Onko muita jotka asuvat vuokralla vasten tahtoaan? Siis tekisi mieli päästä oikeaan omistusasuntoon, mutta ei saa lainaa tai säästettyä omaa osuutta?
Tuntuu ikävälle ajatella, että joka vuosi menee yli 10 000 euroa "hukkaan" siis vuokraisännän sijoitusasunnon maksamiseen. Minä maksan asunnon ja hän omistaa sen. Hiljalleen ja huomaamatta summa on jo 100 000 euroa ja sitten 200 000 euroa....
Samalla asuntojen hinnat ovat viimeisen 14 vuoden aikana ampuneet pilviin. Nyt asuntolainrahakin on härskin paljon kalliimpaa kuin ennen. Ja vuodesta toiseen kallistuva vuokra vie viimeisetkin säästömahdollisuudet.
Kyllä nyt jo itkettää.... Onko muita?
Kommentit (80)
Olet vapaa kun olet vuokralla.. omistusasuja on pankin orja
Tavallaan joo, mutta tavallaan oma valinta mulla. Mulla on aina ollut haaveena omakotitalo, ja aina ajattelin että sitten kun on parisuhde, niin yhdessä sellainen hankitaan. Ongelma vaan on, että mä en koskaan saanut sitä parisuhdetta. Sitten vasta nelikymppisenä havahduin siihen, että ei hitsi, minä vieläkin odottelen jotain miestä, jonka kanssa sitten alan oikeasti elää: ostan asunnon, matkustelen jne.
Pakkohan se oli alkaa miettiä, mitä voisi tehdä yksin. Joudun asumaan työn takia pk-seudulla. Lisäksi työni takia on pakko olla auto, työ sisältää asiakaskäyntejä lyhyillä siirtymäajoilla kokousten välillä, ja myös pk-seudun ulkopuolelle. Selvää on, että vaikka olen yli keskituloinen, tienaan 4500 e/kk bruttona, niin pk-seudulta ei näillä tuloilla yksin mitään omakotitaloja ostella. Ja jotenkin jonkun kerrostalo-osakkeen omistaminen ei ole minua kiinnostanut koskaan pätkääkään, eikä sekaantuminen siihen kollektiiviseen päätöksentekoon esim. remonteista mitä niissä on. Niinpä sitten asustelen asumisoikeusasunnossa, jossa minulla on sentään varaa kivaan rivitaloasuntoon mieleiseltäni alueelta. Ostettavaksi tällainen samalta alueelta olisi minulle liian kallis.
Toisaalta eipä mua kauheasti haittaa, että raha vuokriiin ja aso-vastikkeisiin on mennyt hukkaan - olen lapseton ja käärinliinoissa ei tunnetusti ole taskuja, joten menköön sitten kiertoon, mulle onneksi riittää riittävästi arkipäivän elämiseen näinkin.
Tajusin vuokra-asunnon vuokranmaksun järjettömäksi rahantuhlaukseksi ja ostin samasta talosta tasan samanlaisen asunnon. Nyt maksan lyhennystä ja vastiketta vähemmän kuin aiemmin vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Ja vuokralaisena ikuinen renki.
Vuokrahyyryläisen maksaminen ei lopu milloinkaan, mutta pankkilaina ei ole ikuinen. Toisaalta ei lainaa tarvitse ottaa jos ei halua. Itse ostin asuntoni ihan omilla säästöilläni. Aloitin säästämisen jo hyvin pienenä säästämällä kaikki lapsilisäni jotka vanhempani sijoittivat puolestani osakkeisiin ja rahastoihin. Säästäminen kannattaa aina, vaikka olisikin pienituloinen kuten minä olin syntyessäni.
Ensin maksoin pankille asunnon, sitten kesämökin ja nyt lapin lomaosaketta.
Toisaalta harmittaa vuokranmaksu, mutta toisaalta nautin siitä että vuokralla voin asua alueella, jolta minulla ei olisi mitään toivoakaan ostaa omaa. Jotenkin täältä muuttaminen jonnekin kämäiseen lähiöön ei innosta yhtään, vaikka kuinka miettisi että se olisi taloudellisesti järkevää.
Tukipolitiikan muutos pani minut myymään asunnon ja nyt asun vuokralla palveluiden ääressä ja säästän pitkän pennin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrahyyryläisen maksaminen ei lopu milloinkaan, mutta pankkilaina ei ole ikuinen. Toisaalta ei lainaa tarvitse ottaa jos ei halua. Itse ostin asuntoni ihan omilla säästöilläni. Aloitin säästämisen jo hyvin pienenä säästämällä kaikki lapsilisäni jotka vanhempani sijoittivat puolestani osakkeisiin ja rahastoihin. Säästäminen kannattaa aina, vaikka olisikin pienituloinen kuten minä olin syntyessäni.
Sinulla hyvät ja rakastavat vanhemmat. Minulla ei ollut niin hyvä tuuri. Äitini oli kolmen lapsen yksinhuoltaja ja jouduimme jakamaan kaiken sisarpuolien kesken. Meillä kaikilla oli eri isät joista kaksi oli alkoholistia ja yksi muuten vain työtön.
Itse olen niin neuroottinen, että mun on vaikea ostaa asuntoa. Pelkään homepommia ja painajaisten naapuria. Pelkään sitoutumista, jos sitten haluaisinkin asua muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla hyvät ja rakastavat vanhemmat. Minulla ei ollut niin hyvä tuuri. Äitini oli kolmen lapsen yksinhuoltaja ja jouduimme jakamaan kaiken sisarpuolien kesken. Meillä kaikilla oli eri isät joista kaksi oli alkoholistia ja yksi muuten vain työtön.
