Teoreettinen kysymys: jos sinun kaikki, koko elämäsi aikana, tekemät kirjoitukset käytäisiin läpi niin olisitko puhdas pulmunen?
Tuli vain mieleen tässä kun poliitikkojen ja toimittajien taustoja on kaiveltu innokkaasti.
Niin jos omalla kohdallasi joku kävisi läpi ihan kaiken, mitä olet koskaan kirjoittanut nettiin tai laittanut valokuvia/videoita, niin olisitko puhdas pulmunen, kaikella tapaa?
Kommentit (144)
Toisia loukkaavia kirjoituksia ei varmastikaan löytyisi, mutta esim. ug-bileisiin liittyvää materiaalia kyllä (kuvia, kirjoituksia). Ja tästä syystä en politiikkaan olekaan hakeutunut, vaikka se vahvasti kiinnostaakin. Pitää myös ajatella muita ihmisiä, jotka mahdollisten "kohujen" nokkaan joutuisivat.
Näiden poliitikkojen kohdalla on myös merkittävä ero siinä, milloin ja minkä ikäisenä mitkäkin kuvat ja tekstit on tuotettu, ja etenkin - mitä mieltä kyseinen poliitikko niistä rehellisesti nykyään on. Kyllä ihmiset muuttuvat, se heille sallittakoon. Riikka Purra vaikuttaa kuitenkin pitävän väkivaltaisista ja rasistisista teksteistään vahvasti kiinni, mikä on erittäin hälyttävää.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan olisi pulmunen.
Teiltä sulaisi aivot jos lukisitte niitä jos jo näistä poliitikkojen väitetyistä kirjoituksista on tällainen hiekkamyrsky saatu aikaan.
Jos et ole ollut pulmunen, niin riittää että olet tästä lähtien rauhan kyyhky.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kirjoittanut suoranaisia törkeyksiä, ja uskon ihan vilpittömästi ettei 90% ihmisistä ole. Jos niin tekee, elänee kuplassa jossa muutkin muka toimivat samoin.
Minäkään en ole kirjoitellut törkeyksiä. Olen sortunut todennäköisesti enintään lievään ylimielisyyteen.
Ja jostain syystä olen aina kirjoittanut nettiin niin, että en täysin luota anonyymiyteen. Eli en kuolisi häpeästä minkään kirjoituksen kohdalla - tosin jotkut intiimimmät vähän nolottaisivat.
Riikkahan ei ole edes yrittänyt olla anonyymi. Hyvin tunnistettavasti kirjoitellut kauheita. Tämä on varmaan se Riikka jonka persut ovat tosiasiassa valinneetkin.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta olisin rehellisesti sanoen silti kirjoitusteni perusteella 100 kertaa soveltuvampi ministeriksi kuin tämä Riikka Purra.
Ei tässä nyt ole hänestä kyse. Tässä on viimeisen parin viikon aikana käyty läpi ainakin Junnila, Lindtman, Erämaa, nyt Purra. Sitä ennen olivat Sanna Marinia koskevat somekohut, Sipilä Terrafame-pipossa, Al Taeen kirjoittelut, yms.
Eli jos oletetaan, että jokainen meistä tarkasteltaisiin tuolla tavalla. Että ei ole yhtään kuvaa olemassa, josta joku voisi vetää negatiivisia johtopäätöksiä, ei yhtään viestiä koskaan kirjoitettu josta joku voisi vetää negatiivisia johtopäätöksiä, ei yhtään videota, ei yhtään mitään mitä kukaan voisi tulkita negatiivisesti, ei koskaan edes kyseenalaista pipoa päässä, niin kuinka moni selviytyisi 100% puhtain paperein? Ei myöskään koskaan yhtään ilkeää kommenttia av:lle yms.
Vassariaktivistit ja agendajournalistit voivat kokea yllättäviä nuoruusmuistojen esille tuomisia kun nettiriippuvat autistit aloittavat kaivamisensa.
Tämä lynkkausmentaliteetti on älytöntä.
Tuskin olisin, mutta kannattaa muistaa että myös aika ja kieli, sekä oma/muiden maailmankuva muuttuu...!
Esim. omassa maailmankuvassani pitkälle yli 20 vuotiaaksi kaikki oli "tavallisen keskiluokkaista" --> juuri sitä perusjuttua, käydään töissä, opiskellaan, saadaan lapsia, ostetaan asunto jne. ja ajattelin esim. tietyistä tuista että ne menvät tarpeeseen jne.
Sittemmin maailmani avartui parin uuden (nykyään ex-) tutun myötä joille 'sossun huijaaminen' oli elämäntapa. Juuri tapauksia jotka rehvastellen puhuivat asioista, ja 'diilasivat' mm. reseptiläkkeitä eteenpäin (siis vaikka ihorasvija jotka sossu heille maksoi mutta joille ie todellista tarvetta ollut) ja kuiteilla huijattiin myös (lastenhaalarit ostettu muka x eurolla mutta todellisuudessa y eurolla ja väliraha taskuun jne.)
