Teoreettinen kysymys: jos sinun kaikki, koko elämäsi aikana, tekemät kirjoitukset käytäisiin läpi niin olisitko puhdas pulmunen?
Tuli vain mieleen tässä kun poliitikkojen ja toimittajien taustoja on kaiveltu innokkaasti.
Niin jos omalla kohdallasi joku kävisi läpi ihan kaiken, mitä olet koskaan kirjoittanut nettiin tai laittanut valokuvia/videoita, niin olisitko puhdas pulmunen, kaikella tapaa?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavaa, jos joku pitää normaalina törkeyksien kirjoittamista ja kuvittelee, että kaikki tekee sitä. Kertoo kysyjästä paljon. Liikaa.
Sinullako ei ole esimerkiksi yhtään kommenttia av:lla joka olisi ilkeä? Se jo riittää törkeyksien kirjoittamiseksi. Kuten juuri teit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kirjoitellut huumirisivustolle, jossa ideana on kirjoittaa juttuja, joissa ollaan jotakuinkin päinvastaista mieltä kuin oikeasti ollaan... Voisikohan ne irrottaa kokonaan kontekstistaan ja vääntää niin, että tarkoitin mitä kirjoitin...
Tai ajattele joku Tinder, siellä viestittely. Tai joku Naistenhuone tai joku sinkkuryhmä. Tai jopa mikä tahansa yksityinen viestittely jonka joku ex-tuttu päättää tuoda julkisuuteen.
Kuinka moni ihan oikeasti ei ole koskaan kirjoittanut yhtään sellaista kommenttia av:lle, muualle someen, Tinderiin, whatever, jota joku ei voisi tuomita, vähintään että on sanonut ilkeästi tai käyttänyt rumaa kieltä? Ei varmasti ainakaan yksikään av:lle koskaan kirjoittanut selviäisi testistä.
Tuo Tinder kuulostaa tässä yhteydessä oudolta. Kuka normaali siellä kirjoittaa sellaista, mikä hävettää? Ei kaikki oo Toimi Kankaanniemiä.
Trust me, siellä tulee ihan elinkeinoelämän ylemmillä tasoilla olevilta viestejä jotka ovat hyvin epämääräisiä.
Mitä ihmettä kuvittelit siellä tapahtuvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kirjoitellut huumirisivustolle, jossa ideana on kirjoittaa juttuja, joissa ollaan jotakuinkin päinvastaista mieltä kuin oikeasti ollaan... Voisikohan ne irrottaa kokonaan kontekstistaan ja vääntää niin, että tarkoitin mitä kirjoitin...
Tai ajattele joku Tinder, siellä viestittely. Tai joku Naistenhuone tai joku sinkkuryhmä. Tai jopa mikä tahansa yksityinen viestittely jonka joku ex-tuttu päättää tuoda julkisuuteen.
Kuinka moni ihan oikeasti ei ole koskaan kirjoittanut yhtään sellaista kommenttia av:lle, muualle someen, Tinderiin, whatever, jota joku ei voisi tuomita, vähintään että on sanonut ilkeästi tai käyttänyt rumaa kieltä? Ei varmasti ainakaan yksikään av:lle koskaan kirjoittanut selviäisi testistä.
En oikein tajua pointtiasi. Kuinka paljon julkisuuteen sitten tulee ex-tuttujen paljastamia viestejä joissa on käytetty rumaa kieltä, puhuttu ilkeästi tms? En mä ole huomannut. Johtuu varmaan siitä että toimittajakin tajuaa että ei noissa ole mitään ihmeellistä eikä kukaan sellaisesta kiinnostu.
Sitten jos viestit sisältävät arveluttavampaa sisältöä niin tokihan ne on hyvä tuoda julki jotta asianomainen voi vastata ovatko ne hänen todellisia, nykyisiä mielipiteitä vai eivät ja äänestäjät saavat enemmän tietoa ehdokkaansa tavoitteista ja ajatuksista.
Eipä taida olla puhtaita pulmusia kun kukaan ei uskalla enää edes vastata :=D
Olen tietenkin ollut joskus suutuspäissäni harkitsematon ja typerän vitsin varjolla dorka. Silloin olen tehnyt itsestäni typeryksen.
