vahtimassa, mitä lapset voivat laittaa suuhunsa.
Sorry, meni aiheesta ohi....
veisin omat pikkuherkut lapselleni päiväkotiin. Hoitajat voisivat näistä sitten tarpeen tullen antaa lapsellesi, jos muillekin jaossa jotain. Itse lastentarhanopena en pidä kovin tärkeänä herkkujen antamista päivähoidossa muun " ruokahuollon" ulkopuolella. Työskentelen allergisten lasten parissa ja meillä on linjana tiukka ei kaikelle muulle kuin päiväkodin keittiöstä tuotavalle ruualle, tilanne siis varsin eri kuin tavispäiväkodeissa. Ymmärrän kuitenkin täysin allergisten lasten vanhempien huolen varsinkin, kun allergioihin saatetaan suhtautua vähän niin ja näin. Mitäs se nyt haittaa, jos vähän suklaata saa...
Sen enempää muuhun keskusteluun kantaa ottamatta näkisin kuitenkin, että ammattitaitoisena kasvattajana osaan ja ennen kaikkea haluan tarjota lapsille joulukalenterinkin vähän muuten kuin helpoimman kautta. Jotain kehittävää satu/arvoitus tms. linjalta siis yleensä meillä. Ja iloa lapset saavat siitäkin sekä oppivat odottamaan omaa vuoroaan.
että millälailla on eri asia saako lapsi keksin vai YHDEN karkin?
Olen töissä päiväkodissa ja talossa on pari lasta joiden vanhemmat ovat ehdottomasti kieltäneet ettei lapselle saa antaa karkkia. Keksejä saa antaa.
Niinpä kun joku tarjoaa karkkia, nämä lapset saavat keksin joka on minun mielestäni paljon suurempi herkku kuin YKSI karkki - taatusti on sokeriakin enemmän siinä yhdessä keksissä.
Ja kieltämättä säälittää ne lapset, joille joutuu aina selittämään, että vanhempiesi kanssa on sovittu näin, kun lapsi kuolaa karkkien perään...
Eivätkö ihmiset osaa lukea täällä?
En ole kieltänyt lastani saamasta sitä yhtä karkkia, enkä myöskään ole nollalinjalla noiden herkkujen kanssa. Ihmettelimpä vaan miksi asiasta ei informoida vanhempia, kun tämä asia aika selkeästi kuitenkin ajaa ihmisten mielipiteet kahtia. Olisipa voinut hieman ennakoida ja ymmärtää paremmin syitä ja seurauksia, kun päiväkodissa asiaa ei ole lapsille riittävän hyvin kuitenkaan selvitetty ja perusteltu. Jos se, että olisin halunnut lapsen ymmärtävän tilanteen paremmin alusta lähtien ja sitä mukaa säästänyt häntä turhalta piinalta, on jonkun mielestä tiukkapipoisuutta, olkoon niin.
Karkki kun on joillekin lapsille vähän sama kuin alkoholi joillekin aikuisille. Onhan niitä alkkiksia, joille ei pidä edes sitä yhtä drinksua tarjota, ettei mene aivan överiksi. Myös lapset ovat kaikki erilaisia ja omia persooniaan ja vain vanhemmat tietävät miten heidän kanssaan on parasta toimia.
Edelleenkin peräänkuulutan VAIN sitä, kuinka muissa hoitopaikoissa toimitaan, sillä lapseni on ensimmäistä syksyä hoidossa, eikä mulla ole mitään tajua päivähoitomaailmasta. Olisin siis vaan kaivannut jotain tietoa yleisistä toimintaperiaatteista. En mitään muuta.
Minun osaltani tämä keskustelu on loppunkäyty! Kiitos muutamista ystävällisistä ja asiallisista kommenteista itse kysymykseen! Loppujen ylimielinen suunsoitto saikin mut taas muistamaan, miksen tänne osastolle juurikaan vilkaise edes.
AP
chicca:
En ole kieltänyt lastani saamasta sitä yhtä karkkia, enkä myöskään ole nollalinjalla noiden herkkujen kanssa. Ihmettelimpä vaan miksi asiasta ei informoida vanhempia, kun tämä asia aika selkeästi kuitenkin ajaa ihmisten mielipiteet kahtia.
... päiväkodit ei yksinkertaisesti voi alkaa infoamaan ihan joka asiasta vanhempia, jos on lapsen tuonut hoitoon niin täytyy vaan luottaa siihen että lapsi osataan hoitaa. Ihan joka asiasta jollakulla vanhemmalla on eriävä mielipide, jos haluaa hoitaa oman lapsensa juuri omalla tavallaan niin silloin täytyy jäädä itse lapsen kanssa kotiin.
