Lapsi ei suostu syömään mitään tuoretta
Vauvasta asti joka päivä on ollut lautasella jokin tuorepala. Kurkkua, tomaattia, omenaa, päärynää, paprikaa, salaattia, porkkanaa, banaania, mansikkaa, mustikkaa jne. Täyttää kohta kuusi vuotta eikä suostu mitään tuollaista tuoretta vihannesta, juuresta, hedelmää tai marjaa syömään. Ei paloina, kokonaisina, raasteina, ei muruina, ei mössöinä. Ei jugurtin seassa, ei puurossa, ei missään. Jonkun verran porkkanasosetta pystyy kypsässä muodossa piilottamaan sämpylöihin, mutta muuten ei piilotettunakaan onnistu. Omenapiirakasta jättää omenat lautaselle ja syö muun. Millä lapsen saa syömään tuollaisia?
Kommentit (150)
Itselläni tuli lapsena kaikista tuoreista vihanneksista, juureksista ja hedelmistä allergiaa. Nielu ja suu kutisivat, kirvelivät ja turposivatkin. En varmaan kovin pienenä osannut sitä sanoin ilmaista. Samat jutut eivät aiheuttaneet kypsennettyinä allergiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne mahakivut voivat tulla melko pitkälläkin viiveellä. Osa allergioista ilmenee vain outona pahana olona, jota lapsen on hyvin vaikea kuvata.
Muistattehan kokeiluissa sen, että jos kypsennetystä kasviksesta ei tule oireita, voi sama kasvis raakana olla täysin sopimaton. Porkkana on klassinen esimerkki. Pehmeäksi kypsennetyille porkkanoille ovat harvemmat allergisia, kuin raaolle tai rapeaksi jätetyille.
Ei lapsi ole valittanut erityisemmin mitään kipuja. Joskus on ollut maha kipeä, mutta ei minusta mitenkään heti kasvisten tai marjojen syömisen jälkeen.
Pääseeköhän neuvolan kautta allergiatesteihin, jos ei mitään selviä allergiaoireita ole?
Neuvola on aina sanonut vain, että aha teillä on nirso lapsi. Ja se siitä.
Ap
Et kai sinäkään söisi ruokaa, joka maistuu pahalta? Lapsesi on perinyt makuaistinsa teiltä vanhemmilta, eikä hän voi siihen itse mitenkään vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko lapselle, että esim. sämpylätaikinassa on kesäkurpitsaa tms? Joskushan voi käydä niinkin, että lapsi syö ihan ilolla tuotetta, jonka ei tiedä sisältävän kasviksia.
Hänellä on hyvin tarkka makuaisti. Hän maistaa eron itse, ei tarvitse mitään ennalta hänelle mainita. Erottaa mausta eri valmistajien kevytmaidot, vaikka ei näe mistä tölkistä olen kaatanut. Samoin erottaa mausta heti eri valmistajien maustamattomat jugurtit ja leivät jne. Ja osaa sanoa maistamalla millä käyttämistäni leipäresepteistä olen leivän leiponut.
Ap
No niin. Eli lapsellasi on tietynlainen aistiyliherkkyys. Nyt sitten lopetat tuputtamisen ja annat lapsen syödä sitä, mikä hänen suussaan maistuu sopivalta. Lapsi ei voi mitään sille, että hänellä on yliherkkä makuaisti. Eikä ne kasvikset jne. muutu hänen suussaan hyvän makuisiksi, vaikka hän maistaisi niitä miljoona kertaa. Sinun pitää hyväksyä tosiasiat ja huolehtia monipuolisesta ruokavaliosta muuten kuin "tuorepaloilla". Tarvittaessa vitamiinivalmiste käyttöön. Ennen sellaisen aloittamista on hyvä keskustella ravitsemusalan ammattilaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne mahakivut voivat tulla melko pitkälläkin viiveellä. Osa allergioista ilmenee vain outona pahana olona, jota lapsen on hyvin vaikea kuvata.
Muistattehan kokeiluissa sen, että jos kypsennetystä kasviksesta ei tule oireita, voi sama kasvis raakana olla täysin sopimaton. Porkkana on klassinen esimerkki. Pehmeäksi kypsennetyille porkkanoille ovat harvemmat allergisia, kuin raaolle tai rapeaksi jätetyille.
Ei lapsi ole valittanut erityisemmin mitään kipuja. Joskus on ollut maha kipeä, mutta ei minusta mitenkään heti kasvisten tai marjojen syömisen jälkeen.
Pääseeköhän neuvolan kautta allergiatesteihin, jos ei mitään selviä allergiaoireita ole?