Mutta en ole ollut vielä koskaan törkeä tai muita alentava. En ole myöskään käyttänyt valtaani minkään ihmisryhmän ivaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olisin, mutta kannattaa muistaa että myös aika ja kieli, sekä oma/muiden maailmankuva muuttuu...!
Esim. omassa maailmankuvassani pitkälle yli 20 vuotiaaksi kaikki oli "tavallisen keskiluokkaista" --> juuri sitä perusjuttua, käydään töissä, opiskellaan, saadaan lapsia, ostetaan asunto jne. ja ajattelin esim. tietyistä tuista että ne menvät tarpeeseen jne.
Sittemmin maailmani avartui parin uuden (nykyään ex-) tutun myötä joille 'sossun huijaaminen' oli elämäntapa. Juuri tapauksia jotka rehvastellen puhuivat asioista, ja 'diilasivat' mm. reseptiläkkeitä eteenpäin (siis vaikka ihorasvija jotka sossu heille maksoi mutta joille ie todellista tarvetta ollut) ja kuiteilla huijattiin myös (lastenhaalarit ostettu muka x eurolla mutta todellisuudessa y eurolla ja väliraha taskuun jne.)
Eli sanoisinko että sinisilmäisyys karisi. Ihmisillä on erilaisia todellisuuksia, ja on hyvin vaikea välillä ymmärtää vastakkaisten ajatusmaailmoja.
Toki AINA pitäisi olla kohtelias ja puhua asioista ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Mutta minusta suurin ongelma on se, että nykyään montaa asiaa myös sensuroidaan.
Tarkoitan sitä, että on ok sanoa vaikka että Kajaanilaisiata miehistä x prosenttia on ylipainoisia ja x prosenttia heistä on käynyt vain peruskoulun.
Mutta sitten samaa ei saada sanoa esim. maahanmuuttajanaisista että x prosenttia ei esim. osaa lukea kunnolla/puhu kunnolla suomea ja lisäksi heistä x prosenttia on ylipainoisia koska toinen heti tulkitaan vihamieliseksi tmv.ASIOISTA pitäisi voida puhua avoimesti, ihan KAIKISTA asioista.
Ai, Hönö! Tännekin tulet kirjoittamaan keksittyjä juttujasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tajua pointtiasi. Kuinka paljon julkisuuteen sitten tulee ex-tuttujen paljastamia viestejä joissa on käytetty rumaa kieltä, puhuttu ilkeästi tms? En mä ole huomannut. Johtuu varmaan siitä että toimittajakin tajuaa että ei noissa ole mitään ihmeellistä eikä kukaan sellaisesta kiinnostu.
Sitten jos viestit sisältävät arveluttavampaa sisältöä niin tokihan ne on hyvä tuoda julki jotta asianomainen voi vastata ovatko ne hänen todellisia, nykyisiä mielipiteitä vai eivät ja äänestäjät saavat enemmän tietoa ehdokkaansa tavoitteista ja ajatuksista.
Sekä videot Sannasta että Rydmanin viestit tuotiin julkisuuteen heidän omien tuttaviensa toimesta.
En ole 100 % varmaksi kirjoittanut ikinä mitään rasistista.
Saman värisistä olen voinut kirjoittaa ilkeyksiä.
Enkä ole epäillyt holokaustia, epäillyt valtamediaa, uskonut salaliittoihin tai yrittänyt kaataa yhteiskuntaa.
Aivan varmasti. Saatanan mulkku.
No en olisi kovin ylpeä. Onneksi olen nobody. Olen kirjoitellut 90-luvun puolivälistä lähtien kaikenlaista paskaa nettiin. Olen raportoinut mm. siitä, miten kävin prostituoidun vastaanotolla ja aikuisviihdeliikkeiden privaattitanssisessioissa. Olen onanoinut bussissa ja vilautelut jäykkää kalua tiukkojen farkkujen läpi, jne. Ja tässä pikakertauksena uudestaan! :)
t. M48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Tinder kuulostaa tässä yhteydessä oudolta. Kuka normaali siellä kirjoittaa sellaista, mikä hävettää? Ei kaikki oo Toimi Kankaanniemiä.