Ja tuosta just mainitsinkin; ylimielisestä ja minä-teen-mitä-haluan-ja-sun-on-parasta-vaan-niellä-se-asenteesta.
Päiväkodeilla on laintuoma _velvollisuus_ informoida vanhempia päiväkodin tapahtumista ja toimintatavoista, joten tuskin olen ainoa, joka sitä aivan oikeasti kaipaa. Galluppia en ole koskaan kaivannut, pelkkä tieto olisi riittänyt. Sitä paitsi, en edelleenkään kritisoinut/kyseenalaistanut päiväkodin kykyä hoitaa lastani, kuten en ennemminkään, joten taidat taas pommittaa asian vierestä.
AP
Susasanna:
... päiväkodit ei yksinkertaisesti voi alkaa infoamaan ihan joka asiasta vanhempia, jos on lapsen tuonut hoitoon niin täytyy vaan luottaa siihen että lapsi osataan hoitaa. Ihan joka asiasta jollakulla vanhemmalla on eriävä mielipide, jos haluaa hoitaa oman lapsensa juuri omalla tavallaan niin silloin täytyy jäädä itse lapsen kanssa kotiin.
Menee off-topic linjalla, mutta juuri tälläinen hoitohenkilökunnan asenne pelottaa paljon allergisen lapsen äitiä. Ruokaan ja kaikkeen syötävään liittyvät asiat ei vaan yksinkertaisesti liity pelkästään kasvatukseen. Lastentarhan opettajien ja lastenhoitojien pätevyys kaiketi keskittyy kumminkin varhaiskasvatukseen ei ruoka-asioihin. Täytyy toivoa, että jos tämä asenne koskee myös allergisten lasten päivähoitoa, tiemme eivät kohtaa.
työskennelleenä voin ajatella myös niin että jos ap:n lapsen päiväkodissa on " aina" ollut tuo suklaakalenteri niin uuden lapsen vanhemman informointi on voinut jäädä ihan siksi että on työntekijöille jo niin tavallinen juttu että kalenteri on joka vuosi.
Allergisen lapsen äidille sanoisin että meillä maitoallerginen poika pärjännyt hoidossa ruokien suhteen hienosti eikä ole koskaan saanut mitään mille olisi allerginen. Ja herkkujen suhteen toimittiin niin että minä toimitin päiväkotiin maidottomat herkut joista poika sitten sai kun oli synttärit tm. tilaisuus jossa oli herkkuja.
Huolissaan:
Susasanna:
... päiväkodit ei yksinkertaisesti voi alkaa infoamaan ihan joka asiasta vanhempia, jos on lapsen tuonut hoitoon niin täytyy vaan luottaa siihen että lapsi osataan hoitaa. Ihan joka asiasta jollakulla vanhemmalla on eriävä mielipide, jos haluaa hoitaa oman lapsensa juuri omalla tavallaan niin silloin täytyy jäädä itse lapsen kanssa kotiin.Menee off-topic linjalla, mutta juuri tälläinen hoitohenkilökunnan asenne pelottaa paljon allergisen lapsen äitiä. Ruokaan ja kaikkeen syötävään liittyvät asiat ei vaan yksinkertaisesti liity pelkästään kasvatukseen. Lastentarhan opettajien ja lastenhoitojien pätevyys kaiketi keskittyy kumminkin varhaiskasvatukseen ei ruoka-asioihin. Täytyy toivoa, että jos tämä asenne koskee myös allergisten lasten päivähoitoa, tiemme eivät kohtaa.
Onneksi meillä kunnallisessa päiväkodissa on ihan hienosti muistettu just nämä allergikot. Heillä on oma hätävaransa juuri synttäreitä ja muita erityistilaisuuksia varten. Osittain vanhempien itsensä tuomina, osittain pk:n ruokahuollon hankkimina.
