Saako teidän 3-4v. lapsenne karkkia päivähoidossa?
Eilen nimittäin tuli ilmi, että päiväkotiin on laitettu suklaajoulukalenteri, josta jokainen laspi vuorollaan saa yhden karkin. Siis vain yhden koko joulukuussa, mutta se vuoron odottelu ja muu on jokapäiväistä. Vanhemmille ei asiasta ole kerrottu, eikä myöskään kysytty mielipidettä moiselle kalenterille.
3,5-vuotias tyttöni on viimeisen viikon kinunnut kaupasta karkkia aivan jatkuvasti ja ihmettelin jo miksi, kun normaalisti ei karkista juuri puhuta edes. Tässäpä se syy sit oli. Johtava opettaja oli sitä mieltä, ettei vanhempia voi jokaisessa _pikkuasiassa_ konsultoida ja joka paikassahan näin tehdään, kun kysyin miksei asiasta ole puhuttu mitään. Olisi kuulemma pitänyt tajuta kieltää karkinsyöminen vanhempienvartissa. Mun oletusarvoni oli se, ettei lapsille karkkia edes anneta tuollaisessa paikassa, joten miten olisin tajunnut sitä suosista kieltää???
Siis please! Kertokaa oman päiväkotinne toimintatavoista, jotta saisin hieman tolkkua tähän tilanteeseen! Olenko aivan väärässä hämmästellessäni moista itsestäänselvyyttä, kuin karkinsyöttämistä päiväkodin toimesta pienelle lapselle? Kuuluuko " karkinarvonta" jokaisen hoitopaikan päivittäiseen viihdytykseen? Onko se jo aivan normaalia ja terveellistä kasvatusta, että karkista tehdään kovasti tavoiteltua ja ihmeellistä ruokaa?
Kiitos kovasti jo etukäteen!
¨c¨
Kommentit (52)
minusta sinä rehellisesti sanoen ylidramatisoit tilannetta. Jos lapsi saa yhden karkin koko kuukauden aikana, niin ei sillä ei ravitsemuksellisesti ole mitään vaikutusta ja tuskimpa se oman vuoron odottelu koko maailmaa mullistaa. Saattaa juuri tällä hetkellä olla päivän polttava aihe, mutta en todellakaan usko sillä olevan mitään kauaskantoisia seuraamuksia.
Ja minä en syötä lapselleni karkkia enkä muutakaan makeaa käytännöllisesti katsoen koskaan, eikä lapseni ole päiväkodissa, mutta kaiken kertomasi perusteella minusta olet nyt tehnyt kärpäsestä härkäsen.
On minusta aika ihmeellistä, että päiväkodissa on suklaakalenteri, onhan niitä nyt muitakin vaihtoehtoja, jossa samalla lailla lapset innolla odottavat vuoroaan päästä avaamaan luukku. Vaikka saisivatkin vain yhden karkin. Meidän lasten tarhassa ei ole suklaakalenteria, mutta aika usein tuntuu olevan syntymäpäiviä, jolloin monet lapset tuovat karkkia, jotkut tuovat jopa nimipäivänä.
mutta en nyt ihan ravitsemukselliselta kantilta edes ajatellut asiaa, vaan ennemminikin lapsen vanhempien periaatteiden kunnioittamisen puolelta. Ei se ainakaan uhmaikäisen kanssa arkea helpota, jos hoitopaikassa on aivan toiset systeemit, kuin kotona noiden perusasioiden kanssa. Minäkin olisin ymmärtänyt jonkun lelukalenterin tms. mutta tuo karkkivaihtoehto hieman mietityttää. Se mielestäni asettaa lapset eriarvoiseen asemaan, jos joillakin lapsilla on lupa karkkia syödä, toisilla taas ei. Eikö olisi ollut helpompaa valita siihen neutraali, tasa-arvoinen vahtoehto, josta jokainen vuorollaan pääsee nauttimaan?
Niin, ja minä en ole kieltänyt karkin saamista, vaan päinvastoin juuri antanut luvan sen saamiseen sen vuoksi, ettei tyttö jäisi toisia huonommalle.
ap
tarjolla. Vanhempainillassa on sovittu ettei karkkia tuoda synttäreille, silti jotkut tuo ;-((.
Pointtisi on ihan oikea siinä, että asioista sovitaan ja vanhempien käytäntöjä kunnioitetaan, siihen varmasti pyritäänkin päiväkodissa. Jos kuitenkin karkin antamiseen periaatteessa on suostuttu, ei päiväkodille ehkä ole juuri tästä syystä tullut mieleen että heidän pitäisi kysyä ' lupa' joulukalenteriinsa. Eri asia on sitten onko ko.kalenteri missään määrin järkevä kalenteri juuri päiväkotiin.