Ap
Lisäkuvauksesi perusteella lapsi on supermaistaja. Ei siis nirso. Lapsesi ei pysty päättämään, että kasvikset maistuvat kivoilta ja hyviltä, kun hän ei niitä koskaan sellaisena tule maistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Et kai sinäkään söisi ruokaa, joka maistuu pahalta? Lapsesi on perinyt makuaistinsa teiltä vanhemmilta, eikä hän voi siihen itse mitenkään vaikuttaa.
Mitä ilmeisimmin ei ole perinyt, koska asia on ap:lle täysin uusi. Jos ap:lla olisi sama juttu, ei hänen tarvitsisi taivastella täällä, mistä on kyse.
Söisitkö sinä, ap, porkkanaa, jos se maistuisi suussasi oksennukselta tai paskalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ilmeisimmin ei ole perinyt, koska asia on ap:lle täysin uusi. Jos ap:lla olisi sama juttu, ei hänen tarvitsisi taivastella täällä, mistä on kyse.
Geenin ei tarvitse ilmetä vanhemmalla, että se periytyisi lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on minulle uusi. Sekä lapsen isä että minä ollaan oltu jo pienenä aika kaikkiruokaisia.
Ap
Suomessa on joku ihme vimma ja pakkomielle siitä, että kaikkien pitäisi syödä samoja ruokia.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi näin. Jos ravintoaineiden saanti on riittävää, eikö ole ihan sama mistä ruoka-aineista ne ravintoaineet tulevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApLisäkuvauksesi perusteella lapsi on supermaistaja. Ei siis nirso. Lapsesi ei pysty päättämään, että kasvikset maistuvat kivoilta ja hyviltä, kun hän ei niitä koskaan sellaisena tule maistamaan.
Googlasin. Mielenkiintoinen asia, kiitos vinkistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on joku ihme vimma ja pakkomielle siitä, että kaikkien pitäisi syödä samoja ruokia.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi näin. Jos ravintoaineiden saanti on riittävää, eikö ole ihan sama mistä ruoka-aineista ne ravintoaineet tulevat?
Itse asiassa minulle asialla ei edes olisi niin väliä, mutta neuvola, päiväkoti ja myöhemmin sitten varmaan koulu nipottaa tuosta että kaikkea pitäisi maistaa ja opetella syömään. Samoin isovanhemmat. Oma suhtautumiseni on paljon rennompi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutkun koulussa jo opetettiin, että "popsi popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa, naminaminaminami porkkanaa". Siksi kaikkien pitää tykätä porkkanasta ja muistakin kasviksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on minulle uusi. Sekä lapsen isä että minä ollaan oltu jo pienenä aika kaikkiruokaisia.
Ap
Tässä jutussa on yleistajuisesti selittetty hyvin simppelisti mistä on kyse: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oletko-supermaistaja-nain-testaat-s…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa minulle asialla ei edes olisi niin väliä, mutta neuvola, päiväkoti ja myöhemmin sitten varmaan koulu nipottaa tuosta että kaikkea pitäisi maistaa ja opetella syömään. Samoin isovanhemmat. Oma suhtautumiseni on paljon rennompi.
Ap
Ei kuulosta kovin rennolta, että käytät perjantai-iltasi siihen, että pohdit av-palstalla lapsesi syömättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutkun koulussa jo opetettiin, että "popsi popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa, naminaminaminami porkkanaa". Siksi kaikkien pitää tykätä porkkanasta ja muistakin kasviksista.
Minua suorastaan nolottaa kun neuvolassa aina kyselevät, että vieläkö se lapsi nirsoilee vai joko olet opettanut sitä syömään porkkanaa ja omenaa. Ja minä tunnen häpeää kun olen sitten epäonnistunut tässä opettamisessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsesi makuaisti on kuvauksesi perusteella niin herkkä, että sinun on huolehdittava lapsesi ravitsemuksesta koulussa ja päiväkodissa. Muuten lapsesi ei pysty välttämättä syömään juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi pitäisi päästä? Eihän ihminen ole allerginen, jos hänellä ei ole oireita. Ja sinä jo kuvasit, että lapsesi ei suinkaan ole allerginen, vaan hänellä on ylitarkka makuaisti. Se ei ole allergia tai sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua suorastaan nolottaa kun neuvolassa aina kyselevät, että vieläkö se lapsi nirsoilee vai joko olet opettanut sitä syömään porkkanaa ja omenaa. Ja minä tunnen häpeää kun olen sitten epäonnistunut tässä opettamisessa.
Ap
No nyt sitten tiedät valistaa niitä neuvolan tätejä, jotka eivät ole pysyneet tieteellisessä tutkimuksessa kärryillä. Huolehdit, että ravintoaineiden saatavuus on riittävää (fineli.fi työkalut), niin ei pitäisi olla mitään huomautettavaa.
Vihannes tai hedelmä. Kylläpä tulikin pitkä teksti :D