Trust me, siellä tulee ihan elinkeinoelämän ylemmillä tasoilla olevilta viestejä jotka ovat hyvin epämääräisiä.
Tottakai niiltä tulee, lasken ne sarjaan Toimi Ksnkasnniemet, perusoletus on, et tietyn ikäpolven miehet on noita ja ne saakin tulla julki. Omat Tinder-kirjoittelut taas kestää täysin päivänvalon.
Yksi vihreä sanoi tekevänsä jäynää muille....
Olisin, mutta häpeäisin valtavasti päiväkirjaan 9v iässä kirjoittamaani selvitystä hautajaisista. Koko juttu keskittyi tarjoiluun, ei suruun.
Vierailija kirjoitti:
Saman värisistä olen voinut kirjoittaa ilkeyksiä.Enkä ole epäillyt holokaustia, epäillyt valtamediaa, uskonut salaliittoihin tai yrittänyt kaataa yhteiskuntaa.
Et ole myöskään bilettänyt hölmösti kavereiden kanssa (Lindtman), tanssinut ja juonut alkoholia videolla (Sanna), koskaan pitänyt epämääräistä pipoa (Sipilä)?
Olisin. Sosiaalisen median käyttöni on niin vähäistä. Facessa on lähinnä kuvia lemmikeistäni. Jos nimelläni hakee googlesta, vastaan tulee ainoastaan graduni ja muutama virkanimitys. Ja vaikka jollain ihmeellä joku pääsisi käsiksi mese- tai whatsapp- viesteihinikin, pahimmat jutut siellä olisivat tyyliin: "Ville on ihan paska, en tajua mitä olen koskaan voinut nähdä moisessa k-päässä", "vihaan tätä työt,. pomoni on täysi idiootti, miksi en opiskellut jotain muuta, huomenna otan loparit ja haistatan kaikille paskat" jne. Ilkeitä ajatuksia minullakin on, mutta eipä koskaan ole ollut mitään sellaista, että haaveilisin ihmisten tappamisesta tms niin kuin tässä nyt pinnalla olevassa casessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai niiltä tulee, lasken ne sarjaan Toimi Ksnkasnniemet, perusoletus on, et tietyn ikäpolven miehet on noita ja ne saakin tulla julki. Omat Tinder-kirjoittelut taas kestää täysin päivänvalon.
No en tiedä minkä ikäinen olet, mutta itse sain ihan työelämän kautta tutuilta miehiltä ikähaarukassa 30-40 aika villejä viestejä. Eikä mikään kyllä antanut ymmärtää profiilissani että sellaiset olisivat tervetulleita.
Pakko tunnustaa että en olisi. Ja olen erittäin luotetussa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman värisistä olen voinut kirjoittaa ilkeyksiä.Enkä ole epäillyt holokaustia, epäillyt valtamediaa, uskonut salaliittoihin tai yrittänyt kaataa yhteiskuntaa.
Et ole myöskään bilettänyt hölmösti kavereiden kanssa (Lindtman), tanssinut ja juonut alkoholia videolla (Sanna), koskaan pitänyt epämääräistä pipoa (Sipilä)?
En videolla, mutta en pitäisi noita häpeällisinä. Kaikki juhlii, ja osaa kuvataan, osaa ei.
Ohis,
Eikö nk. kirjesalaisuus päde yksityisiin viesteihin?
Ei sillä etteikö olisi typerää käyttää epäsovinnaisia termejä myös yksityisviesteissä, mutta eri asia kun kirjoittaa julkisesti esim. Facessa.
Minusta myös ihmisten herkkyys on kasvanut ja huumorintaju jotenkin kutistunut. Selailin joku aika sitten vanhaa vitsikirjaa (jostain 80-luvulta?) ja osasta varmaan nykyään joutuisi somekohun keskelle.
Huom, en ota kantaa siihen onko vitsit hyviä huonoja, mutta ei niistä ennen liene loukkaannuttu kun kirjaankin on painettu?
Esim.
K: Mistä tunnistaa sikalan isännän sikojen joukosta?
V: Hänellä on lippalakki päässä
Tai
K: Mitä yhteistä on blodilla ja kitaralla?
V: Molempia rämpytetään reiän kohdalta.
Ja nuo eivät olleet edes pahimpia esimerkkejä...