..on pienten puolella (osa 3-4 vuotiaista on pienten puolella, osa isojen..) sovittu, että karkkia ei tarjota lapsille. Synttäritarjottaviksi vanhemmat voivat halutessaan tuoda jädeä tai keksiä. Isojen puolella siis jo 3-4 vuotiaat saattavat saada karkkia, jos joku tarjoaa synttäreillä tms, ellei vanhemmat sitä erikseen ole kieltäneet. Mutta erittäin harvinaista on. Mutta kymmenen vuotta päiväkodissa työskennelleenä, nyt kyllä törmäsin ekaa kertaa suklaakalenteriin päiväkodissa..
Omat lapseni ovat vielä kotona, mutta en pitäisi kauhean pahana, jos siellä isompi (kohta 4v) kerran karkkia saisi. Kun kerran kotonakin saa aina välillä.. =)
suklaata olisi saanut joka tapauksessa allergian takia. Karkkia ei muuten saa päiväkodin puolesta mutta en nyt olisi sitä yhtä suklaapalaa kerran vuodessa pahana nähnyt jos lapseni olisi suklaata voinut syödä. Synttärikarkkeja ja keksejä siellä sen sijaan oli lähes joka toinen päivä tarjolla kun jollain oli synttärit.
Anteeksi vaan, mutta en kyllä ymmärrä tätä keuhkoomista moisesta asiasta. Onhan päiväkodin toki tarkoitus hoitaa kasvatuksellinen puoli, en sitä kiellä, mutta jos yksi suklaakalenteri nyt sen pilaa niin en voi kuin ihmetellä. Ei kai se nyt niin vakavaa voi olla tämä elämä...
Olen kai tällainen huoleton idiootti kun en ymmärrä tästä asiasta keuhkoomista. Kai sitä lapsillakin voi jotain hauskaa ja jännää ja ei niin kamalan " kasvatuksellista" voi olla... Yksi suklaapala joulukuussa ei nyt varmasti turmele ketään.
Eikö se juuri ole kasvatuksellista, että suklaata nautitaan kohtuudella - 1 pala / kuukausi. Meillä on ekan kerran lapsilla suklaakalenterit, kun lahjaksi saivat, enkä ole niin tiukkis, että olisin ne kieltänyt, kun lapset itse jo asiasta ynmmärtävät - vaikken itse niitä olisi ostanutkaan. Mutta ei se mitenkään muuta sitä tapaa, että karkkia syödään yleensä vaan karkkipäivänä, ja silloinkin rajoitetusti. Kyllä minusta on lapsille ihan hyvä, opettaa, että jos jotain tehdään juhlapäivinä tai joulukuussa, niin ei se tarkoita, että sitä kannattaa heti vaatia joka päivä ympäri vuoden. Eli tämän vaan selität selkeasti karkkia kinuavalle lapsellesi.
En ole itsekaan ylen innostunut niistä karkkitarjoamisista synttäreillä päiväkodissa, mutten ole kieltänytkään. Tosin tuntuu vähän pilkun viilaamiselta kieltää suklaa, mutta sallia keksit, joissa on suklaata :-)
varmasti monta muuta isompaa asiaa pk:ssa jotka tehdään eri tavalla kuin kotona ja joka paikassa omat säännöt. kyllä lAPSETKIN SEN YMMÄRTÄÄ.
ja yksi karkki tai synttäripäivä silloin tällöin ei ketään tapa.
jos nyt haluaa kieltää 3vltä kokonaan karkit, niin se pitää kyl kertoa ehdottomasti pklle, koska se ei varmasti ole yleisin tapa.
(anteeksi kirjoitusvirheet)
ja minusta se on ihan ok. Meidän 4.5v ja 3v:n mielestä se vuoron odottaminen on tosi jännää. Isommalle vuoro on jo tullutkin :) Komppaan edellisiä, kenenkään lapsen terveys ei mene pilalle yhdestä suklaapalasta eikä kenenkään äidin kasvatussysteemi siitä romutu jos tarhassa on joissain asioissa vähän eri säännöt kuin kotona.