Tuo tuntuu olevan monen tällä palstalla kirjoittavan naisen lapsen kohtalo. Ymmärrän hyvin, ettei kapisen yh äidin lapsella voikkaan olla kovinkaan hyvät lähtökohdat elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta harmittaa vuokranmaksu, mutta toisaalta nautin siitä että vuokralla voin asua alueella, jolta minulla ei olisi mitään toivoakaan ostaa omaa. Jotenkin täältä muuttaminen jonnekin kämäiseen lähiöön ei innosta yhtään, vaikka kuinka miettisi että se olisi taloudellisesti järkevää.
Juuri näin mullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lapsilisät menee pienituloisilla ihan elämiseen, ruokaan, harrastuksiin tms. Ei niitä ole tarkoitettu sitten aikuisuudessa käytettäviksi vaan hyvään elämänlaatuun lapsuudessa.
asuntolainrahakin on härskin paljon kalliimpaa kuin ennen. Ja vuodesta toiseen kallistuva vuokra vie viimeisetkin säästömahdollisuudet.
Kyllä nyt jo itkettää.... Onko muita?
köyhien ulina on musiikkia korvilleni 🎶
Se on merkki siitä, että hallituksen säästötoimet ovat alkaneet tuottaa tulosta ja säästöä syntyy.
Ja kun kerran kysyit, niin ei, minua ei itketä yhtään. Ei kyyneltäkään, koska minusta tämä kaikki on teille pikkupaskiaisille ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet syntynyt kultalusikkasuussa ja VANHEMMAT ovat säästäneet lapsilisät sinua varten, et sinä itse lapsena sitä säästämistä ole oikeasti tehnyt. Lapsilisät on tarkoitettu vanhemmille yhteiskunnan tueksi lapsen elättämisessä lapsuuden aikana. Useinmmiten vanhemmat ne joutuvat myös käyttämään arjen kuluihin, mihin ne on tarkoitettukin. Vain harva on niin hyvätuloinen, että pystyy ne säästämään lapsille tulevaisuutta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lapsilisät menee pienituloisilla ihan elämiseen, ruokaan, harrastuksiin tms. Ei niitä ole tarkoitettu sitten aikuisuudessa käytettäviksi vaan hyvään elämänlaatuun lapsuudessa.
Miksi on niin vastuuton, että tekee lapsen jolle on kykenemätön antamaan laadukkaan elämän? Eikö se ole itsekkyyttä pahimmillaan? Täyttää omat tarpeensa välittämättä siitä, ettei kykene täyttämään lapsensa tarpeita? Miksi pakottaa lapsi tilanteeseen jossa hänen täytyy hävetä vanhempiaan??
Ei minua siitä tarvitse syytellä etten syntynyt sätkä suupielessä kuten sinun lapsesi on syntynyt. Se, että minun vanhempani ovat vastuullisia ihmisiä jots sinun lapsesi vanhemmat eivät ole, ei myöskään ole minun aiheuttama tilanne ,vaan Sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu vasten tahtoani. Minua ei kiinnosta omistaa asuntoa. Ei ole koskaan kiinnostanut, eikä tule kiinnostamaan. Vuokralla loppuun asti all the way. 💪
Miten tuo liittyy tähän asiaan mitenkään? sinä aivoton limanuljaska!
Mitä jos sä pälli opettelisit lukemaan, että mitä kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu vasten tahtoani. Minua ei kiinnosta omistaa asuntoa. Ei ole koskaan kiinnostanut, eikä tule kiinnostamaan. Vuokralla loppuun asti all the way. 💪
Miten tuo liittyy tähän asiaan mitenkään? sinä aivoton limanuljaska!
Ja lisäksi, mitä se sulle kuuluu, jos mä oon tyytyväinen ja maksan vuokraa koko ikäni.
Ja toiseksi, otappa selvää, että paljonko vuokrakämppiä on ja että kuinka iso bisnes se on. Jos kaikilla olis oma kämppä, niin mitä noille vuokrakämpille ja niiden omistajille tapahtuis?
Mee takas sinne kiven alle...
Vierailija kirjoitti:
Ei minua siitä tarvitse syytellä etten syntynyt sätkä suupielessä kuten sinun lapsesi on syntynyt. Se, että minun vanhempani ovat vastuullisia ihmisiä jots sinun lapsesi vanhemmat eivät ole, ei myöskään ole minun aiheuttama tilanne ,vaan Sinun.
Kumpikaan vanhemmistani ei ollut sätkä suupielessä, he eivät myöskään juoneet alkoholia. Kävivät normaalisti töissä ja saivat maksettua kerrostaloasunnon itselleen. Eli kaikinpuolin kunnollisia ja vastuullisia ihmisiä. Itse olen heistä erittäin ylpeä ja heidän antamastaan kasvatuksesta minulle, vaikka he eivät minulle voineet asuntoa säästääkään tai pesämunaa siihen tarjota. Itse hekin olivat asuntonsa alusta asti maksaneet, kuten myös aiemmat sukupolvet.
En ainakaan minä syytä sinua mistään, mutta sinä et selkeästi ymmärrä asioita normaali/pienituloisen asemassa tai vain provoilet ja pilaat hyvän ketjun. Jos oma lapseni puhuisi tavallasi, häpeäisin.
Nainenkin voi olla hyvätuloinen.