Elän perustoimeentulotuella, ja esimerkiksi tänään minun piti ostaa imuripusseja. Ymmärtävätkö ihmiset että perustoimeentulotuki on muuhunkin kuin ruokaan, ja siksi se 550e ei ole mitenkään ruhtinaallinen
Tiedättekö mitä imuripussit maksavat?
Liian usein törmää siihen ihmiset luulevat ettei perustoimeentulotuki ole mihinkään muuhun kuin ruokaan...
Kommentit (325)
Kaivan imuripussista sormin nöyhtää ulos ja imuroin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo pölypusseja ollenkaan, kun ei vaan saa niitä pölypussittomaan imuriin. Suosittelen hankintaa sullekin, ei tarvi sitten enää itkeä.
Uusi imuri on aika paljon kalliimpi hankita kuin pölypussit.
Vierailija kirjoitti:
Haloo, mitä nää vinkit on, että osta pussiton imuri xD. Jos on tt tuella niin ei ehkä ole rahaa hommata jotain yli 100€ maksavaa uutta imuria xD. Ja jos sitä moppia ja rikkakihveliä ei ennalta oo niin nekin maksaa. Ei paljoa, mut voi olla ongelma, jos todella on tiukilla
Sinulla taitaa mennä se aika, mikä pitäisi käyttää työn hankkimiseen, jonkun helkatin imurin pussin hankintaan.
Niin, kuinka kurjaksi työtyömän ihmisen elämä pitää mennä että hän havahtuu ettei nyt mene hyvin. Oisko se just
toi imurin pussi.
Että sitten olis varaa ostaa ne 10 kpl imurin pusseja kun on töissä ja ihan oikea tilipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo pölypusseja ollenkaan, kun ei vaan saa niitä pölypussittomaan imuriin. Suosittelen hankintaa sullekin, ei tarvi sitten enää itkeä.
Huono suositus, kun pölypussitoman imurin hinnalla saa suurin piirtein tuhat pölypussia. Niillä pärjää loppuelämän.
Hei minä ryyppää nyt työttömyysrahoja kippis vaan. Lopettakaa valitus. Suomessa ei tule olemaan koskaan kaikille töitä tai edes alle 250000 työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et osaa katso päivää pidemmälle! Onnea kymppiluokan käynnistä.
Klebin kirjoitti:
mikä sua töihin estää menemästä ?
saisit rahaa ostaaksesi pussittoman pölyimurin
ja jopa oman talon lopulta.
ääliökö olet ?
Varmaan se, että ei ole työpaikkaa.
Työssä käyvätkin tyhjentävät pölypusseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmisten tulisi ymmärtää?
Et ole edes työtön työnhakija, et etsi töitä. Tällöin sinulla olisi oikeus myös työttömyysturvaan. Olet itse valinnut elää toimeentulotuella.
Ja jos olisit sairas, saisit sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä.
Varmasti toimeentulotuki on sulle pieni raha, mutta olet ihan itse valintasi tehnyt, samoin kuin kaltaisesi.
Olen työtön työnhakija.
Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimrentulotukea.Ap
Eli valehtelet otsikossa :D Tuolla yhdistelmällä saat tukia lähemmäs tai jopa yli tonnin kuussa (riippuen missä asut), et suinkaan van 500€/kk. Ja toimeentulotuen perusosa ei sinulla ole sitä lain vaatimaa osuutta, koska sinulla on muitakin tuloja, jotka vähentävät toimeentulotuen osuutta.
Saan tukia yhteensä noin 1450e/kk
Ap
Huono provoyritys
Vuokra 880e, ptt perusosa 555e, sähkölasku 40-120e/kk riippuen sähkönhinnasta, lääkkeet ja lääkärit, kotivakuutus.
Ap
Niin? Kela maksaa tuon kaiken. Mitä nillität?
Ei Kela maksa tuollaista vuokraa 😂😂😂
Ap:n tapauksessa maksaa. Katsos kun Kela maksaa myös asumistuen ja työmarkkinatuen, joita ap saa vuokranmaksua ja muita kuluja varten. Eli käytännössä kaiken, mitä ap ostaa, maksaa Kela.
Eikä maksa. Justhan sulle on tässä yritetty selittää, että Kelalla on ihan tarkat rajat siinä, miten paljon tukea mihinkin voi saada.
880 e vuokraan yhdelle hengelle ei saa tukea, jos kerran on tt-tukioikeus. Siihen ei vaikuta niiden muiden tukien määrä, kun ne lasketaan kaikki yhteen tt-tukiasiakkaalla.Mikä vamma tai sairaus estää sinua ymmärtämästä, että tt-tuki ei ole ainut Kelan maksama tuki?
Mikä vamma tai sairaus sinua estää ymmärtämästä, että ei ole mitään väliä onko tt-tuki ainoa maksettu tuki vai ei (kellään ei yleensä ole), kun se saatu tukisumma on silti aina täsmälleen sama. Muita tukia ei siis saa tt-tuen päälle, vaan ne miinustetaan saatavasta tt-tuen määrästä, niin että saatava summa on aina sama. Eli joko saat sen 550 e toimeentulotukea, tai sit jos saat 500 e jotain tukea, niin 550 - 500, eli saat 50 e tt-tukea.
Loppusumma ei voi ikinä olla korkeampi.KELA MAKSAA MUITAKIN TUKIA KUIN TT-TUKEA. Pitääkö tämä tavuttaa ennen kuin menee perille?
Niin, mutta ne ei vaikuta lainkaan kokonaissummaan, joten mikä se asia on, mitä yrität saada menemään perille?
Jos saa Kelalta muita tukia niin, ettei ole oikeutettu tt-tukeen, voi saada suuremman summan kuin tt-tuki on. Muuten ei.