Yksi suklaa ei ole paljon eikä varmasti jokaisesta pikkuasiasta tule mieleen kysyä. Kivaahan se on odotella vuoroaan (kasvatuksellista sekin). Mukava piristys joulun alla. Ei meilläkään kotona jatkuvasti napostella herkkuja, mutta poikkeuksia on. : ) Mielestäni koko päiväkodin ei tule toimia yhden periaatteen mukaisesti. Jos joku ei halua, voi hän tämän lapsensa osalta kieltää.
Meidän pienessä päiväkodissa on synttäreillä karkkia -ja joskus muutenkin. Ei ole tullut mieleenikään, että siinä olisi jotain väärää.
Ei ainakaan minun mielestäni....
Meidän 3v on päiväkodissa, ja hoitosopimusta tehdessä kysyttiin, saako lapselle antaa makeisia esim. syntymäpäivien tai joulun yhteydessä. Sanoin, että kyllä saa. Jos asia on vanhemmille aivan elintärkeä, niin karkin antamisen päiväkodissa voi toki kieltää.
On jo muutaman kerran tullut näitä keskusteluja lukiessa mieleen, mistä se oikein kertoo kun tänä päivänä vanhemmilla on ihan kamalasti ruokaan ja syömiseen liittyviä todella kiihkeitä periaatteita. Alkaen sieltä imetys/pullomaito -ahdistusketjuista näihin " Minkä ikäisenä lapsenne on saaneet ekan kerran karkkia" -vuodatuksiin.
Oman lapseni hoitaja totesi kerran hiljaa ja lakonisella äänellä, että " voi kuule, niitä on kaikenlaisia vanhempia olemassa, kun vain näkisitkin..." jutellessamme jostakin toimintatavoista ja yhteisistä pelisäännöistä. Alan pikku hiljaa ymmärtää, mitä hän oikein tarkoitti ja miksi huokasi niin syvään.
että muitakin samoin ajattelevia löytyi. Siis niitä, joiden mielestä ap nyt vähän ylireagoi. Mä luulin jo täysin pudonneeni kelkasta nykymenon suhteen :-). Ap:lle vielä kommentoisin, että kun kerran on kyse kasvatusperiaatteista, niin sinunko mielestä sitten jonkun Kiinassa valmistetun (mahdollisesti lapsen tekemän) krääsän saaminen kalenterista on fiksumpaa kuin pala suklaata? Kun kerta tavarakalenterin olisit hyväksynyt...
Yhdyn muutamaankin edelliseen, että heikoissa on kasvatus teillä kotona, jos kaikki tähän joulukalenteriin kaatuu.
Päiväkodissa suklaakalenteri? Enpä tajua laisinkaan miksi. Jo siksikin se on tyhmää, että musta on aika inhottavaa pieniäkin kohtaan, että viimeisten täytyy odotella parikin viikkoa sitten sitä omaa vuoroa... Ei noin pienet vielä ymmärrä, miksi kaikki muut saa ja itse joutuu vaan katselemaan vierestä... Aika mielikuvituksetontakin lasten kanssa toimimisen ammattilaisilta mun mielestä. Eikö tosiaan mitään muuta keksitty?
En pitäisi tuosta itsekään eli ymmärrän sua, ap.
Itse en pitänyt siitäkään, kun 3-v. kerhossa oli viime viikolla annettu kaikille karkkipussit (sisällä lakritsaa, suklaata ja pikkunannoja). Tästäkään ei oltu vanhempien kanssa etukäteen keskusteltu. Oma 3-vuotiaani ei tosin ahminut niitä karkkeja vaan toi koko pussin kotiin, mutta kaverin muksu oli vetässyt kerralla jo siellä kerhossa ne karkit ja äitinsä oli tosi tyytyväinen, koska heillä on yritetty pitää aika tiukasti kiinni karkkipäivistä...
En ole mielestäni mikään fanaatikko tämän asian suhteen VAIKKA tosiasia on sekin, että meidän 3-v ei juuri ole karkkeja tähän mennessä syönyt. Mutta mun mielestä karkki nyt vaan on sellainen nautintoaine, minkä antamisesta pitää pienten lasten ollessa kyseessä keskustella lapsen vanhempien kanssa. Itse olen vienyt esim. synttäreille vastaleivottua pullaa ja lapset on ollut vähintäänkin yhtä innoissaan kuin siitä iänikuisesta karkkitarjoomasta. Nykyajan lapset saa varmasti paljon harvemmin itsetehtyä pullaa tms. kuin karkkeja...