Eli sanoisinko että sinisilmäisyys karisi. Ihmisillä on erilaisia todellisuuksia, ja on hyvin vaikea välillä ymmärtää vastakkaisten ajatusmaailmoja.
Toki AINA pitäisi olla kohtelias ja puhua asioista ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Mutta minusta suurin ongelma on se, että nykyään montaa asiaa myös sensuroidaan.
Tarkoitan sitä, että on ok sanoa vaikka että Kajaanilaisiata miehistä x prosenttia on ylipainoisia ja x prosenttia heistä on käynyt vain peruskoulun.
Mutta sitten samaa ei saada sanoa esim. maahanmuuttajanaisista että x prosenttia ei esim. osaa lukea kunnolla/puhu kunnolla suomea ja lisäksi heistä x prosenttia on ylipainoisia koska toinen heti tulkitaan vihamieliseksi tmv.
ASIOISTA pitäisi voida puhua avoimesti, ihan KAIKISTA asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kirjoittanut suoranaisia törkeyksiä, ja uskon ihan vilpittömästi ettei 90% ihmisistä ole. Jos niin tekee, elänee kuplassa jossa muutkin muka toimivat samoin.
Minäkään en ole kirjoitellut törkeyksiä. Olen sortunut todennäköisesti enintään lievään ylimielisyyteen.
Ja jostain syystä olen aina kirjoittanut nettiin niin, että en täysin luota anonyymiyteen. Eli en kuolisi häpeästä minkään kirjoituksen kohdalla - tosin jotkut intiimimmät vähän nolottaisivat.
Riikkahan ei ole edes yrittänyt olla anonyymi. Hyvin tunnistettavasti kirjoitellut kauheita. Tämä on varmaan se Riikka jonka persut ovat tosiasiassa valinneetkin.
Olet takuulla sanonut tai tehnyt kouluaikana jotain jota et soisi autistisen luokkakaverisi nostavan nettiin missä sitä riepotellaan kaikkien toimesta. Tätä se tulee tästä eteenpäin kuitenkin olemaan.
Mitään rasistista en ole kirjoitellut, mutta moni voisi yllättyä, etten suinkaan ole niin vasemmalla, kuin voisi äkkiseltään luulla. Joitakin korona-ajan kirjoituksia voisin hävetä. Olen myös sympannut monessakin mielessä Venäjää, jopa yrittänyt ymmärtää Putinia, mikä myös kaduttaa. Pari kertaa olen myös vahingossa antanut väärää tietoa. Tämä on selvinnyt vasta, kun joku on tiennyt paremmin. Mutta aina olen puolustanut kiusattuja!
Ei löydy kun jotakin 15 vuoden takaisia "kivaa juhannusta", "hyvää syntymäpäivää" ym. Facebookista, jos oikein kaivaa. Toki jotakin nuoruuden juhlakuvia, mutta niissäkin olen täysi-ikäinen ja ei niissä oluttuoppia kummempaa esiinny.
Olen tehnyt tyhmyyksiä mutta lähinnä itseäni kohtaan. Rasistisia kirjoituksia en ole koskaan kirjoittanut mihinkään koska en ole ikinä ollut rasisti. Jos olisin joskus sellaisia kirjoitellut enkä enää olisi samaa mieltä, ottaisin asian esiin, pahoittelisin ja kertoisin mitä mieltä nykyisin olen. Siis jos haluaisin politiikkaan mukaan.
Ei siinä sen kummempaa tarvita, joten ihmetyttää nämä puheet ajojahdeista ym. Toki eri asia on jos mielipiteet eivät ole muuttuneet. Sitten vaan seisoo kirjoitustensa takana ja hyväksyy sen että äänestäjät eivät välttämättä väkivaltaa ja rasismia ihannoivia päättäjiä arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tyhmyyksiä mutta lähinnä itseäni kohtaan. Rasistisia kirjoituksia en ole koskaan kirjoittanut mihinkään koska en ole ikinä ollut rasisti. Jos olisin joskus sellaisia kirjoitellut enkä enää olisi samaa mieltä, ottaisin asian esiin, pahoittelisin ja kertoisin mitä mieltä nykyisin olen. Siis jos haluaisin politiikkaan mukaan.
Ei siinä sen kummempaa tarvita, joten ihmetyttää nämä puheet ajojahdeista ym. Toki eri asia on jos mielipiteet eivät ole muuttuneet. Sitten vaan seisoo kirjoitustensa takana ja hyväksyy sen että äänestäjät eivät välttämättä väkivaltaa ja rasismia ihannoivia päättäjiä arvosta.
Ei, mutta kuten sanoin, niin eihän tämä persuihin ole rajoittunut. Vaan on kaiveltu kaikkien juttuja, sekä poliitikkojen (kaikista puolueista viime vuosina) että toimittajien. On Al-Taeen kirjoitellut, Sipilän pipo, Sannan biletys, Lindtmanin nakukuvat, persujen törkeydet.