Niin mitä tietoa yrität nyt saada perille asiasta itseäsi enemmän tietävälle?Mitä oikein sekoilet? Totta hitossa kaikki tuet vaikuttavat kokonaissummaan, joka ihmiselle maksetaan. Jos ihminen saa esimerkiksi opintotukea ja asumistukea, silloin kokonaissumma on opintotuki+asumistuki, eikä toimeentulotuki liity asiaan mitenkään.
Jos taasen ihmisen tuet ovat asumistuki, työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki, niin kokonaissumma on asumistuki+työttömyyskorvaus+toimeentulotuki. Kaikki tuet vaikuttavat kokonaissumaan.
Siis tt-tuen tapauksessa se kokonaissumma on aina sama, riippumatta mitä tukia sen lisäksi saa. Ei ne muut tuet vaikuta siihen sillä tavoin, että kokonaissumma nousisi, vaan se on aina se tt-tukimäärä. Eli että hyväksyttävien asumismenojen jälkeen jää se 550 e. Eli kokonaissumma ei vaikuta mitenkään muiden tukien määrä.
Ei, mutta muiden tukien määrää vaikuttaa toimeentulotuen määrään. Et todellakaan saa 550€ toimeentulotukea, jos saat lisäksi asumistukea ja työttömyyskorvausta. Valoja päälle nyt!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että saat rahaa tekemättä mitään! Silti kehtaat valittaa. Jos raha ei riitä, mene töihin!
No mikset sä palkkaa mua?!?!?!?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä millä rahalla se pussiton hommataan, jos elää tuilla? Ja ei, "mene töihin" ei ole nyt vaihtoehto.
No sillä tt-tuella.
Vierailija kirjoitti:
Mun Eläke on 2023€ netto.
Ihan sama mitä ne pussit maksaa.
Sama täällä. Työt on tehty, eläkepäivillä olla köllötellään. Mä mitään hintoja enää katsele. Ostan mitä mieli tekee.
Tuli tässä mieleen semmonen asia, että kertyykö noille työttömille ollenkaan eläkettä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tuossa osataan. Pussittoman imurin hinnalla saa pölypusseja niin paljon, ettei niitä välttämättä edes ehdi käyttää elinaikanaan. Opit tämän, kun pääset kolmosluokalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä millä rahalla se pussiton hommataan, jos elää tuilla? Ja ei, "mene töihin" ei ole nyt vaihtoehto.
No sillä tt-tuella.
No ei sillä mitään monen sadan imureita saa hommattua. HALOO!
Miks muuten AP kirjottelet täällä, elektronisen laitteen käyttö vie sähköä ja se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tt-asiakkaalla ole rahaa mihinkään pitkän tähtäimen ostoksiin vaikka ne ajan myötä tulisivatkin halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollollollooo. Ei kukaan luule, että ihmisen ei tarvitse ostaa muuta kuin ruokaa. Jos perustoimeentulotuki olisi vain ruokaan, se olisi noin 200€/kk, ei suinkaan yli 500€/kk. Kelan sivuilla on muuten sinullekin ihan selkeä lista, mitä kaikkea perusosalla tulee kattaa. Se lista ei toki tarkoita, että kaikkea sitä on pakko ostaa.
Tällä palstalla on tosi usein ollut viestejä, joissa ihmiset luulevat, että se on pelkästään ruokaan. Kaikki muu kun Kelasta heidän mielestään maksetaan erikseen. He luulevat oikeasti, että Kela maksaa ihan kaikki ihmisten laskutkin erikseen eikä mitään laskuja tarvitse maksaa tuosta 555 eurosta.
No en ainakaan minä maksa tuosta mitään laskuja, Kela maksaa netin, älylaitteen jne. Pitää vain osata pyytää.
Mulla meni just 500e sairaalalaskuihin, 150e apteekkiin ei-kelakorvattaviin lääkkeisiin. Sossutukea en saa kun vähän säästöjä ja veronpalautuksia. Töihin en voi kun pitää melkein joka pv olla sairaalassa hoidoissa. En silti valita.
Ansiosidonnaisista sosiaalietuuksista eläkettä karttuu sen työansion tai sairausvakuutuslain mukaisen vuositulon perusteella, jonka mukaan kyseinen sosiaalietuus on laskettu. Se, mistä ansioiden osuudesta eläkettä karttuu, vaihtelee etuuden mukaan 55 ja 121 prosentin välillä.
Tämän perusteella taitaa työttömän eläkeaika olla entistäkin niukempaa. Ei helpota sitten sieltäkään päästä.
Suomessa on ollut työttömiä iät ja ajat mutta miksi NYT se on hirvittävän suuri ongelma ihmisille? Veroja on aina pitänyt maksaa palkastaan ja aina on Suomella ollut velkaa. Aina on työttömät elätetty. Itsekin olin 90-luvun alussa lama-aikana työttömänä kun valmistuin ammattiin. Välilläkin olen ollut työttömänä pätkiä ja aina saanut töitä. Nytkin saisin jos töihin kykenisin, monesti olen joutunut työpaikan hylkäämään. Vasta nyt ehkä 10v sisällä on alettu toistamaan tuota jostakin opittua mantraa "mene töihin" ja oikein lietsottu vihaa työttömiä kohtaan. Ihan kuin he olisivat syypäitä ihan kaikkeen. Someaikakausi kait sen tekee, on helppo puskista huudella ja lietsoa itseään vihaamaan kun kaikki muutkin niin tekee. Purkavat kaikki turhautumansa ja vihansa työttömiin, raukat kun eivät muuten osaa. Kukakohan oli se ensimmäinen joka keksi tuon lausua ääneen?