Tulipas sekavaa tekstiä. pointti oli kuitenkin, että mun mielestä noin pienistä puhuttaessa pitäisi karkin tarjoamisesta sopia vanhempien kanssa.
lisätä että:
ap kyseli muiden mielipiteitä. Tarkoitus ei kai ollut ruveta täällä arvostelemaan hänen tai kenenkään muunkaan kasvatusperiaatteita? Hiukan taas sympatiaa peliin, siskot, eikä sitä ainaista arvostelemista. Sanokaa oma mielipiteenne ilman, että täytyy piikitellä eri mieltä olevia, sopisko?
Paletti:
ap kyseli muiden mielipiteitä. Tarkoitus ei kai ollut ruveta täällä arvostelemaan hänen tai kenenkään muunkaan kasvatusperiaatteita? Hiukan taas sympatiaa peliin, siskot, eikä sitä ainaista arvostelemista. Sanokaa oma mielipiteenne ilman, että täytyy piikitellä eri mieltä olevia, sopisko?
Eikös tästä juuri ollut kyse, että muutkin kertoivat mielipiteensä vai olisiko se ainoa oikea mielipide ollut se, että olisi todennut, että kamalaa on juu.
Ymmärrän täysin ap:n ajatuksen, että olisi voinut infota vanhempia tästä suklaakalenterista, mutta ei kait se nyt niin vakavaa ole. Musta -anteeksi nyt vaan- välillä tuntuu, että osa vanhemmista saa kohtauksia ihan uskomattoman pienistä asioista, kun pahempaakin on...
tuli vain itselläni mieleen meidän ongelma: päiväkodin tavat vs. kodin tavat noi ihan yleisestikin. Meillä mangutaan aina jälkiruokaa koska päiväkodissa on aina jälkiruoka pääruuan jälkeen. TÄmä on luksusta, ainoana paikkakunnallani, mutta kyllä siitä kieltämättä hankalia tilanteita tulee joskus kotona.
Ehkä tuo kyseinen asia on tavallaan " härkäsetä kärpänen" mutta ymmärrän periaatteiden noudattamisen. Sinun on vain tehtävä lapselle selväksi, että päiväkodissa on eri tavat kuin kotona. Ihan niin kuin yleensä kyläpaikoissa esim. mummolassa on mummon tavat tehdä asioita. Tämä asia kuitenkin tulee lapselle selväksi kasvaessa, että paikassa paikan tavoilla...
Kyllä meilläkin on esim. synttäripäivinä sellaista tavallisesta poikkeavaa herkkua kun jokainen tuo silloin pientä hyvää muille - eikä näistä tilitetä vanhemmille. Tietysti allergialapset on asia erikseen ja päiväkodissa on näille erityisryhmille omia herkkuja tälläisten juhlapäivien varalle. Ovat toki toivonee, ettei karkkia, mutta vanhemmathan sen päättää mitä tuovat.
Tosin asumme Belgiassa ja taalla suklaa on suurinpiirtein peruselintarvike. ;-) Eli siis Halloweenina lapset saivat tuoda tarhaan karkkeja ja ne jaettiin sitten kaikkien kesken ruuan jalkeen. Minulle tuo karkkihomma ei ole mikaan kynnyskysymys, ennemmin olen kiinnostunut siita _minkalaista_ ruokaa/karkkia lapset saavat. Eli siis mita tuoreempaa, luomumpaa ja laadukkaampaa sen parempi, oli karkista tai muusta kysymys. Eli en tykkaa keinotekoisesti varjatyista ja maustetuista karkeista lapselleni enka itselleni, mutta aito korkealaatuinen suklaa esimerkiksi on minusta ihan " jees" yli yksivuotiaille.
neidillä ois päiväkodissa ollu tollanen käytäntö. (meijän tyttö tosin ei oo ollu päikkärissä...mut kerhossa ja eskarissa nyt kumminkin) Mä vastustan jo sitäkin että pineten ryhmässä tarjotaan karkkia synttäripäivinä. ehkä nyt tuossa 3-4 v. sitten jo ihan ok, mutta että ryhmässä on suklaakalenteri niin kuulostaa ihan uskomattomalta. Mä en ainakaan päiväkodissa työskennelleenä ja kasvatusalan ammattilaisena nää tuossa mitään kasvatuksellista tai muunkaanlaista tavoitetta. meillä ei lapsella ole tuon ikäisenä ollut kotonakaan suklaakalenteria ja en kyllä ymmärrä miksi se päiväkodissa pitää olla. Turha kai siitä on mitään meteliä nostaa (kun ei kummiskaan mitään enää hyödytä), mutta kyllä mä ainakin asiaa ääneen ihmettelisin!!