Kumpi parempi polkupyörässä: käsijarru vai jalkajarru
Uusi fillari hankinnassa. Muuten hyvä pyörä löytynyt, mutta siinä on pelkästään käsijarrut. Aiemmat pyörät ovat olleet jalkajarrullisia ja mietityttää, oppiiko käsijarruja käyttämään automaattisesti hätätilanteessa vai pitäisikö varmuuden vuoksi kuitenkin ottaa jalkajarrullinen. Ihan tasaisessa kaupunkimaastossa tarkoitus fillaroida.
Kommentit (140)
Jalkajarru.
En ostaisi pyörää, jossa sitä ei ole.
mä tykkään jalkajarrusta, mutta olenkin mummeli
Mun fillarissa on vain käsijarrut.
Ennen nykyistä fillaria mulla oli vain jalkajarrullisia pyöriä.
Ajan mittaan niihin käsijarruihinkin tottuu.
Oma on mielesi miten mielesi tottuu fillaria käyttää, että kumpi sopii paremmin itsellesi.
Mulla on vain käsijarrut. Opin käyttämään sillä samalla sekunnilla, kun testasin pyörää pyöräliikkeessä. Ei ole mitään ongelmaa.
Olen myös hankkimassa pyörää ja kyllä ehdoton on jalkajarru.
Tai haluan molemmat koska äkkitilanteissa käsijarru on nopeampi.
Mulla on molemmat. Käytän vain jalkajarrua. Se on ehdottomasti parempi.
Käsi ehdottomasti! Aivan helppo ja pysähtyy vikkelään.
Käsijarrua joutuu aika ajoin korjaileen,laittaa uudet jarrupalat,säätämään vaijeria yms. Siksi jalkajarrut.
Kyllä käsitoimiset levyjarrut ovat tehokkaimmat.
Vierailija kirjoitti:
Käsijarrua joutuu aika ajoin korjaileen,laittaa uudet jarrupalat,säätämään vaijeria yms. Siksi jalkajarrut.
Hydrauliset levyjarrut ovat kyllä aika huolettomat ja jarrutusteholtaan melkeinpä parhaat mitä löytyy.
Muutamanlaista fillaria käyttäneenä, pidän eniten vaihteettomasta jalkajarrullisesta peruspyörästä.
Mummopyöräksi en suostu sanomaan, koska se ei oikeasti liity mummoiluun juuri mitenkään.
Oikeastaan missään kalliimmassa pyörässä ei ole jalkajarrua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hydrauliset levyjarrut ovat kyllä aika huolettomat ja jarrutusteholtaan melkeinpä parhaat mitä löytyy.
joo ja kun joutuu korjaamaan niin se tulee kalliiksi kun liikkeeseen pyörän viet. Jolla on varaa niin hankkikoon sellasen sitten.
Käsijarruissa on kaksi isoa ongelmaa. Kun säikähtää, ei ehdi ajatella vaan puristaa kunnolla. Pyörän perä nousee ilmaan ja kaadut. Kun on liukasta ja käytät etujarrua, eturatas lipsahtaa, solisluu poikki ja kulma auki.
Jalkajarru on minulle niin intuitiivinen, kun lopettaa polkemisen ja vääntää takaisinpäin, jarrutan eteenpäin menoa.
Jos ei aja kovaa, eli äkkijarrutuksia ei tiedossa, niin käsijarru on ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo ja kun joutuu korjaamaan niin se tulee kalliiksi kun liikkeeseen pyörän viet. Jolla on varaa niin hankkikoon sellasen sitten.
Miksi se pitäisi liikkeeseen viedä? Kai sinulla on kaksi kättä kun olet polkupyörää kerran hankkimassa?
Vierailija kirjoitti:
Käsijarruissa on kaksi isoa ongelmaa. Kun säikähtää, ei ehdi ajatella vaan puristaa kunnolla. Pyörän perä nousee ilmaan ja kaadut. Kun on liukasta ja käytät etujarrua, eturatas lipsahtaa, solisluu poikki ja kulma auki.
Jos ei osaa ajaa polkupyörällä ei kannata ostaa sellaista.
jalkajarru ehdottomasti