Mitä tulee tiedottamiseen. Meidän päiväkodissa johtoajatuksena on, että kaikesta kerrotaan vanhemmille - etukäteen. Eli varmasti myös suklaakalenterista olisi kysytty/kerrottu etukäteen. Siis ruoka-asioista ja retkistä ja sen sellasista. Ei tietenkään jokaikisestä askarteluhetkestä tai lukutuokiosta kerrota ;-)
Alkuperäiselle: itse en olisi mitenkään reagoinut suklaakalenteriin, sillä meidän lapsilla on lupa syödä suklaata, jos sellaista jostain syystä sattuu hoidossa olemaan. Mutta ymmärrän toisaalta, jos ap ei halua karkin tarjoilua pk:ssa. (Pitää vielä lukea ap:n kirjoitus uudestaan, kun en enää sitä kunnolla muista, että tiedän, vastasinko edes oikeaan kysymykseen ;)
Vanhempainillassa tehtiin muiden vanhempien halusta päätös, että karkkia ei saa tuoda syntymäpäivinä eikä muulloinkaan. Vaan pitää tuoda muuta. Suurin perustelu oli juuri tuo, että lapset kinuaa karkkia lisää. MEillä sitä hankaluutta ei ole. Lapsille on aina riittänyt karkkipäivä ja se, että joskus saa muulloinkin (esim. synttäreillä). Tietävät kylläkin, ettei vinkuminen kaupassa vaikuta suuntaan eikä toiseen.
Lelupäivätkään meillä ei aiheuta mitään suurempia ongelmia. No, meidän päiväkodissa jokainen päivä on lelupäivä, eli leluja saa tuoda aina mukanaan. Lelu on arkinen juttu eikä toisen hieno lelu aiheuta mitään " tahtoo tollasen" vinkumista. Lapset kyllä usein kertoo, mitä toisilla on ollut. Ja joskus kuulen kommenttia:" Voisin haluta joulupukilta sellaisen."
Enemmän kuin karkkia minä ihmettelen television/videoiden käyttöä päiväkodissa. Viimeaikojen huonoilla ilmoilla on töllö ollut päällä aika usein. Minä en oikeasti ymmärrä, mitä lisää televisio tuo lasten päiväkotiarkeen. Lukisivat kirjoja tai leikkikööt lapset keskenään. Televisio ja video saisivat pysyä kiinni. Itseasiassa minun mielestä päiväkodissa ei tarvitsisi olla lainkaan televisioita.
Sillä nyt poju on jo ekaluokalla..
Mutta siis asiaan: Kalenterina oli lasten oma tekemät talot(maito tölkeistä) joiden sisälle oli piilotettu laulu/leikki/loru ja jokainen sai vuorollaan " avata" kalenterin, talot olivat kivasti avohyllyllä, taustaksi oli askarrektu talvinen maisema..
Mitä tulee suklaakalenteriin, tosiaan, mielikuvituksetonta kerrassaan!
Muutenkin karkki politiikka meidän pk.ssa oli :EI karkkia ja hyväskää hoitoon!
Ihan hyvä niin, sillä allergisia oli joukossa.
synttäri päivänä sankari toki sai erityis kohtelun, sai olla prinssinä/prinsessana ja sai kuulla synttärilaulun ja sai toivoa lempi leikkiään/lauluaa tms :D
Ja tosiaan, kyllä melko lahtaus meininki päällä porukkaa palstalla :(
Maria
Miksi päiväkodeissa(kaupungin järjestämissä) on toiminta kuin seurakunnan kerhoissa?
Eli puhutaan jeesuksesta ja jumalasta,lauletaan uskonnollisia lauluja??
Mä en itte henkilökohtaisesti niistä piittais,en toki kielläkkään,mutta ihmetyttää..
Siellä tuotiin pikkujouluihin herkkuja
Siellä puhutaan jouluna Jeesuksesta
Siellä puhutaan jouluna tontuista
Siellä leivotaan pipareita
.....
Mutta kaikki tuo varmaan joskus loppuu, kun jotkut vanhemmat alkaa niuhottaa
...tuosta talon tavat/paivakodin tavat asiasta etta meidan tarhassamme on tyton ryhmassa lapsia Suomesta, Ruotsista, Italiasta, Kreikasta, Liettuasta, Tanskasta ja taitaa olla muutamasta muustakin maasta, ja paivakoti ja hoitajat ovat siis belgialaisia ja ranskankielisia. Siella siis vietetaan esimerkiksi katolisten juhlaa karnevaalia, juuri tata Halloweenia, ja montaa muutakin asiaa jotka eivat ainakaan meidan kulttuuriimme saatikka tapoihimme kuulu. Ja erittain tarkat ranskalaiset poytatavat seka kolmen ruokalajin ateria kuuluu myos tyton paivaan. Eli tyton on pitanyt pienesta pitaen oppia ymmartamaan etta kotona ja tarhassa on eri tavat, eika tama ole ainakaan tahan saakka tuottanut mitaan vaikeuksia (tytto nyt 3 v). Minusta lapset ovat tallaisissa asioissa yllattavan fiksuja, kunhan eri saannot vain tehdaan heille selviksi.