Niin kuinka monella ei mitään, edes pipoa löytyisi, josta joku ei voisi tehdä isoa asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Sitä paitsi kyllä n i i k e r i ä pitää saada sanoa n i i k e r i k s i.
Ei se valkoiseksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta kuten sanoin, niin eihän tämä persuihin ole rajoittunut. Vaan on kaiveltu kaikkien juttuja, sekä poliitikkojen (kaikista puolueista viime vuosina) että toimittajien. On Al-Taeen kirjoitellut, Sipilän pipo, Sannan biletys, Lindtmanin nakukuvat, persujen törkeydet.
Niin kuinka monella ei mitään, edes pipoa löytyisi, josta joku ei voisi tehdä isoa asiaa?
No minusta olisi hyvä jos tuollaiset asiat tuodaan päivänvaloon. Jos asia ei ole iso niin eipä siitä taitavinkaan toimittaja saa lopulta sellaista väännettyä.
Jos tietäisin että minulla on joku luuranko kaapissa niin järkevintä olisi tuoda se esiin ihan itse ja selittää miksi se ei enää ole ajankohtainen. Mielipiteethän voivat muuttua ja se on normaalia, mutta jos vaan kieltäydyt kommentoimasta, pahoittelemasta ja kertomasta oletko muuttanut mielipiteitäsi ja mitä mieltä nykyisin olet, niin en tiedä olisiko tällaisesta henkilöstä politiikkaan alun alkaenkaan. Kyllä äänestäjien pitää saada tietää mitä asioita ajat, se on koko politiikassa olon pointti.
Vierailija kirjoitti:
Toisia loukkaavia kirjoituksia ei varmastikaan löytyisi, mutta esim. ug-bileisiin liittyvää materiaalia kyllä (kuvia, kirjoituksia). Ja tästä syystä en politiikkaan olekaan hakeutunut, vaikka se vahvasti kiinnostaakin. Pitää myös ajatella muita ihmisiä, jotka mahdollisten "kohujen" nokkaan joutuisivat.
Näiden poliitikkojen kohdalla on myös merkittävä ero siinä, milloin ja minkä ikäisenä mitkäkin kuvat ja tekstit on tuotettu, ja etenkin - mitä mieltä kyseinen poliitikko niistä rehellisesti nykyään on. Kyllä ihmiset muuttuvat, se heille sallittakoon. Riikka Purra vaikuttaa kuitenkin pitävän väkivaltaisista ja rasistisista teksteistään vahvasti kiinni, mikä on erittäin hälyttävää.
Mitä on ug-bileet?
En olisi. Nuoruudessani tuli näpisteltyä myymälöistä ja kännissä ahdisteltua seksuaalisesti kapakoissa.
Mutta minä sentään häpeän ja kadun noita tekemisiäni. Toivon, että vaikka koulussa olisi enemmän puhuttu seksuaalisesta itsemääräämisoikeudesta, niin olisin ymmärtänyt hillitä käytöstäni.
Ehkä poliitikkojen ja muiden julkisuuden henkilöiden kannattaisi tehdä jonkinmoinen julkinen ripittäytyminen hyvissä ajoin, sen sijaan että yrittävät kätkeä ja kiistää tekemisiään.
Oon kirjoitellut huumirisivustolle, jossa ideana on kirjoittaa juttuja, joissa ollaan jotakuinkin päinvastaista mieltä kuin oikeasti ollaan... Voisikohan ne irrottaa kokonaan kontekstistaan ja vääntää niin, että tarkoitin mitä kirjoitin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipilän kohdalla isompi asia oli kyllä verottajalta vakuutuskuoriin piiloon kätketty omaisuus.
Sellainen porho puhuu taloustalkoista, joihin kaikkien pitää osallistua.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/nain-toimivat-juha-sipilan-kuuluis…
Vierailija kirjoitti:
Oon kirjoitellut huumirisivustolle, jossa ideana on kirjoittaa juttuja, joissa ollaan jotakuinkin päinvastaista mieltä kuin oikeasti ollaan... Voisikohan ne irrottaa kokonaan kontekstistaan ja vääntää niin, että tarkoitin mitä kirjoitin...
Tai ajattele joku Tinder, siellä viestittely. Tai joku Naistenhuone tai joku sinkkuryhmä. Tai jopa mikä tahansa yksityinen viestittely jonka joku ex-tuttu päättää tuoda julkisuuteen.
Kuinka moni ihan oikeasti ei ole koskaan kirjoittanut yhtään sellaista kommenttia av:lle, muualle someen, Tinderiin, whatever, jota joku ei voisi tuomita, vähintään että on sanonut ilkeästi tai käyttänyt rumaa kieltä? Ei varmasti ainakaan yksikään av:lle koskaan kirjoittanut selviäisi testistä.
Mutta juurihan itse kirjoitit törkeyksiä.